En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Per K »

He he, artig tråd det her gitt.

Dere har alle samme problem og det er den ekstra bortkastede omdreiningen dere trenger bare for å skyve ut litt eksos.
Når 2-taktere ble for rå på 90-tallet rømte hele racing sirkuset over til de veikere 4-takterne ;-)

PK

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

To-takter er Morro ja, og det er ekstra stas men en Tre-Syllindra to-takter :mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

Per K skrev:He he, artig tråd det her gitt.

Dere har alle samme problem og det er den ekstra bortkastede omdreiningen dere trenger bare for å skyve ut litt eksos.
Når 2-taktere ble for rå på 90-tallet rømte hele racing sirkuset over til de veikere 4-takterne ;-)

PK
På mange måter har du rette i dette, selv om årsaken til at 4t over tok, er litt mer sammensatt en bare for å skyve ut litt eksos. Mer eller mindre så tok 4T fullstendig over når det gjaldt større MC'r. Men det er jo nå litt interessant å sa at innen for "outboard" er det blitt en ny "renecance" for 2 takter'n. Nye store 2T motorer med direkte innsprøyting og enormt dreie moment, høy effekt og lavt bensinforbruk.
Evinrude var vel en av de som startet dette, men så gikk de også "På ræva" p.g.a hele motoren. Men så etter at Bombardie kjøpte de opp, og videreutviklet konseptet, er det i dag en kjempe suksess. Så... hvorfor ikke??

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av teeU »

Per K skrev:He he, artig tråd det her gitt.

Dere har alle samme problem og det er den ekstra bortkastede omdreiningen dere trenger bare for å skyve ut litt eksos.
Når 2-taktere ble for rå på 90-tallet rømte hele racing sirkuset over til de veikere 4-takterne ;-)

PK
I prinsippet kan en si at 2-taktere er kompressormotorer da de bruker veivhuset som kompressor.
Sammenlign en 2-t med en 4-t med kompressor/turbo så skal du få se...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

Det var vel utslippsproblematikken som gjorde slutt på totaktern i trafikken? Har de løst dette på den nye "generasjonen" totaktere?

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av EasyRider »

ArcticTiger skrev:Det var vel utslippsproblematikken som gjorde slutt på totaktern i trafikken? Har de løst dette på den nye "generasjonen" totaktere?
Bensinforbruk/dårlig forbrenning av bensin og olje er vel det negative i forhold til en 4 takter.
Samt levetid/vedlikehold. En 2 takter spiser jo stempel/ringer og sylindere etter som det er høy slitasje fordi den har transferporter.

Men har noen fordeler også.

liten vekt forhold til effekt.
I teori har en 2 takt et effekt uttak som er det dobblete sammenlignet med en 4 takt på samme motorvolum.
Praksis så sier man ca 1.5 gang så mye effekt.

teeU skrev: I prinsippet kan en si at 2-taktere er kompressormotorer da de bruker veivhuset som kompressor.
Sammenlign en 2-t med en 4-t med kompressor/turbo så skal du få se...
Å sammenligne 2 takt mot en 4 takt med pustehjelp er jeg ikke enig i.
En 2 takter har en arbeidstakt pr 360 grader, en 4 takt har jo en arbeidstakt pr 720 grader.
Med andre ord mer effektiv. Begge motortypene har en komprissjonsdel/takt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Hjernen »

Per K: Den Kawa'n din er strøken!
(hvis det er den jeg har bilder av her da: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4510&start=45 )
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Jompa »

ArcticTiger skrev:Det var vel utslippsproblematikken som gjorde slutt på totaktern i trafikken? Har de løst dette på den nye "generasjonen" totaktere?
Litt off-opic, men brp har en serie av direkte-innsprøytede to-takter som de kaller e-tec.
Bruker veldig lite bensin og har derfor svært lave utslipp i forhold til "gamle" to-taktere.
Motorene brukes i Skii-Doo og Lynx snescootere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av EasyRider »

En kan jo sette på turbo på 2 takt også.

Bilde Bilde
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Per K »

Hjernen skrev:Per K: Den Kawa'n din er strøken!
(hvis det er den jeg har bilder av her da: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4510&start=45 )

Ja, det er den, på Vindfjelltunet ser jeg.
Strøken er vel å overdrive. Jeg driver stadig å modifiserer men når jeg en gang blir ferdig med det skal jeg koste på ny lakkering.

Årets modifisering har blitt forsinket, men består i hovedsak av:
-Ny swingarm i aluminium.
-Ny bakfelg (4.25 x 18 (WM9)) eiket til et KZ750 (78) nav.
-Bremseskive bak fra Triumph Daytona (egenprodusert adapter).
-Bremsekaliper bak fra 2007 EX650 (Ninja) på egenprodusert brakett.
-"Rearsets" (fothvilere) fra Hayabusa, komplett med bremsepumpe.


PK

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Desmo »

En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Jompa »

Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Per K »

Jompa skrev:
Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?
Yamaha TZ750. Brukt i road racing i USA, og også en kort periode i dirttrack racing (Indy mile etc...).

https://www.youtube.com/watch?v=8k8hJWKIVNs
https://www.youtube.com/watch?v=3aE-B4kL5rg

PK

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av EasyRider »

Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
Yamaha hadde vel en inline 4, 2 takt vannavkjølt motor.
Snakker da om en racing motor, tror ikke noen av disse ble masseprodusert.

Bilde
http://www.2-takt.net/000angol/20bikes/ ... yamaha.htm

[video]http://www.youtube.com/watch?v=H1l9HN0FuyI[/video]


Eller så har det blitt brukt en del inline 4 2 takt motorer i skipsfart da.
Har jo et lite beist her:

"One of the largest inline-four engines is the MAN B&W 4K90 marine engine. This two-stroke turbo-diesel has a giant displacement of 6,489 L. This results from a massive 0.9 meter bore and 2.5 meter stroke. The 4K90 engine develops 18,280 kW (24,854 PS; 24,514 hp) at 94 rpm and weighs 787 tons"
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Desmo »

Jompa skrev:
Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?
Etter det jeg har lest meg opp på TZ700/750 så tente den på to og to sylindre samtidig, ikke en og en slik en firetakter rekke4. Jeg burde kanskje ha presisert det i den første posten. For det var det jeg mente med rekke4. Her er en australsk side om Yamaha TZ 750 racere;http://www.tz350.net/bigbrothers.htm.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Svar