Strømuttak tilkobling

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Toalmar
Innlegg: 352
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Strømuttak tilkobling

Legg inn av Toalmar »

Skal Montere ett strømuttak på sykkelen min og har sett at det er flere løsninger på tilkobling av strøm.
- Den enkle med ledning rett på batteri
- Den sikre med tilkobling via rele som tar styrestrøm fra f.eks baklys
- Den sikre med tilkobling via ett vekselrele.

Den enkle vil jeg ikke gå for fordi hvis jeg glemmer noe i uttaket vil jeg være fri for strøm eter en tid.
Derfor går jeg for den sikre med ett rele, men da jeg kikka rundt i garasjen fant jeg ett sett beregnet for å få strøm til pinne 10 i den 13 polet tilhengerkontakten på bilen.
Det er rett å slett ett rele som kobles til batteriet. Det slår inn når ladespenningen kommer opp til 13,2V og er innkoblet til spenningen på batteriet kommer ned til 12,8V
Denne tror jeg at jeg går for, eller hva synes dere?

Forresten settet er levert av Jaeger Automotive i Tyskland.
Se vedlagt link.

http://www.bertelshofer.com/dokumente/e ... 400509.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Strømuttak tilkobling

Legg inn av Duville »

Toalmar skrev:Skal Montere ett strømuttak på sykkelen min og har sett at det er flere løsninger på tilkobling av strøm.
- Den enkle med ledning rett på batteri
- Den sikre med tilkobling via rele som tar styrestrøm fra f.eks baklys
- Den sikre med tilkobling via ett vekselrele.

Den enkle vil jeg ikke gå for fordi hvis jeg glemmer noe i uttaket vil jeg være fri for strøm eter en tid.
Derfor går jeg for den sikre med ett rele, men da jeg kikka rundt i garasjen fant jeg ett sett beregnet for å få strøm til pinne 10 i den 13 polet tilhengerkontakten på bilen.
Det er rett å slett ett rele som kobles til batteriet. Det slår inn når ladespenningen kommer opp til 13,2V og er innkoblet til spenningen på batteriet kommer ned til 12,8V
Denne tror jeg at jeg går for, eller hva synes dere?

Forresten settet er levert av Jaeger Automotive i Tyskland.
Se vedlagt link.

http://www.bertelshofer.com/dokumente/e ... 400509.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Høres jo fornuftig ut i utgangspunktet dersom du ikke er avhengig av å få ut strøm når du bestemmer det selv. Ikke sikkert at ladespenningen og ditt behov er helt samsstemt .... Kan jo tenkes at du MÅ ha noe strøm på telefonen men ikke kan få det fordi spenningen ikke er helt på topp... er dette helt på jordet eller?

Ville heller tatt ut ett rele og ta ut strøm derfra, du vet vel vanligvis hvordan tilstanden er slik at du unngår for mye uttak dersom det ikke er noe tilgjengelig....

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Strømuttak tilkobling

Legg inn av ejs »

:thumleft
Jeg ville gå for uttak med sikring fra batteri.
Da kan ting lades uavhengig av å måtte ha tenning på.
Releet som kutter ved 12,8 volt er jo ubrukelig ,toppladet batteri som hviler er jo på 12,8-12,9 volt.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Strømuttak tilkobling

Legg inn av FJZZR »

Et annet alternativ: Koble rele til oljetrykks bryter. Da vil ialfall ikke batteriet belastes hvis motor ikke går.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Strømuttak tilkobling tenningen er avskrudd

Legg inn av knutk »

FJZZR skrev:Et annet alternativ: Koble rele til oljetrykks bryter. Da vil ialfall ikke batteriet belastes hvis motor ikke går.
Jeg er med på tankegangen, men akkurat oljetryksbryter er et dårlig valg fordi den leder frem til motor starter, da bryter den.
Dvs bryteren leder også etter at tenningen er avskrudd.

Personlig ville jeg ha valgt løsningen hvor baklys/parklys trigger et rele, fordi koblingen er enkel å utføre og relativt problemfri i bruk.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Strømuttak tilkobling

Legg inn av SuperMorten »

knutk skrev:
Personlig ville jeg ha valgt løsningen hvor baklys/parklys trigger et rele, fordi koblingen er enkel å utføre og relativt problemfri i bruk.
Det enkleste er det beste. Lyspæra klarer hvem som helst (jeg) å finne. Enkel kobling, oversiktlig og lettvint. Og garantert ikke tomt batteri ved oppstart. Ihvertfall ikke pga strømuttaket :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Strømuttak tilkobling

Legg inn av Andreas »

Det er jo greit å ha mulighet til å få strøm når motoren ikke går også. Så slipper man å vekke hele campingen hvis man f.eks kommer seint inn og trenger å pumpe opp luftmadrassen med elektrisk pumpe :prf

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strømuttak tilkobling

Legg inn av JohnnyTh »

Kjøp deg en pdm60 så er alle muligheter åpne :vs
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar