et lite smell ved motorbrems.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gunnarbmw
Innlegg: 4
Registrert: 06 mai 2013, 15:35
Motorsykkelen din: bmw f650gs 2010

et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av gunnarbmw »

Hei

Jeg er ny her på forumet, og har bitte fortalt at her kan jeg finne mye interessant. Så her er jeg.

Jeg har et spørsmål: Jeg har en bmw f650gs som er en 2010 modell. Er veldig fornøyd med den, men av og til når jeg har godt driv og motorbremser litt så hender det at det kommer en lite "smell" fra potta... ikke veldig høyt men sånn at jeg hører det i hvertfall.

Feks kommer inn i litt stor fart og ikke girer ned men bare slipper gassen.

Er dette farlig? Er det normalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av DrGreve »

Kan være at han får litt for fet blanding eller at du har en ventil som ikke lukker helt.. eller en kombinasjon :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av Bjønnavind »

Velkommen til MCsiden :-)

Jeg har den samme lyden på begge mine sykler, og det er bare litt bensin som renner ut i potta ved feks motorbrems. De smellene du hører oppstår når bensinen antennes, og det er ikke farlig. :-)

Jeg tror ikke det er farlig iallefall. Jeg liker den lyden, og det skjer ofte at jeg motorbremser kun for å høre den :-P

Tæppatå'k!

gunnarbmw
Innlegg: 4
Registrert: 06 mai 2013, 15:35
Motorsykkelen din: bmw f650gs 2010

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av gunnarbmw »

Ok, takk for veldig rask respons begge to. Dette var jo artig....huff her kan jeg få en lei vane av å henge, takk for velkommenhilsen.....Ja jeg synes også det er litt kult med den lyden, men var bare redd det var noe feil......og noe som var farlig å kjøre med. Er overhodet ikke teknisk anlagt, men koser meg med å kjøre mc.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av gbruaset »

gunnarbmw skrev:Ok, takk for veldig rask respons begge to. Dette var jo artig....huff her kan jeg få en lei vane av å henge, takk for velkommenhilsen.....Ja jeg synes også det er litt kult med den lyden, men var bare redd det var noe feil......og noe som var farlig å kjøre med. Er overhodet ikke teknisk anlagt, men koser meg med å kjøre mc.
Hei. Du kan ta det helt med ro. Jeg kjøpte meg en F 800 Gs for to og et halvt år siden, og spurte om akkurat det samme her på forumet. Da fikk jeg varierende svar, men tok det opp med mc oslo, og de sa at dette er 100% normalt. De gav meg forklaring på det, som jeg ikke husker helt nå, men det er iallefall ikke noe farlig med det, og helt normalt. (Iallefall for bmw gs sykler.)

gunnarbmw
Innlegg: 4
Registrert: 06 mai 2013, 15:35
Motorsykkelen din: bmw f650gs 2010

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av gunnarbmw »

Hei. Tusen takk for svar gbruaset. Fint å høre at andre har den samme lyden på nesten lik sykkel, det skiller vel noen hk men motor er vel ganske lik?.... og når du i tillegg har sjekket det ut så trenger jo ikke jeg å ta turen til en mc butikk.
Flott med så god hjelp i løpet av 10 min........... antakelig tar det lenger tid å komme igjennom på verkstedet på en butikk....

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av DrGreve »

I ungdommen hadde jeg en kadett med problemet og brukte det bevisst for å skremme kjenninger (og andre) langs veikanten :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

gunnarbmw
Innlegg: 4
Registrert: 06 mai 2013, 15:35
Motorsykkelen din: bmw f650gs 2010

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av gunnarbmw »

Ha ha, ja det var jo også en ide.... klart er det noen med en latent hjertefeil så kan jo det gå riktig så galt......

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av LordShaft »

DrGreve skrev:Kan være at han får litt for fet blanding eller at du har en ventil som ikke lukker helt.. eller en kombinasjon :)
Ikke for mager blanding altså?

Har ikke helt skjønt hva de snakker om når det kommer til mager eller fet? men jeg har fått høre av "alle" at jeg må se til at sykkelen min ikke går for magert nå etter at jeg byttet til helanlegg. Det smeller mer nå, enn det gjorde før jeg byttet eksos :redface

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av simpson »

LordShaft skrev:
DrGreve skrev:Kan være at han får litt for fet blanding eller at du har en ventil som ikke lukker helt.. eller en kombinasjon :)
Ikke for mager blanding altså?

Har ikke helt skjønt hva de snakker om når det kommer til mager eller fet? men jeg har fått høre av "alle" at jeg må se til at sykkelen min ikke går for magert nå etter at jeg byttet til helanlegg. Det smeller mer nå, enn det gjorde før jeg byttet eksos :redface
Alle mine sykler har putret og smelt litt eksosen når jeg har brukt motorbrems og da har de gått for magert.
Men 1098 min smeller noe inni helvete hvis den ikke starter med en gang og jeg må kinne litt, og det er for at den får mye bensin. Og den smeller heller ikke på motorbrems.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av gbruaset »

gunnarbmw skrev:Hei. Tusen takk for svar gbruaset. Fint å høre at andre har den samme lyden på nesten lik sykkel, det skiller vel noen hk men motor er vel ganske lik?.... og når du i tillegg har sjekket det ut så trenger jo ikke jeg å ta turen til en mc butikk.
Flott med så god hjelp i løpet av 10 min........... antakelig tar det lenger tid å komme igjennom på verkstedet på en butikk....
Ja, de har samme motor, men effekten på de er litt ulik, ja. (800 gs, gir ca 85 hk, og 650, rundt 72, mener jeg å huske. Jeg hadde ikke kjørt den til noe verksted pga dette. Jeg var, som du, ganske urolig for disse smellene, siden sykkelen min den gang var helt ny. Men han i ekspedisjonen sa helt kontant at dette ikke var noe å bry seg om. Flere andre mc kompiser, som jeg har tillit til, har også sagt akkurat det samme.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av gorbys »

LordShaft skrev:
DrGreve skrev:Kan være at han får litt for fet blanding eller at du har en ventil som ikke lukker helt.. eller en kombinasjon :)
Ikke for mager blanding altså?

Har ikke helt skjønt hva de snakker om når det kommer til mager eller fet? men jeg har fått høre av "alle" at jeg må se til at sykkelen min ikke går for magert nå etter at jeg byttet til helanlegg. Det smeller mer nå, enn det gjorde før jeg byttet eksos :redface
Mager blanding betyr at blandingsforholdet mellom luft og bensin inneholder for lite bensin, feit blanding betyr det motsatte, begge deler kan skade en motor men mager blanding er nok farligst da forbrenningstemperaturen blir høyere(bensin kjøler) og man kan oppleve detonasjon med smelta stempler, hull i stempel, bøyde ventilstenger og mye annen moro :)

Grunnen til at det smeller mer nå enn før er fordi eksosannlegget ditt har vel ikke de samme restriksjonene som før. Du har vel og elektronisk innsprøytning med lambdasonde så dette justerer seg vel selv. Det er ofte når man bytter til et mer frittflytende eksosanlegg på motorer med forgasser at man må være påpasselig med at den ikke går for magert og i så tilfelle bytte dyser...

Kan forresten opplyse om at min 2012 V-strom puttra litt i eksosen når jeg motorbremsa nedover fjellet her igår og, så det er nok ikke noe å bry seg med :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av LordShaft »

gorbys skrev: Mager blanding betyr at blandingsforholdet mellom luft og bensin inneholder for lite bensin, feit blanding betyr det motsatte, begge deler kan skade en motor men mager blanding er nok farligst da forbrenningstemperaturen blir høyere(bensin kjøler) og man kan oppleve detonasjon med smelta stempler, hull i stempel, bøyde ventilstenger og mye annen moro :)

Grunnen til at det smeller mer nå enn før er fordi eksosannlegget ditt har vel ikke de samme restriksjonene som før. Du har vel og elektronisk innsprøytning med lambdasonde så dette justerer seg vel selv. Det er ofte når man bytter til et mer frittflytende eksosanlegg på motorer med forgasser at man må være påpasselig med at den ikke går for magert og i så tilfelle bytte dyser...

Kan forresten opplyse om at min 2012 V-strom puttra litt i eksosen når jeg motorbremsa nedover fjellet her igår og, så det er nok ikke noe å bry seg med :)
Da har vi fått klarhet i det, en gang for alle :thumleft

Ja stemmer som du sier, det med lambdasonder og justering :D

Jeg mener det skal putre litt i pottene. Det er bare herlig og gir litt ekstra horn i pannen :-)å

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av joo »

De som er redd litt putring i potta burde kjøre litt R1200GS, der brumler og smeller det godt når man motorbremser. Trur jeg ville reagert hvis det plutselig sluttet å smelle :scratch

PS; velkommen gunnarbmw :vs
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: et lite smell ved motorbrems.

Legg inn av Snikendeugle »

https://www.youtube.com/watch?v=isG9VSZ ... age#t=109s" onclick="window.open(this.href);return false;

Puff puff :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar