Frustrerende fartsgrenser!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av SuperMorten »

Duville skrev:
SuperMorten skrev:
AJ skrev:Det ser ut til å være sterke krefter der ute som jobber for 30 km/t i byer og tettsteder...

http://www.ringblad.no/motor/article6639012.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Klokt eller ubetenksomt...? :scratch :dontknow

Nyheter som dette får i hvert fall meg til å spørre: hva blir det neste?


:mk
Jeg blir mer og mer forundret over farts-hysteriet. Hadde det gått an å straffe uoppmerksomhet og mangel på konsentrasjon, så er dette mye farligere enn å kjøre litt for fort.

Sent from my GT-I9300
Dette straffes jo uten at det straffes. Å konfiskere sertifikat er jo ikke straff men bot er straff. Kjører du i rompa på en som har stoppa foran deg så blir du kjørefri i x måneder og får bot. Dette er ingen ting annet enn uoppmerksomhet og mangel på konsentrasjon....
Vel, er forsåvidt enig, men dersom den uoppmerksomme bilisten treffer meg på mc, hjelper det meg svært lite om han får all verdens straff. Tanken/ønsket mitt er at politiet setter inn like store ressurser på å ta sånne, som å ta fartssyndere FØR de forårsaker ulykker.
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av ega16 »

apropos fartsgrenser. Jammen satt ikke sjonkel i godtstolen med laser pekern sin på sletta idag! Rett etter regnværet.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=CXUEXFPQ ... e=youtu.be[/video]

Tror jeg hadde rundt 58 på meteret i det jeg fikk øye på han (50 sone)

Ifølge twitter ble det beslaglagt 2 førerkort her og høyeste hastighet som var målt var 93km/t.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Duville »

SuperMorten skrev: Vel, er forsåvidt enig, men dersom den uoppmerksomme bilisten treffer meg på mc, hjelper det meg svært lite om han får all verdens straff. Tanken/ønsket mitt er at politiet setter inn like store ressurser på å ta sånne, som å ta fartssyndere FØR de forårsaker ulykker.
Sent from my GT-I9300
Slik det er nå er det ikke nødvendig å konse så mye. 60 grense på veier som er laget for 100 og hvor det tidligere var 80 blir så kjedelige og lite utfordrende at det er bare å ta frem avisen eller møtereferatet.... det går så bra så...

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Bikeridr »

Fartsgrensene og UP's hysteriske jakt og pengeinnkreving av de som ligger 0,001km/t for fort i 90-sonen kl 4 om morran midt i uka har jeg gitt opp. (Forresten, jeg har jo flytta.. ;-) )

Her i Latvia har de en fornuftig tilnærming til mitt syn på hvordan trafikken og trafikkflyten blir overholdt.
Her er det 100-sone om sommeren og 90-sone om vinteren på motoveier og "E"-veier. Dog har de gjerne fartsreduksjon fra nevnte 100/90 i "one go" til 50 km/t, så det blir av og til litt oppbremsing. :-)

Trafikkpolitiet ser gjerne mellom fingrene om trafikken flyter greit, gjerne 20-30 over fartsgrensen, men "dreper" de som foretar farlige forbikjøringer eller feltskifter. En annen ting som koster dyrt her er hvis man sperrer trafikanter i påkjørings/akselerasjonsfelt. Mange skal på død og liv kjøre forbi deg i et akselerasjonsfelt hvor de skal AV, mens du skal PÅ nevnte motorvei. Da er "Politsija" raskt ute og forteller "bølla" hvordan tingene skal være.
Vi har ingen 3-sekundsregel her, alt over 10 cm mellom støtfangere (i 90+) er greit nok sålenge det er i feltskifte og du peller ræva di videre relativt fort. :-)

Latviere generelt har en litt mer "aktiv" kjørestil enn i Norge, men flyten er faktisk suveren. Folk flest (uten de nevnte i forrige avsnitt og somregel kjører de svarte merc'er) er greie med å slippe andre inn imellom feltskifter. Generelt i Europa (der jeg har vært) er vel trafikanter greie, om enn noe mer "aktive" enn nordmenn.
Er faktisk bare to plasser jeg har opplevd skikkelig egoistisk "jeg-tenker-bare-på-meg-selv" hvor trafikkflyten er deretter, og det er i Brasil og på ring3 i Oslo!

Til slutt, her er mitt "synderegister":
1) Bil: 98km/t i 80-sone i "dom finska skogarna"; resultat: "Nu kör ni inte fort numera"; kostnad: kr 0,-
2) Bil m/Campingvogn: 69km/t i 60-sone i Norge, nord for Mo i Rana; resultat: Kr 1.600,- og "heldig siden det var 1km/t under prikkbelastning, dessuten er det livsfarlig å råkjøre med campingvogn" ifm UP'n.
3) Bil: Ca 70km/t over et lyskryss på "nesten grønt" i 50-sone 3-feltsvei i Latvia; resultat: Tilsnakk; kostnad kr 0,- (Nei, ingen bestikkelser).
4) Motorsykkel: Utallige forbikjøringer (også av politi) i god og grei "fartsgrense pluss moms" i Latvia; resultat: ingenting.
5) Joda, jeg har faktisk klart å få fartsbot her i Latvia, men de koster "to utepils" og kom ikke før jeg egentlig ville mistet lappen i Norge..

Det som er litt "morsomt" oppi alt dette. Tross "villmannskjøring" etter kleppa og jensegutt sine preferanser, er at ulykkesstatistikken er lavere her enn i Norge..
Og - jeg kan love dere at trafikktettheten i Riga er ganske mye mer svett enn i Oslo.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av omaas »

Bikeridr skrev: Det som er litt "morsomt" oppi alt dette. Tross "villmannskjøring" etter kleppa og jensegutt sine preferanser, er at ulykkesstatistikken er lavere her enn i Norge..
Og - jeg kan love dere at trafikktettheten i Riga er ganske mye mer svett enn i Oslo.
Hvor har du dette fra? Her er statistikken som statens vegvesen viser til:
Bilde
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... tikk/IRTAD
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av JohnnyTh »

hvor stor prosent av oppmerksomheten deres bruker dere til [ kikke p[ speddometeret i 70 sonene? Jeg er ganske sikker pa at jeg bruker endel paa det
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:hvor stor prosent av oppmerksomheten deres bruker dere til [ kikke p[ speddometeret i 70 sonene? Jeg er ganske sikker pa at jeg bruker endel paa det
Cruisecontrol... på bilen ja.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:hvor stor prosent av oppmerksomheten deres bruker dere til [ kikke p[ speddometeret i 70 sonene? Jeg er ganske sikker pa at jeg bruker endel paa det
Cruisecontrol... på bilen ja.

Sent from my GT-I9300

Triumph Explorer: Cruisecontrol... på sykkelen ja. :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Bikeridr »

OMAAS skrev:
Bikeridr skrev: Det som er litt "morsomt" oppi alt dette. Tross "villmannskjøring" etter kleppa og jensegutt sine preferanser, er at ulykkesstatistikken er lavere her enn i Norge..
Og - jeg kan love dere at trafikktettheten i Riga er ganske mye mer svett enn i Oslo.
Hvor har du dette fra? Her er statistikken som statens vegvesen viser til:
Bilde
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... tikk/IRTAD
Nuvel, har sett flere ulykker pr tidsenhet i Norge enn i Latvia. Hva Satans VegUvesen gulper opp av "statistikk" tror jeg ikke så mye på. Dessuten, hvorfor ligger Norge bare på 5.plass når de har Europas laveste hastigher? JA! Norge har i dag Europas desidert laveste hastigheter etter at Albania gikk forbi Norge i september 2009.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av SuperMorten »

ojda skrev:
SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:hvor stor prosent av oppmerksomheten deres bruker dere til [ kikke p[ speddometeret i 70 sonene? Jeg er ganske sikker pa at jeg bruker endel paa det
Cruisecontrol... på bilen ja.

Sent from my GT-I9300

Triumph Explorer: Cruisecontrol... på sykkelen ja. :lol
Venta på den ja... :)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av ojda »

Hehe! Må jo Hype bittelitt :knegg Tigern blir jo så tyna omdagen,
så jeg lurer på om jeg må lete på Biltema neste gang jeg skal
ha meg en :redface
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar