Antall fingere på clutch og forbrems?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av ega16 »

MaxTron skrev:Merkelig tema... :scratch
Hvis du googler "2 fingers braking" så ser du temaet går igjen ganske mange steder, så vil ikke si at det er SÅ merkelig.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av ZZR-Tom »

ZZR-Erling skrev:4 clutch, 2-3 på brems, og de på bremsen er alltid på hendelen.
Hatt den vanen siden eg fikk lappen, er merklig å ikkje ha fingrane der :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av Jompa »

AJ skrev:
MaxTron skrev:Merkelig tema... :scratch
Med den takhøyden vi har her inne på MCsiden.no har vi også plass til smale temaer som dette... ;-)
:jada:
Jo, så lenge du ikke bremser som et smalahove........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av Crinos »

Har custom barnett clutch. Selv med fire fingre må jeg bruke litt god graft for å kunne clutche. Killer i trafikk som ikke tillater lanesplitting og type kø.

Bremsen der i mot har jeg somregel bare to fingre på. Holder lenge. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av Intruder »

Bremsing og clutshing er tima og tilrettelagt,og utføres som det passer etter forannevnte prosedyre i hvert enkelt tilfelle... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av Hjernen »

Kjører stort sett (prøver :redface ) som jeg lærte for en del år siden, 2 på hver hendel.

Bremser burde være slik at en egentlig ikke trenger å bruke mer enn to fingre ...
(sitat; kjørelærer OG SENSOR!! Fikk litt pepper for at jeg ikke gjorde det hele tiden.... )
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av LordShaft »

Jeg fikk klar beskjed av både sensor og lærer at en skulle bruke alle fire fingrene på både clutch og brems! Kjører jeg normal kjøring praktiserer jeg dette, men ved mere sportslig kjøring ligger jeg med to fingre på bremsen hele tiden og bruker 4 på clutch (noen som har prøvd å clutche med bare to fingre over lengre tid på en ducati) ødelagt i hånden, hell yeah :P :p

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av gorbys »

LordShaft skrev:Jeg fikk klar beskjed av både sensor og lærer at en skulle bruke alle fire fingrene på både clutch og brems! Kjører jeg normal kjøring praktiserer jeg dette, men ved mere sportslig kjøring ligger jeg med to fingre på bremsen hele tiden og bruker 4 på clutch (noen som har prøvd å clutche med bare to fingre over lengre tid på en ducati) ødelagt i hånden, hell yeah :P :p
Er ikke værre enn kløtsjen på GS'en det ;) Nær senebetennelse etter en liten tur opp fjellet jo... :roll

Fikk samme beskjed av kjørelærer jeg, og bruker vel stort sett det og. Men i by og/eller andre settinger som krever litt oppmerksomhet så blir det til at to-tre fingrer alltid er på bremsen I tilfelle...
Kan bremse rimelig hardt og med bare to fingrer, men ikke på v-stromen, så det spørs om ikke det blir stålomspunne bremseslanger der og :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av LordShaft »

Haha.. når har jeg ikke prøvd GS'en.... Men begynnelsen av hver sesong har vært preget av ømt håndledd og nippet til senebetennelse :-)

Du kan bremse bra hardt med bare to fingre, men er dette en stygg uvane vi legger oss til? Når jeg tenker over det, er jo det fint lite problem å kjøre rundt med 4 fingre på hendelen (kommer jo an på hvordan den er justert) Bremsen er vel kontruert slik at du skal knipe med hele hånden for å få optimal kraft for å nødbremse? :scratch

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av gorbys »

LordShaft skrev: Du kan bremse bra hardt med bare to fingre, men er dette en stygg uvane vi legger oss til? Når jeg tenker over det, er jo det fint lite problem å kjøre rundt med 4 fingre på hendelen (kommer jo an på hvordan den er justert) Bremsen er vel kontruert slik at du skal knipe med hele hånden for å få optimal kraft for å nødbremse? :scratch
Ja jeg tror det, for jeg holdt på å kjøre i en garasjeport når jeg skulle parkere V-stromen etter kun å ha kjørt GS'en som har stålomspunne b.slanger... :lol
Og jeg klarer iallefall ikke å bremse hardt nok med bare to fingrer på v-stromen, minimum tre og helst fire blir det nok heretter ja... :-k

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av Lauri »

2 til 4 på klytscjh (2 når det går fort som f .... på tur opp i fart).
2 på bremsehendelen når bremser brukes til kontrollert fartsjustering, 3-4 når jeg vet at det skal retarderes ganske så kontrollert.

(Litt skummelt dersom det finnes sjårførlærere som fokuserer på færre enn 4 pølsefingre!)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av jhn »

gorbys skrev: Ja jeg tror det, for jeg holdt på å kjøre i en garasjeport når jeg skulle parkere V-stromen etter kun å ha kjørt GS'en som har stålomspunne b.slanger... :lol
Og jeg klarer iallefall ikke å bremse hardt nok med bare to fingrer på v-stromen, minimum tre og helst fire blir det nok heretter ja... :-k
:scratch ..merkelig, jeg bruker (nesten) alltid bare to fingre på bremsa og har ingen problemer med å blokkere forhjulet ... om jeg skulle ønske det ... og jeg har litt nedsatt styrke og funksjon i den handa.
Er det forskjellige bremser på en 650 og en 1000? Du har en 650?
Jeg bruker altså pekefinger og langfinger på bremsa, men jeg har vært borti sykler der det ikke er mulig ...
ring-og lillefinger kommer i klem og da har jeg sett at da brukes de to fingrene

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg bruker 4 fingre på både clutch og brems :-)

Tæppatå'k!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av TheHaughom »

jhn skrev:
gorbys skrev: Ja jeg tror det, for jeg holdt på å kjøre i en garasjeport når jeg skulle parkere V-stromen etter kun å ha kjørt GS'en som har stålomspunne b.slanger... :lol
Og jeg klarer iallefall ikke å bremse hardt nok med bare to fingrer på v-stromen, minimum tre og helst fire blir det nok heretter ja... :-k
:scratch ..merkelig, jeg bruker (nesten) alltid bare to fingre på bremsa og har ingen problemer med å blokkere forhjulet ... om jeg skulle ønske det ... og jeg har litt nedsatt styrke og funksjon i den handa.
Er det forskjellige bremser på en 650 og en 1000? Du har en 650?
Jeg bruker altså pekefinger og langfinger på bremsa, men jeg har vært borti sykler der det ikke er mulig ...
ring-og lillefinger kommer i klem og da har jeg sett at da brukes de to fingrene
Muligens wire vs. hydraulisk?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Antall fingere på clutch og forbrems?

Legg inn av ole m. »

gorbys skrev:
LordShaft skrev: Du kan bremse bra hardt med bare to fingre, men er dette en stygg uvane vi legger oss til? Når jeg tenker over det, er jo det fint lite problem å kjøre rundt med 4 fingre på hendelen (kommer jo an på hvordan den er justert) Bremsen er vel kontruert slik at du skal knipe med hele hånden for å få optimal kraft for å nødbremse? :scratch
Ja jeg tror det, for jeg holdt på å kjøre i en garasjeport når jeg skulle parkere V-stromen etter kun å ha kjørt GS'en som har stålomspunne b.slanger... :lol
Og jeg klarer iallefall ikke å bremse hardt nok med bare to fingrer på v-stromen, minimum tre og helst fire blir det nok heretter ja... :-k
Å bytte bremseslanger til den myteomspunnede typen gir IKKE bedre bremseeffekt med samme kraft på hendelen. Bytt heller til nye klosser og ny bremsevæske for bedre bitt, slangene har null effekt på dette. Man får mindre fleksing i hendelen med stålomspunnede slanger, men ikke bedre bremseeffekt ved samme kraft på hendelen.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar