Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:@PAULUS: V-Strom 650 på grus kan gå helt greit det.
Jeg kjører noe på grus, men det er da snakk om fine grusveier, og ikke terreng.
Er også nybegynner på grus, så tar det piano i svinger (ingen sladding).

Vekten (220kg fulltanket) pluss noe høyt tyngdepunkt pluss noe utsatt gir-skifter, clutch hendel og bremsehendel gjør at dette ikke er sykkelen jeg ville valgt for mer inspirert kjøring på grusvei. Dvs hvis det er sjanser for velt som del av planlagt kjøring.

Så hvis målet er Jotunheimveien, Peer Gynt veien eller lign grusveier, så fungerer den helt fint med f.eks. Anakee2 dekkene.
Hvis målet er mindre sivilisert kjøring ville jeg valgt en med lavere vekt og en som er bedre designet mhp sårbare deler ved velt.

Pålitelighet, lastekapasitet og komfort i forhold til langtur er en fornøyelse.

Du ser forsåvidt på gruspartiene i reklamevideoen under at den "logrer" ganske mye med bakenden på grusbanen, så det krever nok en sjåfør som er erfaren på området...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=roTslAGYg8g[/video]
Jeg har hatt den glede å kjøre på masse grus og tømmerveier med en kompis med en V-Strom 1000cc. Og det er ingen problemer med "inspirert" kjøring med en 650 heller under forhold som 90% av oss som kjører uttafor asfalten kjører på.

Du får hendelbeskyttere og veltebøyler noe som uansett er et must om man skal kjøre på grusveier. Og man får ulike typer dekk innkludert knastedekk som f.eks. TCK80 til den.

At den sykkelen på videoen "logrer" ganske mye med bakparten er helt normalt avhengig av motorstyrke og gassbruk, underlaget man kjører på f.eks. løs grus/rullegrus og valg av dekk. Det er ingen dramatikk med det og helt normalt. :D

Så en V-Strom 650 er en såkalt Dual Sport MC konstruert for on/off-road kjøring og en helt kurant flerbrukssykkel for asfalt og grus.

Honda XL 600V Transalp. Suzuki DL 1000 V-Strom. Husqvarna TE 630. Vinteren 2011.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=qDi7D8U4Y0Y[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Alas »

Driver og myser etter ny sykkel og hva jeg har lyst på endrer seg nesten fra dag til dag, men jeg begynner å tro at en litt mer asfaltorientert adv-sykkel er veien for meg nå. Den oppreiste sittestillingen tiltaler meg, muligheten til å kjøre på en grusvei om det skulle bli aktuelt faller inn under kategorien "kjekt å ha", også får en skikkelig tøffe aluvesker til dem. De fleste virker og laget for å brukes, på en annen måte ihvertfall enn endel andre sykler, de ser ut som om de ikke tar skrekken av en tur i bakken og en kan få ganske omfattende veltebøyler osv. Hovedmålet mitt er at jeg ser for meg litt lengre turer de neste årene og kanskje allerede iår om det faller seg slik.

Så er det noen som har erfaring med først og fremst Tiger 800/800XC, Super Tenere, Versys 1000, F800GS?

Kan jo si at igår var det Super Tenere som tiltalte mest, i forgårs var det Versys 1000 og idag Tigeren.

Kan jo nevne og at budsjett er ikke helt bestemt enda, men en ny Super Tenere er for dyr og en Versys 1000 er kanskje innenfor...

Versys 650 og 650 V-strom er forså vidt aktuelle de og, men jeg er redd de har litt lite motor, jeg kjører jo en liten 400 idag og er lei av å gire... CBF1000, og F800GT er og på en måte aktuell, men de virker litt for asfaltorientert.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Alas skrev:
Så er det noen som har erfaring med først og fremst Tiger 800/800XC, Super Tenere, Versys 1000, F800GS?
Her er mine inntrykk av Tiger 800 XC:
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Welshen »

Morsomt å myse etter ny sykkel Alas. Hva skal man velge? Ja det er ikke lett å si.... dette vet jeg alt om siden jeg har brukt MANGE mnd på å bestemme meg for mitt kjøp. (PS som ble i orden i helga) Jeg oppfordrer deg til først og sette opp de aktuelle og så prøve de. Det er store forskjeller på hva en sitter godt på, og med ditt ønske om bruksområdet med evt lange turer er jo det viktig.

Jeg har brukt lang tid på å prøve flere forskjellige og da jeg stod igjen med noen få, så ble det lommeboka og ikke minst hvilken sykkel jeg hadde mest lyst på. Flere sykler leverer ca det samme, så det blir en del smak og behag. Når det gjelder konkrete brukserfaringer har jeg ikke kommet dit ennå, kun prosessen til kjøp. Men den har jeg tenkt mye på og er VELDIG fornøyd med.

Du har en morsom tid i møte.
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Alas skrev:Driver og myser etter ny sykkel og hva jeg har lyst på endrer seg nesten fra dag til dag, men jeg begynner å tro at en litt mer asfaltorientert adv-sykkel er veien for meg nå. Den oppreiste sittestillingen tiltaler meg, muligheten til å kjøre på en grusvei om det skulle bli aktuelt faller inn under kategorien "kjekt å ha", også får en skikkelig tøffe aluvesker til dem. De fleste virker og laget for å brukes, på en annen måte ihvertfall enn endel andre sykler, de ser ut som om de ikke tar skrekken av en tur i bakken og en kan få ganske omfattende veltebøyler osv. Hovedmålet mitt er at jeg ser for meg litt lengre turer de neste årene og kanskje allerede iår om det faller seg slik.

Så er det noen som har erfaring med først og fremst Tiger 800/800XC, Super Tenere, Versys 1000, F800GS?

Kan jo si at igår var det Super Tenere som tiltalte mest, i forgårs var det Versys 1000 og idag Tigeren.

Kan jo nevne og at budsjett er ikke helt bestemt enda, men en ny Super Tenere er for dyr og en Versys 1000 er kanskje innenfor...

Versys 650 og 650 V-strom er forså vidt aktuelle de og, men jeg er redd de har litt lite motor, jeg kjører jo en liten 400 idag og er lei av å gire... CBF1000, og F800GT er og på en måte aktuell, men de virker litt for asfaltorientert.
Les dette om Suzuki DL650 V-Strom, så kansje du endrer mening. :thumleft

"Bare 650 kubikk på en storvokst reiseenduro? Forventningene var ikke store til DL 650 V-Strom. I ettertid er det bare å konstatere at 650 er nok." "Da jeg leverte inn DL 650, to dager senere, var jeg helt overbevist. DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".
http://www.klikk.no/motor/mc/article261767.ece
Sist redigert av jonnykr den 14 apr 2013, 23:28, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

jonnykr skrev: Les dette om Suzuki DL650 V-Strom, så kansje du endrer mening. :thumleft

"Bare 650 kubikk på en storvokst reiseenduro? Forventningene var ikke store til DL 650 V-Strom. I ettertid er det bare å konstatere at 650 er nok."
http://www.klikk.no/motor/mc/article261767.ece
Støttes :)


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Suzuki DL650 V-Strom offroad. Funker dette her, mer enn nok for de fleste av oss. :vs
"Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Også er det Japansk kvalitet. :knegg

[video]http://www.youtube.com/watch?v=29uzhrkAZFw[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Dl650 V-Strom Adventure. Bare lekkert! Min favoritt og neste ønskedrøm. :yeyeye
suzuki_dl650_angle_hb_gobi.jpg
suzuki_dl650_side_hb_gobi.jpg
suzuki_dl650_front_hb_gobi.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Og hvis man ikke nødvendigvis må ha en heelt ny sykkel ... og er litt i tvil om 650 er nok ... ja da finnes den også med en hel motor, da som 1000 ccm :knegg

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Og hvis man ikke nødvendigvis må ha en heelt ny sykkel ... og er litt i tvil om 650 er nok ... ja da finnes den også med en hel motor, da som 1000 ccm :knegg
Vet du hvor mye tyngere din 1000cc er?

Fant svaret. DL650 veier 189 kg tørrvekt og DL1000 veier 236 Kg tørrvekt. :thumleft

En vektforskjell på 47 kg teller en del offroad. Så om man prioriterer offroad kjøring bør man kansje gå for DL650 og mer touring og asfalt, DL1000. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

1000cc skal visst veie 16 kg mer, ifølge Wikipedia :-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:Og hvis man ikke nødvendigvis må ha en heelt ny sykkel ... og er litt i tvil om 650 er nok ... ja da finnes den også med en hel motor, da som 1000 ccm :knegg
Vet du hvor mye tyngere din 1000cc er?

Fant svaret. DL650 veier 189 kg tørrvekt og DL1000 veier 236 Kg tørrvekt. :thumleft

En vektforskjell på 47 kg teller en del offroad. Så om man prioriterer offroad kjøring bør man kansje gå for DL650 og mer touring og asfalt, DL1000. :thumleft
Den veier 208 - tohundreogåtte kg tørr i følge "owner's manual" .... har også lest 203 ett sted ... så den er ganske lett sammenlignet de fleste andre

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

207 tørr, og 236 våt sier Wikki.. (Ikke bundet til noen spesiell årsmodell) :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Tiger 800xc veier 215 med full tank 19 L :thumleft
Da har man også greit med krefter tilgjengelig :prop:
Sist redigert av ojda den 15 apr 2013, 01:37, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

ojda skrev:207 tørr, og 236 våt sier Wikki.. (Ikke bundet til noen spesiell årsmodell) :thumleft
Neppe noen forskjell fra år til år ... den eneste forandringen jeg vet om er i 2004? ... fra fast til justerbar vindskjerm.
Jeg har 2007.

ojda skrev: Tiget 800xc veier 215 med full tank 19 L
Da har man også greit med krefter tilgjengelig
Hvor mye krefter har den egentlig?

Svar