En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
simpson skrev:Hvis du ikke har den fasinasjonen for råskapen og lidenskapen i sykkelen så kan det ikke forklares....
.
Og en twin er en halv motor og sikkert billigere å kjøpe, eller? :lol
Det burde kanskje vært det, men min erfaring er at desverre er det mye dyrere.......
Men den er billigere å forsikre.....du har ikke ett bein innenfor forsikringnsbransjen? :prf

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

DrGreve skrev:
L-NA skrev:Tar jeg ikke helt feil, så er det vel ingen som yter så mange HK pr Volum (sier ingen ting om dreiemoment i dette tilfellet) som de såkalte kvart motorenne :-)
Du glemmer Hr. Wankel i all euforismen :)
Og det er, uavhengig av hvilken sykkel eller annet motorisert kjøretøy som er ment å bevege seg, ratioen mellom HK og vekt som er viktig. Å begynne å dissekere slik du gjør blir som å begynne å skjære ut hullene i gaudaosten :)
:-)å
Ja vel...å ellers da....går det bra??...smakte hullene???

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

Når vi snakker om effekt og moment, er det vesentlig å se på arealet under kurvene. Den som har aller høyest toppverdi, har nødvendigvis ikke størst areal. Peaky-motorer synes i allefall jeg er "vanskelig" å få noe "flyt" i kjøringa med. Kan vel funke på en banesykkel, men på gata...bare stress.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av TheHaughom »

Foreløpig holder det med en sylinder for meg. Men har registrert meg Triumph sine triple motorer, de ser og høres ikke helt feil ut, de heller :-k
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av EasyRider »

TBI81 skrev:
EasyRider skrev:En sylindret 2 takt sier jeg bare :erte


67ccm og 21 HK, ekke så gærnt det :knegg
Ikke så værst nei! Nesten så jeg trodde det var speeda opp et par sec :P :p
Skulle vel hatt en drøye 400hk i min med det der regnestykket .. Og det er jo forsåvidt ikke helt uoppnåelig det heller med litt pustehjelp++

Osv osv. Selv om ikke dette har noe som helst med 'hva som er best' å gjøre. Der mener jeg 'til sitt bruk' :-)
Øh 636 hester i noe som veier rundt 250-260kg.. Det er insane!! :-)å , lurer på åssen den er å kjøre jeg.. vet ikke om jeg hadde turt å kjøre den.

Den går nok sikkert hel jævli framover når du først får feste.. men ut av svingen da? hehe tror du skal være forskiktig da gitt. :knegg Er vel ikke mye du får lov til å vri på rulla da, før det straffer seg :D :-)å :prop:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av TBI81 »

EasyRider skrev:
TBI81 skrev:
EasyRider skrev:En sylindret 2 takt sier jeg bare :erte


67ccm og 21 HK, ekke så gærnt det :knegg
Ikke så værst nei! Nesten så jeg trodde det var speeda opp et par sec :P :p
Skulle vel hatt en drøye 400hk i min med det der regnestykket .. Og det er jo forsåvidt ikke helt uoppnåelig det heller med litt pustehjelp++

Osv osv. Selv om ikke dette har noe som helst med 'hva som er best' å gjøre. Der mener jeg 'til sitt bruk' :-)
Øh 636 hester i noe som veier rundt 250-260kg.. Det er insane!! :-)å , lurer på åssen den er å kjøre jeg.. vet ikke om jeg hadde turt å kjøre den.

Den går nok sikkert hel jævli framover når du først får feste.. men ut av svingen da? hehe tror du skal være forskiktig da gitt. :knegg Er vel ikke mye du får lov til å vri på rulla da, før det straffer seg :D :-)å :prop:
Tenker vi kan si 2-300kg alt etter letting/tilføring av vekt (potter, svingarm, turbo, kjøling, og annen nødvendig mat). Uansett sinnsykt og helt klart totalt ubrukelig. :knegg

Men man bør igrunn skjelden vri alt for mye ut av sving. Svært lite dramatisk, men illustrerer fortsatt poenget. Liten snutt fra en luftetur her om dagen:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=n6e0CMHUZOo[/video]

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

L-NA skrev:Ja vel...å ellers da....går det bra??...smakte hullene???
Har ikke registrert at du har servert de? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av TBI81 »

DrGreve skrev:
L-NA skrev:Ja vel...å ellers da....går det bra??...smakte hullene???
Har ikke registrert at du har servert de? :)
Hull kan meldes hit NMCU meldeskjema :knegg

Interessant om cc vs hp

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av PAULUS »

Desmo skrev:L-twin er digg syns jeg, og twin med 270 graders veiv er en ganske god etterligning. Disse to motorkonfigurasjonene gir krefter i jevne pulser. Fler sylindre er unødig sløseri. :knegg
Etter mitt syn er det alt for mye jåleri (sløseri som Desmo sier) og 3-fotssyke; enten det gjelder båt, MC, ski, eller golf. Hva i all verden skal man med en motor med større kubikkvolum og antall sylindere enn en personbil? Med norske veier og fartsgrenser, og ikke minst norske avgifter, som atpå til er progressive, mener jeg det er rart å ha store maskiner. Da er det bedre å ha to (en crosser, og en racer for eksempel). Selv har jeg parallelltwin på 500 cc og tror nok man må være ganske prinsesse på erten for å plages av vibrasjoner. Så med mindre man skal på 3000-km-turer burde dette holde. "3-fotssyken" - som i høyeste grad gjelder motorsyklister også, gjør deg ikke lykkelig. Jeg tror du slutter med motorsykkel tidligere, om du blir bitt av den basillen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

Ganske drøy påstand det derre der Paulus.
Dette er jo din mening og det er ok at du velger som du gjør, men hadde jeg sagt at alt under 150 hk og 1000 cc er idiotisk og lite brukervennlig, så hadde du reagert.
Poenget er at ikke alle har samme mening og glede med sykkel som du har selv, og det må aksepteres.
At du påstår at vi kjører større sykler enn du mener vi bør gjøre er ett godt eksempel på janteloven.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

PAULUS skrev:
Desmo skrev:L-twin er digg syns jeg, og twin med 270 graders veiv er en ganske god etterligning. Disse to motorkonfigurasjonene gir krefter i jevne pulser. Fler sylindre er unødig sløseri. :knegg
Etter mitt syn er det alt for mye jåleri (sløseri som Desmo sier) og 3-fotssyke; enten det gjelder båt, MC, ski, eller golf. Hva i all verden skal man med en motor med større kubikkvolum og antall sylindere enn en personbil? Med norske veier og fartsgrenser, og ikke minst norske avgifter, som atpå til er progressive, mener jeg det er rart å ha store maskiner. Da er det bedre å ha to (en crosser, og en racer for eksempel). Selv har jeg parallelltwin på 500 cc og tror nok man må være ganske prinsesse på erten for å plages av vibrasjoner. Så med mindre man skal på 3000-km-turer burde dette holde. "3-fotssyken" - som i høyeste grad gjelder motorsyklister også, gjør deg ikke lykkelig. Jeg tror du slutter med motorsykkel tidligere, om du blir bitt av den basillen.
Dette er ikke personlig til deg ... jeg vet jo ikke noe om din mc-historie ... men generelt så er jo det du sier her en ganske vanlig mening blandt forholdsvis ferske førere ... det finnes ganske mange unntak også.
Det var ganske mye fornuft i ditt innlegg ... det er ikke mange som kjøper mc basert på fornuft ... stort sett bare interesse, lidenskap og følelser. Mange kjøper en forholdsvis liten sykkel som første sykkel, og tenker " jeg kjøper bare en liten, det er nok til å pendle til jobb + noen småturer", men etterhvert kommer interessen og lidenskapen for selve kjøringen, følelsen de enkelte motorene gir kroppen, noen liker vibrasjonene i en twin, mens andre liker den litt mere turbinaktige følelsen i en R4/R6, som drar godt fra 0 r/pm og i det uendelige ... kanskje prøver man andre modeller, bare av nysgjerrighet, så er det gjort ... suget etter den, for deg, perfekte sykkel er ikke lett å overse ... det ligger der som en evig søt kløe/gnagsår ... (kan være ganske plagsomt)
Så leiter man desperat etter gode argumenter (både overfor seg selv og eventuell partner) for å bytte sykkel.
Man finner som regel noen gode, som i andres ører er helt på jordet.
Men kanskje alt dette er velkjent for deg, og du bare prøver å overbevise deg selv om at du har sykkel nok ... i såfall beklager jeg å ødelegge dine egentlige gode og saklige argumenter med følelsebasert svada :knegg
Det med fartsgrenser er jo egentlig et dårlig argument, du når sikkert 200 på din mc også, og har sikkert like bra aks som jeg har på min 1000 ccm. Jeg tror det er andre årsaker enn å øke toppfarten fra 230 til 290 som får folk til å ønske seg mere motor.
Ellers så har jeg inntrykk av at de aller fleste med mc kjører nesten årlig på en 3000 km tur, gjerne lengere

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av PAULUS »

Til Simpson og jhr. Jeg mener absolutt ikke å være negativ, eller moralisere over folks valg. Men jeg mener man kan ha utmerket mye morro med 40-50 hk og to sylindre, og ha råd til sydentur og båt OGSÅ. Jeg tok lappen i 1985 men frem til nylig fantes det ikke 250 gatesykkel å få kjøpt her i landet. Knapt 500 heller, kun 750 og oppover haddde noe utvalg. Det var på mange måter kubikk- og effekthysteri, fordi det manglende tilbudet sannsynligvis skyldes manglende interesse. Til orientering hadde min første bil (Nissan Micra) 52 hk.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

PAULUS skrev:Til Simpson og jhr. Jeg mener absolutt ikke å være negativ, eller moralisere over folks valg. Men jeg mener man kan ha utmerket mye morro med 40-50 hk og to sylindre, og ha råd til sydentur og båt OGSÅ. Jeg tok lappen i 1985 men frem til nylig fantes det ikke 250 gatesykkel å få kjøpt her i landet. Knapt 500 heller, kun 750 og oppover haddde noe utvalg. Det var på mange måter kubikk- og effekthysteri, fordi det manglende tilbudet sannsynligvis skyldes manglende interesse. Til orientering hadde min første bil (Nissan Micra) 52 hk.
Helt enig i at du kan ha det moro med 50 hk også.
Har selv gått gradene innen kubikk/hk og etterhvert som man blir eldre og veletablert så kommer også økonomien på plass som gjør at du kan kjøpe hvilken sykkel som helst, og reise til syden og kjøpe båt osv osv.
Ingen tvil om at mange 20 åringer drømmer om 1000 cc og 200 hk, men det blir en drøm for mange for bla forsikringsperimer på gjerne 60-70.000 kr.
3 fot syken du nevner er gjerne ett resultat av at du bygger deg opp og har økonomi til handle større og større.....
Men jeg har forståelse for at folk har totalt annet syn på sykkel og bruk av denne enn meg og det er helt ok for meg så lenge de også godtar at jeg ikke har samme syn som de selv. :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

PAULUS skrev:Til Simpson og jhr. Jeg mener absolutt ikke å være negativ, eller moralisere over folks valg. Men jeg mener man kan ha utmerket mye morro med 40-50 hk og to sylindre, og ha råd til sydentur og båt OGSÅ. Jeg tok lappen i 1985 men frem til nylig fantes det ikke 250 gatesykkel å få kjøpt her i landet. Knapt 500 heller, kun 750 og oppover haddde noe utvalg. Det var på mange måter kubikk- og effekthysteri, fordi det manglende tilbudet sannsynligvis skyldes manglende interesse. Til orientering hadde min første bil (Nissan Micra) 52 hk.
Helt enig i at du kan ha det moro med 50 hk også.
Har selv gått gradene innen kubikk/hk og etterhvert som man blir eldre og veletablert så kommer også økonomien på plass som gjør at du kan kjøpe hvilken sykkel som helst, og reise til syden og kjøpe båt osv osv.
Ingen tvil om at mange 20 åringer drømmer om 1000 cc og 200 hk, men det blir en drøm for mange for bla forsikringsperimer på gjerne 60-70.000 kr.
3 fot syken du nevner er gjerne ett resultat av at du bygger deg opp og har økonomi til handle større og større.....
Men jeg har forståelse for at folk har totalt annet syn på sykkel og bruk av denne enn meg og det er helt ok for meg så lenge de også godtar at jeg ikke har samme syn som de selv. :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

PAULUS skrev:Til Simpson og jhr. Jeg mener absolutt ikke å være negativ, eller moralisere over folks valg. Men jeg mener man kan ha utmerket mye morro med 40-50 hk og to sylindre, og ha råd til sydentur og båt OGSÅ. Jeg tok lappen i 1985 men frem til nylig fantes det ikke 250 gatesykkel å få kjøpt her i landet. Knapt 500 heller, kun 750 og oppover haddde noe utvalg. Det var på mange måter kubikk- og effekthysteri, fordi det manglende tilbudet sannsynligvis skyldes manglende interesse. Til orientering hadde min første bil (Nissan Micra) 52 hk.
Jeg tolket det ikke som hverken så veldig negativt eller moraliserende ... mitt svar var nok mest for å forklare/unnskylde hvorfor man har større sykkel enn strengt tatt nødvendig ... du har jo egentlig rett.
Men som sagt ... for de fleste har mc lite med fornuft og gjøre ... du er vel kanskje unntaket :thumleft

Svar