Skal Montere ett strømuttak på sykkelen min og har sett at det er flere løsninger på tilkobling av strøm.
- Den enkle med ledning rett på batteri
- Den sikre med tilkobling via rele som tar styrestrøm fra f.eks baklys
- Den sikre med tilkobling via ett vekselrele.
Den enkle vil jeg ikke gå for fordi hvis jeg glemmer noe i uttaket vil jeg være fri for strøm eter en tid.
Derfor går jeg for den sikre med ett rele, men da jeg kikka rundt i garasjen fant jeg ett sett beregnet for å få strøm til pinne 10 i den 13 polet tilhengerkontakten på bilen.
Det er rett å slett ett rele som kobles til batteriet. Det slår inn når ladespenningen kommer opp til 13,2V og er innkoblet til spenningen på batteriet kommer ned til 12,8V
Denne tror jeg at jeg går for, eller hva synes dere?
Forresten settet er levert av Jaeger Automotive i Tyskland.
Se vedlagt link.
http://www.bertelshofer.com/dokumente/e ... 400509.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Strømuttak tilkobling
Re: Strømuttak tilkobling
Toalmar skrev:Skal Montere ett strømuttak på sykkelen min og har sett at det er flere løsninger på tilkobling av strøm.
- Den enkle med ledning rett på batteri
- Den sikre med tilkobling via rele som tar styrestrøm fra f.eks baklys
- Den sikre med tilkobling via ett vekselrele.
Den enkle vil jeg ikke gå for fordi hvis jeg glemmer noe i uttaket vil jeg være fri for strøm eter en tid.
Derfor går jeg for den sikre med ett rele, men da jeg kikka rundt i garasjen fant jeg ett sett beregnet for å få strøm til pinne 10 i den 13 polet tilhengerkontakten på bilen.
Det er rett å slett ett rele som kobles til batteriet. Det slår inn når ladespenningen kommer opp til 13,2V og er innkoblet til spenningen på batteriet kommer ned til 12,8V
Denne tror jeg at jeg går for, eller hva synes dere?
Forresten settet er levert av Jaeger Automotive i Tyskland.
Se vedlagt link.
http://www.bertelshofer.com/dokumente/e ... 400509.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Høres jo fornuftig ut i utgangspunktet dersom du ikke er avhengig av å få ut strøm når du bestemmer det selv. Ikke sikkert at ladespenningen og ditt behov er helt samsstemt .... Kan jo tenkes at du MÅ ha noe strøm på telefonen men ikke kan få det fordi spenningen ikke er helt på topp... er dette helt på jordet eller?
Ville heller tatt ut ett rele og ta ut strøm derfra, du vet vel vanligvis hvordan tilstanden er slik at du unngår for mye uttak dersom det ikke er noe tilgjengelig....
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Strømuttak tilkobling
Jeg ville gå for uttak med sikring fra batteri.
Da kan ting lades uavhengig av å måtte ha tenning på.
Releet som kutter ved 12,8 volt er jo ubrukelig ,toppladet batteri som hviler er jo på 12,8-12,9 volt.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Strømuttak tilkobling
Et annet alternativ: Koble rele til oljetrykks bryter. Da vil ialfall ikke batteriet belastes hvis motor ikke går.
Re: Strømuttak tilkobling tenningen er avskrudd
Jeg er med på tankegangen, men akkurat oljetryksbryter er et dårlig valg fordi den leder frem til motor starter, da bryter den.FJZZR skrev:Et annet alternativ: Koble rele til oljetrykks bryter. Da vil ialfall ikke batteriet belastes hvis motor ikke går.
Dvs bryteren leder også etter at tenningen er avskrudd.
Personlig ville jeg ha valgt løsningen hvor baklys/parklys trigger et rele, fordi koblingen er enkel å utføre og relativt problemfri i bruk.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Strømuttak tilkobling
Det enkleste er det beste. Lyspæra klarer hvem som helst (jeg) å finne. Enkel kobling, oversiktlig og lettvint. Og garantert ikke tomt batteri ved oppstart. Ihvertfall ikke pga strømuttaket :-)knutk skrev:
Personlig ville jeg ha valgt løsningen hvor baklys/parklys trigger et rele, fordi koblingen er enkel å utføre og relativt problemfri i bruk.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Strømuttak tilkobling
Det er jo greit å ha mulighet til å få strøm når motoren ikke går også. Så slipper man å vekke hele campingen hvis man f.eks kommer seint inn og trenger å pumpe opp luftmadrassen med elektrisk pumpe
Re: Strømuttak tilkobling
Kjøp deg en pdm60 så er alle muligheter åpne
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.