Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
alexanderyi
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 97' Kawasaki Ninja ZX9R
Sted: Valdres

Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av alexanderyi »

Hei!

Jeg og en kompis har bestemt oss for å ta en tur til sommeren, og har satt startdatoen til 1. juni.
Vi tar da båten ned til Kiel, Tyskland, og vil da fortsette ned til Østeriket.

Første spørsmål:
Onkelen til han jeg skal kjøre med hadde sjekka togpris for 1 person og 1 mc fra Hamburg til München og det kom på ca. 5000. Er det noen som kjenner til noen billig måte å komme seg nedover uten å måtte kjøre Autobahn? Er selvfølgelig aktuelt å kjøre også, men fra Kiel, Tyskland til Insbruck i Østerike er det 103mil!

Når vi kommer tl Insbruck, så har vi faktisk planer om å kjøre kjelke :yeyeye
https://www.facebook.com/photo.php?v=14 ... =2&theater" onclick="window.open(this.href);return false;


Så har vi tenkt vende snuta mot Italia. Dette etter ønske fra min tur kammerat.
Vi tenker da å bruke noen dager her.


Jeg er ikke reisevandt om en ser vekk fra noen årlige turer til Strømstad, København, Kiel, Gran Canaria og Kreta :knegg

Han har finni et hotell som ligger her:
San Michele Al Tagliamento, 30028 Italia
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A ... 13%26rooms" onclick="window.open(this.href);return false;[0].numberOfAdults%3D2%26roomno%3D1%26validate%3Dfalse%26previousDateful%3Dfalse%26reviewOrder%3Ddate_newest_first&h=uAQEkp8z8

Utifra det jeg har skrivi her, er det noen som har noen tips, kommentarer eller andre forslag til ting å gjøre, spesielle "happenings" fine veger? :-)

--
Alex
Sist redigert av alexanderyi den 16 apr 2013, 21:30, redigert 3 ganger totalt.
Lange eksosanlegg hører til under biler!..
1997 Kawasaki Ninja ZX9R
x: 2006 Rieju RS2 125 & 1998 Kawasaki Ninja ZX6R

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av Alas »

Jeg har ikke gjort det selv, men alle jeg snakker med anbefaler å ta toget, spesielt om en kan ta det på natten, man sparer en (eller to) overnatting(er) hver vei, eller en vei altettersom, man sparer bensin, dekkslitasje og man kommer fram dit man vil ganske kjapt...

Det går også tog til Østerrike, og sikkert til Italia også...

ZZR-Erling

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvor lang tid har dere?

Brukeravatar
alexanderyi
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 97' Kawasaki Ninja ZX9R
Sted: Valdres

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av alexanderyi »

Vi reiser som sagt 1. juni, og kan ikke bruke mer enn 1,5uke da vi begge er i styret for en bilklubb som skal ha sommertreff lørdag 15. juni, og litt forberedelse noen dager før er jo aktuelt.

Tog er veldig ønskelig, men hvor finner en slikt?
Lange eksosanlegg hører til under biler!..
1997 Kawasaki Ninja ZX9R
x: 2006 Rieju RS2 125 & 1998 Kawasaki Ninja ZX6R

ZZR-Erling

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

alexanderyi skrev:Vi reiser som sagt 1. juni, og kan ikke bruke mer enn 1,5uke da vi begge er i styret for en bilklubb som skal ha sommertreff lørdag 15. juni, og litt forberedelse noen dager før er jo aktuelt.

Tog er veldig ønskelig, men hvor finner en slikt?
Tog finner du her:
http://www.dbautozug.de/autozug/reiseziele/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kan godt være at flere avganger allerede er fulle..så bestill straks..dere kan angre dere mot et gebyr som stiger dess nærmere avgag dere angrer.
De er flinke å stroppe bikene, så det er ikke noe problem. Last så lite som mulig, ikke dra på telt, der er mest bare pes, og det er ikke dyrt for overnatting i alpene som har nokså mye ledig hotellkapasitet om sommeren.
Vi har pleid å dra til Arabba i Italia. En liten liten by midt i Dolomittenne, omgitt av en rekke fine pass.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av Svolp »

Bestil med en gang så kan det bli billig! Linken Erling henviser til er rette plass! I fjor hadde jeg tur/retur hamburg munchen for 1700kr med mc og fører... Bestilte 5mnd før og dette er 'minipris' biletter som du ikke kan booke om eller få igjen pengene hvis noe uforutsett skal dukke opp!

På torsdag tar jeg tog tur/retur hamburg italia og det kostet meg 2300kr for 3 mnd siden!

Og kjøre tur/retur Norge Østerrike/italia gjør du bare én gang.. Det er ufyselig langt og brenner dekk, fører og motor unødvendig mye... For og ikke snakke om moralen hvis store deler av etappen foregår i monsun regn på Autobahn!

EDIT: Et kjapt søk med autozug, f.eks avreise hamburg 04.06 og retur munchen 15.06 koster 2600kr pr. pers med sykkel og fører!

Hva han onkel til kompisen din har søkt på er uvisst!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av MrPitlane »

Hallå.

Har vært nedover noen turer, og min erfaring er at man ikke har behov for å bestille noen overnatting på den tiden. Kikk etter hoteller merket "Bikers Welcome" da min erfaring er at de har sikker parkering og oftest rimelig overnatting.

Så tidlig i Juni kan endel av passene fremdeles være vinterstengt, så finn deg noen web adresser som viser overgangene, slik at det er lett å sjekke om det er åpent.

Vi bestillte retur med toget fra Munchen til Hamburg, og slapp unna med en tusenlapp hver, inkl sovelugar. Støtter tipset om Autuzug.de.

Vi er to stk som kjører sammen, og pleier å velge rute ut fra været, regn i øst betyr tur til vest og vice versa. Rimelige hotellrom gjør og at jeg ikke vil anbefale å satse på telt. Pakk lett og ha det fritt. :prop:

Bruk den store vaskemaskinen på rommet, dvs. kast skitne klær underveis, for da har du plass til taxfree kvoten fra båten og hjem.

God tur. Sjekk denne linken http://www.sylviastuurman.eu/stories/alpen/roads/ masse nyttige tips.
:prop:

Brukeravatar
william
Innlegg: 1
Registrert: 16 apr 2013, 23:07
Motorsykkelen din: KTM Superduke 990

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av william »

Da var jeg på plass og registrert her og.

Var i vei for ett par år siden, og da kjørte vi tur retur, og var forbredt på det nå og.. Men da toget er mye billigere enn det jeg hadde trodd så høres jo det veldig kurant ut :)

Pakking lærte jeg av forrige gang, da med en bagster og en ryggsekk, ryggsekken ble pakka med alt unødvendige Frejus, rivieraen og sendt med posten hjem, så minst mulig er helt klart å foretrekke :)

Er og klar over at vi er litt tidlig ute, med tanke på pass.. men får prøve å sette seg litt mer inn i det, ser ut til at noen åpner i di tider så..
Nå 2007 KTM 990 Super Duke
X 2011 Suzuki GSXR 600
X 1999 Suzuki GSXR 750
X 2008 Polaris Outlaw 525
X 2007 Polaris Outlaw 500

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av SuperTenere »

Når dere først er i Italia, anbefaler jeg ett besøk til ett område som heter cinque terre:) Dette er ett område på nordvest kysten, like utenfor Genova. Fem små fantastiske byer på rekke og rad langs kysten. Har vært der to ganger og skal tilbake!:) Tips til Googling...: cinque terre Monterosso RioMaggiore Go tur!!:))

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som om Hamburg-Lörrach er billigst og har mest ledig nå, men da havner man rett nord for Sveits... (40 mil vest for München)

Uansett - god tur :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av tagesk »

Jeg forsøker å servere lunch eller middag til alle motorsyklister som stopper i oppkjørselen hos meg.
Kan være verdt å huske dersom man likevel skal besøke verdens nest mest kjente bygning.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:Jeg forsøker å servere lunch eller middag til alle motorsyklister som stopper i oppkjørselen hos meg.
Kan være verdt å huske dersom man likevel skal besøke verdens nest mest kjente bygning.

[TaSK]
Kun en drøy mil fra SiToscana til kjent skakkjørt bygning i Pisa, ser det ut som... :-)
http://goo.gl/maps/rYwqe" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av Anaxim »

Hei. Anbefaler autozug Hamburg-München evt. Hamburg-Lörrach.
Om du regner med tid, stress, dekkslitasje, bensin og 1 overnatting blir det ikke så galt. Rundt 2500,- for 1 person i 5-mannskupè + sykkel. Men det er trangt i kupèen. Og litt dårlig luft. Legger ved Autozugs katalog her, så kan du se selv. http://media.dbautozug.de/katalog/Sommer2013/DE/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Bestilling kan du enkelt gjøre via NSB Lillehammer: biltog@nsb.no.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
alexanderyi
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 97' Kawasaki Ninja ZX9R
Sted: Valdres

Re: Hjelp: Skal kjøre MC fra Norge og ned til Italia, tips?

Legg inn av alexanderyi »

Vil takke for alle svar, men ser ut som at denne turen blir utsatt til neste år grunnet andre prioriteringer som biler, militærtjeneste ol.

Noen turer i Norge vil bli tatt i stedet! :thumleft
Lange eksosanlegg hører til under biler!..
1997 Kawasaki Ninja ZX9R
x: 2006 Rieju RS2 125 & 1998 Kawasaki Ninja ZX6R

Svar