Lakkering av tank med decaler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
//cbr900rr//
Innlegg: 36
Registrert: 08 feb 2011, 13:16
Motorsykkelen din: Honda cbr 900rr 1997
Sted: Skien

Lakkering av tank med decaler

Legg inn av //cbr900rr// »

Nå er tanken lakkert med Repsol lakk og klarlakk.Så skal decaler på. Men har noen erfaring med klarlakk over disse merkene.
Tror ikke jeg burde matte disse før lakkering. Går det bra med en silikon vask før lakkering ?
Hilsen Kinaplastikk

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Lakkering av tank med decaler

Legg inn av ZZR-Tom »

Det skal gå fint å legge klarlakk over dekalane, einaste er at vist en ikkje får gjort det skikelig så må en ta alt oppatt.
Men det er vel ikkje uvanlig at dekalane på tanken er "uttapå klarlakken" fra fabrikken?

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Lakkering av tank med decaler

Legg inn av bjornen »

KAN være et problem her....
har opplevd at dekaler "koker" når de blir overlakkert

ville prøvd en tilsvarende dekal, på en tilsvarende lakk, før jeg gikk til værket....

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Lakkering av tank med decaler

Legg inn av pelsen »

om det skal koke eller ikke avhenger av type lakk man bruker.
En 2-komponent akryllakk bør gå helt greit, min erfaring er at denne er grei å legge på uten at underlaget reagerer.
Til vask før lakking er vel en sånn "slow degreaser" beste middelet, den kan man vaske med uten at lakk og dekaler løses opp. Kjøpes i lakksjapper.

Brukeravatar
//cbr900rr//
Innlegg: 36
Registrert: 08 feb 2011, 13:16
Motorsykkelen din: Honda cbr 900rr 1997
Sted: Skien

Re: Lakkering av tank med decaler

Legg inn av //cbr900rr// »

Takk for alle tips,men jeg tror det ikke blir klarlakk over decaler. Når jeg tok en nærmer titt på tanken fant jeg et par sig i klarlakken :evil
Så disse måtte slipes ned for ny lakk. Da jeg la på lakken begynte den og koke :scratch

Ny dag i morgen med sliping og lakkering. Så jeg tar ikke sjansen på klarlakk laget over decaler, i tilfelles sig eller kok ;-)
Nå er det middag på gang med påfølgene aktiviteter. Så hvordan lakkeringen som er planlagt blir må gudene vite :P :p

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Lakkering av tank med decaler

Legg inn av Twister »

Et lite tips jeg fikk når jeg gjorde dette, var at mykningstoffet i lim/folie ville avgi gasser en god stund etter montering. Dette kunne medføre bobler i lakken.
Problemet økte med areal på merkene...

Jeg hadde bare litt tekst og pin stripes, tok sjansen dagen etter og det gikk helt fint. Men hadde nok ventet lengst mulig om det var større merker...
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
//cbr900rr//
Innlegg: 36
Registrert: 08 feb 2011, 13:16
Motorsykkelen din: Honda cbr 900rr 1997
Sted: Skien

Re: Lakkering av tank med decaler

Legg inn av //cbr900rr// »

Takk for tipset.
En ny grunn til ikke å lakke over ;-)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Lakkering av tank med decaler

Legg inn av gorbys »

et par tips:

The decals should be carefully spirit wiped and allowed to dry, twice, before applying clearcoat to remove any traces silicone from the surface.

Applying a clearcoat is best left to an experienced painter. The decals must not stay wet for long. The first coat of clear must be what is sometimes called a “dry coat”. This is a light coat to seal them, which is allowed to dry before the final coat(s) are applied. If they are sprayed heavily with clear without doing this, the solvents in the clearcoat may attack the decals causing the them to wrinkle or lift

Fra denne siden: http://www.reproductiondecals.com/moreinfo_instr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du ikke legger klarlakk, sørg iallefall for å beskytte dekalene med en god voks eller sealer, solen kommer til å ta knekken på de etter en stund og falmede dekaler er ikke så kult. Ask me how I know :roll

Brukeravatar
//cbr900rr//
Innlegg: 36
Registrert: 08 feb 2011, 13:16
Motorsykkelen din: Honda cbr 900rr 1997
Sted: Skien

Re: Lakkering av tank med decaler

Legg inn av //cbr900rr// »

Takk for tipset. Da er jeg litt usikker på hva det blir til.
Men tror jeg går for klarlakk i kveld :prf

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Lakkering av tank med decaler

Legg inn av Tysnes »

//cbr900rr// skrev:Takk for tipset. Da er jeg litt usikker på hva det blir til.
Men tror jeg går for klarlakk i kveld :prf
lakket en tank hos bil lakkerer for et par år siden. han la på base, etter noen dager la vi på dekaler og så klarlakk. dette var vannbasert lakk. Funket veldig bra. kas lakk bruker du?

Svar