Kunsten å fiske på mc-tur!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av Bjønnavind »

Er det noen som har prøvd å dorge fra mc her? :P :p

Hehe.. Jeg startet denne tråden fordi jeg gjerne skulle likt å ta med meg litt fiskeutstyr på mc'en. Problemet er bare at jeg ikke aner hva slags stang/snelle/snøre/krok osv jeg skal velge. Ser for meg at jeg kan finne på å hive kroken uti både hav og innsjø, så finnes det noe fiskeutstyr som man kan bruke begge steder, i tillegg til at det kan pakkes på mc'en uten å forstyrre føreren?

En del fisk har blitt fanget av meg opp igjennom, men jeg har aldri eid mitt eget utstyr. Nå har jeg kommet til et punkt i livet der jeg trenger den roen som fiske kan gi..

Jeg kikket litt rundt, og det er nok av utstyr å velge mellom! Problemet på mange nettbutikker er at de ikke opplyser om stangens lengde når den er sammenpakket. Vurderte teleskopstang, men det virket så kjipt at det nesten ikke var verdt pengene. :P :p

(Jada, jeg har kikket på div fiskeforum, men der er det så lite innlegg at det nesten er dødt)

Så; kom fram skapfiskere! Jeg vet dere er der! :D

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av Bjønnavind »


Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av SuperMorten »

Dersom du tar deg en tur på en skikkelig utstyrsbutikk burde du få vite lengden sammenlagt. Ser for meg at det uansett burde gå an å lage et feste fra tanken og bakover langs salen. Vet ikke hvordan det blir på Goldwingen da, med kofferter osv. Min største bekymring ville vært hva jeg skulle ha gjort hvis fisken beit. Skikkelig. Du har jo henger.. til både utstyr og fisk :lol

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av ejs »

Kan ikke hjelpe deg.Har bare 2 teleskopstenger.(tror den ene er fra Biltema)
Har iallefall noen sluker fra Biltema. :sorry
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av Bjønnavind »

SuperMorten skrev: Du har jo henger.. til både utstyr og fisk :lol
Joa.. Når hengeren er med på tur så er det jo greit, men den blir sjelden med gitt! =;

Tips om utstyret er jo kjekkest, men ikke minst hva jeg faktisk trenger, og hva jeg må tenke på ved shopping! ;-)
ejs skrev:Kan ikke hjelpe deg.Har bare 2 teleskopstenger.(tror den ene er fra Biltema)
Har iallefall noen sluker fra Biltema. :sorry
Biltema stang og sluk? Blir det no mat av det da? :erte

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av runerytter »

Denne må jo være bortimot perfekt til det du søker, med unntak av de største beista og lengste kasta.

http://www.skittfiske.no/Media/Cache/Im ... 95894.Jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... 54616.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av Bjønnavind »

runerytter skrev:Denne må jo være bortimot perfekt til det du søker, med unntak av de største beista og lengste kasta.

http://www.skittfiske.no/Media/Cache/Im ... 95894.Jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... 54616.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Tja kanskje det? Nå fant jeg ut at det Lawson stanga jeg hosta opp ista er 84 cm lang når den er pakket sammen! Det kan jo funke det, men kanskje stanga du kom med er bedre! Har du noen skikkelig link til den?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av DrGreve »

Jeg er fluefisker på min hals og da fortrinnsvis laks eller sjøørret. Jeg laget meg en kopp som jeg festet med borrelås på fothvileren bak som futeralet til stanga passet ned i. Noe lignende som følger med statoilkoppen. Så festet jeg øvre del rundt øverste festet til givi-veskene.
En gang hadde jeg sågar ett flagg hengende øverst på futeralet :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av Bjønnavind »

DrGreve skrev:Jeg er fluefisker på min hals og da fortrinnsvis laks eller sjøørret. Jeg laget meg en kopp som jeg festet med borrelås på fothvileren bak som futeralet til stanga passet ned i. Noe lignende som følger med statoilkoppen. Så festet jeg øvre del rundt øverste festet til givi-veskene.
En gang hadde jeg sågar ett flagg hengende øverst på futeralet :)
Det er et kjempebra tips! Takketakk! :thumleft

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av runerytter »

Minner du meg på det neste gang du er innom, så har jeg en liggende du kan kikke på.
Forøvrig er det i futteralet som følger med, ett plastrør som fungerer som stangtube.
Sammenslått er den på ca.36cm

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av DrGreve »

runerytter skrev:Minner du meg på det neste gang du er innom, så har jeg en liggende du kan kikke på.
Forøvrig er det i futteralet som følger med, ett plastrør som fungerer som stangtube.
Sammenslått er den på ca.36cm
Må vel klargjøre siden jeg var litt uklar. Med futeral mente jeg stangtube :) Min stang har en rund tube i noe corduralignende stoff..
Sist redigert av DrGreve den 05 mai 2013, 23:00, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av taco »

Teleskopstang er helt ok! Har mange stenger, men jeg har faktisk brukt den mest, fordi den er så grei å ta med seg. Veldig kjekt når jeg hadde den liggende fast i båten, med sluk ferdig montert. Fort gjort å gjøre seg klar, bare å løsne sluken fra korkhåndtaket, dra'n ut og hive. Men det blir litt vanskeligere på Goldwingen...

Jeg har mest erfaring fra fjordfiske, men har også vært i ferskvann. Det er også mange som har ett utstyr for hvert sitt bruk, og aldrig vil ha saltvann på ferskvannsutstyret.
Men du bør vel ha et allround utstyr pga plassen?

Snella du linket til er ok.
Greit med en senetykkelse som passer for begge deler, så slipper du å skifte. (ev. har to tromler til snella).
Så trenger du saltvannssluker, sildesluker bra, ferskvannsluker, dupp, svivler, søkke og kroker for småfisk i ferskvann.

Skitt fiske.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av jonnykr »

taco skrev:Teleskopstang er helt ok! Har mange stenger, men jeg har faktisk brukt den mest, fordi den er så grei å ta med seg. Veldig kjekt når jeg hadde den liggende fast i båten, med sluk ferdig montert. Fort gjort å gjøre seg klar, bare å løsne sluken fra korkhåndtaket, dra'n ut og hive. Men det blir litt vanskeligere på Goldwingen...

Jeg har mest erfaring fra fjordfiske, men har også vært i ferskvann. Det er også mange som har ett utstyr for hvert sitt bruk, og aldrig vil ha saltvann på ferskvannsutstyret.
Men du bør vel ha et allround utstyr pga plassen?

Snella du linket til er ok.
Greit med en senetykkelse som passer for begge deler, så slipper du å skifte. (ev. har to tromler til snella).
Så trenger du saltvannssluker, sildesluker bra, ferskvannsluker, dupp, svivler, søkke og kroker for småfisk i ferskvann.

Skitt fiske.
Blir nok vanskeligere å hive fra Goldwingen ja, spesielt i fart. :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av jonnykr »

Her er løsningen og fra Biltema selvfølgelig. :thumleft

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/O ... ube-46591/

Bilde
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Kunsten å fiske på mc-tur!

Legg inn av Bjønnavind »

Øvelse gjør mester! :)

Det Biltema greiene der så ut som no svære greier.. :-k

Svar