Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Nikon har jo nettopp kommet med Coolpix A - den har jo også stor APS-C sensor... Virker forøvrig som det ikke går en måned uten at nye "entusiast kompaktkamera" lanseres ...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

RuneMC skrev:Nikon har jo nettopp kommet med Coolpix A - den har jo også stor APS-C sensor... Virker forøvrig som det ikke går en måned uten at nye "entusiast kompaktkamera" lanseres ...
Coolpix A koster 8700.- det er over min grense.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av AJ »

Interessant tråd, ikke minst med henblikk på bildekvalitet i forhold til pris.
Er ikke spesielt interessert i detaljkunnskap om manuelle innstillinger på fotoapparat og heller ikke utpreget kompetent på foto i seg selv, men greier likevel å få tatt helt greie bilder til bruk i avisa.
Men vil gjerne ha, om mulig, en kvalifisert vurdering av dyktige folk her på forumet av et par bilder jeg har tatt med det nye Samsung NX1000 kameraet med 18-55 linse.
Disse to er tatt med Smart-innstillingen (flere modus forhåndsinnstilt) og Auto-fokus og høy pixel-oppløsning.

Sett bort fra motivene (som skal være en del av to saker om ulykker og bruk av mobiltlf.); hva mener de som har god peiling, om oppløsning, fokus, dybdeskarphet og farger på disse bildene?

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Foto ?

Legg inn av Coach »

AJ skrev:Interessant tråd, ikke minst med henblikk på bildekvalitet i forhold til pris.
Er ikke spesielt interessert i detaljkunnskap om manuelle innstillinger på fotoapparat og heller ikke utpreget kompetent på foto i seg selv, men greier likevel å få tatt helt greie bilder til bruk i avisa.
Men vil gjerne ha, om mulig, en kvalifisert vurdering av dyktige folk her på forumet av et par bilder jeg har tatt med det nye Samsung NX1000 kameraet med 18-55 linse.
Disse to er tatt med Smart-innstillingen (flere modus forhåndsinnstilt) og Auto-fokus og høy pixel-oppløsning.

Sett bort fra motivene (som skal være en del av to saker om ulykker og bruk av mobiltlf.); hva mener de som har god peiling, om oppløsning, fokus, dybdeskarphet og farger på disse bildene?

Bilde

Bilde

Synes du har truffet godt med begge bildene. Det å ha litt dybde på det først bildet er greit. Og fjerne dybde på nr 2 er flott. Når man tar bilder er det viktig at personen ser inn i bildet og ikke ut av det. Som du ser på bilde nr 2 har du fått en tendens til blå stikk. Dette skyldes ofte mye krafig lys sammen med snø. Dette kan enkelt rettes opp i biledbehandligs program.

Synes du har lyktes godt.

Spørsmål: har du hørt om det gyldne snitt?
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

@ZZR-Erling, Aha, så bare at det kostet rundt $1000 og dollarkursen er jo på 5,8 ca...

@AJ, beskjæring er jo noe man kan gjøre.
Begge bilder beskjært og fargejustert (+ litt mer på portrett)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Interessant tråd, ikke minst med henblikk på bildekvalitet i forhold til pris.
Er ikke spesielt interessert i detaljkunnskap om manuelle innstillinger på fotoapparat og heller ikke utpreget kompetent på foto i seg selv, men greier likevel å få tatt helt greie bilder til bruk i avisa.
Men vil gjerne ha, om mulig, en kvalifisert vurdering av dyktige folk her på forumet av et par bilder jeg har tatt med det nye Samsung NX1000 kameraet med 18-55 linse.
Disse to er tatt med Smart-innstillingen (flere modus forhåndsinnstilt) og Auto-fokus og høy pixel-oppløsning.

Sett bort fra motivene (som skal være en del av to saker om ulykker og bruk av mobiltlf.); hva mener de som har god peiling, om oppløsning, fokus, dybdeskarphet og farger på disse bildene?

Bilde

Bilde
Hadde tenkt å la vær med kommentarer siden du ønsker meninger fra dem som har god peiling........men hvem kan påberope seg den tittelen så jeg tar en sjanse.
Synes egentlig begge bildene egner seg godt til formålet og har ingen ting å utsette på det.
Skal man være pirkete og nøye kan det se ut som om støyfjerningen i kameraet har tatt litt hardt i detaljene.
Man ser også , spesielt i andre bildet at kameraet sin dynamikk har slitt litt med høy-lyset fra front ruten , det går ut over detaljene i det mørke dashbordet . Her kunne man eksponert bildet lysere (+) , og heller brent ut enda mer av vinduet for å få mer detaljer i det mørke. Lettere å hente inn høylys enn mørke skygger.
Siden man ikke benytter blits vil objektivet "blende opp" på en stor blender ved automatikk , derfor blir heller ikke Audiringene i rattet skarpe. Men her skal jo fokuset være mobilbruk og da er det jo likevel riktig :-)
I bilde nummer en kunne kanskje fokuspunktet vært flyttet til de pene øynene på jenta.
Men alt dette blir å lete etter ting å kommentere og slik er det så ofte i slike bildekommentarer.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Enda en ny glugge i samlingen , ankommet i dag , begynner å bli tungt etter hvert :P :p

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Foto ?

Legg inn av Moby »

ZZR-Erling skrev:Nå om ikke så lenge skal min G9 få hvile, jeg skal bytte kompaktkamera. For meg er det viktig, (antagelig mer viktig enn hos de som "bare skal ha et kamera"), at det har bra spec og reviews på bildekvalitet, er tilstrekkelig lite og har bra finish, og det bør koste under 5-6000. Jeg er da kommet frem til to kandidater, Fujifilm X20 og Sony Alpha NEX 5R, med høvelig lita linse. Har du noen formening om hvilket jeg bør velge? Skal ikke ha noen diger linse.

har du kjøpt kamera enda? Selv har jeg Sony Nex 5n, og er veldig fornøyd med det, en bakdel er at 18-55mm objekivet er litt stort. Det finns jo et mindre 16mm objektiv da, med det har jeg ikke. Det er litt få knapper nex5n så man må ofte inn i menyen, men det tror jeg er bedret på 5r?
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev:Enda en ny glugge i samlingen , ankommet i dag , begynner å bli tungt etter hvert :P :p
Når jeg ser et slikt monster blir jeg stadig mer overbevist om at jeg har gjort det rette med Fujifilm X100s.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Moby skrev:
ZZR-Erling skrev:Nå om ikke så lenge skal min G9 få hvile, jeg skal bytte kompaktkamera. For meg er det viktig, (antagelig mer viktig enn hos de som "bare skal ha et kamera"), at det har bra spec og reviews på bildekvalitet, er tilstrekkelig lite og har bra finish, og det bør koste under 5-6000. Jeg er da kommet frem til to kandidater, Fujifilm X20 og Sony Alpha NEX 5R, med høvelig lita linse. Har du noen formening om hvilket jeg bør velge? Skal ikke ha noen diger linse.

har du kjøpt kamera enda? Selv har jeg Sony Nex 5n, og er veldig fornøyd med det, en bakdel er at 18-55mm objekivet er litt stort. Det finns jo et mindre 16mm objektiv da, med det har jeg ikke. Det er litt få knapper nex5n så man må ofte inn i menyen, men det tror jeg er bedret på 5r?
Nei, har ikke kjøpt ennå. Det "bølger litt frem og tilbake" mellom kvalitet, pris og behov.
I neste Digital Foto kommer det en test av allværskameraene. Den skal leses og vurderes.
18-55 blir for stort slik jeg ser det. Jeg skal ha det med på fjellturer til fots også.
Jeg må ta meg en tur å få sett på de ulike, da blir det lettere å bestemme seg.
Kanskje litt "drøyt" å legge så veldig mye penger i det, iom jeg sansyneilgvis blir å fumle det i marka noen ggr på fjellturene, og det kan jo også være greit å ikke bekymre seg for litt regn, støt og støv, men jeg vil også ha best bildekvalitet for penga, (mao størst sensorbrikke, det rette forholdet mellom antall pixler, dems størrelse, samt prosessorkrafta og hvordan den "bygger" raw/jpg-filene).
For tiden er kandidatene: Sony Alpha NEX-5R, Fujifilm X20, Fujifilm XF1, Olympus Stylus XZ-2 og ikke minst, muligens ett av allværskameraene. Canon G15 hadde jo vært det "naturlige valg" iom jeg har G9 og 500D fra Canon, men er jo, som med MC, artig å velge noe annet av og til :roll

Snasent, og bra spec for 3000.-, og fra annerkjente Fujifilm, XF1:
Bilde

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
Bringisen skrev:Enda en ny glugge i samlingen , ankommet i dag , begynner å bli tungt etter hvert :P :p
Når jeg ser et slikt monster blir jeg stadig mer overbevist om at jeg har gjort det rette med Fujifilm X100s.

[TaSK]
Helt enig! Som MC-kamera vell å merke.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
AJ skrev:Interessant tråd, ikke minst med henblikk på bildekvalitet i forhold til pris.
Er ikke spesielt interessert i detaljkunnskap om manuelle innstillinger på fotoapparat og heller ikke utpreget kompetent på foto i seg selv, men greier likevel å få tatt helt greie bilder til bruk i avisa.
Men vil gjerne ha, om mulig, en kvalifisert vurdering av dyktige folk her på forumet av et par bilder jeg har tatt med det nye Samsung NX1000 kameraet med 18-55 linse.
Disse to er tatt med Smart-innstillingen (flere modus forhåndsinnstilt) og Auto-fokus og høy pixel-oppløsning.

Sett bort fra motivene (som skal være en del av to saker om ulykker og bruk av mobiltlf.); hva mener de som har god peiling, om oppløsning, fokus, dybdeskarphet og farger på disse bildene?

Bilde

Bilde
Hadde tenkt å la vær med kommentarer siden du ønsker meninger fra dem som har god peiling........men hvem kan påberope seg den tittelen så jeg tar en sjanse.
Synes egentlig begge bildene egner seg godt til formålet og har ingen ting å utsette på det.
Skal man være pirkete og nøye kan det se ut som om støyfjerningen i kameraet har tatt litt hardt i detaljene.
Man ser også , spesielt i andre bildet at kameraet sin dynamikk har slitt litt med høy-lyset fra front ruten , det går ut over detaljene i det mørke dashbordet . Her kunne man eksponert bildet lysere (+) , og heller brent ut enda mer av vinduet for å få mer detaljer i det mørke. Lettere å hente inn høylys enn mørke skygger.
Siden man ikke benytter blits vil objektivet "blende opp" på en stor blender ved automatikk , derfor blir heller ikke Audiringene i rattet skarpe. Men her skal jo fokuset være mobilbruk og da er det jo likevel riktig :-)
I bilde nummer en kunne kanskje fokuspunktet vært flyttet til de pene øynene på jenta.
Men alt dette blir å lete etter ting å kommentere og slik er det så ofte i slike bildekommentarer.
Et hvert kamera med dets setting og kombinasjon av linse, har ett "hyper-focal-område". Ikke noe galt med dine bilder, men tror du lurer litt på temaet. Søk på "hyperfocal".

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Bringisen skrev:Enda en ny glugge i samlingen , ankommet i dag , begynner å bli tungt etter hvert :P :p
Når jeg ser et slikt monster blir jeg stadig mer overbevist om at jeg har gjort det rette med Fujifilm X100s.

[TaSK]
:thumleft Det er da endelig godt slike objektiver kan ha den positive virkningen også Tage :D
Som med alt annet har man forskjellig oppfatning og jeg sikler når jeg ser slike "monstre" , for ikke å snakke om når jeg får kjenne kvaliteten og enda mer sikkel på bildekvaliteten :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
tagesk skrev:
Bringisen skrev:Enda en ny glugge i samlingen , ankommet i dag , begynner å bli tungt etter hvert :P :p
Når jeg ser et slikt monster blir jeg stadig mer overbevist om at jeg har gjort det rette med Fujifilm X100s.

[TaSK]
:thumleft Det er da endelig godt slike objektiver kan ha den positive virkningen også Tage :D
Som med alt annet har man forskjellig oppfatning og jeg sikler når jeg ser slike "monstre" , for ikke å snakke om når jeg får kjenne kvaliteten og enda mer sikkel på bildekvaliteten :D
Jo, enig med deg også, men, mulig du gjør det, men jeg sikler ikke med tanken på å ha noe så fint i tankveska, eller den høye "drassefaktoren" på en lengre mc-tur med mye av/på med bagasje, opp trappeoppganger, hit og dit..gaaanske så mye bedre med et mindre og lettere da.
Og så var det kvaliteten da..den siste høyninga koster jævelsk, og du skal slite fælt dersom Tage er en bedre fotograf, selv om han har en litt mer "low-spec" X100S ;-) . Foresten et skikkelig digg kamera det også!

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
tagesk skrev:
Bringisen skrev:Enda en ny glugge i samlingen , ankommet i dag , begynner å bli tungt etter hvert :P :p
Når jeg ser et slikt monster blir jeg stadig mer overbevist om at jeg har gjort det rette med Fujifilm X100s.

[TaSK]
:thumleft Det er da endelig godt slike objektiver kan ha den positive virkningen også Tage :D
Som med alt annet har man forskjellig oppfatning og jeg sikler når jeg ser slike "monstre" , for ikke å snakke om når jeg får kjenne kvaliteten og enda mer sikkel på bildekvaliteten :D
Jo, enig med deg også, men, mulig du gjør det, men jeg sikler ikke med tanken på å ha noe så fint i tankveska, eller den høye "drassefaktoren" på en lengre mc-tur med mye av/på med bagasje, opp trappeoppganger, hit og dit..gaaanske så mye bedre med et mindre og lettere da.
Og så var det kvaliteten da..den siste høyninga koster jævelsk, og du skal slite fælt dersom Tage er en bedre fotograf, selv om han har en litt mer "low-spec" X100S ;-) . Foresten et skikkelig digg kamera det også!
Må nok være enig med deg :vs Jeg har aldri dette i tankvesken nei :D Drasse faktoren tenker jeg ikke så mye på siden jeg lar andre mindre viktige ting ligge igjen for å få plass til det jeg mest vil ha med. Og du vet at jeg har en sykkel det går an å laste , jeg har hele toppkofferten tilgjengelig til kun fotoutstyr og den rommer en del liter. Når det er sagt så er heller ikke mitt utstyr kjøpt inn primært for MC turer selv om jeg poster dette i et MC forum. Jeg liker å drive med fotograferingen og tenker på samme måte angående drasse faktoren på turer i naturen , det viktigste får plass først :-)
Objektivet koster djevelsk , det er riktig , men for meg er det viktig til min fotografering selv om Tage sikkert er en bedre fotograf :thumleft
Alle er enig om at det ikke utstyret det kommer an på for å komponere de beste bildene , men fotografering har et annet viktig poeng også , det skal være morsomt og givende på samme måte som når vi velger motorsykkel. På samme måten skal man ikke velge sykkel ut fra fornuften men ut fra hjertet og behovet , ikke sant :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar