Pleier dere stroppe fast på ferje?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=DAMGtFtHWDM[/video]
LordShaft skrev: Men jeg kan godt forstå at folk er urolig når det er litt vind og bølger :vs
Fra Tømmervågen til Kristiansud.
Kult å se på at vuggingen som gjjør at fjerene går sammen, så det ser ut til som om sykkelen går litt opp og ned av seg selv.

Helt til en diger bølge treffer fergen og sykkelen velter.
Bilde

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Geir »

DrGreve skrev:
Geir skrev:Bruker ferge til stadighet, og er det litt sjø bruker jeg kiler slik bildet til tagesk viser og lar sykkelen stå i 1ste gear. På de fleste ferger har de enten slike trekiler eller svarte hardgummiklosser som i utgangspunktet er beregnet for å ha bak/foran hjulene på lastebiler elns. De passer utmerket som kiler for mc. Stropper har jeg aldri brukt, men hadde ikke vært fremmed for stropper som tilleggssikring hvis været var j*vlig...
Jeg bedyrer at jeg ikke prøver å være nedlatende med denne kommentaren min, men jeg må nesten spørre.. har du noengang vært ute i dårlig vær på en ferge som ikke går langt inne i en fjord?
Dette er ett bilde av ferga som går mellom Kilboghamn og Jektvik på kystriksveien og her er det frisk bris...
[klippe flott bilde...]
Yepp. Har vært ute i dårlig vær på ferger som ikke går langt inne i en fjord flere ganger. Men ikke på mc (pussig i grunnen - må nok kjøre mer...). Derfor skrev jeg også: Stropper har jeg aldri brukt, men hadde ikke vært fremmed for stropper som tilleggssikring hvis været var j*vlig... Jeg trodde det var forklarende nok, men så feil kan man ta... Skulle jeg tatt fergen under slike forhold som det fremgår av bildet hadde jeg selvsagt sikret sykkelen med mer enn kiler. Erfaringsmessig er mannskapet på ferger som går over utsatte strekninger veldig flinke til å si fra når stropping er påkrevd enten det gjelder mc, bil eller vogntog. Da er det jo ingen tvil om hva man gjør med mindre man er komplett tulling; man gjør som mannskapet sier. Jeg bor tross alt på vestlandet, jobber på havet og er ikke helt ukjent med elementene. Dokkar hakk'je monopol på vind og høy sjø der oppi nord vet du... ;e Jeg bedyrer forøvrig at heller ikke jeg prøver å være nedlatende med mitt svar her...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Geir »

tagesk skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=DAMGtFtHWDM[/video]
LordShaft skrev: Men jeg kan godt forstå at folk er urolig når det er litt vind og bølger :vs
Fra Tømmervågen til Kristiansud.
Kult å se på at vuggingen som gjjør at fjerene går sammen, så det ser ut til som om sykkelen går litt opp og ned av seg selv.

Helt til en diger bølge treffer fergen og sykkelen velter.
Bilde

[TaSK]
Og der hadde kilene kommet inn og reddet ståa.... Hadde nok holdt meg på dekk/satt på sykkelen i tillegg for sikkerhets skyld.

Edit: Kan se ut som at sykkelen faktisk holder seg på hjulene, men det var nære på...
Sist redigert av Geir den 07 mai 2013, 20:06, redigert 1 gang totalt.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av DrGreve »

Geir skrev:
DrGreve skrev:
Geir skrev:Bruker ferge til stadighet, og er det litt sjø bruker jeg kiler slik bildet til tagesk viser og lar sykkelen stå i 1ste gear. På de fleste ferger har de enten slike trekiler eller svarte hardgummiklosser som i utgangspunktet er beregnet for å ha bak/foran hjulene på lastebiler elns. De passer utmerket som kiler for mc. Stropper har jeg aldri brukt, men hadde ikke vært fremmed for stropper som tilleggssikring hvis været var j*vlig...
Jeg bedyrer at jeg ikke prøver å være nedlatende med denne kommentaren min, men jeg må nesten spørre.. har du noengang vært ute i dårlig vær på en ferge som ikke går langt inne i en fjord?
Dette er ett bilde av ferga som går mellom Kilboghamn og Jektvik på kystriksveien og her er det frisk bris...
[klippe flott bilde...]
Yepp. Har vært ute i dårlig vær på ferger som ikke går langt inne i en fjord flere ganger. Men ikke på mc (pussig i grunnen - må nok kjøre mer...). Derfor skrev jeg også: Stropper har jeg aldri brukt, men hadde ikke vært fremmed for stropper som tilleggssikring hvis været var j*vlig... Jeg trodde det var forklarende nok, men så feil kan man ta... Skulle jeg tatt fergen under slike forhold som det fremgår av bildet hadde jeg selvsagt sikret sykkelen med mer enn kiler. Erfaringsmessig er mannskapet på ferger som går over utsatte strekninger veldig flinke til å si fra når stropping er påkrevd enten det gjelder mc, bil eller vogntog. Da er det jo ingen tvil om hva man gjør med mindre man er komplett tulling; man gjør som mannskapet sier. Jeg bor tross alt på vestlandet, jobber på havet og er ikke helt ukjent med elementene. Dokkar hakk'je monopol på vind og høy sjø der oppi nord vet du... ;e Jeg bedyrer forøvrig at heller ikke jeg prøver å være nedlatende med mitt svar her...
No offence taken :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev: Du må gjerne vise bilder av ekstreme forhold, da gjerne på vinterstid når de fleste har parkert sykkelen.

Jeg har tatt veldig mye ferge, og det er veldig sjeldent at det er behov for å stroppe sykkelen. Jeg snakker bare av egen erfaring. Hva folk velger å gjøre får være opp til dem. Jeg har stått ved siden av sykkelen min, å det har sprutet vann helt inn og bakerst på dekk. Uten at det har vært behov for stropping av sykkelen.
Det er ofte jeg setter meg på sykkelen hvis det er mye bevegelse. Men aldri følt at det har vært behov for å holde igjen, for at den har stått i fare for å velte.

Men jeg kan godt forstå at folk er urolig når det er litt vind og bølger :vs
Dette bildet jeg la ut er nok tatt midt i fellesferien. På vinteren bruker det å være snø i liene :)
Og som gammel (eks) sjømann så har jeg opplevd hurricane når vi lå i le av Hispanola i Karibien og vi mistet en livbåt som hang 12 meter over havflaten, så jeg trenger ikke overdrive.
Bildet er fra en vanlig sommerdag.
Sist redigert av DrGreve den 07 mai 2013, 22:24, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Snikkeren »

På fergene mellom Trondheim og Bergen (E39) har jeg aldri brukt stropper. Setter sykkelen i 1. gir. Er det litt sjø, så sitter jeg på sykkelen. Sitter alltid på sykkelen i det fergen legger til, da med støtten nede. Legger litt press mot støtten sånn at den står støtt.

Selv på seinhøsten gjorde jeg dette daglig på Festøya-Solavågen fergen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av LordShaft »

Jeg ser jo at sykkelen din beveger seg veldig tagesk.... :-k Jeg har aldri sett mine sykler vugge så mye på fergene her på vestlandet. Jeg har aldri brukt stropper, kommer heller ikke til å bruke det. Men det er ofte jeg sitter på sykkelen for å være sikker.

Nå skal det også sies at sykkelen min veier under 200 kilo våt. Så dette også spiller nok inn en del.
Folk får gjøre som de vil :thumleft Jeg føler ikke at jeg tar noe sjangser med å la sykkelen stå uten stropper.

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av runerytter »

Dersom jeg hvet at det skal tas ferjer, har jeg 3 stropper i tankveska.

Er jeg i tvil, så stropper jeg. Det så tar kort tid å sikre seg, iforhold til å måtte fikse ting dersom uhellet er ute.
Kjipt å stå der med f.eks knekt clutch/bremse hendel.

Jeg setter da sykkel i første gir, på sidestøtte.
En stropp på hver side.
Og en kort stropp som holder inne frambremsen.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Jeg ser jo at sykkelen din beveger seg veldig tagesk.... :-k Jeg har aldri sett mine sykler vugge så mye på fergene her på vestlandet. Jeg har aldri brukt stropper, kommer heller ikke til å bruke det. Men det er ofte jeg sitter på sykkelen for å være sikker.

Nå skal det også sies at sykkelen min veier under 200 kilo våt. Så dette også spiller nok inn en del.
Folk får gjøre som de vil :thumleft Jeg føler ikke at jeg tar noe sjangser med å la sykkelen stå uten stropper.
Du bør nok være uhyre selektiv med valg av fergestrekninger du gir deg i kast med.

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Rune R »

Takk.
Da har jeg fått svar nok til å forstå at jeg tar med meg stropper :-D
Da er det bare å finne en ledig helg i kalenderen :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av knutk »

Stropp/ikke stropp.
Når man ser på videoen til tagesk så står sykkelen, ser ut som en BMw gs-et eller annet, og gynger på fjæringen. Situasjonen i video er helt klart (sett i ettertid) en stroppekndidat.

Men det er ikke alle sykler som gynger slik på fjæringen. Min K1300GT feks oppfører seg annerledes når den står på sidestøtta enn det vi ser på video. Skal ganske mye til før den begynner å gynge, om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Så valget er uikt for ulike sykkeltyper, og en vet vel sev hva som egner seg best for egen sykkel.

Om man aldri har hatt sykkel på ferge før ville jeg anbefale at man har en stropp eller to med for sikkerhets skyld.
Siden bygger man opp erfaring med hva hver enkelt sykkel kan akseptere av gynging.

Mine erfaringer med ferger på Vestlandet samsvarer med hva Lordshaft skriver. Men jeg har stroppet sykkelen andre steder hvor jeg har ansett stropping som fornuftig.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:
LordShaft skrev:Jeg ser jo at sykkelen din beveger seg veldig tagesk.... :-k Jeg har aldri sett mine sykler vugge så mye på fergene her på vestlandet. Jeg har aldri brukt stropper, kommer heller ikke til å bruke det. Men det er ofte jeg sitter på sykkelen for å være sikker.

Nå skal det også sies at sykkelen min veier under 200 kilo våt. Så dette også spiller nok inn en del.
Folk får gjøre som de vil :thumleft Jeg føler ikke at jeg tar noe sjangser med å la sykkelen stå uten stropper.
Du bør nok være uhyre selektiv med valg av fergestrekninger du gir deg i kast med.
Javell? Kan du ikke være så elskverdig at du forteller meg om hvilke fergestrekninger jeg burde velge og ikke velge? :roll

Jeg bor i Bergen, har familie i Ålesund og Stavanger. Er ofte på farten, tar ferge lang mere enn gjennomsnittet. Det har ALDRI sålangt vært behov for å stroppe sykkelen sin. Men det er nok helt sikkert folk her inne som vet bedre enn meg.

OM det er en trygghet i å stroppe, helt klart. Går ikke an å diskutere det :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:Jeg ser jo at sykkelen din beveger seg veldig tagesk.... :-k Jeg har aldri sett mine sykler vugge så mye på fergene her på vestlandet. Jeg har aldri brukt stropper, kommer heller ikke til å bruke det. Men det er ofte jeg sitter på sykkelen for å være sikker.

Nå skal det også sies at sykkelen min veier under 200 kilo våt. Så dette også spiller nok inn en del.
Folk får gjøre som de vil :thumleft Jeg føler ikke at jeg tar noe sjangser med å la sykkelen stå uten stropper.
Du bør nok være uhyre selektiv med valg av fergestrekninger du gir deg i kast med.
Javell? Kan du ikke være så elskverdig at du forteller meg om hvilke fergestrekninger jeg burde velge og ikke velge? :roll

Jeg bor i Bergen, har familie i Ålesund og Stavanger. Er ofte på farten, tar ferge lang mere enn gjennomsnittet. Det har ALDRI sålangt vært behov for å stroppe sykkelen sin. Men det er nok helt sikkert folk her inne som vet bedre enn meg.

OM det er en trygghet i å stroppe, helt klart. Går ikke an å diskutere det :thumleft
Nå er det vel ikke spørsmål om hvem som vet best eller ikke, men hvilke erfaringer hver og en har. Hvis du ikke har sett behovet med å stroppe, så sier jeg at du har vært ekstremt heldig med været de gangene du har tatt ferge med sykkelen som fremkomstmiddel.
Og det er ikke slik at jeg stropper sykkelen hver gang, men på enkelte fergestrekninger gjør jeg det konsekvent, med en stropp for å presse sykkelen godt ned på sidestøtten. Dette gjelder fergestrekninger som går over åpne havstrekninger og grunnen er at det ikke er lov å oppholde seg på bildekk under overfarten. Du får ikke lov til å sitte på sykkelen for å passe på. Så snart fergen avgår, har du ingen kontroll og da må du ta dine forholdsregler.
Disse finnes det mange av i nord, og den verste strekningen er fra Bodø til Moskenes i Lofoten. Der bruker jeg tre stropper... av erfaring :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Alas »

Hvis en ikke får være i nærheten og passe på så stropper jeg, eller det er en lang overfart slik at det er kjekkere å sitte i kafeen, da skal det være rimelig rolig før jeg ikke stropper.

Husker jeg tok fergen fra Arsvågen til Mortavika, da med de gamle fergene, det så helt rolig ut ved fergeleiet, men mannskapet bad oss stroppe, idet vi rundet ut i fjorden gynget det rimelig godt og jeg var glad de gav beskjed om å stroppe.

Kiling har jeg aldri gjort, men jeg ser jo nytten med det og.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:Jeg ser jo at sykkelen din beveger seg veldig tagesk.... :-k Jeg har aldri sett mine sykler vugge så mye på fergene her på vestlandet. Jeg har aldri brukt stropper, kommer heller ikke til å bruke det. Men det er ofte jeg sitter på sykkelen for å være sikker.

Nå skal det også sies at sykkelen min veier under 200 kilo våt. Så dette også spiller nok inn en del.
Folk får gjøre som de vil :thumleft Jeg føler ikke at jeg tar noe sjangser med å la sykkelen stå uten stropper.
Du bør nok være uhyre selektiv med valg av fergestrekninger du gir deg i kast med.
Javell? Kan du ikke være så elskverdig at du forteller meg om hvilke fergestrekninger jeg burde velge og ikke velge? :roll

Jeg bor i Bergen, har familie i Ålesund og Stavanger. Er ofte på farten, tar ferge lang mere enn gjennomsnittet. Det har ALDRI sålangt vært behov for å stroppe sykkelen sin. Men det er nok helt sikkert folk her inne som vet bedre enn meg.

OM det er en trygghet i å stroppe, helt klart. Går ikke an å diskutere det :thumleft
Neei ......hvilke :scratch Jeg har reist kanskje 15 forskjellige fergestrekninger nord for Namsos ... jeg vil anslå at jeg har stroppet 70 % av de ... flere av de har vist seg å være helt nødvendig ... husker ikke hvem som var hva.
Jeg har ikke reist med ferge på vestlandet, og vet lite om forholdene der, men antar du har vært heldig med været ... det e jo positivt

Svar