Hjullagertrøbbel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av knutk »

MaxTron skrev: .....
Ja, de BMW-ingeniøran MÅ jo bestandig komplisere ting og trekke det bare liitt lenger enn nødvendig, så forundrer jo ikke...
Nåja, skjønner at dette er skrevet med et glimt i øyet.

Dog må man som hjemme-mekker vokte seg for ikke å ødelegge mer enn man fikser når man gjør jobben selv for å spare en slant.

Når det gjelder fjerning av lagerskåler er der en enkel tommelfinger-regel. Stål i stål presses, stål i aluminium varmes.
(men i blandt er stål krympet mot stål. Feks må innerskåla på styrelager gjerne varmes for å komme løs)

Utvidelses koeffisienten for aluminium er faktisk så stor at når man varmer aluminium til drøyt 100 grader kan lagerene plukkes ut med handekraft, og når man monterer nye lager kan man bare varme opp igjen og slippe lagerene nedi hullet.

Videre må man huske på at aluminium er et materiale som er veldig lite villig til å strekke seg. Om man presser noe inn i stål så vil stålet strekke seg, og det vil fungere greit. Aluminium derimot vil ikke strekke seg på tørre møkka, og det som skjer er at man skaver bort litt materiale når man presser lageret inn uten varme. Lagerskåla sitter godt, helt til felgen blir varm. La oss si du kjører litt aktivt i en fjellovergang. Bremsene blir varme. Og med mindre man har en BMW eller Buell så er skivene festet i rota på felgen, og varmen fra skiva vil varme felgen. Plutslig blir hullet hvor lagerskåla hviler litt mere romslig. Om man da kombinerer dette med et korrodert lager som ikke lenger snurrer like lett, vel da blir det minste motstands vei, så plutslig begynner lagerskåla å snurre mot felgen.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av SuperTenere »

Helllluuu...har glømt å oppdatere denne tråden :redface Jeg gikk til anskaffelse av Loctite 641 og en boks Loctite rensemiddel. Svindyrt...men sannsynligvis billigste alternativ. Nå er lageret "limt" på plass og så langt sitter det som støpt. Må vel nevnes at hjulet ikke er montert enda og at vi er totalt nedsnedd her oppe enda...så om lageret sitter som det bør vil vel vise seg etterhvert;) Men som sagt, foreløpig ser alt bra urt:)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av JohnnyTh »

knutk skrev:
MaxTron skrev: .....
Ja, de BMW-ingeniøran MÅ jo bestandig komplisere ting og trekke det bare liitt lenger enn nødvendig, så forundrer jo ikke...
Nåja, skjønner at dette er skrevet med et glimt i øyet.

Dog må man som hjemme-mekker vokte seg for ikke å ødelegge mer enn man fikser når man gjør jobben selv for å spare en slant.

Når det gjelder fjerning av lagerskåler er der en enkel tommelfinger-regel. Stål i stål presses, stål i aluminium varmes.
(men i blandt er stål krympet mot stål. Feks må innerskåla på styrelager gjerne varmes for å komme løs)

Utvidelses koeffisienten for aluminium er faktisk så stor at når man varmer aluminium til drøyt 100 grader kan lagerene plukkes ut med handekraft, og når man monterer nye lager kan man bare varme opp igjen og slippe lagerene nedi hullet.

Videre må man huske på at aluminium er et materiale som er veldig lite villig til å strekke seg. Om man presser noe inn i stål så vil stålet strekke seg, og det vil fungere greit. Aluminium derimot vil ikke strekke seg på tørre møkka, og det som skjer er at man skaver bort litt materiale når man presser lageret inn uten varme. Lagerskåla sitter godt, helt til felgen blir varm. La oss si du kjører litt aktivt i en fjellovergang. Bremsene blir varme. Og med mindre man har en BMW eller Buell så er skivene festet i rota på felgen, og varmen fra skiva vil varme felgen. Plutslig blir hullet hvor lagerskåla hviler litt mere romslig. Om man da kombinerer dette med et korrodert lager som ikke lenger snurrer like lett, vel da blir det minste motstands vei, så plutslig begynner lagerskåla å snurre mot felgen.
Hvordan er bremseskivene festet på BMW og Buell? Bare sånn helt for nyskjerrighetens skyld.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av knutk »

JohnnyTh skrev:.....
Hvordan er bremseskivene festet på BMW og Buell? Bare sånn helt for nyskjerrighetens skyld.
Vet ikke noe om Buell, men BMW benytter skruer.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av EasyRider »

knutk skrev:
JohnnyTh skrev:.....
Hvordan er bremseskivene festet på BMW og Buell? Bare sånn helt for nyskjerrighetens skyld.
Vet ikke noe om Buell, men BMW benytter skruer.
Å ikke superlim og strips? :P :p
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av knutk »

Eh....
Hvor er vi på vei nå? Hva prøver man å komme frem til her?
Må vel innrømme at jeg er så treig at jeg har missa poenget. :redface

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av JohnnyTh »

lurte bare på hva som var forskjellen på festemåten på bremseskivene. beklager avsporingen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av knutk »

JohnnyTh skrev:lurte bare på hva som var forskjellen på festemåten på bremseskivene. beklager avsporingen.
Forskjell i forhold til hva?
Snakker vi om fremhjul eller bakhjul, nye sykler eller gamle sykler?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av JohnnyTh »

knutk skrev:
MaxTron skrev: Og med mindre man har en BMW eller Buell så er skivene festet i rota på felgen, og varmen fra skiva vil varme felgen. .
Var dette jeg tenkte på
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av Kawasaki »

BMW bruker franske treskruer :knegg

Enig med knut'en når det gjelder oppvarming av alu for å få ut/sette inn lager,bruke varmepistol så går det smertefritt. Mere usikker på om aktiv kjøring/bremsing vil varme hubben så mye at det utgjør fare for at lageret skal begynne å rotere :sk?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av JohnnyTh »

Mener å huske fra materiallæren på skolen at Alu utvider seg 1/10.000 del ved 40 grader tempraturstigning, dobbelt av stål. Men hva det betyr i praksis på felg/lager er jeg usikker på. Skal vel endel til at det utvider seg så mye under kjøring at det blir løst vil jeg tro.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av knutk »

JohnnyTh skrev:
knutk skrev:
MaxTron skrev: Og med mindre man har en BMW eller Buell så er skivene festet i rota på felgen, og varmen fra skiva vil varme felgen. .
Var dette jeg tenkte på
Ok, skjønner.

Buell hadde noen modeller hvor skiva var festa på utsida, men jeg kan ingen detaljer.

På BMW har man på lettmetall-felgene festet skiva til eikene, så skiva er en åpen ring med feste på innsiden av ringen. ABS kransen er også festa her.
Dette gjør at navet ikke trenger forsterkning for å ta kreftene fra skiva. Man får lite varme fra skiva til navet og ABS kransen får relativt stor diameter med dertilhørende god oppløsning.

På bakhjulet sitter skiva fast i flensen som holder bakhjulet (hjulet blir her festet på samme måte som biler), og flensen er presset på akslingen.
K40_11_R34006b_small.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av JohnnyTh »

skjønner. smart løsning.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar