Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Rockeren
Innlegg: 106
Registrert: 10 jul 2004, 16:58
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Fjerdingby

Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av Rockeren »

Heisann! Morro å se at forumet fortsatt lever i beste velgående! Har ikke vært innom her siden.. Ja det må vel jaggu snart nærme seg 10 år.. :oh :O
Det var da jeg var ung og hadde mopedscooter og slikt.. Vel, tiden har gått, førerkort i samtlige klasser er ervervet, og jeg jobber som bussjåfør, turbuss.. :)
Nok om dèt...

Jeg synes det er litt kjedelig å mangle kl. A/A1 på førerkortet, når jeg har førerkort på alt annet... Så jeg har lurt på å ta lett/tung lappen, og det blir vel tung-mc lappen
jeg kommer til å gå for. Kommer sikkert til å angre på å ta bare lett-mc.. hehe...
Første spørsmål blir da: Hva må jeg regne med i pris på å ta lappen på tung mc? Jeg bor nå utafor lillestrøm, om geografisk tilhørighet har noen betydning...

Spørsmål nr 2: Hvilken sykkel anbefales som førstesykkel? Jeg har igrunn sett for meg at en 125 kubikk er stort nok til jeg får litt trening...
Men hvilket merke? Jeg synes Yamaha Virago er en veldig pen sykkel, og det er en slik type sykkel jeg vil ha. Chopper, heter det vel.... Men er det gode sykler å begynne å kjøre mc med? Noen R sykkel eller sånn framoverlent versting-sykkel skal jeg ikke ha, da kjører jeg vel i filler både meg, sykkelen og førerkortet.. :p

Spørsmål 3: Vekt. Jeg er en spinkel og lett fyr på rundt 75 kg, med en litt dårlig rygg, så jeg trenger noe som ikke veier flerehundreogførti kg som jeg ikke klarer å rette opp om jeg skulle være så uheldig å legge den på siden.. Er Virago'en en relativt lett sykkel vektmessig? eller er det andre chopper-typer jeg heller burde gå for..?

Spørsmål 4: Pris.. Har sett litt på finn, og det er både billige og dyre sykler, og jeg har tenkt ut et budsjett på 15-20.000kr + -til sykkelkjøp

Spørsmål 5: Kjøreutstyr. Er det noe spesielt kjøreutstyr man MÅ ha, sånn foruten hjelm selvsagt..? Jeg kjører som sagt turbuss, og vil komme til å bruke sykkelen til pendling til bussparkeringa, og kunne da tenkt meg noe lett men beskyttende som jeg kan tre utapå uniformen.. Tips?

Også er det vel helt sikkert noen (eller mange) som har gode tips og råd om det meste til en som skal begynne å kjøre sykkel for første gang. Sett bort fra mopedtida i 16-18 års alderen, men det er snart 10 år sida det... (er 25, blir 26 ;) )
There are only TWO kinds of music: Heavy and Metal!
Har ingen tohjuling for tiden..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av AJ »

Du verden...!
Rockeren, medlem nr. 21 fra så langt tilbake som 2004 er tilbake!
Må bare få ønske deg velkommen tilbake!
Veldig hyggelig!! :thumleft

Regner med at du får svar på det du spør om om ikke lenge. Mange med mye kunnskap, råd og tips her inne :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rockeren
Innlegg: 106
Registrert: 10 jul 2004, 16:58
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Fjerdingby

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av Rockeren »

Takk for det, har sitti og tenkt litt på detta med mc en stund, og etter å ha tenkt så de sikkert hørte knakinga helt til lillestrøm, dukka det opp i mine små grå, at detta forumet måtte jo være rette plassen å forhøre seg med! :D

Medlem nr 21 ja, det får'n si... Gøy å lese litt her igjen både på gamle og nye tråder :thumleft
There are only TWO kinds of music: Heavy and Metal!
Har ingen tohjuling for tiden..

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av Bjønnavind »

Rockeren skrev:Heisann! Morro å se at forumet fortsatt lever i beste velgående! Har ikke vært innom her siden.. Ja det må vel jaggu snart nærme seg 10 år.. :oh :O
Det var da jeg var ung og hadde mopedscooter og slikt.. Vel, tiden har gått, førerkort i samtlige klasser er ervervet, og jeg jobber som bussjåfør, turbuss.. :)
Nok om dèt...

Jeg synes det er litt kjedelig å mangle kl. A/A1 på førerkortet, når jeg har førerkort på alt annet... Så jeg har lurt på å ta lett/tung lappen, og det blir vel tung-mc lappen
jeg kommer til å gå for. Kommer sikkert til å angre på å ta bare lett-mc.. hehe...
Første spørsmål blir da: Hva må jeg regne med i pris på å ta lappen på tung mc? Jeg bor nå utafor lillestrøm, om geografisk tilhørighet har noen betydning...

Spørsmål nr 2: Hvilken sykkel anbefales som førstesykkel? Jeg har igrunn sett for meg at en 125 kubikk er stort nok til jeg får litt trening...
Men hvilket merke? Jeg synes Yamaha Virago er en veldig pen sykkel, og det er en slik type sykkel jeg vil ha. Chopper, heter det vel.... Men er det gode sykler å begynne å kjøre mc med? Noen R sykkel eller sånn framoverlent versting-sykkel skal jeg ikke ha, da kjører jeg vel i filler både meg, sykkelen og førerkortet.. :p

Spørsmål 3: Vekt. Jeg er en spinkel og lett fyr på rundt 75 kg, med en litt dårlig rygg, så jeg trenger noe som ikke veier flerehundreogførti kg som jeg ikke klarer å rette opp om jeg skulle være så uheldig å legge den på siden.. Er Virago'en en relativt lett sykkel vektmessig? eller er det andre chopper-typer jeg heller burde gå for..?

Spørsmål 4: Pris.. Har sett litt på finn, og det er både billige og dyre sykler, og jeg har tenkt ut et budsjett på 15-20.000kr + -til sykkelkjøp

Spørsmål 5: Kjøreutstyr. Er det noe spesielt kjøreutstyr man MÅ ha, sånn foruten hjelm selvsagt..? Jeg kjører som sagt turbuss, og vil komme til å bruke sykkelen til pendling til bussparkeringa, og kunne da tenkt meg noe lett men beskyttende som jeg kan tre utapå uniformen.. Tips?

Også er det vel helt sikkert noen (eller mange) som har gode tips og råd om det meste til en som skal begynne å kjøre sykkel for første gang. Sett bort fra mopedtida i 16-18 års alderen, men det er snart 10 år sida det... (er 25, blir 26 ;) )
Hei og velkommen tilbake :-)

Iogmed du har alt på førerkortet, så regner jeg med at du lærer fort og er flink i trafikken. I 09 betalte jeg ca 20.000 for mclappen, og jeg var en gjennomsnittlig flink elev.

Virago er en god sykkel, akkurat nå går det en egen tråd om det som du finner hvis du leter litt :-) Jeg ville imidlertid valgt en større motor enn 125 når jeg først hadde tatt klasse A førerkort. Viragoen har tyngdepunktet i bunnen, og det gjør den lettkjørt og lett å få opp hvis du mister den i bakken.

For 20 lapper får du nok ikke en brukendes Virago over 125 kubikk, men det kan kanskje friste med en morsom offroader/motard?

Det er vel ikke noe kjøreutstyr man MÅ ha foruten hjelm, men det er din kropp det går ut over hvis du tryner. Jeg kjører alltid med full påkledning i tilfelle..!

Mange mcbutikker har gode pakketilbud på utstyr, så jeg anbefaler deg på det sterkeste å ihverfall vurdere det. En ting du ikke bør være kjip på er hjelm. En billig dritthjelm kan sende deg i rullestol der en ordentlig hjelm ville beskyttet hue ditt.

:-)



Tæppatå'k!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av AJ »

Du startet opp her inne drøye to år før jeg gjorde det og etter så mange år er det helt klart på tide med å ta opp igjen MC-interessen :-) .
Satser på at du tar lappen rimelig kjapt og finner en sykkel som passer akkurat deg :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rockeren
Innlegg: 106
Registrert: 10 jul 2004, 16:58
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Fjerdingby

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av Rockeren »

Bjønnavind skrev:
Rockeren skrev:Heisann! Morro å se at forumet fortsatt lever i beste velgående! Har ikke vært innom her siden.. Ja det må vel jaggu snart nærme seg 10 år.. :oh :O
Det var da jeg var ung og hadde mopedscooter og slikt.. Vel, tiden har gått, førerkort i samtlige klasser er ervervet, og jeg jobber som bussjåfør, turbuss.. :)
Nok om dèt...

Jeg synes det er litt kjedelig å mangle kl. A/A1 på førerkortet, når jeg har førerkort på alt annet... Så jeg har lurt på å ta lett/tung lappen, og det blir vel tung-mc lappen
jeg kommer til å gå for. Kommer sikkert til å angre på å ta bare lett-mc.. hehe...
Første spørsmål blir da: Hva må jeg regne med i pris på å ta lappen på tung mc? Jeg bor nå utafor lillestrøm, om geografisk tilhørighet har noen betydning...

Spørsmål nr 2: Hvilken sykkel anbefales som førstesykkel? Jeg har igrunn sett for meg at en 125 kubikk er stort nok til jeg får litt trening...
Men hvilket merke? Jeg synes Yamaha Virago er en veldig pen sykkel, og det er en slik type sykkel jeg vil ha. Chopper, heter det vel.... Men er det gode sykler å begynne å kjøre mc med? Noen R sykkel eller sånn framoverlent versting-sykkel skal jeg ikke ha, da kjører jeg vel i filler både meg, sykkelen og førerkortet.. :p

Spørsmål 3: Vekt. Jeg er en spinkel og lett fyr på rundt 75 kg, med en litt dårlig rygg, så jeg trenger noe som ikke veier flerehundreogførti kg som jeg ikke klarer å rette opp om jeg skulle være så uheldig å legge den på siden.. Er Virago'en en relativt lett sykkel vektmessig? eller er det andre chopper-typer jeg heller burde gå for..?

Spørsmål 4: Pris.. Har sett litt på finn, og det er både billige og dyre sykler, og jeg har tenkt ut et budsjett på 15-20.000kr + -til sykkelkjøp

Spørsmål 5: Kjøreutstyr. Er det noe spesielt kjøreutstyr man MÅ ha, sånn foruten hjelm selvsagt..? Jeg kjører som sagt turbuss, og vil komme til å bruke sykkelen til pendling til bussparkeringa, og kunne da tenkt meg noe lett men beskyttende som jeg kan tre utapå uniformen.. Tips?

Også er det vel helt sikkert noen (eller mange) som har gode tips og råd om det meste til en som skal begynne å kjøre sykkel for første gang. Sett bort fra mopedtida i 16-18 års alderen, men det er snart 10 år sida det... (er 25, blir 26 ;) )
Hei og velkommen tilbake :-)

Iogmed du har alt på førerkortet, så regner jeg med at du lærer fort og er flink i trafikken. I 09 betalte jeg ca 20.000 for mclappen, og jeg var en gjennomsnittlig flink elev.

Virago er en god sykkel, akkurat nå går det en egen tråd om det som du finner hvis du leter litt :-) Jeg ville imidlertid valgt en større motor enn 125 når jeg først hadde tatt klasse A førerkort. Viragoen har tyngdepunktet i bunnen, og det gjør den lettkjørt og lett å få opp hvis du mister den i bakken.

For 20 lapper får du nok ikke en brukendes Virago over 125 kubikk, men det kan kanskje friste med en morsom offroader/motard?

Det er vel ikke noe kjøreutstyr man MÅ ha foruten hjelm, men det er din kropp det går ut over hvis du tryner. Jeg kjører alltid med full påkledning i tilfelle..!

Mange mcbutikker har gode pakketilbud på utstyr, så jeg anbefaler deg på det sterkeste å ihverfall vurdere det. En ting du ikke bør være kjip på er hjelm. En billig dritthjelm kan sende deg i rullestol der en ordentlig hjelm ville beskyttet hue ditt.

:-)



Tæppatå'k!
Takk for noen gode råd :)
Ja, jeg har vært yrkessjåfør i snart 5 år, så jeg vil vel anse meg som over middels god til å lese og oppføre meg i trafikken ;-)

Tenkte meg nok at jeg må ut med rundt 20 lapper et sted ja, men det beste svaret der får jeg vel om jeg ringer en kjøreskole eller 4.. :-)
Grunnen til at jeg først tenkte på en 125ccm type virago eller lignende, i den prisklassen er litt det at jeg må trene meg opp, og jeg må se om detta er noe for meg.
Som relativt blodfersk på sykkel, men litt for glad i ting som går fort, tror jeg det er veldig greit med noe som ikke går så jævlig godt til å begynne med..
Ser for meg at en 125ccm er mer enn rask nok og stor nok iallefall de første 6 mnd-første året. Det må prøves, jeg må finne ut om jeg liker det, og ikke minst om det er noe jeg kunne tenke meg å bedrive fritiden med. En annen ting er forsikring, det er trolig billigere å forsikre en 125ccm enn noe som har 500ccm+...?
Grunnet tidligere skader jeg ikke skal snakke så høyt om (ung og dum osv) så har jeg først nå kommet meg opp på 20% bonus, så jeg må tenke litt på det også da jeg ikke har verdens mest romslige økonomi... :-k

Noen som har noen tall anslagsvis på hva jeg kan regne med å måtte investere i når det kommer til hjelm og annet kjøreutstyr som man bør ha?
Jeg antar at jeg burde skaffe meg noen litt gode kjøresko også, da jeg anser tresko som ganske uegnet.. :scratch
There are only TWO kinds of music: Heavy and Metal!
Har ingen tohjuling for tiden..

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av E-strom »

Spørsmål 3: Vekt. Jeg er en spinkel og lett fyr på rundt 75 kg, med en litt dårlig rygg, så jeg trenger noe som ikke veier flerehundreogførti kg som jeg ikke klarer å rette opp om jeg skulle være så uheldig å legge den på siden..

Å løfte en sykkel har ikke så mye med vekt og muskler å gjøre - det er teknikk. Snu ryggen til misæren, bøy godt i knea og ta tak under sal og i styret. Løft rett opp og du er på to hjul igjen. (Adrenalinet vil sikkert være til stede og hjelpe til - ikke spør...)

Husk:
- sett mc'en i gir slik at den ikke begynner å trille når den er oppe
- hvis den ligger på høyre side, sett ut støtta først så har den noe å lene seg mot
Spør på kjøreskolen så får du sikkert lov til å legge ned den...

Spørsmål 5: Kjøreutstyr. Er det noe spesielt kjøreutstyr man MÅ ha, sånn foruten hjelm selvsagt..? Jeg kjører som sagt turbuss, og vil komme til å bruke sykkelen til pendling til bussparkeringa, og kunne da tenkt meg noe lett men beskyttende som jeg kan tre utapå uniformen.. Tips?

Det er viktig å være så "ATGATT" som mulig hele tiden. Selv har jeg ekstra kjøreklær for pendling (kjøpt billig/brukt). Her har jeg tatt ut foret slik at det går helt greit å ha kontorklær under.

Anbefaler skikkelige mc-sko: Du holder deg varm og tør, og du stiller sterkere hvis du skulle få sykkelen over føttene (ref. spm. 3 over). Hjelm og hansker er en selvfølge.

Dessuten - når du venner deg til å pendle på mc så kjører du i stadig dårligere vær. En skikkelig regndress anbefales...

Lykke til :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av TheHaughom »

Angående kjøreklær: Kjøreskolene krever full utrustning. Jakke, bukse, sko (dekke ankler), hansker og hjelm.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av tor2502 »

Rockeren skrev: Første spørsmål blir da: Hva må jeg regne med i pris på å ta lappen på tung mc? Jeg bor nå utafor lillestrøm, om geografisk tilhørighet har noen betydning...

Spørsmål nr 2: Hvilken sykkel anbefales som førstesykkel? Jeg har igrunn sett for meg at en 125 kubikk er stort nok til jeg får litt trening...
Men hvilket merke? Jeg synes Yamaha Virago er en veldig pen sykkel, og det er en slik type sykkel jeg vil ha. Chopper, heter det vel.... Men er det gode sykler å begynne å kjøre mc med? Noen R sykkel eller sånn framoverlent versting-sykkel skal jeg ikke ha, da kjører jeg vel i filler både meg, sykkelen og førerkortet.. :p

Spørsmål 3: Vekt. Jeg er en spinkel og lett fyr på rundt 75 kg, med en litt dårlig rygg, så jeg trenger noe som ikke veier flerehundreogførti kg som jeg ikke klarer å rette opp om jeg skulle være så uheldig å legge den på siden.. Er Virago'en en relativt lett sykkel vektmessig? eller er det andre chopper-typer jeg heller burde gå for..?

Spørsmål 4: Pris.. Har sett litt på finn, og det er både billige og dyre sykler, og jeg har tenkt ut et budsjett på 15-20.000kr + -til sykkelkjøp

Spørsmål 5: Kjøreutstyr. Er det noe spesielt kjøreutstyr man MÅ ha, sånn foruten hjelm selvsagt..? Jeg kjører som sagt turbuss, og vil komme til å bruke sykkelen til pendling til bussparkeringa, og kunne da tenkt meg noe lett men beskyttende som jeg kan tre utapå uniformen.. Tips?

Også er det vel helt sikkert noen (eller mange) som har gode tips og råd om det meste til en som skal begynne å kjøre sykkel for første gang. Sett bort fra mopedtida i 16-18 års alderen, men det er snart 10 år sida det... (er 25, blir 26 ;) )
sp1: Du må nok regne med 25.000,-

sp2: Jeg tok lappen i -99 og hadde en Honda CBR600 f3 som min første sykkel, den var helt fin den , hadde mange fine turer på den gitt.
jeg vil nok anbefale en virago 535, den har lavt tungdepungt og er en finfin nybegynner sykkel.
jeg ser at mange nybegynnere velger sykkel som har litt for høy sittehøyde, med det mener jeg at de ikke får hele foten i bakken.
gjør du ikke det så er det lett at sykkelen ramler over hvis du får overbalanse, Triumph bonneville er vel ca 270-280kg da er det etter min mening vanskelig å holde igjen hvis ikke hele foten er i bakken.

sp3: Hvilken sykkel du bør gå for har mye med følelser å gjøre, prøv litt forskjellig så finner du det du liker og trives med.
siden du selv sier at du har litt dårlig rygg er nok en sykkel med oppreist sittestilling kanskje å foretrekke.

sp:4 http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41132174" onclick="window.open(this.href);return false; Virago XV750 1987 km:41003
Finn først ut hva slags sykkel du helst vil ha (custom/sportstouring/ etc etc ) da er det mye lette å lete opp sykkel.
en god ide er å prøve litt forskjellige sykkler.
Jeg fikk meg en prøvetur på en Triumph Bonneville her om dagen , og ble overasket hvor godt jeg likte den sykkelen, nydelig sykkel å kjøre , perfekt balansepunkt.

sp 5: Kjøreutstyr.... Jeg kjører ALDRI uten å ta på full utrustning, husk på at man som motorsykkelist er veldig utsatt i trafikken, asfalten eller grusen gjør vondt hvis uhellet skulle være ute. Hva trenger du: hjelm/jakke/bukse/støvler som går over ankler/hansker.
gjerne også en ryggskinne.

Sånn , dette er nå litt av mine synspunkter på det du spør om, andre kan ha helt andre meninger.
Lykke til med valg av sykkel.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av Copsahl »

Jeg er straks ferdig med MC lappen og havner rett under 20000,- dette inkludert NAF baneleie, teoriprøve og oppkjøringskostnader. Jeg kjøpte meg en pakke med alt det obligatoriske og 5 kjøretimer. Har brukt 3 timer utenom dette og er nå mer eller mindre klar og venter på 24. mai og oppkjøring.

Pris blir jo litt avhengig av hvor mange timer man må ha...

Utstyr og førstegangssykkel skal jeg ikke komme med så mye råd om, da jeg selv er ganske fersk. Jeg kan allikevel si at jeg valgte ikke å spare så mye på sikkerheten og endte opp med utstyr på rundt 15000,-

Min førstegangssykkel ble en Suzuki GSX 750 F :prf
Christian

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av LordShaft »

Rett under 20.000,- selv om det er blitt mye mer obligatorisk har ikke prisen gått så veldig mye opp de siste årene. Jeg betalte vel rundt 17.000,- for min for en del år siden. Da var det ikke like mye "styr" som i dag :scratch

Rockeren
Innlegg: 106
Registrert: 10 jul 2004, 16:58
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Fjerdingby

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av Rockeren »

Takk takk for mange tips og råd :D

Har sendt ut et par mailer til forskjellige trafikkskoler i området nå med forespørsel på pris og slikt... Så får se hva resultatet blir :)

Noen gode MC-butikker rundt Oslo-Akershus-Østfold som ikke har så stive priser, men god kunnskap slik at man kan reise og få god veiledning og priser? Noen å anbefale? :)

Tilbake til dette med lappen, har det noe å si hvor tett man tar kjøretimene og slikt? tenker litt på at jeg har jo ikke 15-20.000 å hive inn i en smell på sånt, så tenkte å ta det litt over langen,
kanskje i løpet av sommeren, en 3-4 mnds tid må jeg nok ha iallefall.. Klart, da har jo nesten hele sesongen gått, men når jeg først har lappen så må jeg jo ikke kjøpe sykkel i år sånn sett.
Går an å sette av et par kr til slikt hver mnd og heller satse på kjøp neste vår f.eks..

Har sett det arrangeres kjørekurs og slikt, tror jeg så det på forumet, eller om det var et annet sted. Men hva går de kjørekursa ut på, tenker da de som er på denne tiden av året?
Er det et slags "frikjøringskurs" hvor man bare kjører på banen for å "komme inn i det" igjen og på nytt lære sykkelen å kjenne? Isåfall er jo det ganske nyttig for meg vil jeg tro :)
There are only TWO kinds of music: Heavy and Metal!
Har ingen tohjuling for tiden..

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av Moby »

Rockeren skrev: Har sett det arrangeres kjørekurs og slikt, tror jeg så det på forumet, eller om det var et annet sted. Men hva går de kjørekursa ut på, tenker da de som er på denne tiden av året?
Er det et slags "frikjøringskurs" hvor man bare kjører på banen for å "komme inn i det" igjen og på nytt lære sykkelen å kjenne? Isåfall er jo det ganske nyttig for meg vil jeg tro :)
Disse kursene er oppfriskningskurs/sikkerhetskurs for de som har lappen. Jeg er ganske sikker på at du ikke får delta uten. Disse kursene fokuserer på kontroll av mc og sikkerhet i trafikken, altså ikke fartstrening e.l.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av TheHaughom »

Rockeren skrev:Takk takk for mange tips og råd :D

Har sendt ut et par mailer til forskjellige trafikkskoler i området nå med forespørsel på pris og slikt... Så får se hva resultatet blir :)

Tilbake til dette med lappen, har det noe å si hvor tett man tar kjøretimene og slikt?
Pris står vel som regel på hjemmesidene, og vil variere utifra hvor mange timer man må ha foruten det obligatoriske.

Tettheten har jo noe å si, man blir fort rusten om det går ukesvis mellom hver kjøretime. Da vil man også bruke flere timer, som igjen gir en høyere sluttpris.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Valg av MC, og evt andre tips ved førstegangskjøp

Legg inn av erlend_cbr »

Jeg brukte 13.000 på lappen i 2011.... men da er det greit å nevne at jeg kjenner kjørelæreren.... :redface
Hadde nok vært nærmere 20K skulle det vært full pris.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Svar