Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?
og at K&N filtre heller ikke holder mål?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Lauri »

Hmm .... kanskje er det valgforskjell hos, på den ene siden de som skrur og utfører vedlikeholdet selv kontra de som leverer syklene fra seg?

Og hvem gjør hva: De som skrur og fikser sjæl har unektelig en bøtte mer peil på tingenes tilstand og av den grunn er mer nøkterne! (Og hva skal man kunne utlede av denne påstanden? .... :mk )
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:
kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?
og at K&N filtre heller ikke holder mål?
Mulig det var siktiet til lavpris produktene disse kjedene skilter med.
Castrol er castrol, uansett hvor man kjøper det. (håper jeg... :roll )

Hva oljefilter angår, så kjøper jeg ikke originalt til Harleyen. Men det er kanskje litt feil utgangspunkt å sammenligne med, da mye anna på sykkelen heller ikke er originalt lengre.

På BMW'ene mine kjøper jeg konsekvent "originalt". Koster så lite ekstra for at det er "approved by BMW" enn et no-name filter, så da gidder jeg ikke å spare meg til problemer på de områdene der. :mk
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av knutk »

Crinos skrev: ........
På BMW'ene mine kjøper jeg konsekvent "originalt". Koster så lite ekstra for at det er "approved by BMW" enn et no-name filter, så da gidder jeg ikke å spare meg til problemer på de områdene der. :mk
.......
Det som også bør tenkes på i den sammenheng (orginal vs pirat), i alle fall om man eiger en BMW fra nyere tid, er at om BMW har benyttett 10 skruer så er 9 en for lite. Benytter de 4 mm skruer blir 3,5mm for svakt. For å spare vekt (husk at en k1300GT veier det samme som en Honda Deuville) er der svært få komponenter som er overdimensjonert. Tyskerne har stramme spesifikasjoner på alt unttatt skilt-skruene. Om man setter på uorginalt (i den grad det er mulig) vet man ikke med sikkerhet at spesifikkasjonene er overholdt. Dessuten er BMWdelen ofte ikke spesielt kostbare verken i forhold til pirat-deler eller deler kjøpt i utlandet..

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ole m. »

AJ skrev:Fikk en "skrape" for dette med oljefilter hos GMS på Gjøvik etter en Tiger-service der oppe. Hadde brukt et uoriginalt filter i et oljeskift mellom intervallene.
De påsto at det var stor forskjell på originalfilter og de aller fleste uoriginale. En av mekanikerne på verkstedet hadde dokumentert forskjellen ved å plukke fra hverandre slike filtre og påpekt forskjellen, som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet) person også så tydelig forskjell på.
Det er lett å hive ut påstander. Og lett å se at det er en forskjell på filtre. Men hvordan kan en mekaniker se at et filter er bra, og et annet er dårlig? Klarer han det fordi han er fagutdannet? Jeg tror neppe mekanikeren på GMS har noe mer å fare med enn de aller fleste av oss her inne når det gjelder oljefiltre, så ikke ta alt de sier for god fisk.
AJ skrev:Jeg har begynt å tenke mer og mer at oljefiltre er viktigere enn vi tror og strekker meg litt lenger enn nærmeste Biltema/Mekonoimen/BileXtra osv. for å få tak i det beste.
Tross alt en billig forsikring med oljefiltre som motorprodusenten går god for...
Forresten, hvordan vet du at du får det beste oljefilteret?

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av knutk »

ole m. skrev: ...
Forresten, hvordan vet du at du får det beste oljefilteret?
.....
Tror ikke man har en garanti for at 'orginal' filter er det beste. Men 'orginal' filter er sjekket at det holder spesifikasjonene. Så man vet med sikkerhet at det er bra nok.

Teoretisk ingen ting i veien for at et 'pirat' filter er minst like bra. Men man vet det ikke. Man kan håpe og tro, men vet ikke med sikkerhet.

Personlig overlater jeg troen til kjerka og kjøper orginaldeler.

ZZR-Erling

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ZZR-Erling »

"Biltema oljeflter"....theres to many "if's"... :[-(

Olje har jo en spec, så det blir litt annerledes, (kjøper alikevel ikke olje der heller, når jeg får Motul 5100 for 110/l hos Spinnin Wheel i Hof).

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av gorbys »

Har ikke hatt noe problem med det jeg har kjøpt på biltema enda, selfølgelig selger de mye vi kan omtale som "dritt", men de selger også mye bra ting, det gjelder å vite hva en skal plukke.

Brukte biltema sitt oljefilter på primeraen min når jeg bytta i høst, oljen kjøpte jeg på felleskjøpet. Det er godt nok til den, har ikke havarert enda... Og om den havarer, ja da blir det motorbytte da :twisted

Men på v-strommen setter jeg nok bort servicen, siden den tross alt er ny og har garanti. GS'en server jeg selv. Shell sin Dieselolje skal visst være good stuff for disse gamle maskinene ;-)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Voodoodoo »

Kjøper KN, er så jævli greit med mutter på filterer når en skal bytte.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av TBI81 »

Voodoodoo skrev:Kjøper KN, er så jævli greit med mutter på filterer når en skal bytte.
KN er kjempegreier. Kan i alle fall skrive opp at det er et rent hel**** å få av filtre som har satt seg sin ikke har mutter på en busa med uorginale grenrør (TRANGT).

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Barbarozza »

Siden vi motorsyklister bytter olje ofte så er nok et filter som Hi Flow mer en bra nok. I alle fall hvis du bytter olje og filter samtidig. Filter har de ikke til min sykkel på BT, men jeg hadde ikke vært redd for det heller. Jeg kjøper olja mi hos Biltema, både til bil og sykkel og så lenge den holder klassifiseringen bekymrer jeg meg ikke. Jeg har over 100000 km på syklene mine på Biltemas syntetiske racingway. Og jeg veit at mange både i Norge og Sverige bruker den på banekjøring. At olja er dårlig handler mer om at folk ikke bytter olja si eller har hatt opp i lurium produkter fra teflonbasserte såpekokere.

Jeg kjøper alle slitedeler hos Wemoto, filter og oljefilter osv gjerne 3 stk pr gang så jeg har liggende. Sikkert ikke de beste, men neppe dårlige heller. Spiller ingen rolle på en 170 hesters riskoker fra 2001

Det du skal sjekke er at filteret ditt ikke er teflonbehandla, teflon kan gi tette oljekanaler og du kan få motorhavari

Olja hos Biltema nå leveres av Carlube, et svært Engelsk selskap som produserer smøreolje til mange andre merkenavn og også sitt eget. Før leverte Statoil. Men ikke sikkert Carlube leverer neste år.

Påstanden min er : at bytter du regelmessig ved ca 5000 km ink oljefilter så er du sikker.

Da har ikke oljemolekylenes strenger blitt malt i stykker overhodet, og bæreevnen til filmen er fortsatt 100 % Ikke tro at du kan se på om olja er bra eller dårlig, du kan ha helt ren og pen olje som er helt gåen smøremessig, og svart som f som er helt super ref for de som har dieselbil og bytter sjøl

Oljefilteret skal filtrere de største partiklene i olja, det skal også sørge for å ha ca 2 dl i seg at når du starter og trykket øker så spruter den olja raskere opp til toppen av motoren før olja fra bunnpanna di kommer dit. Derfor er ventilen i filteret viktig. Den holder olja på plass i filteret. Er filteret for fint kan det for fort tett, hvilket sier seg selv er farlig. Samme hvis du ikke bytter det ut. Da blir det tett pga dritten det har fanga opp.

Oljetråder og oljefiltertråder er noe av det som får farta opp i alle motorforum. Å si at antall bretter og lengden på filteret gjør det bedre er feks ikke verdt en dritt så lenge man ikke har målt gjennomstrømsverdien av det stoffet filteret er laga av, samtidig skal de jo ikke være for tette heller.

Beste poenget i debatten hadde Erling, som sa noe om blåsing av filter og olje på bakhjulet. At filteret blåste tipper jeg kom av at det var for tett. Neppe ventilen siden de stort sett er utforma til å heller stå åpen en å havne i lukka posisjon.

Anbefaler alle og åpne sitt eget filter neste gang å ta en titt :-)

Som en digresjon hadde Scania Vabis et filter som gjorde at man fint kunne kjøre 60 000 km på et skift i gamledager. Olja ble sentrifugert i en slags spiralsentrifuge, man tok vekk slagget i bunnen av sentrifuga. Men av forskjellige årsaker gikk de vekk fra denne tekniske løsninga...desverre kan man vel si

Jaja litt off topic og litt langt...men olje er kult :-D
Memento mori

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Lauri »

Her har dere en som har plukket i stykker mange filtre; sjekk ut de ulike filtertypene/merkene på venstre side av skjermbildet. Han begynner med FRAM :vs

http://www.tobycreek.org/oil_filters/fram.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av knutk »

Barbarozza skrev: ....
Påstanden min er : at bytter du regelmessig ved ca 5000 km ink oljefilter så er du sikker.
....
Sikkert greit om man ikke kjører så mye, men det er jo litt i overkant om det betyr at man må skifte olje 3-4 ganger i løpet av sesongen.
Dessuten er undertegnede tilhenger av å bytte filter hver gang jeg skifter olje. Bytter også undertøy hver gang jeg har dusjet (3-4 ganger i året :lol)
Barbarozza skrev:
Som en digresjon hadde Scania Vabis et filter som gjorde at man fint kunne kjøre 60 000 km på et skift i gamledager. Olja ble sentrifugert i en slags spiralsentrifuge, man tok vekk slagget i bunnen av sentrifuga. Men av forskjellige årsaker gikk de vekk fra denne tekniske løsninga...desverre kan man vel si
Oljeslyngen benyttet BMW også på sine sykler, frem til 50 tallet. Oljeslyngen ble byttet til fordel for oljefilter, da et filter funker mye bedre. Slynga tok bare de tyngste partiklene.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

mekkern skrev:
kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?
og at K&N filtre heller ikke holder mål?
Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

teeU skrev:Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
Javel og hva var feilen med den?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar