Nåja, skjønner at dette er skrevet med et glimt i øyet.MaxTron skrev: .....
Ja, de BMW-ingeniøran MÅ jo bestandig komplisere ting og trekke det bare liitt lenger enn nødvendig, så forundrer jo ikke...
Dog må man som hjemme-mekker vokte seg for ikke å ødelegge mer enn man fikser når man gjør jobben selv for å spare en slant.
Når det gjelder fjerning av lagerskåler er der en enkel tommelfinger-regel. Stål i stål presses, stål i aluminium varmes.
(men i blandt er stål krympet mot stål. Feks må innerskåla på styrelager gjerne varmes for å komme løs)
Utvidelses koeffisienten for aluminium er faktisk så stor at når man varmer aluminium til drøyt 100 grader kan lagerene plukkes ut med handekraft, og når man monterer nye lager kan man bare varme opp igjen og slippe lagerene nedi hullet.
Videre må man huske på at aluminium er et materiale som er veldig lite villig til å strekke seg. Om man presser noe inn i stål så vil stålet strekke seg, og det vil fungere greit. Aluminium derimot vil ikke strekke seg på tørre møkka, og det som skjer er at man skaver bort litt materiale når man presser lageret inn uten varme. Lagerskåla sitter godt, helt til felgen blir varm. La oss si du kjører litt aktivt i en fjellovergang. Bremsene blir varme. Og med mindre man har en BMW eller Buell så er skivene festet i rota på felgen, og varmen fra skiva vil varme felgen. Plutslig blir hullet hvor lagerskåla hviler litt mere romslig. Om man da kombinerer dette med et korrodert lager som ikke lenger snurrer like lett, vel da blir det minste motstands vei, så plutslig begynner lagerskåla å snurre mot felgen.