ArcticTiger skrev:Det som vel teller (nesten) like mye som et eller annet antall hk, er at man alltid har Kraft for Handa, altså et høyt dreiemoment over et breeeedt turtalls-register. På en "mindre" mottor må man oftest litt opp i turtallsregisteret for å ha bra dreiemoment. Det er vel defor mange ønsker seg "mer" Kubbikk
. For min del er jeg blitt Glad i Triumphs Triple-mottorer nettopp fordi de har så breeedt effekt- og dreiemoment-register. Alltid godt med Kraft når du trenger det, fra 3000 till 9000 rpm
PS Jonny: Japansk "kvalitet" ække noe for meg
Jeg er ikke uenig i det jeg, men når man leser testen med f.eks. DL650 som sier:
"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".
"Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".
Så må jo konklusjonen bli at man betaler veldig mye for den ekstra kraften man egentlig ikke bruker så mye ved det jeg kaller normal kjøring. Og det er det som er poenget, man kan få em meget god reiseenduro til en rimelig penge og som dekker det praktiske behovet til de fleste av oss.
Selvfølgelig vil de som legger vekt på kubikk og hk forsvare sitt syn, men jeg har kjørt mange nok forskjellige MC til å kunne fastslå at ved "normal" kjøring så holder det i massevis.
Men selvfølgelig, folk prioriterer ulikt og det er jo en ærlig sak det. Men jeg føler at f.eks. DL650 faktisk er en undervurdert motorsykkel i dette segmentet som domineres av de "store" hvor den ikke får den plassen den faktisk mer enn har gjort seg fortjent til.
Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".
Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.
(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da.