Starte mc med batteriet på lading?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av teeU »

jhn skrev:Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.
Bilbatteriet mitt er 8 år og har heller aldri vært tilkoblet en lader ... slå den :mk
Batteriet ditt er vel strengt tatt tilkoblet lader hver gang du starter sykkelen, hvis ikke hadde det vel vært tomt for lenge siden ;-)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.

Batteriet står i moppen i den kalde garasjen.Til våren når veiene begynner å tørke opp,så vrir jeg om nøkkelen,som står i tenningslåsen der jeg forlot den sent i høst. Full choke,og trykker på startknappen. Starter den ikke da,så planlegger jeg å sette på laderen.Hittil har det ikke vært nødvendig. Dette er på Kawa'en,som lader selv på en upåklagelig måte.

Yamma'en derimot,setter pris på en liten oppladning av og til.Den har nok litt dårlig ladespenning selv. Men ikke noe problem,da den tråkkes igang
ikkebike.norwegianforum.net

ZZR-Erling

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av ZZR-Erling »

Carpa skrev:
jhn skrev:Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.
Bilbatteriet mitt er 8 år og har heller aldri vært tilkoblet en lader ... slå den :mk
Jeg har jo ikke noe erfaring med dette men batteriet på min sykkel gikk tom for strøm i fjor etter å ha stått en liten stund. Men etter å ha ladet det skikkelig opp så var det ikke noe problem. Bilen står jo sjelden ubrukt i mer enn noen timer av gangen så batteriet der blir jo vedlikeholdt hele tiden.

Sent from my Galaxy using Tapatalk
...nja...kommer ann på hvor langt denne bilen går mellom hver start, for start trekker såpass med strøm at det må mer enn noen få km til for å kompensere for forbruket, særlig om vinteren da diverse varmetråder står på.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Carpa »

Jada, har en drøy mil til jobben og kjører ofte en del lenger enn det i jobb og privat :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
Carpa skrev:
jhn skrev:Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.
Bilbatteriet mitt er 8 år og har heller aldri vært tilkoblet en lader ... slå den :mk
Jeg har jo ikke noe erfaring med dette men batteriet på min sykkel gikk tom for strøm i fjor etter å ha stått en liten stund. Men etter å ha ladet det skikkelig opp så var det ikke noe problem. Bilen står jo sjelden ubrukt i mer enn noen timer av gangen så batteriet der blir jo vedlikeholdt hele tiden.

Sent from my Galaxy using Tapatalk
...nja...kommer ann på hvor langt denne bilen går mellom hver start, for start trekker såpass med strøm at det må mer enn noen få km til for å kompensere for forbruket, særlig om vinteren da diverse varmetråder står på.
Ja Carpa, det hjelper jo at bilen brukes daglig ... blir nok et par mil minimum daglig.
Men jeg synes likevel 8 år begynner å bli en anseelig alder på et batteri

ZZR-Erling

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
Carpa skrev:
jhn skrev:Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.
Bilbatteriet mitt er 8 år og har heller aldri vært tilkoblet en lader ... slå den :mk
Jeg har jo ikke noe erfaring med dette men batteriet på min sykkel gikk tom for strøm i fjor etter å ha stått en liten stund. Men etter å ha ladet det skikkelig opp så var det ikke noe problem. Bilen står jo sjelden ubrukt i mer enn noen timer av gangen så batteriet der blir jo vedlikeholdt hele tiden.

Sent from my Galaxy using Tapatalk
...nja...kommer ann på hvor langt denne bilen går mellom hver start, for start trekker såpass med strøm at det må mer enn noen få km til for å kompensere for forbruket, særlig om vinteren da diverse varmetråder står på.
Ja Carpa, det hjelper jo at bilen brukes daglig ... blir nok et par mil minimum daglig.
Men jeg synes likevel 8 år begynner å bli en anseelig alder på et batteri
Jo, men, selvutladninga er lineær med breddegraden, og avtagende nordover ;-)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av TheHaughom »

jhn skrev:Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.
Bilbatteriet mitt er 8 år og har heller aldri vært tilkoblet en lader ... slå den :mk
Batteriet i bilen min ble byttet for første gang i høst. Da hadde det stått i i 16 år :thumleft
Skal sies at det har fått litt vedlikehold i form av lading på vinterstid.

Toyota-mekanikeren sa han aldri hadde sett et batteri som hadde vart i 16 år. :scratch
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av pelsen »

TheHaughom skrev:Batteriet i bilen min ble byttet for første gang i høst. Da hadde det stått i i 16 år :thumleft
Skal sies at det har fått litt vedlikehold i form av lading på vinterstid.

Toyota-mekanikeren sa han aldri hadde sett et batteri som hadde vart i 16 år. :scratch
Batteriet i golfen min fyller 13 år denne vinteren, det har sittet i siden jeg kjøpte bilen ny i 2000.
Det funker fremdeles bra, og blir ikke byttet før det eventuelt begynner å skrante.
Det har ikke fått noe regelmessig vedlikeholdslading, men siden jeg har 2 mil vei til jobben så blir jo bilen skikkelig varmkjørt minst 2 ganger om dagen.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Anaxim »

Hei. Sett en vifteovn (på f.eks. 750w) under sykkelen/motoren inoen timer før du gjør startforsøket. Hjelper både batteriet og motoren. Men la den så gå i 15-20 min. for å få den helt tørr i potta, osv. Er den vannkjølt kjører du den til kjørevifta slår inn.
Ellers synes jeg du bør (les: Må) få deg en elektronisk vedlikeholdslader. Selv har jeg fremdeles originalbatteriet i sykkelen. Og den er fra 2002. Noen bedre?

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av fikse »

Hmm, på min gamle Volvo 244l fra 1976 ble batteriet første gang byttet i 1991. Batteriet var produsert i 11/75. Batteriet var helt greit fungerende det, men Volvo-forhandleren (Thorsen, var det det de het?) i Bergen hadde hyggelige tilbud, og ga vekk batteri til den som kom med det eldste batteriet. Jeg vant ikke, men fikk meg nytt "Volvo"-batteri til noen beskjedne hundrelapper.
På NX-en jeg har nå sto det jeg tror var det originale batteriet, altså fra 1994 til 2012. Men da var det steike dødt også :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

ZZR-Erling

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av ZZR-Erling »

TheHaughom skrev:
jhn skrev:Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.
Bilbatteriet mitt er 8 år og har heller aldri vært tilkoblet en lader ... slå den :mk
Batteriet i bilen min ble byttet for første gang i høst. Da hadde det stått i i 16 år :thumleft
Skal sies at det har fått litt vedlikehold i form av lading på vinterstid.

Toyota-mekanikeren sa han aldri hadde sett et batteri som hadde vart i 16 år. :scratch
Da har den bilen fin lading. Det er klart, ligger ladespeningen lavt, blir batteriet fortere dårlig.

Svar