Kjøreklær til en som er helt ny

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av schnellfahrer »

Hei godtfolk!
Har akkurat tatt teoriprøve og skal begynne med kjøretimer om et par uker. Har aldri satt mine ben i noe motorisert med to hjul før og har massevis å lære om både kjøring og utstyr. Jeg må uansett begynne med klær da det er noe jeg trenger kjapt.
Jeg har kikket litt på diverse nettbutikker for å prøve å forstå hva jeg trenger og hvilke tilbud som finnes.

Jeg har stusset på at noe av utstyret som er tilgjengelig ser mye mer kraftig ut enn annet.

F.eks. dette som jeg har funnet på 24mx ser veldig bra ut, og ikke minst ser det behagelig ut å ha på seg:
http://www.24mx.no/mc/p/mc-klar-macna-m ... klar/k312/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette utstyret ser derimot mye kraftigere ut, men samtidig mye mindre behagelig ut. Det ser heller ikke like kult ut syns jeg (jadda, jeg er forfengelig).
http://www.mc-utstyr.no/storefront.php?pid=2079" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det meningen at disse skal gjøre samme jobben, eller er det til forskjellige formål?

Har forresten funnet mange negative innlegg om Bullfighter. Bør jeg holde meg unna?

Jeg ser for meg å bruke maks 4.000.- på jakke/bukse til sammen.
Hjelm rundt 2.000.- og sko rundt 1.500.-
Setter pris på alle råd.

:D

Eivind
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av RuneMC »

Bullfighter er tett - potte tett - så det slipper ikke ut noen fuktighet, når du svetter.

Tekstiler generelt: Finnes mange tekstiler som hevder å være vantette og pustende (ref annonsene du linket til), men i praksis er det nesten bare Gore-Tex som svarer til reklamen. Der finnes det to varianter - Gore-Tex som innerste lag i tekstilet - da blir ytterlaget ofte tungt og kaldt av regn (hvis det regner mye) - og som ytterste lag (pro shell) best, men dyrest.

Skinn vs Tekstil: Tekstil er mer komfortabelt og har generelt blitt bra, ofte mer komfortabelt pga vanntette og pustende egenskaper. Skinn sklir bedre langs asfalten og kan evt klare flere skliturer uten at du må bytte plagget, det må man som regel etter et møte med bakken med tekstiler. Men nå er jo hele poenget å unngå møte med bakken.

Begge du har linket til er lavere prisklasse. Ville kanskje anbefale deg å heller leie kjøreklær på kjøreskolen (hvis det er mulig) til du får prøvet noe ordentlig - da tenker jeg på merkeklær som Halvarssons/Lindstrands (mye gode klær i økonomiklassen), Alpinestars, Dainese, Spidi, Rukka etc. Det som skiller billige fra dyre er også passformen. For MC klær er det et poeng at de "sitter som et skudd" slik at albue-/kne- og skulder-beskyttere ikke "svømmer" rundt i plagget. Det er vanskelig å teste ut via nettbuttikk-kjøp...

Jakke/bukse bør ha glidelås for å kunne festes til hverandre (er stort sett på de fleste, og det passer sammen innenfor samme merket)
Sist redigert av RuneMC den 31 mar 2013, 11:21, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen.

Da jeg var i dine sko, dvs våren 2009, var jeg på Svinesund, og kjøpte en sånn pakke. Tror jeg betalte ca 4000 for alt. Jakke, bukse, hjelm, hansker og støvler. Kunne velge litt slik at jeg ikke så ut som en 100% fjott.. :lol:
I ettertid har jeg byttet ut litt etter litt. Impulskjøper sånn nå og da

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av ejs »

schnellfahrer skrev:Hei godtfolk!
Har akkurat tatt teoriprøve og skal begynne med kjøretimer om et par uker. Har aldri satt mine ben i noe motorisert med to hjul før og har massevis å lære om både kjøring og utstyr. Jeg må uansett begynne med klær da det er noe jeg trenger kjapt.
Jeg har kikket litt på diverse nettbutikker for å prøve å forstå hva jeg trenger og hvilke tilbud som finnes.

Jeg har stusset på at noe av utstyret som er tilgjengelig ser mye mer kraftig ut enn annet.

F.eks. dette som jeg har funnet på 24mx ser veldig bra ut, og ikke minst ser det behagelig ut å ha på seg:
http://www.24mx.no/mc/p/mc-klar-macna-m ... klar/k312/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette utstyret ser derimot mye kraftigere ut, men samtidig mye mindre behagelig ut. Det ser heller ikke like kult ut syns jeg (jadda, jeg er forfengelig).
http://www.mc-utstyr.no/storefront.php?pid=2079" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det meningen at disse skal gjøre samme jobben, eller er det til forskjellige formål?

Har forresten funnet mange negative innlegg om Bullfighter. Bør jeg holde meg unna?

Jeg ser for meg å bruke maks 4.000.- på jakke/bukse til sammen.
Hjelm rundt 2.000.- og sko rundt 1.500.-
Setter pris på alle råd.

:D

Eivind
:thumleft

Jeg vil anbefale dette, http://www.plassen-racing.com/wips/1594 ... Les%20mer/" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av Carpa »

Jeg har ikke all verden av erfaring med kjøreutstyr men kjøpte Richa fra 24mx og er veldig fornøyd med passformen.
På jakka er det tre lag, et vattert og et helt vanntett + ytterste laget som er veldig luftig og tynt når man har fjernet de to andre lagene, helt toppers på en varm sommerdag. Buksa har også tre lag men her kan man ikke fjerne den vantette delen og det blir alt for klamt og varmt på sommeren så jeg må nok ha en bukse til.


Bullfighter prøvde jeg på messa og det var klumpete greier.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av ejs »

ejs skrev:
schnellfahrer skrev:Hei godtfolk!
Har akkurat tatt teoriprøve og skal begynne med kjøretimer om et par uker. Har aldri satt mine ben i noe motorisert med to hjul før og har massevis å lære om både kjøring og utstyr. Jeg må uansett begynne med klær da det er noe jeg trenger kjapt.
Jeg har kikket litt på diverse nettbutikker for å prøve å forstå hva jeg trenger og hvilke tilbud som finnes.

Jeg har stusset på at noe av utstyret som er tilgjengelig ser mye mer kraftig ut enn annet.

F.eks. dette som jeg har funnet på 24mx ser veldig bra ut, og ikke minst ser det behagelig ut å ha på seg:
http://www.24mx.no/mc/p/mc-klar-macna-m ... klar/k312/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette utstyret ser derimot mye kraftigere ut, men samtidig mye mindre behagelig ut. Det ser heller ikke like kult ut syns jeg (jadda, jeg er forfengelig).
http://www.mc-utstyr.no/storefront.php?pid=2079" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det meningen at disse skal gjøre samme jobben, eller er det til forskjellige formål?

Har forresten funnet mange negative innlegg om Bullfighter. Bør jeg holde meg unna?

Jeg ser for meg å bruke maks 4.000.- på jakke/bukse til sammen.
Hjelm rundt 2.000.- og sko rundt 1.500.-
Setter pris på alle råd.

:D

Eivind
:thumleft
Det jeg hadde før var Bullfighter.4 sesonger før det begynte å ta inn vann i skritt og albuer.kjøpte da -artech
Jeg vil anbefale dette, http://www.plassen-racing.com/wips/1594 ... Les%20mer/" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av Snill Vaffel »

Heisann, jeg kjøpte sånn Bullfighter sett til å begynne med og det er klumpete og er tett. Etter 10 min i regnvær da er du søkk våt. Jeg sverger til Rukka og er vedig fornøyd med det :thumleft
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Larsern
Innlegg: 64
Registrert: 09 feb 2010, 13:08
Motorsykkelen din: HD FLSTCI
Sted: Røyken

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av Larsern »

Jofama tilbud fra MC-Oslo.
http://www.mcoslo.no/WP/mcoslo/Pakketilbud

mvh

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av MH434 »

http://www.fc-moto.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjøpte skinndress derfra ifjor, veil pris her på berget er 13990,- jeg betalte 6800kr!
Seriøs butikk og stort utvalg :thumleft
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av evike »

Fra Skien er det vel greit å kjøre til Hof MC på Sundbyfoss/Hof. Der får du helt greie pakkeløsninger som du kan leve godt med minst et par år og så kan du heller erstatte utstyret etterhvert som du ser behovet.

For øyeblikket er det stengt for opprydning, men burde vel åpne igjen om en ukes tid, vil jeg tro.

http://hof-mc.no/storefront.php?c1=121
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av schnellfahrer »

Takk for alle tips!

Det er veldig fristende å handle på nettet, men jeg ser fordelen med å få testet i butikk slik at det passer på skrotten min så godt som mulig. Prøver å få vært innom en butikk eller to til uka.
Det blir tekstil, og det blir nok i lavere prisklasse. Kjøretimer og oppkjøring koster kling. I tillegg må jeg få kjøpt meg en sykkel.
Må nok satse på å få meg klær som duger for rolig kjøring og korte turer (til og fra jobb) for så å bytte ut etter hvert.

:D
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av ojda »

For de pengene du snakker om, tror jeg jeg ville tatt en tur til Hof mc
å sett på Halvarsson bukse og jakke med luftemulighet jeg. :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av RoJo »

Når du skal kjøpe hjelm bør du finne en som har Pinlock visir, det fungerer som en termopanrute og hindrer dugging og nedfellbar innvendig solbrille er ikke å forakte heller.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av MH434 »

schnellfahrer skrev:Takk for alle tips!

Det er veldig fristende å handle på nettet, men jeg ser fordelen med å få testet i butikk slik at det passer på skrotten min så godt som mulig. Prøver å få vært innom en butikk eller to til uka.
Det blir tekstil, og det blir nok i lavere prisklasse. Kjøretimer og oppkjøring koster kling. I tillegg må jeg få kjøpt meg en sykkel.
Må nok satse på å få meg klær som duger for rolig kjøring og korte turer (til og fra jobb) for så å bytte ut etter hvert.

:D
Test i butikk først, så bestiller du på nett etterpå :-#

Sparer SÅÅ mye på å kjøpe fra utlandet!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av Andreas »

MH434 skrev:
schnellfahrer skrev:Takk for alle tips!

Det er veldig fristende å handle på nettet, men jeg ser fordelen med å få testet i butikk slik at det passer på skrotten min så godt som mulig. Prøver å få vært innom en butikk eller to til uka.
Det blir tekstil, og det blir nok i lavere prisklasse. Kjøretimer og oppkjøring koster kling. I tillegg må jeg få kjøpt meg en sykkel.
Må nok satse på å få meg klær som duger for rolig kjøring og korte turer (til og fra jobb) for så å bytte ut etter hvert.

:D
Test i butikk først, så bestiller du på nett etterpå :-#

Sparer SÅÅ mye på å kjøpe fra utlandet!
Ja! La oss alle sammen gjøre det! Så kan vi spare 200kr:-) fortsetter vi å gjøre det hele tiden, så blir det sikkert mange MC-sjapper igjen her i landet :eh

Svar