Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

Tror litt av problemet ditt jonnykr, er at du angriper andre med nebb og klør som ikke er enig med deg eller deler ditt syn på alt.
Hadde du sluttet med dine angrep og lange forsvartaler så tror jeg folk egentlig hadde latt deg få ha dine Biltemaprodukter i fred.
Du byr liksom opp til dans uansett hva som blir sagt, og når noen bruker dine metoder og argumenter så snur du igjen for å forsvare deg.
Men til en annen sak, om dine hendelbeskyttere holdt på grus, så er det ikke sammenlignbart med at hansker vil holde på asfalt?
Det er mye mindre friksjon på grus, en annen ting er at de sakene du nevner som ble ødelagt stikker vel lenger ut og tok mere av smellen enn ett par hendelbeskyttere?

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Duville »

jonnykr skrev:
DrGreve skrev:
jonnykr skrev:
DrGreve skrev:
jonnykr skrev:Men jeg VET at de produktene jeg har nevnt holder mål, av egen erfaring.
Kanskje du ikke vet bedre? :-k
Nei, du mener det? At jeg sitter her å bløffer, eller at de ikke hold en tryning likkavæl kansje? Kansje jeg slo hodet mitt uten å vite det og lider av hukommelsestap? Kansje jeg er blind kansje? Eller aksjonær i Biltema? Eller har familie som jobber der? Eller at jeg kjenner noen som kjenner noen som har jobbet i Biltema?

HMMMMM? :scratch Ja NOE må det jo være når jeg sitter her å forsvarer søppelprodukter fra Biltema. :sk?
Her var det mye kanskje, men jeg skal prøve med bare ett..
Jeg hadde en nabo som hver gang vi tok oss en pinne, bedyret at den eneste bilen som var brukende til å dra campingvogn var Volvo og den eneste campingvognen som var noe tess var Kabe.. Problemet var bare at han hadde ikke eid noe annet enn Volvo og Kabe.
Kanskje det er ditt ståsted også?
Forøvrig er det fornøyelig å registrere at du tar på deg den indignerte masken når du får i retur det samme som du slenger ut. :lol
Det må jo være noe du ikke helt forstår her. Når jeg viser til en velt i relativt stor hastighet hvor Biltemas hånd/hendelsbskyttere skrapte langs den grusen som røsket 2 bolter tvers av på rammefester til henhodsvis koffertbærer og veltebøyle, knakk et koffertfeste i metall tvers av og bøyde veltebøyla på samme side, så snakker jeg om erfaring fra en reell hendelse. Om jeg ikke har prøvd å velte med dyrere hendelbeskyttere er irrelevant da Biltema sine holdt og gjorde den jobben de er konstruert for. Og når de er like hele unntatt noen skraper så bytter jeg dem vel ikke ut med noe annet? Jeg er da vel ikke dum heller! De har bevist sin verdi.

Og når man som meg har hatt 10 Motorsykler, så har man SELVFØLGELIG eid noe annet. Jeg gikk også kjøpte dyr olje før, heller ikke utstyr på Biltema. Jeg kjøper selvfølgelig ikke alt på Biltema i dag heller. Men når folk jeg kjenner som har gode erfaringer med diverse produkter derfra som f.eks. varmeholkene deres, dekkspakene, styrehevere, mcjekken deres, veskene deres, olja, o.s.v. hvorfor skal jeg ikke stole på dem? Hvorfor skal jeg betale 3 ganger mer for det andre steder når biltemas produkter gjør jobben?

Det er jo ikke fordi man aldri har prøvd noe annet jeg handler noen produkter på Biltema. Det er jo FORDI jeg har prøvd andre produkter jeg mener det er bortkasta penger å betale 3 ganger så mye for noe som Biltemas produkter gjør like bra.

Ta f.eks veskene til Biltema, funker som hakka møkk. Brukes i all slags vær, sommer som vinter. Søle, grus, møkkete og fæle men like hele. Hvorfor skal jeg da ikke være fornøyd med dem? Hvorfor skulle jeg da kjøpe vesker til kr 1500.- fra noen andre når Biltemas til kr 500.- gjør jobben like godt på grus og i søle, saltlake og drit?

Dette er rett og slett basert på erfaringer etter praktisk bruk. Og det morsomste av alt er at dette jeg viser til får MYE mer juling og belastninger grunnet mitt bruksområde som er 95% grus, enn hva de fleste andres utstyr gjør. I tillegg er jeg i gang med piggdekk og kjører lenge før de fleste andre får pakket MC,n sin ut av dyna. Som nevnt, i saltlake, møkk, gjørme og søle.

Og det holder mål! Så jo, jeg kan meget trygt si at JEG VET!

Ikke heeeelt sikkert at alle er helt overbevist, selv om jonnykr sier han vet.........

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av RuneMC »

OT: Folks, det går an å skriver @brukernavn eller ihvertfall klippe bort litt istedenfor disse voldsomme sitèr greiene... :gk

Ellers lite FAKTA i denne tråden...

Biltema oljen er merkeg JASO-MA2 og API-SM Dette er begge de nyeste klassifiseringene.

JASO-MA2 er beregnet på motorsykler med våt clutch (Ducati med tørr clutch kan evt melde seg ut her, dvs JASO-MB evt?) hvor oljen ikke bare skal smøre, men også gi friksjon til clutchen. Videre sier denne klassifiseringen at oljen ikke skal bryte ned (når de små, stakkars oljemolekylene blir brutalt maltraktert i nevnte clutch) men beholde egenskapene over lang tid.

API-SM er American Petroleum Institute sin klassifisering og SM betyr at den er deres nyeste oljekvalitet for moderne motorer laget etter 2004. Denne oljen inneholder diverse additiver som skal gjøre at den smører best mulig. Oljen er også bakover kompatibel med unntak for noen muskelbilder fra før 1970-tallet - der skal man evt bruke det som står i manualen til bilen.


Ellers får man kjøpt dårligere greier også som merkevare
API-SA - laget for motorer rundt 1920-tallet. Foreldet kvalitet. Kan skade moderne motorer
API-SB - laget for motorer fra 1930-1963. Foreldet kvalitet. Kan skade moderne motorer
... osv i alfabetet
API-SF som nevnt tidligere i tråden er for motorer før 1988. Foreldet kvalitet.

Bilde

Utover klassifiseringene over er det viskositeten (hvor tynt-/tyktflytende oljen er ved forskjellige temperaturer. Bruk det som står i servicemanualen/brukermanualen. Min skal ha 10w-40 som passer godt med Biltema oljen.

Det hele koker ned til:
a) Biltema jukser med klassifiseringene -> isåfall kan de saksøkes av forbrukerne hvis det viser seg at oljen ikke svarer til det merkelappen viser
ELLER
b) Biltema kjøper fra produsenter som faktisk produserer ihht det som står på merkelappen -> isåfall no problem

Kjøp gjerne annen olje om det gjør at du sover bedre, men har nå byttet olje endel ganger og ingen tegn på at det er undermåls produkt.

Pass ihvertfall på at du kjøper en olje som er beregnet for MC og ikke en som er kun for bil, og som kan bli for glatt for våtclutch (dvs sjekk at JASO-MA2 står på etiketten).


Ellers kan man lese mer her til øyet blir stort og vått om diverse klassifiseringer her
http://www.pqiamerica.com/index.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Alas »

jonnykr skrev: Hvorfor? For moro skyld, hva ellers. Om det tilfører debatten noe interesserer meg ikke. Jeg syns det er artig å fleipe litt og såpass får dere tåle. Dette er en snill debatt som ligger LAAAANGT under maks takhøyde her og tåler du ikke dette en gang så er du jaggu meg hårsår.

For øvrig har jeg ikke nevnt noen navn og hvorfor akkurat du føler deg hardt truffet av min ironiske fleiping må man jo lure på.

Og JA, jeg mener du OPPFØRER deg som ei kjærring når du sitter å syter over noe som ikke er rettet til deg personlig en gang og som har et såpass "snilt" nivå som dette. Hvorfor akkurat DU føler deg truffet kan man jo bare spekulere i. Har jeg truffet et ømt punkt hos deg?

Det er latterlig å sitte å klage over dette, for litt fleiping må folk tåle uten å begynne å grine.
Så det du sier her er egentlig at sålenge du har det moro så spiller det ingen rolle hva andre mener?

Jeg har aldri sagt at jeg ikke tåler det, jeg har heller ikke nevnt deg ved navn, jeg har heller ikke sagt at jeg føler meg truffet, jeg hverken klager, griner eller syter over det. Det er du som tillegger meg disse tingene og det kan du likeså godt slutte med for det fører ingensteds hen. Det jeg sier er at jeg synes det er unødvendig og at det ikke tilfører debatten noe som helst og stilt meg litt undrende hvorfor en da holder på med det. Men det er jo for din moro, så da er vel alt greit.

At du kaller meg kjerring tar jeg med knusende ro, jeg har da BALLER for pokker. Og du må gjerne spekulere i hvorfor jeg tar det opp, men jeg tror faktisk ikke du skjønner poenget mitt og da er det nytteløst og prøve å forklare det.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

runemc

Alle skjønner at det å saksøke noen krever enormt med bevis i sånne saker.
Så det sier seg selv at er helt utelukket.
Men det du påstår da i klartekst er at Biltemaolje til 20 kr/l eller hva det er, har ikke sjekket, er akkurat like god som olje til 200 kr/l?
Eller sier du at det er "godt nok" hvis det er det fabrikanten krever men at det finnes bedre oljer som vil kanskje gjøre at du får mere ut av motoren?
Kan forøvig opplyse at jeg har jobbet de siste 25 år som mekaniker og de siste 15 offshore innen hydraulikk.
På vårt utstryr har vi en min.grense for hvilken NAS klasse vi vil ha for å sørge for at vårt utstyr fungerer.
Vi bryr oss ikke om hvilken oljeleverandør som blir brukt, men måler alltid NAS klassen.
NAS måler renheten i olja. Alle tror at hyraulikkolje fra kana er ren, men der tar de feil.
Det er så mye fororensing i "ny ojle" at du ville bli skremt.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av MaxTron »

Alle skjønner, eller burde skjønne at Biltema ikke produserer noe som helst sjøl.

De utvikler vel noen få produkter sjøl, som er spesielle for Biltema, bortsett fra det så kjøper de fra mer eller mindre kjente produsenter i så STORE kvanta at de får sin egen logo på, og veldig lave priser.

Når det gjelder olje spesielt veit vi jo at Biltema faktisk solgte mye av oljen på orginal emballasje før, blant anna biloljen Mobil1 ble solgt på orginalkanner til rundt en femtedel av hva du måtte gi hos "seriøse" flåere "host", forhandlere...

Etter ei stund ble det så mange som oppdaget dette at Mobil nektet dem å selge den så billig, så da begynte de å tappe den på Biltema dunker, og fortsatte å selge til samme pris...
Så de som visste hvilke spesifikasjoner de skulle se etter kunne fortsette å kjøpe Mobil1 like billig...

Usikker på om de har den fortsatt, har aldri kjøpt den oljen sjøl..

Poenget er at Biltemaoljen blir produsert av ett oljeselskap (noen sier det er, eller var Statoil) og at nøyaktig den samme oljen selges av andre forhandlere, i annen emballasje, til en helt annen pris...

Men DEN oljen er det ingen som har betenkeligheter med å bruke...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

MaxTron skrev:Alle skjønner, eller burde skjønne at Biltema ikke produserer noe som helst sjøl.

De utvikler vel noen få produkter sjøl, som er spesielle for Biltema, bortsett fra det så kjøper de fra mer eller mindre kjente produsenter i så STORE kvanta at de får sin egen logo på, og veldig lave priser.

Når det gjelder olje spesielt veit vi jo at Biltema faktisk solgte mye av oljen på orginal emballasje før, blant anna biloljen Mobil1 ble solgt på orginalkanner til rundt en femtedel av hva du måtte gi hos "seriøse" flåere "host", forhandlere...

Etter ei stund ble det så mange som oppdaget dette at Mobil nektet dem å selge den så billig, så da begynte de å tappe den på Biltema dunker, og fortsatte å selge til samme pris...
Så de som visste hvilke spesifikasjoner de skulle se etter kunne fortsette å kjøpe Mobil1 like billig...

Usikker på om de har den fortsatt, har aldri kjøpt den oljen sjøl..

Poenget er at Biltemaoljen blir produsert av ett oljeselskap (noen sier det er, eller var Statoil) og at nøyaktig den samme oljen selges av andre forhandlere, i annen emballasje, til en helt annen pris...

Men DEN oljen er det ingen som har betenkeligheter med å bruke...
Hvem som faktisk lager oljen er ikke tema, siden Biltema får laget ting etter eget spec.
At Staoil laget en batch med Biltemaolje etter deres spec er ikke automatisk synonymt med at det et Staoilolje.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av MaxTron »

Så det du prøver å si er at Biltema får laget olje som er dårligere enn det som står på flaska??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av bshagen »

simpson skrev:runemc

Alle skjønner at det å saksøke noen krever enormt med bevis i sånne saker.
Så det sier seg selv at er helt utelukket.
Men det du påstår da i klartekst er at Biltemaolje til 20 kr/l eller hva det er, har ikke sjekket, er akkurat like god som olje til 200 kr/l?
Eller sier du at det er "godt nok" hvis det er det fabrikanten krever men at det finnes bedre oljer som vil kanskje gjøre at du får mere ut av motoren?
Kan forøvig opplyse at jeg har jobbet de siste 25 år som mekaniker og de siste 15 offshore innen hydraulikk.
På vårt utstryr har vi en min.grense for hvilken NAS klasse vi vil ha for å sørge for at vårt utstyr fungerer.
Vi bryr oss ikke om hvilken oljeleverandør som blir brukt, men måler alltid NAS klassen.
NAS måler renheten i olja. Alle tror at hyraulikkolje fra kana er ren, men der tar de feil.
Det er så mye fororensing i "ny ojle" at du ville bli skremt.
Først, NAS klassen sier noe om antall partikler som oljen inneholder og viser på ingen måte noen ting om andre forurensninger eller ikke minst HVA partiklene er eller består av. Prøvene må evnt sendes til f.eks Invicta for analyse, og det er ikke noe du teller i et mikroskop eller kan måle i gjennom en enkel Pall-måler, men Pall-målere viser også vanninnhold, hvis minerask, og temperatur. Et scenario er mineralolje, eks Tellus eller Brayco, med MEG-forurensning akkurat så lav at den ikke har skilt seg enda. At dere ikke bryr dere om hvilket merke oljen er, er greit nok, fordi det bestemmer ikke dere, men at "bare sålenge den er under en viss NAS" (tipper CL.6 B-F?) er direkte skremmende, fordi forurenset hydraulikkolje det er mye mer enn bare partikler, og jeg håper ikke at dette er direkte mot brønnstrøm som f.eks BOP/XT/EDP/LRP osv osv. Jeg har sett en rar alge, ligner på dieseldyr nesten, gro i vannbasert hydraulikkolje, selvom oljen tilsynelatende var helt ren og fin.

Videre så stemmer det at ny hydraulikkolje kan ha et noe høyt antall partikler, det har jeg også sett noen ganger, men jeg har sjeldent sett at de ikke holder CL.6 B-F f.eks, dessuten så skal jo all olje sirkuleres før bruk. Filteret er jo cluet her, det er jo den som bestemmer hvor ren olja blir, uansett.

Mvh en som også jobber offshore, og da direkte med hydraulikk. ;-)

Beklager OT. :redface

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:Tror litt av problemet ditt jonnykr, er at du angriper andre med nebb og klør som ikke er enig med deg eller deler ditt syn på alt.
Hadde du sluttet med dine angrep og lange forsvartaler så tror jeg folk egentlig hadde latt deg få ha dine Biltemaprodukter i fred.
Du byr liksom opp til dans uansett hva som blir sagt, og når noen bruker dine metoder og argumenter så snur du igjen for å forsvare deg.
Men til en annen sak, om dine hendelbeskyttere holdt på grus, så er det ikke sammenlignbart med at hansker vil holde på asfalt?
Det er mye mindre friksjon på grus, en annen ting er at de sakene du nevner som ble ødelagt stikker vel lenger ut og tok mere av smellen enn ett par hendelbeskyttere?
1. Jeg angriper ingen, jeg debatterer g skriver min mening.
2. Jeg forvarer ingenting, jeg formidler mine erfaringer som faktisk ER erfaringer, ikke bare synsing.
3. Jeg liker å diskutere og byr ikke opp til noe som helst. Og SELFØLGELIG forsvarer jeg meg.

For øvrig, når helt nøyaktig har jeg sammenlignet hendelbeskyttere og hansker? Det jeg skriver er at det AT produkter selges av Biltema, ikke tilsier noe automatikk i at kvaliteten er dårlig av den grunn. Vi har hjelmen deres som vant en test på høyest sikkerhet og jeg bruker mine hendelbeskyttere som et eksempel på et produkt som holder mål. Jeg har nevnt en rekke produkter som holder god kvalitet som en motpol mot holdninger som sier at når det selges av Biltema, så er det bare noe dritt.

Jeg vet ikke om de hanskene er bra, men jeg forutsetter heller ikke at de ikke er det bare fordi de selges av Biltema.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av RuneMC »

@Simpson - den er ikke sååå billig da... 89,90 kr literen. Hvis mange av kundene fikk motorhavari eller stor slitasje så er det nok ikke så vanskelig å gå sammen om å gå til søksmål. Evt få forsikringsselskapet på lag. Regner med at det finnes tekniske måter å teste olje på, så det burde være greit å bygge beviskjede sånn sett. Utvilsomt ville "TV2 Hjelper deg" og lignende program hoppe på en sånn sak med en gang - for det ville jo virkelig være noe som virkelig kunne skape overskrifter! Men, har vel nå kjørt ca 30 000 på biltema oljen uten problem (skifter hver 6K). Ser ikke noe større risiko der enn å tanke på forskjellige bensinstasjoner. Er Shell bensinen bedre enn Statoil bensinen ? Enn UnoX bensinen?

Mulig olje med mye høyere literpris og det "rette" merkenavnet kan forsvare prisen under ekstreme racing-tilstander - der motoren ligger og filer på turtallssperra i timesvis - men da er vi vel egentlig over i kjøring som også er utenfor vanlige forsikringsvilkår.

@bshagen - mineralsk vs syntetisk er jo lett valg. Man fant jo ut at flymotorer gikk istykker med mineralsk olje under andre verdenskrig, ergo ble syntetisk oppfunnet. Det er også grunnen til at jeg er noget skeptisk ift f.eks. et meget kjent merke som Castrol, som i mange år prediket mineraloljens fortreffelighet. Variasjon i oljemolekylene som finnes naturlig i mineralsk olje er ikke noe man får filtrert bort - antar jeg? ( http://auto.howstuffworks.com/under-the ... ology1.htm ) I nyere tid kan det være at mineralsk olje anbefales/skal brukes akkurat under innkjøring fordi det fungerer som et fint slipemiddel, som gjør den siste "poleringen" av fabrikknye deler. Men ellers ser jeg ikke grunn til å velge noe annet en syntetisk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev: API-SF som nevnt tidligere i tråden er for motorer før 1988. Foreldet kvalitet.
Alt du skriver er riktig, og særlig liker jeg at du peker på at dersom Biltema (eller noen andre) selger olje merket med en
kvalitet som ikke holder, da er det lett å saksøke dem. Biltema (eller hvem det nå måtte gjelde) har bare ett forsvar:
Demonstrere at de har kjøpt olje i henhold til det som står på flasken.
Jeg har meget tungt for å tro at et så stort firma som Biltema skulle tenke seg å bli saksøkt for noe så dustete som det.

Men så til kvalitet.

BMW laget (frem til 2012) sukler du skulle kunne kjøre verden rundt med. Derfor er motoren laget for
at du skal kunne skifte olje i en skitten liten landsby i Angola. Der har de ikke moderne oljer i det hele tatt.
Du må ta til takke med et par støvete flasker som har stått i årevis på en hylle innerst i bensinstasjonen.
Motorene er laget for å tåle det.
BMW sin R-motorer (1100, 1150 og 1200 frem til 2012) kan kjøre 10.000 km på olje av kvalitet SF.
Så selv om den i teorien er foreldet så er altså BMW laget for å kunne bruke den.

Siden det det finnes en opphetet diskusjon om Adventure-sykler som jeg ikke orker å delta i :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Alas skrev:
jonnykr skrev: Hvorfor? For moro skyld, hva ellers. Om det tilfører debatten noe interesserer meg ikke. Jeg syns det er artig å fleipe litt og såpass får dere tåle. Dette er en snill debatt som ligger LAAAANGT under maks takhøyde her og tåler du ikke dette en gang så er du jaggu meg hårsår.

For øvrig har jeg ikke nevnt noen navn og hvorfor akkurat du føler deg hardt truffet av min ironiske fleiping må man jo lure på.

Og JA, jeg mener du OPPFØRER deg som ei kjærring når du sitter å syter over noe som ikke er rettet til deg personlig en gang og som har et såpass "snilt" nivå som dette. Hvorfor akkurat DU føler deg truffet kan man jo bare spekulere i. Har jeg truffet et ømt punkt hos deg?

Det er latterlig å sitte å klage over dette, for litt fleiping må folk tåle uten å begynne å grine.
Så det du sier her er egentlig at sålenge du har det moro så spiller det ingen rolle hva andre mener?

Jeg har aldri sagt at jeg ikke tåler det, jeg har heller ikke nevnt deg ved navn, jeg har heller ikke sagt at jeg føler meg truffet, jeg hverken klager, griner eller syter over det. Det er du som tillegger meg disse tingene og det kan du likeså godt slutte med for det fører ingensteds hen. Det jeg sier er at jeg synes det er unødvendig og at det ikke tilfører debatten noe som helst og stilt meg litt undrende hvorfor en da holder på med det. Men det er jo for din moro, så da er vel alt greit.

At du kaller meg kjerring tar jeg med knusende ro, jeg har da BALLER for pokker. Og du må gjerne spekulere i hvorfor jeg tar det opp, men jeg tror faktisk ikke du skjønner poenget mitt og da er det nytteløst og prøve å forklare det.
Tja, hvorfor fleiper man egentlig? Sist jeg sjekket så var det for å ha det litt moro. Jeg tror det er relativt universalt. Hvem andre da? Det er jo bare du som reagerer på det samt Døvillen som klapper deg på skuldra helt etter boka. Hvis du ikke føler deg truffet, hva er problemet da egentlig? Hvis du ikke snakker for deg selv, hvem snakker du for da?

Hva du har og ikke har bryr meg ikke. Det er ikke jeg som sitter her å syter og klager, det er det du som gjør. Og du må forstå at jeg spør ikke deg om jeg føler for å fleipe litt. Og når fleipen er såpass snill som her, så gir jeg rett og slett blaffen i hva du måtte mene om det.

Hadde jeg vært stygg eller ufin mot noen, helt greit at man reagerer, men DETTE?? Ærlig talt! :lol
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

tagesk skrev:
RuneMC skrev: API-SF som nevnt tidligere i tråden er for motorer før 1988. Foreldet kvalitet.
Alt du skriver er riktig, og særlig liker jeg at du peker på at dersom Biltema (eller noen andre) selger olje merket med en
kvalitet som ikke holder, da er det lett å saksøke dem. Biltema (eller hvem det nå måtte gjelde) har bare ett forsvar:
Demonstrere at de har kjøpt olje i henhold til det som står på flasken.
Jeg har meget tungt for å tro at et så stort firma som Biltema skulle tenke seg å bli saksøkt for noe så dustete som det.

Men så til kvalitet.

BMW laget (frem til 2012) sukler du skulle kunne kjøre verden rundt med. Derfor er motoren laget for
at du skal kunne skifte olje i en skitten liten landsby i Angola. Der har de ikke moderne oljer i det hele tatt.
Du må ta til takke med et par støvete flasker som har stått i årevis på en hylle innerst i bensinstasjonen.
Motorene er laget for å tåle det.
BMW sin R-motorer (1100, 1150 og 1200 frem til 2012) kan kjøre 10.000 km på olje av kvalitet SF.
Så selv om den i teorien er foreldet så er altså BMW laget for å kunne bruke den.

Siden det det finnes en opphetet diskusjon om Adventure-sykler som jeg ikke orker å delta i :-)

[TaSK]
HÆ?? Opphetet diskusjon om Aventuresykler? Hvor? :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Alas »

jonnykr skrev: Tja, hvorfor fleiper man egentlig? Sist jeg sjekket så var det for å ha det litt moro. Jeg tror det er relativt universalt. Hvem andre da? Det er jo bare du som reagerer på det samt Døvillen som klapper deg på skuldra helt etter boka. Hvis du ikke føler deg truffet, hva er problemet da egentlig? Hvis du ikke snakker for deg selv, hvem snakker du for da?

Hva du har og ikke har bryr meg ikke. Det er ikke jeg som sitter her å syter og klager, det er det du som gjør. Og du må forstå at jeg spør ikke deg om jeg føler for å fleipe litt. Og når fleipen er såpass snill som her, så gir jeg rett og slett blaffen i hva du måtte mene om det.

Hadde jeg vært stygg eller ufin mot noen, helt greit at man reagerer, men DETTE?? Ærlig talt! :lol
Jeg snakker for meg selv, jeg kom med en observasjon om at jeg synes flere folks utidige forsøk på latterliggjøring av meningsmotstandere er ufin og barnslig. Er dette syting og klaging? Det er ingen som har vært ufin mot meg, ikke fram til du kalte meg kjerring ihvertfall.

Hvor har du det fra at den opprinnelige kommentaren gjaldt deg, jeg nevnte ingen navn så du må jo ha følt deg truffet av den.

Hvis du synes det jeg kommenterer er syting og klaging så synd for deg, det kunne ikke brydd meg mindre, jeg kommer ikke til å skifte mening bare fordi du prøver å latterliggjøre meg og mine meninger. At du kaller det for syting og klaging når jeg prøver å holde en noenlunde saklig tone bare forsterker mine inntrykk og du utviser ikke akkurat stor takhøyde når noe som går deg imot umiddelbart blir kalt for syting og klaging og grining. Det fordrer ikke akkurat til god meningsutveksling når de med divergerende meninger fra dine blir beskyldt for syting og klaging og kalt for kjerring.

Svar