Kjøreklær til en som er helt ny

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av VFR-Kristian »

Hei.

Jeg var i din situasjon forrige sesong. Jeg var litt rundt å prøvde forskjellige merker. For min form klaffet Lindstrand Taal bukse og Lindstand Gobi bukse. Avtagbart og vaskbart innerfor. Fornøyd etter en sesong ihvertfall. :) Jofama hanskene er jeg også godt fornøyd med. Av hjelm ble det en rimelig Biltema hjelm, men denne er nå byttet ut i en Nolan hjelm. Har av hvite og kalde grunner ikke får testet denne enda.
Kjøpte i tillegg en Halvarssons ryggskinne.

Kristian

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av LordShaft »

L-NA skrev:Tilbake til ut gangs punktet om hvilke kjøre klær som anbefales, så vil jeg på det sterkeste anbefale å bruke penger på kvalitets klær fra første dag, og så heller se hva som er igjen til sykkel. Det er store forskjeller, både på Pris og kvalitet. For 11 år siden kjøpte jeg RUKKA Jakke og bukse til både meg selv og kona, Ordentlige hansker og sko. Merke er vel ikke så viktig, men selv er eg meget fornøyd med RUKKA. Har tatt godt vare på dette, og impregnert alt samme tre ganger på 11 år. Det holder fortsatt på varmen, og vannet ute. Selv om jeg senere har kjøpt andre både jakker og bukser, så er det fortsatt dette som brukes. Særlig på kalde våte dager. Gortex membran, og kvalitet hele veien. Har du mulighet til å investere i ordentlig utstyr med det samme så gjør det. Ikke bare med tanke på sikkerhet ved fall, men også viktigheten av å holde seg varm når du kjører. Fryser du på sykkelen er du en mye dårligere sjåfør, og øker risikoen betraktelig for å komme ut i en farlig situasjon. Men også det som har med gleden ved å kjøre sykkel. Det er ikke morsomt å sitte våt og kald på en sykkel, enten det er langtur, eller bare en liten transport etappe. Lykke til!
Dette er vel et av de bedre tipsene på lenge!! :thumleft
schnellfahrer skrev:Som jeg har nevnt ble det budsjett-utstyr, men jeg føler jeg har fått mye for pengene.
Det ble en Jofama jakke og bukse, Nolan N86 hjelm og Forma Horizon støvler.
Fikk testet alt nøye. Det er et must å teste i butikk. I hvert fall hjelmen. Prøvde en hel stabel.

:D
Tror nok ikke du blir skuffet over jofama utstyret. Dette er veldig godt utstyr, men som har langt lavere pris en mange av de dårligere konkurrentene!

Godtvoksen

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av Godtvoksen »

MH434 skrev:http://www.fc-moto.de/

Kjøpte skinndress derfra ifjor, veil pris her på berget er 13990,- jeg betalte 6800kr!
Seriøs butikk og stort utvalg :thumleft
Var den prisen inklusiv toll, moms og frakt?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av JohnnyTh »

Tror ikke det er Toll på Klær. kun moms tror jeg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av MH434 »

Godtvoksen skrev:
MH434 skrev:http://www.fc-moto.de/

Kjøpte skinndress derfra ifjor, veil pris her på berget er 13990,- jeg betalte 6800kr!
Seriøs butikk og stort utvalg :thumleft
Var den prisen inklusiv toll, moms og frakt?
Bestilte den hjem til en svensk kollega som tok den med til Norge.
Slapp moms på den, men hadde uansett spart mye kroner. EU momsen er vel 19%, så hadde ikke blitt store forskjellen...
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av ojda »

JohnnyTh skrev:Tror ikke det er Toll på Klær. kun moms tror jeg.

Tror fortvekk man kan ryke på toll på kjøreklær også.
Tollkalkulatoren sier 10.7% toll på både bukser og jakker :-k
Skinnklær er tollfrie :thumleft
Sist redigert av ojda den 04 apr 2013, 01:46, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av erlend_cbr »

Uansett hva du velger av kjøreutstyr, det være skinn, tekstil, hansker osv: vær så snill å ikke tenk pris på hjelmen og ryggskinna di. Jeg har møtt asfalten med tekstil uten ryggskinne i 65km/t, og det gjorde vondt. AGV hjelmen jeg hadde den gang ble smadret på siden, men knollen min var OK. Hjelmen var brorparten av utstyrsbudsjettet til 17-årige meg, og jeg er glad for at jeg ikke tok en billighjelm den gangen.

I dag kjører jeg med to-delt skinndress fra Lindstrands, Shoei XR-1100, Halvarsson ryggskinne (visstnok gjevt bra iflg tester) og et par fine, men dritkalde Halvarssons handsker av okse og kengeru. Anbefales til tur/morokjøring, men jeg ser etter noe mer lett ved kjøring på jobb. Jobber som tekniker og reiser fra kunde til kunde i Oslo/Akershus, og svær dress midt i sentrum i 25-30 røde er et helvete.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av JohnnyTh »

ojda skrev:
JohnnyTh skrev:Tror ikke det er Toll på Klær. kun moms tror jeg.

Tror fortvekk man kan ryke på toll på kjøreklær også.
Tollkalkulatoren sier 10.7% toll på både bukser og jakker :-k
Skinnklær er tollfrie :thumleft
Ja det har du hlt rett i. Jeg betalte ikke toll på kjørejakka min fra england, kun moms. Rart
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av schnellfahrer »

Det med hjelm er litt interessant. Jeg testet som jeg sa mange forskjellige hjelmer hvor målet i utgangspunktet var å finne en som passet godt på skolten min. Ingen av merkene som jeg forbinder med kvalitet var behagelige på mitt hode.
Den som satt best var en Nolan hjelm til 2.000.-. En kjapp sjekk av tester viser at flere rimeligere Nolan hjelmer kommer bedre ut i krasj-tester enn dyre hjelmer som f.eks. Schubert. Det er åpenbart at pris og sikkerhet ikke er ensbetydende i hjelm-verdenen. At man derimot får mer i form av holdbarhet, støy, ventilasjon osv. kan jeg forstå.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av Carpa »

Jeg la litt mer kroner i hjelmen pga støy, vindsus, mulighet for integrert intercom, pinlock og solvisir så her falt valget på Schubert til 4500. Også var passformen bra for min skalle

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar