Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av EtronX »

Etter å ha slitt hele dagen var det godt å ta kvelden. Vi var våte til skinnet. Trøtte og slitne, men veldig tilfredse. Vi hadde hatt en skikkelig prøvelse og kommet nogenlunde helskinnet i gjennom.

En liten digresjon her igjen. Støvlene mine var våte i en uke. Det ble interessant...
Bilde

Vi var bekymret for myggen på Kola før vi reiste. I Alta dro vi innom på Felleskjøpet. Tenkte at de måtte vel ha noe som duger. "Joda, det har vi" sa han lille bak disken. Han dro først fram en spray beregnet for dyr. Bak på denne sto det: "Dersom kontakt med menneskehud - Kontakt giftsentralen". Vi følte vel begge at denne muligens var litt i overkant. Så fant vi en annen til husdyr uten hodeskaller på. Denne kjøpte vi.
Bilde

Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av Baron von Waffel »

Flott reisebeskrivelse. Og ennå er du ikke hjemme, så jeg venter på mer :notworthy:
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av EtronX »

Neste dag gikk i stort sett samme stil som den foregående. Masse slit. Krevende kjøring. Og små hus som dette.
Bilde

Vet ikke hva som var bak døra, men tegnet er ikke til å ta feil av...


Russisk bro.
Bilde


Langt om senn kom vi oss ut til sivilisasjonen igjen. Dessverre ser jeg i etterkant at vi har kjørt forbi noen store nedlagte flyplasse på vegen. Passert bare noen hundre meter unna. Skulle gjerne ha vært innom disse og kikket. Mye historie her. Vi hadde litt støy på natten da det var en flybase nord for Umbozero. Der testet de russiske jagerbombefly. De lager litt lyd når de drar på :-)


Etterhvert gikk det riktig så greit igjen.
Bilde


Planen for dagen var å kjøre til Kirovsk for å fylle bensin. Ca. to mil på hovedveg. Vi var noget reduserte da vi kom dit, men det er utrolig hva en cola gjør.
Bilde


Etter cola og Snickers pigget vi til igjen. Vi kikket oss rundt litt i byen. Så på et hotell, men tenkte nei det blir telt. Kjøpte litt vann og begynte å kjøre litt tilbake for å komme på vegen til Umba. Her oppdaget Tannlegen noen ulyder i sykkelen sin. Vi stoppet og sjekket. Bakhjulslageret var gåent. Kaputt, finito finale.
Bilde

Skulle turen ende her? Vi tok for oss mulighetene. Reparere, lite sannsynlig her ute. Lastebil til Finnland og så få sykkelen hjem derfra. Vi har jo bare visum til søndag.

Vi bestemte oss først for å kjøre tilbake til Kirovsk. Snakke med noen på bensinstasjonen. Da vi kom dit var den stengt. OK, da blir det hotell og så ser vi hva vi finner ut av i morgen.

Bilde

På vegen opp til hotellet kommer karen i bildet over opp på siden av oss på en Honda offroad. Vi hadde på nødblink da vi kjørte relativt langsomt. Han lurte på om noe var galt. Vi forklarte at bakhjulslageret var gåent. Han ville da følge med oss opp til hotellet. Vel der oppe tok vi av hjulet. Han målte og dikederte litt. Ringte en kompis. Han kom. Målte og dikederte litt. Så tok de med seg bakhjulet og forsvant. "Hva skjedde nå" spurte jeg tannlegen. "Jeg vet ikke" svarte han, "men de tok med seg bakhjulet mitt og reiste".
Bilde


Så det helt fantastiske. To timer etterpå kom de tilbake. Da hadde de satt i nytt lager. Sykkelen er så god som ny og turen vår kan fortsette :-) Dette ordnet disse fantastiske menneskene en helt vanlig onsdag kveld. For to helt fremmede mennesker.
Bilde

Vi kunne ikke få takket nok. Hva skulle de ha for jobben? Ingen ting. Nada nix. Hva med at vi tok med de og damene ut på middag? Neida. Det at vi var fornøyde holdt. "We are all members of the bikers brother hood" var det de sa.

Vi kan bare bøye oss i støvet. Vi hadde hørt mye om den russiske gjestfriheten og hjelpsomheten, men dette overgår vår villeste fantasi. Vi kan bare ydmykt si takk og tenke på at dersom vi kommer over noen som trenger vår hjelp skal disse flotte menneskene være våre forbilder.

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av EtronX »

Etter turen langs Umbozero hadde syklene fått litt juling. Vi måtte gjøre litt vedlikehold. På grunn av sykkel i hvilestilling har rammen som holder koffertene blitt bøyd. Dette er en noget improvisert reperasjon av dette. Nå hviler igjen kofferten på rammen og ikke på den spinkle låsen på toppen. The adventure continues :-)
Bilde

Bilde

Bilde


Det eneste man må huske på er at man må feste Biltemastropper godt. Ellers så faller de av. På dumme steder :ills
Bilde

Og da kan man få sånt blikk :evil Jeg er glad jeg ikke trenger akutt tannlegebehandling her :lol
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av RuneMC »

... Det begynte å demre for oss. Vi hadde rotet oss baklengs inn i en russisk militærleir ...
Helt KONGE :lol :lol
Veldig flott beskrivelse - og jeg som tenkte at Kola bare var flatt og kjedelig - virker jo som om opplevelsene står i kø og at det er nok av utfordrende "veier" å velge. Og de små husene med radioaktiv merking, la oss håpe det var for noe inne i husene og at de ikke skulle være beskyttelse mot det utenfor... :-k
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av EtronX »

Etter Kirovsk var den opprinnelige planen å kjøre ned til Umba via noen dårlige veger og jernbanelinjer. 15 mil. Her mygget vi ut litt. I og med at bakhjulslageret til tannlegen akkurat var byttet hjemme hos noen trivelige russere, vurderte vi det best å kjøre langs hovedveien og sivilisasjonen til Umba via Kandalaksha. Greit å se om det holder.

På vegen passerte vi Titan og verdens nest største gjødselfabrikk.
Bilde


Vi fikk ta del i lokale kulinariske opplevelser.
Bilde

Bilde


Det er mange imponerende bygg i Russland og mange litt slitne.
Bilde


Vel inne i Kandalaksha var det monumenter. Vi fyllte bensin og kjøpte mat. Så bar det ut mot Umba og Varzuga.
Bilde

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av EtronX »

Denne dagen tok vi tidlig kveld. Vi hadde 36 mil forann oss på grusveg og ørken i morgen. Best å være opplagt til det.

Vi fant oss en fantastisk camp rett ved Kvitesjøen.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Vedlikehold av kofferter.
Bilde

Bilde


Og mat :b_c:
Bilde

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av EtronX »

Neste dag opprant med nydelig vær og vi satte kursen mot Umba. Dette er siste plass å fylle bensin før man kjører ut på en grusveg av varierende kvalitet. Her møtte vi noen trivelige russere på tur.

Bilde


Vi stoppet for å fylle bensin i Umba. Der møtte vi denne gjengen fra St.Petersburg. De skulle kjøre fra Umba og opp til Revda. Langs vår planlagte rute. Mest imponert over dama som satt bak på en av syklene. Kun med noe som så ut som knebeskyttere fra ishockey.

Bilde

Bilde


Dette skiltet kom vi over rett etter Umba. Kan umulig gjelde oss...
Bilde


Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av Epylypzon »

Hva slags dekk kjørte dere på?
Ser ut som TKC 80 bak på F800`en og K60 på R1200`en?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av Svolp »

Wow! :-)å For et eventyr!!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av Jarle »

Konge :-)
Sånn lesing hjelper på en kald vinterkveld.
Fine bilder og godt skrevet.
Jeg satt og humret og lo når Russerne "stakk av med bakhjulet" så min samboer lurte på hva jeg holdt på med :-)
Har kjørt Kirkenes - Murmask på 4 hjul, men får mer og mer lyst til å legge turen til Russland på 2 hjul en gang.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av Carpa »

Ja det var en flott reiseskildring, høres ut som en spennende tur :thumleft
Men den russiske broen så litt vel spennende ut synes jeg, tror kanskje jeg hadde slitt litt med å kjøre over den :-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av Epylypzon »

Jarle skrev:Konge :-)
Sånn lesing hjelper på en kald vinterkveld.
Fine bilder og godt skrevet.
Jeg satt og humret og lo når Russerne "stakk av med bakhjulet" så min samboer lurte på hva jeg holdt på med :-)
Har kjørt Kirkenes - Murmask på 4 hjul, men får mer og mer lyst til å legge turen til Russland på 2 hjul en gang.

Jeg og en kammerat tar en tur ca samme runde i juli. Sleng deg med :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av dag-zzr »

Epylypzon skrev:
Jarle skrev:Konge :-)
Sånn lesing hjelper på en kald vinterkveld.
Fine bilder og godt skrevet.
Jeg satt og humret og lo når Russerne "stakk av med bakhjulet" så min samboer lurte på hva jeg holdt på med :-)
Har kjørt Kirkenes - Murmask på 4 hjul, men får mer og mer lyst til å legge turen til Russland på 2 hjul en gang.

Jeg og en kammerat tar en tur ca samme runde i juli. Sleng deg med :)
Nå har jeg ikke en sykkel som er egnet til en sånn tur. :scratch Men en dag??

Sånn for nysjerrighetens skyld, noen ord om forberedelse og kjørerute? Om du gidder :[-o<

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Bilder fra sommerens tur til Kolahalvøya

Legg inn av Epylypzon »

dag-zzr skrev:
Epylypzon skrev:
Jarle skrev:Konge :-)
Sånn lesing hjelper på en kald vinterkveld.
Fine bilder og godt skrevet.
Jeg satt og humret og lo når Russerne "stakk av med bakhjulet" så min samboer lurte på hva jeg holdt på med :-)
Har kjørt Kirkenes - Murmask på 4 hjul, men får mer og mer lyst til å legge turen til Russland på 2 hjul en gang.

Jeg og en kammerat tar en tur ca samme runde i juli. Sleng deg med :)
Nå har jeg ikke en sykkel som er egnet til en sånn tur. :scratch Men en dag??

Sånn for nysjerrighetens skyld, noen ord om forberedelse og kjørerute? Om du gidder :[-o<
Startet en egen tråd istedenfor å kuppe denne :
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=5578" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Svar