Serviceintervaller mc

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Solo-rider
Innlegg: 785
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Serviceintervaller mc

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !
Noen som vet om nettsteder /lenker til serviceintervaller for eldre motorsykler ?
Helst steder der en kan sammenligne feks ventilsjekk/hoved service hver ?? km og "mellomservice" hver ?? km for ulike merker + modeller.
Tenker da ikke på owners manualer.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av mekkern »

tror ikke dette er sammensatt som egne sider..

men en må bare sjekke det som er aktuelle kandidater-regner med dette er ved kjøpsprosess?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av DrGreve »

Søk opp modellen din på ebay, for eksempel, og kjøp verkstedmanualer. Der står det meste om intervaller og momentangivelser på bolter og skruer.
Eventuelt google og finne en side hvor manualen er nedlastbar.
Lykke til :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Solo-rider
Innlegg: 785
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av Solo-rider »

mekkern skrev:tror ikke dette er sammensatt som egne sider..

men en må bare sjekke det som er aktuelle kandidater-regner med dette er ved kjøpsprosess?
Ja dette ting som jeg syntes er greit og vite i en kjøpeprosess. Stor forskjell på hvor ofte en skal feks.stille ventilene på forskjellige typer sykler og derved oftere på verksted /eller i garasjen for dette.

Når en først har kjøpt en sykkel så er det veldig praktisk med en egen verkstedshåndbok.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av Kjellrf »

Serviceintervallene har blitt mye lengre med årene. En tidlig 70-talls Sportster har f.eks. liten service på 1000 miles, og stor på 2000...

Rundt 80 hadde mange 5000km på liten service med oljeskift, og 10.000 på ventilsjekk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av ejs »

:thumleft

Min kawa skal egentlig ha oljeskift og ventilsjekk hver 5000 km.(1985 mo.)
En annen ting som ikke mange tenker over,bremseslanger skal byttes hvert 4 år ,
og bensinslanger på trykk sida skal byttes hvert andre år.
Jeg får nesten ikke tid til å kjøre.
:grt :grt
If it ain't broke, I'll break it.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av Tysnes »

Tenkte å skifte bremse slanger på Yamaha`en, og ringte forhandler for pris på kun slangene. Fikk beskjed å sette meg ned. Kr:9500 kun i deler, siden det var Abs. Skulle di gjøre det, var det ca 5 timers arbeid. Skulle bli ca:15000.- det. Vanskeleg å finne uorginalt, har prøvdt og di passet ikkje i det hele tatt. Sjokkert, ja...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av kjellv »

Tysnes skrev:Tenkte å skifte bremse slanger på Yamaha`en, og ringte forhandler for pris på kun slangene. Fikk beskjed å sette meg ned. Kr:9500 kun i deler, siden det var Abs. Skulle di gjøre det, var det ca 5 timers arbeid. Skulle bli ca:15000.- det. Vanskeleg å finne uorginalt, har prøvdt og di passet ikkje i det hele tatt. Sjokkert, ja...
Jeg ble bare nødt å logge inn i delekatalogen til Yamaha for å sjekke dette, da jeg ikke kunne få det til å stemme.
Det stemmer ikke helt, men nesten...
Ca 8500,- inkl mva for alle slanger (også lavtrykksslangen fra beholderen til bakhjulet som jeg ikke uten videre ser nødvendigheten av å bytte i denne sammenheng) og alle tetninger til slangekoblingene.
Til sammenligning er prisen på tilsvarende deler til FZ6 uten ABS ca 1900,-

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av gorbys »

Det er bare å google, det finnes nok et forum for den eller de sykklene du ser på og et lite søk der så finner man garantert ut detaljer om service/ventilsjekk og lignende....

ZZR-Erling

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av ZZR-Erling »

Det fins rimeligere slanger, sågar for ABS fra feks Goodridge.. Prøv ebay.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av Kawasaki »

Tysnes skrev:Tenkte å skifte bremse slanger på Yamaha`en, og ringte forhandler for pris på kun slangene. Fikk beskjed å sette meg ned. Kr:9500 kun i deler, siden det var Abs. Skulle di gjøre det, var det ca 5 timers arbeid. Skulle bli ca:15000.- det. Vanskeleg å finne uorginalt, har prøvdt og di passet ikkje i det hele tatt. Sjokkert, ja...

Ka i hællvetta,e slangan laga av guill. :sk?

Et raskt søk på ebay,så fant jeg slange bak til moppen din til 28 pund,fremme så jeg ikke.Leita ikke mye.

Hva er det som er så spesiellt med dem at det tilsier at det skal koste så jævlig mye? Og 5 timer for å skifte dem???

Og til slutt;hvorfor vil du skifte dem? Er de morkne,eller? Eller går du på den bløffen at de må skiftes hvert 3-4 år?
ikkebike.norwegianforum.net

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av Tysnes »

Kawasaki skrev:
Tysnes skrev:Tenkte å skifte bremse slanger på Yamaha`en, og ringte forhandler for pris på kun slangene. Fikk beskjed å sette meg ned. Kr:9500 kun i deler, siden det var Abs. Skulle di gjøre det, var det ca 5 timers arbeid. Skulle bli ca:15000.- det. Vanskeleg å finne uorginalt, har prøvdt og di passet ikkje i det hele tatt. Sjokkert, ja...

Ka i hællvetta,e slangan laga av guill. :sk?

Et raskt søk på ebay,så fant jeg slange bak til moppen din til 28 pund,fremme så jeg ikke.Leita ikke mye.

Hva er det som er så spesiellt med dem at det tilsier at det skal koste så jævlig mye? Og 5 timer for å skifte dem???

Og til slutt;hvorfor vil du skifte dem? Er de morkne,eller? Eller går du på den bløffen at de må skiftes hvert 3-4 år?
var det til abs, er litt spesielt med slanger inn til abs modulatoren. er en del skruing, av med tanken og under setet trankt og jævligt++ 5 timer var vel nok, og var kun et anslag.kor lang tid det tar før di morkner, hvertfall mer enn fire år.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av Kawasaki »

Tysnes skrev:var det til abs, er litt spesielt med slanger inn til abs modulatoren. er en del skruing, av med tanken og under setet trankt og jævligt++ 5 timer var vel nok, og var kun et anslag.kor lang tid det tar før di morkner, hvertfall mer enn fire år.
http://www.ebay.co.uk/itm/Galfer-Black- ... 0672378%26" onclick="window.open(this.href);return false;

Send en mail til dem som selger denne slangen,og hør om de har komplett sett til moppen din. Å betale nærmere 10tusen for et sett gjør at det knyter seg i magen min :-)å Du kan jo like godt kjøpe deg ny moped.

Og ikke tror jeg at slangene dine er utslitte,om de så er fra 2007. ZX'en min fra -92 har enda originalslangene på,har vurdert å bytte dem snart.
Men jeg bremser ikke så mye :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av Tysnes »

Kawasaki skrev:
Tysnes skrev:var det til abs, er litt spesielt med slanger inn til abs modulatoren. er en del skruing, av med tanken og under setet trankt og jævligt++ 5 timer var vel nok, og var kun et anslag.kor lang tid det tar før di morkner, hvertfall mer enn fire år.
http://www.ebay.co.uk/itm/Galfer-Black- ... 0672378%26" onclick="window.open(this.href);return false;

Send en mail til dem som selger denne slangen,og hør om de har komplett sett til moppen din. Å betale nærmere 10tusen for et sett gjør at det knyter seg i magen min :-)å Du kan jo like godt kjøpe deg ny moped.

Og ikke tror jeg at slangene dine er utslitte,om de så er fra 2007. ZX'en min fra -92 har enda originalslangene på,har vurdert å bytte dem snart.
Men jeg bremser ikke så mye :knegg
takker for linken. blir det mye styr, skifter eg bremsevæske og lar det stå til. når eg tenker meg om, så var nok bremseslangene på gamle Gpz`en min minst 15 år...

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Serviceintervaller mc

Legg inn av ejs »

Tysnes skrev:
Kawasaki skrev:
Tysnes skrev:var det til abs, er litt spesielt med slanger inn til abs modulatoren. er en del skruing, av med tanken og under setet trankt og jævligt++ 5 timer var vel nok, og var kun et anslag.kor lang tid det tar før di morkner, hvertfall mer enn fire år.
http://www.ebay.co.uk/itm/Galfer-Black- ... 0672378%26" onclick="window.open(this.href);return false;

Send en mail til dem som selger denne slangen,og hør om de har komplett sett til moppen din. Å betale nærmere 10tusen for et sett gjør at det knyter seg i magen min :-)å Du kan jo like godt kjøpe deg ny moped.

Og ikke tror jeg at slangene dine er utslitte,om de så er fra 2007. ZX'en min fra -92 har enda originalslangene på,har vurdert å bytte dem snart.
Men jeg bremser ikke så mye :knegg
takker for linken. blir det mye styr, skifter eg bremsevæske og lar det stå til. når eg tenker meg om, så var nok bremseslangene på gamle Gpz`en min minst 15 år...
Tror heller ikke at bremseslangene er gåene,sier bare ifra at i servicemanualen til din sykkel ,
står det at de skal byttes hvert 4. år
Samme intervall er det på diverse andre sykkelmerker.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar