Trykkluft og overhaling av bremser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Sigg79 »

Noen andre som har noen innspill her angående dette?

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Lauri »

Sigg79 skrev:Bruker DOT 4 bremsevæske.

Vil det være nok trykk igjen i systemet til å presse ut alle 8 stempler når du tar ett stempel om gangen? Må vel kanskje fylle på med bremsevæske underveis?
DOT 4 er ok.

Ja, du må etterfylle (og selv kjøper jeg bremsevæske fra Biltema). Du kan spare deg for en del etterfylling dersom du kjøper "bremseslange-klemme-tang" fra f.eks. Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... tk-191552/" onclick="window.open(this.href);return false;

(1) Alternativet for å få ut bremsestemplene er som tidligere nevnt fra en; å bruke en tang - presse kjeftene ut og trekke stemplene ut en for en. Eksempel på tang kan være dette http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... ang-71609/" onclick="window.open(this.href);return false;

(2) Et annet alternativ til sporringtang er å bruke smalkjeftet vannpumpetang. Løsn støvbelgen fra overdel av stempelet og slik frigjør stempelet. Deretter kan du gripe fatt i overdelen av stempelet med vannpumpetanga og vrikke dette opp og ut.

Nå skal det sies at årsaken til at jeg har presset ut stemplene med hydraulisk trykk er at stemplene har sittet så hardt i; jeg har hverken kunnet trekke dem ut med tang-makt eller kunnet presse dem inn med håndmakt.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av JohnnyTh »

Husk at lakkenikke har godt av bremseveske. Skal ikke så mye til før endel lakk skades. Hold sølet til et minimum og vask av med vann
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar