En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

Tre sylindrer med sin fine gange og herlige "bromme" lyd, eller HD sin V-Twin med 315 grader veiv, og dens fantastiske dunk, dunk lyd. Eller kanskje hylet fra en rekke firer. Dreiemoment i bunn, mellom register eller på topp?? "Parallell Twin", eller "inline twin", eller kanskje 270 graders veiv. Alternativene er mange i en Motorsykkel, og har både fordeler og bak deler alt etter bruksområdet.

Mange alternativer har vert prøvd av forskjellige Motorsykkel produsenter, og mange konstruksjoner har sett verdens lys. Mer eller mindre vellykket. Enten sykkelen skal brukes på autodromen, eller til og fra jobb. Fordelene eller ulempene med den ene eller det andre konstruksjonen mange. Det har vert produsert MC med 1,2,3,4,5,6,og 8 sylindere.

Moto Guzzi kom med 500ccm V8 på 50 talet, og Honda med langsgående rekke femmer fra 1966, og i nyere tid en V-femmer for bruk på Autodromen.

Selv så har jeg en kansje en liten "draging" mot Twin motoren. Dette med årsak i både, dreiemoment kurve, lyd, design, felling....og. Tja, kort sagt. Jeg liker den!

Jeg regner med at det finnes mye både kunnskap og meninger omkring dette emne her på forumet, og det kan være både lærerikt og interessant å høre hva MC siden sine skribenter mener om akkurat dette.

Feks:
Hvorfor "Trippel"? Eller hvorfor er ikke V-5 motoren til Honda mer brukt? Vekt, forbruk, dreiemoment kurve, Hk, vekt, osv. osv.

Legger ved et litt artig bilde. Denne representere vel eneste antallet av sylindere som jeg ikke finner ut at har vert serieprodusert i rekken fra 1 til 8 sylindere. :-)
radialbike.jpg

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

Det speller ingen rolle hvor mange syllindre du har, hvor store de er, i hvilken retning de peiker, hva slags sykkel de står i, eller hvem som har lagd de.
Allt er like bra :thumleft

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

ArcticTiger skrev:Det speller ingen rolle hvor mange syllindre du har, hvor store de er, i hvilken retning de peiker, hva slags sykkel de står i, eller hvem som har lagd de.
Allt er like bra :thumleft
Tja, du kan nok ha rett i det, men - blir liksom det samme som å si at "gulost er gulost" ](*,)

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja...du ba vel om det...
Jeg tviler på at jeg noengang blir å kjøpe færre syl enn 3. Jeg synes det rister for mye, og registeret blir fort litt kort, også går de ofte rufsete på helt lave turtall, men, jeg skal prøve Multistradaen i år. Triumph sin trippeln i feks Explorer'n, høres jo bare nyyydelig ut, også har den nok min type karakteristikk, myk, fleksibel og sterk i et langt register.
V4 er også digg. V5 og denslags gir vel for produsenten en høyere produksjonskostnad enn hva forbrukeren er villig til å betale for, ser også for meg høye servicekostnader. ZZR'n har for meg den perfekte motor, den føles aldri "stressa", og gir alltid det jeg vil ha av en motor.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av teeU »

eller HD sin V-Twin med 315 grader veiv
HD sin veiv har bare en veiv-tapp så da kan det vel ikke være noen grader mellom den vel?
Sylindrene derimot har 45 gr mellom seg, eller 315 hvis en velger å se det den veien ;-)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

teeU skrev:
eller HD sin V-Twin med 315 grader veiv
HD sin veiv har bare en veiv-tapp så da kan det vel ikke være noen grader mellom den vel?
Sylindrene derimot har 45 gr mellom seg, eller 315 hvis en velger å se det den veien ;-)
Når en refererer til feks "315 graders veiv", så er det avstanden (i grader, 1 omdr=360 grader) i omdreining mellom når hver syllinder tenner det egentlig menes. Ikke hvordan rådene er festa i veiva.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Desmo »

L-twin er digg syns jeg, og twin med 270 graders veiv er en ganske god etterligning. Disse to motorkonfigurasjonene gir krefter i jevne pulser. Fler sylindre er unødig sløseri. :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Andreas »

Hvis du ser noe i speila, så har sykkelen for mange sylindre :thumleft Jeg liker at en motorsykkel vibrerer og lever litt. Da vet man at motoren er i gang :prop:

I bil derimot liker jeg vibrasjonsfrie motorer med gange som en pusekatt. Begge bilene mine har rekke 6, og bortsett fra V12, så er det noe av det mykeste man får av motorgange :D Og bensin selvfølgelig, diesel utgår med glans!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Temaet har vært oppe før også her inne... ;-)
Ikke veldig mange som var fascinert av tripler da... :-k

:knegg :

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6628#p6628" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av teeU »

ArcticTiger skrev:
teeU skrev:
eller HD sin V-Twin med 315 grader veiv
HD sin veiv har bare en veiv-tapp så da kan det vel ikke være noen grader mellom den vel?
Sylindrene derimot har 45 gr mellom seg, eller 315 hvis en velger å se det den veien ;-)
Når en refererer til feks "315 graders veiv", så er det avstanden (i grader, 1 omdr=360 grader) i omdreining mellom når hver syllinder tenner det egentlig menes. Ikke hvordan rådene er festa i veiva.
Nei.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

Dersom man ser bort fra bevegelige deler, produksjonskostnader osv, og bare fokuserer på funksjonalitet, så må vel V-5 være bort imot det optimale. ref:http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_RC211V

Men heldigvis, er det ikke bare teknikken som er avgjørende for hva som skal drive sykkelen frem over. Det er ikke akkurat pga. overlegen ytelse eller teknikk som gjør at jeg kjører V-Twin.

Men det hadde vert veldig interessant å høre litt mer om denne teknikken? Ingen tvil om at Ducati gjør jobben rimelig bra på Autodromen med bare to sylindere, mens overnemte sykkel hadde noen gode år med 5 sylindere. Hva er fordelen? Hvorfor 4 sylindere, når Ducati gjør jobben med To, eller fineste gange med tre, eller.....
Sist redigert av L-NA den 24 mar 2013, 15:13, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

Min mening er at V-twin bare er en halv motor :D
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

DrGreve skrev:Min mening er at V-twin bare er en halv motor :D
Hmm....betyr dette at åraken til at Ducati sin Halve motor er så mye mer effektiv en Honda sin hele motor, det at den slipper å dra på en ekstra halv del?? eller kansje det er fordi Ducati barre har brukt den bedre halvdelen mens Honda må slite med begge.....eller.. :-k

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av omaas »

Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

L-NA skrev:
DrGreve skrev:Min mening er at V-twin bare er en halv motor :D
Hmm....betyr dette at åraken til at Ducati sin Halve motor er så mye mer effektiv en Honda sin hele motor, det at den slipper å dra på en ekstra halv del?? eller kansje det er fordi Ducati barre har brukt den bedre halvdelen mens Honda må slite med begge.....eller.. :-k
Forutinntatthet i enhver debatt er aldri ett godt utgangspunkt. Jeg har ikke nevnt et ord om Honda og du angriper min mening basert på hva jeg eier. Hva Ducati eller Honda gjør på en bane er uvesentlig for min mening, siden det er bra nøyaktig 30 år siden sist jeg kjørte race og da med en rekkefirer.
Og V-twin er bare en halv motor og en hel motor er en V-4 motor.. og nå er det vel noen år siden Honda brukte V-4 på noen bane?
Min mening er ikke basert på at jeg eier en V-4, jeg kjøpte sykkelen for 13-14 år siden fordi jeg ville ha en slik motor.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar