Skulle sjekke bremseklosser bak i dag men fikk bare skrudd ut ene skruen på caliper. Den andre satt helt fast. De er umbraco og er glidepinner/skruer. Hva bør jeg gjøre? Første bud er kanskje større verktøy. Brjkte en 20 cm skiftenøkkel som arm uten hell i dag.
Andre spm er hvor slitt kan en bremseskive være. Sykkelen har gått 23000 km og er 10år. Er scooter så bremsene brukes pga manglende motorbrems. Jeg kjenner små små ujevnheter. I gen hakk. Neglen huker ikke men jeg kjenner noen små "bølger" når jeg drar fingeren fra senter og ut. Hva er innenfor ?
et problem og et spørsmål
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6957
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: et problem og et spørsmål
På min TDM skal kalipperskruene sitte med kun 40Nm. Det burde ikke være noe problem å løsne med 20 cm lang arm. Men hva slags skruer det er på din det kan vi vel ikke uten videre vite.
Forslag: Gå ned på kaia hiv det 20 cm justerbare slagvåpenet ditt så langt du kan utover sjøen!
Dette er ikke verktøy, og er kun egnet til å ødelegge skruer og muttere med.
Kjøp deg skikkelig verktøy til dette. Om du har ei 1/2" skralle, så kjøp et kvalitetsbits i rett dimensjon til akkurat denne skruen, så er du i gang. Ingenting er mer irriterende enn verktøy som er for dårlig.
Bremseskiva: Kjenn på ytterkanten, om denne er tykkere der enn lenger inn på skiva. Om skiva er litt rufsete så har ikke det så mye å si. Det er først og fremst tykkelsen på skiva som tilsier når den bør skiftes. Nye bremseklosser tilpasser seg ei halvslitt og rufsete skive ganske fort.
Forslag: Gå ned på kaia hiv det 20 cm justerbare slagvåpenet ditt så langt du kan utover sjøen!
Dette er ikke verktøy, og er kun egnet til å ødelegge skruer og muttere med.
Kjøp deg skikkelig verktøy til dette. Om du har ei 1/2" skralle, så kjøp et kvalitetsbits i rett dimensjon til akkurat denne skruen, så er du i gang. Ingenting er mer irriterende enn verktøy som er for dårlig.
Bremseskiva: Kjenn på ytterkanten, om denne er tykkere der enn lenger inn på skiva. Om skiva er litt rufsete så har ikke det så mye å si. Det er først og fremst tykkelsen på skiva som tilsier når den bør skiftes. Nye bremseklosser tilpasser seg ei halvslitt og rufsete skive ganske fort.
Re: et problem og et spørsmål
Vil ikke annbefale skralle på ting som sitter veldig, skaff deg heller en latmannsarm.
Ofte så står minimum tykkelse på skiven.
Ofte så står minimum tykkelse på skiven.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: et problem og et spørsmål
Minimumtykkelsen til bremseskiver bruker ofte å stå innpresset i navet på skiven. Har du sett etter om det står på din skive?
- Flattop
- Innlegg: 413
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: et problem og et spørsmål
Spray på Wd40 eller CRC 5-56 på skruen. La dette virke en stund, om du har god tid gjerne en time. Da er det godt mulig at skruen er mer medgjørlig.
MEN, MEN , men hvis du gjor dette må du rense bremseskiven med et dertil egnet stoff, Bremsevask, for olje på bremser er ikke en god kombinasjon.
Har du en fast skru bruk Wd40 og god tid. Da løser det meste seg.(ha ha)
MEN, MEN , men hvis du gjor dette må du rense bremseskiven med et dertil egnet stoff, Bremsevask, for olje på bremser er ikke en god kombinasjon.
Har du en fast skru bruk Wd40 og god tid. Da løser det meste seg.(ha ha)
Re: et problem og et spørsmål
Dersom sykkelen er 10 år så har vel skruen sittet like lenge.
Kanskje skruen har rustet fast/korrodert.
Prøv å gi skruen et par slag rett på skruen for å rive løs eventuell binding i gjengene forårsaket av korrosjon. Siden dette er umbrako ville jeg prøvd å slå via en dor som når i bånn i umbrako-hullet.
Kanskje skruen har rustet fast/korrodert.
Prøv å gi skruen et par slag rett på skruen for å rive løs eventuell binding i gjengene forårsaket av korrosjon. Siden dette er umbrako ville jeg prøvd å slå via en dor som når i bånn i umbrako-hullet.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6957
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: et problem og et spørsmål
Halvmeters latmannsarm er greit å ha, blant annet til hjulbolter på bilen, evt til svingarma på sykkelen om den skal demonteres. Men til kalipperskruer på en MC blir dette helt overkill. Så hardt skal det ikke sitte. Det viktigste er at han har et unbq-bits av god kvalitet og som passer akkurat slik at han ikke ødelegger både skruen og bitset. Ryker man på en slik skrue som sitter godt med stort verktøy av dårlig kvalitet, så har man ihvert fall skaffet seg et problem. Klarer man ikke dette med ei 1/2" skralle på skikkelig vis, da bør man stoppe opp å tenke seg om. Dette er normalt bare M8 eller M10 skruer på de fleste MC. Forslaget med å slå et velrettet slag rett på skruen støttes. Det løsner gjerne skruen litt. Men for all del ikke treff noe annet enn skruen!JohnnyTh skrev:Vil ikke annbefale skralle på ting som sitter veldig, skaff deg heller en latmannsarm.
Men en god start er i alle fall å kvitte seg permanent med det justerbare slagvåpenet...slikt er bare egnet til å lage problemer.
Re: et problem og et spørsmål
Sett en dor i skruen og slå på den så du ikke risikerer å treffe noe annet. Om man bruker skralle eller latmansarm har vel ikke då mye å si når skruen skal ut. Jeg synes man har bedre kontroll med lengre arm. Heldigvis er jo umbrakobolter lette å borre opp hvis det skulle gå helt til hel...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: et problem og et spørsmål
Høres mistenkelig kjent utkjellv skrev:
Men en god start er i alle fall å kvitte seg permanent med det justerbare slagvåpenet...slikt er bare egnet til å lage problemer.
Det var noe av det første jeg lærte av min far som drev verksted tidligere
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: et problem og et spørsmål
Når jeg gikk flymekk-linjen på videregående, så fikk vi beskjed om at det ikke var lovt til å bruke skiftenøkler, kun variable fastnøkler
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: et problem og et spørsmål
6 tommers skiftnøkkel er veldig bra å ha med på MC.
For å slippe en haug med fastnøkler.
Er jo bare for å stramme løse bolter eller muttere.
Leatherman tang er også et must for meg..
Reperasjoner gjør jeg hjemme...
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: et problem og et spørsmål
Det ordnet seg med litt større verktøy. Nye bremseklosser trengtes og er bestillt på ebay til den nette pris av 10 $ inkl frakt