Clutch som ikke tar etter vinterlagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av DrGreve »

Oddiball skrev:
DrGreve skrev:Ett lite tips hvis det er mange måneder siden kranken har rotert og hvis du har strøm nok eller startkabler/bil er å tørne motoren litt med stoppknappen aktivert. De oljefilmene som var der i høst har tørket opp og motoren trenger at oljepumpen trykker litt olje rundt før du drar turtallet opp.
Dette er sikkert årsaken til at clutchen henger litt. Når girkassen får fersk olje, så løser det seg sikkert :)
Kan tenkes, for jeg får hvertfall dytta på sykkelen i gir med clutchen inne, men det er langt ifra optimalt..
Men vil det ikke også hjelpe når motoren får gått seg ordentlig varm?
Jupp, det vil hjelpe at motoren eller oljen blir litt varm, men kjør starteren noen runder før du lar han få tenning. Da er du trygg på at smørepunktene har fått fersk olje..
Og vi som bor her oppe i Gokk er vel vant med trege clutcher på tidlige høstmorgener . Det kommer seg etterhvert, vil jeg anta :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av l-k-p »

:-) Jeg har to gamle mc-er. Står lagret tørt/kalt. Begge startet i dag. Men,
må si att jeg vedlikeholdslader begge.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av simpson »

Carpa skrev:Du må sette sykkelen i gir da, clutchen tar ikke om den står i nøytral posisjon .... :-J

:mc3
Må si jeg er imponert over kunnskapen du har opparbeidet deg på kort tid, Carpa.
Ikke lenge siden du betegnet deg selv som en nybegynner uten peiling på sykkel i det hele tatt :notworthy:

Oddiball
Innlegg: 28
Registrert: 08 jun 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Suzuki gsxr 1000 2009
Sted: Drammen

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av Oddiball »

Da kan jeg bekrefte at det var kun en varm motor som måtte til :D Clutchen fungerte som aldri før, og jeg fikk smurt opp gassvaieren, så nå er sykkelen tipp topp.

Fikk til og med kjørt noen mil rundt omkring i Drammen i dag, og dette var jeg definitivt ikke alene om..
Avsluttet dagen med å montere bellypan.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av Bjønnavind »

Oddiball skrev:Da kan jeg bekrefte at det var kun en varm motor som måtte til :D Clutchen fungerte som aldri før, og jeg fikk smurt opp gassvaieren, så nå er sykkelen tipp topp.

Fikk til og med kjørt noen mil rundt omkring i Drammen i dag, og dette var jeg definitivt ikke alene om..
Avsluttet dagen med å montere bellypan.
Flott! :thumleft Da har du lært noe idag du også! :D

Oddiball
Innlegg: 28
Registrert: 08 jun 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Suzuki gsxr 1000 2009
Sted: Drammen

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av Oddiball »

Knowledge is power! :vs

Oddiball
Innlegg: 28
Registrert: 08 jun 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Suzuki gsxr 1000 2009
Sted: Drammen

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av Oddiball »

bilde med montert bellypan!
bare bittelitt fargeforskjell (lakk er kjøpt) :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av ZZR-Erling »

Vel, bra det ordnet seg, men forstår det slik at du ikke har byttet olje hverken i høst eller i vår..det må du få gjort. Specen på olja står i Owners Manual. Der står det også hvordan du gjør det, samt bytter oljefilter. Det er veldig enkelt.

Fin bike foresten :thumleft

Oddiball
Innlegg: 28
Registrert: 08 jun 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Suzuki gsxr 1000 2009
Sted: Drammen

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av Oddiball »

ZZR-Erling skrev:Vel, bra det ordnet seg, men forstår det slik at du ikke har byttet olje hverken i høst eller i vår..det må du få gjort. Specen på olja står i Owners Manual. Der står det også hvordan du gjør det, samt bytter oljefilter. Det er veldig enkelt.

Fin bike foresten :thumleft
Skal få det gjort i løpet av uken. Kjente jeg bare blei litt ivrig når jeg endelig fikk startet, ting fungerte som det skulle og sola varmet :D Da er det bare å leite etter instruksjonsboka :-k

ZZR-Erling

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av ZZR-Erling »

Oddiball skrev:
ZZR-Erling skrev:Vel, bra det ordnet seg, men forstår det slik at du ikke har byttet olje hverken i høst eller i vår..det må du få gjort. Specen på olja står i Owners Manual. Der står det også hvordan du gjør det, samt bytter oljefilter. Det er veldig enkelt.



Fin bike foresten :thumleft
Skal få det gjort i løpet av uken. Kjente jeg bare blei litt ivrig når jeg endelig fikk startet, ting fungerte som det skulle og sola varmet :D Da er det bare å leite etter instruksjonsboka :-k
Monsterbike selger vel Castrol. Her er Castrol's oljevelger:
http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074860" onclick="window.open(this.href);return false;

Oddiball
Innlegg: 28
Registrert: 08 jun 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Suzuki gsxr 1000 2009
Sted: Drammen

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av Oddiball »

ZZR-Erling skrev:
Oddiball skrev:
ZZR-Erling skrev:Vel, bra det ordnet seg, men forstår det slik at du ikke har byttet olje hverken i høst eller i vår..det må du få gjort. Specen på olja står i Owners Manual. Der står det også hvordan du gjør det, samt bytter oljefilter. Det er veldig enkelt.



Fin bike foresten :thumleft
Skal få det gjort i løpet av uken. Kjente jeg bare blei litt ivrig når jeg endelig fikk startet, ting fungerte som det skulle og sola varmet :D Da er det bare å leite etter instruksjonsboka :-k
Monsterbike selger vel Castrol. Her er Castrol's oljevelger:
http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074860" onclick="window.open(this.href);return false;
Takk for den! Fant til og med instruksjonsboka. Tror nok jeg skal klare det gitt :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Clutch som ikke tar etter vinterlagring

Legg inn av DrGreve »

:thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar