et problem og et spørsmål

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

et problem og et spørsmål

Legg inn av bergenser83 »

Skulle sjekke bremseklosser bak i dag men fikk bare skrudd ut ene skruen på caliper. Den andre satt helt fast. De er umbraco og er glidepinner/skruer. Hva bør jeg gjøre? Første bud er kanskje større verktøy. Brjkte en 20 cm skiftenøkkel som arm uten hell i dag.

Andre spm er hvor slitt kan en bremseskive være. Sykkelen har gått 23000 km og er 10år. Er scooter så bremsene brukes pga manglende motorbrems. Jeg kjenner små små ujevnheter. I gen hakk. Neglen huker ikke men jeg kjenner noen små "bølger" når jeg drar fingeren fra senter og ut. Hva er innenfor ?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av kjellv »

På min TDM skal kalipperskruene sitte med kun 40Nm. Det burde ikke være noe problem å løsne med 20 cm lang arm. Men hva slags skruer det er på din det kan vi vel ikke uten videre vite.

Forslag: Gå ned på kaia hiv det 20 cm justerbare slagvåpenet ditt så langt du kan utover sjøen!

Dette er ikke verktøy, og er kun egnet til å ødelegge skruer og muttere med.
Kjøp deg skikkelig verktøy til dette. Om du har ei 1/2" skralle, så kjøp et kvalitetsbits i rett dimensjon til akkurat denne skruen, så er du i gang. Ingenting er mer irriterende enn verktøy som er for dårlig.

Bremseskiva: Kjenn på ytterkanten, om denne er tykkere der enn lenger inn på skiva. Om skiva er litt rufsete så har ikke det så mye å si. Det er først og fremst tykkelsen på skiva som tilsier når den bør skiftes. Nye bremseklosser tilpasser seg ei halvslitt og rufsete skive ganske fort.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av JohnnyTh »

Vil ikke annbefale skralle på ting som sitter veldig, skaff deg heller en latmannsarm.

Ofte så står minimum tykkelse på skiven.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av Andreas »

Minimumtykkelsen til bremseskiver bruker ofte å stå innpresset i navet på skiven. Har du sett etter om det står på din skive?

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av Flattop »

Spray på Wd40 eller CRC 5-56 på skruen. La dette virke en stund, om du har god tid gjerne en time. Da er det godt mulig at skruen er mer medgjørlig.

MEN, MEN , men hvis du gjor dette må du rense bremseskiven med et dertil egnet stoff, Bremsevask, for olje på bremser er ikke en god kombinasjon.

Har du en fast skru bruk Wd40 og god tid. Da løser det meste seg.(ha ha)
Bilde

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av knutk »

Dersom sykkelen er 10 år så har vel skruen sittet like lenge.
Kanskje skruen har rustet fast/korrodert.
Prøv å gi skruen et par slag rett på skruen for å rive løs eventuell binding i gjengene forårsaket av korrosjon. Siden dette er umbrako ville jeg prøvd å slå via en dor som når i bånn i umbrako-hullet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av kjellv »

JohnnyTh skrev:Vil ikke annbefale skralle på ting som sitter veldig, skaff deg heller en latmannsarm.
Halvmeters latmannsarm er greit å ha, blant annet til hjulbolter på bilen, evt til svingarma på sykkelen om den skal demonteres. Men til kalipperskruer på en MC blir dette helt overkill. Så hardt skal det ikke sitte. Det viktigste er at han har et unbq-bits av god kvalitet og som passer akkurat slik at han ikke ødelegger både skruen og bitset. Ryker man på en slik skrue som sitter godt med stort verktøy av dårlig kvalitet, så har man ihvert fall skaffet seg et problem. Klarer man ikke dette med ei 1/2" skralle på skikkelig vis, da bør man stoppe opp å tenke seg om. Dette er normalt bare M8 eller M10 skruer på de fleste MC. Forslaget med å slå et velrettet slag rett på skruen støttes. Det løsner gjerne skruen litt. Men for all del ikke treff noe annet enn skruen!

Men en god start er i alle fall å kvitte seg permanent med det justerbare slagvåpenet...slikt er bare egnet til å lage problemer.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av JohnnyTh »

Sett en dor i skruen og slå på den så du ikke risikerer å treffe noe annet. Om man bruker skralle eller latmansarm har vel ikke då mye å si når skruen skal ut. Jeg synes man har bedre kontroll med lengre arm. Heldigvis er jo umbrakobolter lette å borre opp hvis det skulle gå helt til hel...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av olepeder »

kjellv skrev:
Men en god start er i alle fall å kvitte seg permanent med det justerbare slagvåpenet...slikt er bare egnet til å lage problemer.
Høres mistenkelig kjent ut :D
Det var noe av det første jeg lærte av min far som drev verksted tidligere

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av Andreas »

Når jeg gikk flymekk-linjen på videregående, så fikk vi beskjed om at det ikke var lovt til å bruke skiftenøkler, kun variable fastnøkler :P :p

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av ejs »

:thumleft

6 tommers skiftnøkkel er veldig bra å ha med på MC.
For å slippe en haug med fastnøkler.
Er jo bare for å stramme løse bolter eller muttere.


Leatherman tang er også et must for meg..
Reperasjoner gjør jeg hjemme... :mk
If it ain't broke, I'll break it.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: et problem og et spørsmål

Legg inn av bergenser83 »

Det ordnet seg med litt større verktøy. Nye bremseklosser trengtes og er bestillt på ebay til den nette pris av 10 $ inkl frakt

Svar