Starte mc med batteriet på lading?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Welshen »

Et spørsmål. Tenkte jeg skulle starte opp Mcen bare for å lytte på låten og få dratt rundt oljen litt. Men siden jeg bor der det er kaldt trengs det litt starthjelp.

Er det skadelig å koble laderen til batteriet mens batteriet står koblet i sykkelen for så å starte det derfra? Dvs at laderen fungere litt som starthjelp?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av frodef »

Welshen skrev:Et spørsmål. Tenkte jeg skulle starte opp Mcen bare for å lytte på låten og få dratt rundt oljen litt. Men siden jeg bor der det er kaldt trengs det litt starthjelp.

Er det skadelig å koble laderen til batteriet mens batteriet står koblet i sykkelen for så å starte det derfra? Dvs at laderen fungere litt som starthjelp?
Det burde vel ikke være skadelig, men laderen klarer vel neppe å levere nok strøm til at det kan betegnes som "starthjelp" ville jeg tro.

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av superduper »

Ikke skadelig for sykkelen... Men du kommer sikkert til å ryke sikringen på batteri-laderen.

Jeg pleier å koble syklene mine opp mot bilen når det kaldt og batteriet streiker.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av ojda »

Bedre å legge en startkabel fra bilen/bilbatteriet til sykkelen :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av RuneMC »

Bilbatteri-lader gir for høy strømstyrke (1A eller mer) og kan ødelegge MC-batteri som skal ha mindre strømstyrke under lading (0,1-0,3A).
Ingen av laderene er i nærheten av å kunne bidra når startmotoren skal dras igang - det kan fort kreve 40A eller mer (ca iflg Googling) eller mer fra batteriet et kort øyeblikk - det eneste man risikerer da er evt at laderen tar skade, så sikrest å koble fra.

Startkabel fra bil til MC (dvs fulladet bilbatteri til MC-batteri) kan fungere fint, men vær obs på at nyere biler har mye følsom elektronikk, så dermed ikke anbefalt å bruke startkabler alltid - sjekk hva som står i brukermanualen for din bil.

Vær litt tålmodig - lad batteriet først, koble fra og prøv å starte. Tar det mange timer å lade og batteriet fortsatt bare er i stand til å nesten starte MCn, så er det som regel på tide å bytte batteri. Fleste batteri holder i fra 3-5 år (kommer an på antall ladesykluser, vedlikeholdslading, etc, etc).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er ikke lurt å drive å starte slik..produserer en masse vann..

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Welshen »

Da prøver jeg bilen! Takk for kjappe svar! Kjenner jeg begynner å glede meg til våren....skal bli bra!
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Relax »

:)

Bruke bilbatteri UTEN motoren i gang,,,,

Hvis man starter, så la den gå til den er ordentlig varm før du stopper,,dvs ihvertfall 15-20 minutt eller mer,,,
"Do the right thing"

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Duville »

Hender en gang eller to at GPS eller noe bir stående på og jeg kommer ut til tomt batteri....

Fant ett batteri med litt strøm i garasjen til startstrøm en gang og har hatt detstående siden - koster veldig lite - lader litt innimellom ...

ZZR-Erling

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av ZZR-Erling »

Relax skrev::)

Bruke bilbatteri UTEN motoren i gang,,,,

Hvis man starter, så la den gå til den er ordentlig varm før du stopper,,dvs ihvertfall 15-20 minutt eller mer,,,
:thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Kawasaki »

Welshen skrev:Et spørsmål. Tenkte jeg skulle starte opp Mcen bare for å lytte på låten og få dratt rundt oljen litt. Men siden jeg bor der det er kaldt trengs det litt starthjelp.

Hvis du får den igang,så ta et lydopptak av den.

Så slipper du å tulle med det til neste vinter,la stakkaren stå ifred til du mener alvor...
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av kjellv »

Mange teorier her, henger meg på jeg og...

Det er ingen problemer med dette, hverken for sykkelen eller laderen. Ikke engang om sykkelen er såpass ny at den har elektronisk motorstyring. Men jeg anbefaler alle om å hive alle gamle batteriladere, og kjøpe seg en intelligent CTEC lader eller noe lignende. De koster ikke all verden, men de er tilpasset moderne batteriteknologi og du risikerer ikke å skade batteriet med denne.

Men effekten med å bruke en slik moderne lader som hjelpestart er nok som å pisse i havet. Den leverer 2-5 amp, mens startmotoren trekker kanskje 50 amp i startøyeblikket.

Til hjelpestart for en MC ville jeg heller ha laget meg egne startkabler. Kjøp gode klemmer og merk de tydelig f.eks med rød og svart elektrotape, eller bruk ledninger som er røde og svarte for å sikre at det ikke blir tilkoblet feil. FOR DET KAN VIRKELIG GJØRE SKADE F.EKS PÅ MOTORSTYRING! Kjøp så kabler som ikke har større kvadrat (tykkelse) enn batterikablene på sykkelen. Da sikrer du at tilførsel av strøm fra eksternt batteri ikke gir flere amp enn batteriet på sykkelen tåler.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Duville »

kjellv skrev:Mange teorier her, henger meg på jeg og...

Det er ingen problemer med dette, hverken for sykkelen eller laderen. Ikke engang om sykkelen er såpass ny at den har elektronisk motorstyring. Men jeg anbefaler alle om å hive alle gamle batteriladere, og kjøpe seg en intelligent CTEC lader eller noe lignende. De koster ikke all verden, men de er tilpasset moderne batteriteknologi og du risikerer ikke å skade batteriet med denne.

Men effekten med å bruke en slik moderne lader som hjelpestart er nok som å pisse i havet. Den leverer 2-5 amp, mens startmotoren trekker kanskje 50 amp i startøyeblikket.

Til hjelpestart for en MC ville jeg heller ha laget meg egne startkabler. Kjøp gode klemmer og merk de tydelig f.eks med rød og svart elektrotape, eller bruk ledninger som er røde og svarte for å sikre at det ikke blir tilkoblet feil. FOR DET KAN VIRKELIG GJØRE SKADE F.EKS PÅ MOTORSTYRING! Kjøp så kabler som ikke har større kvadrat (tykkelse) enn batterikablene på sykkelen. Da sikrer du at tilførsel av strøm fra eksternt batteri ikke gir flere amp enn batteriet på sykkelen tåler.
Kanskje greit at det var batterier til den elektriske golftralla som ble brukt til starthjelper :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av kjellv »

Duville skrev:Kanskje greit at det var batterier til den elektriske golftralla som ble brukt til starthjelper :-k
Med slike tilpassede startkabler kan du bruke hvilket batteri som helst, så lenge det har samme volt som mc-batteriet. Antallet amp er det kablene som begrenser. Derfor...om golftralla og mc-en begge har 12 volt er det ingen ting i veien for å bruke den :knegg

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev:Kjøp så kabler som ikke har større kvadrat (tykkelse) enn batterikablene på sykkelen. Da sikrer du at tilførsel av strøm fra eksternt batteri ikke gir flere amp enn batteriet på sykkelen tåler.
tror du er "litt ukorrekt" her..... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar