Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av Andreas »

TheBandit skrev:
ZZR-Erling skrev:Tjaa..mens vi er i gang liksom, legger jeg ut noen om fly, fra Skien 2011:
...
500D med EFS 18-55IS og EF 75-300
Utrolig kult! :thumleft Er dette ett årlig arrangemang eller?

Jeg kan i samme slengen informere at Nato Tiger Air Show på Ørlandet skjer i år på lørdag den 22.juni. De har som regel egen gratis MC-parkering som blir en utstilling i seg selv. Det kan kombineres med en kjempefin tur, for Fosenhalvøya har masse fine mc-veier. Anbefaler å ta turen dit :thumleft
Jeg som er fosning, kan skrive under på det :thumleft hehe

Var også på Tiger-Showet i fjor. Bra show, selv om det var meget kaldt! Det lå is på teltet vårt når vi skulle legge oss på kvelden :-k

Som eks-flymekaniker, er det godt å komme på slike stevner å kjenne lukta av fly, jetfuel og jeteksos :prf

Bilde

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Foto ?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Foto ?

Legg inn av L-NA »

Lest igjennom denne tråden med stor interesse, og slått fast følgende fakta: - det blir med foto som MC, har mye å lære.... veeeeldig mye. Men det er jo greit.

Kjører vanligvis rundt med et NIKON D90. Men når en kombinerer disse to Hobbyene er det ett problem jeg har fundert en del over, og vil gjerne høre om noen har en god løsning.

Hvordan oppbevare dette kamera på sykkelen slik at det er lett tilgjengelig for å stoppe å ta øyeblikks bilder?
Nå vil vel mange foreslå lomme kamera, men det er ikke verken problemstillingen eller et alternativ.
Har ikke vert hjemme på noen måneder, men planleger en tur i garasjen når jeg får tid, for å se om jeg få "mekke" til noe feste anordning slik at jeg kan ha kamera klart til action bak kåpeglasset e.l. Noen som har en god løsning allerede??

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

L-NA skrev: Hvordan oppbevare dette kamera på sykkelen slik at det er lett tilgjengelig for å stoppe å ta øyeblikks bilder?
Det første er at jeg har en liten tankveske som akkurat rommer min D-80 (med min Sigma 30mm). På noen sekunder kan jeg ha det i hånden; jeg har ikke noe annet i vesken.

Fungerer fint for meg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Foto ?

Legg inn av L-NA »

Det første er at jeg har en liten tankveske som akkurat rommer min D-80 (med min Sigma 30mm). På noen sekunder kan jeg ha det i hånden; jeg har ikke noe annet i vesken.

Fungerer fint for meg.

[TaSK]
Tja, funker greit det også. Tank veska eg har er litt i største laget, pleier ha vannfl, kart, etc i denne. Så kamera blir liggende litt "å slenge" (sist jeg hadde det der ble skjermen som bskytter LCD displayet knust)..Kansje jeg kjøper noe litt mindre..

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av Andreas »

Jeg handlet meg et billig neoprene trekk til mitt Canon 550D kamera på eBay. Da ligger det godt beskyttet i tankveska, sjøl om det ligger å slenger :thumleft

http://www.ebay.com/itm/S-Neoprene-Came ... 1e74bc0cb7" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

L-NA skrev:Lest igjennom denne tråden med stor interesse, og slått fast følgende fakta: - det blir med foto som MC, har mye å lære.... veeeeldig mye. Men det er jo greit.

Kjører vanligvis rundt med et NIKON D90. Men når en kombinerer disse to Hobbyene er det ett problem jeg har fundert en del over, og vil gjerne høre om noen har en god løsning.

Hvordan oppbevare dette kamera på sykkelen slik at det er lett tilgjengelig for å stoppe å ta øyeblikks bilder?
Nå vil vel mange foreslå lomme kamera, men det er ikke verken problemstillingen eller et alternativ.
Har ikke vert hjemme på noen måneder, men planleger en tur i garasjen når jeg får tid, for å se om jeg få "mekke" til noe feste anordning slik at jeg kan ha kamera klart til action bak kåpeglasset e.l. Noen som har en god løsning allerede??
Jeg hadde først en tankveske med "fotoinnredning" men den ble for tung og vinglete synes jeg. Nå bruker jeg toppkofferten bak og har et slikt skuminnlegg som man kan skjære ut spor til utstyret.

Hvis du kikker på bildet mitt i første innlegg så ser du hvordan jeg mener. En slik koffert som på bildet koster under 500,- på ClasOlsson og funker fint som fotokoffert ellers , men den kommer med mye skuminredning slik at det også var nok til å lage tilsvarende i toppkofferten. Skal jeg på langtur er det plass til litt ekstra klær rundt utstyret og jeg pakker lett som på fjellturene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Skal jeg ha kamera klart mens jeg kjører , til action , så monterer jeg heller GoPro kameraet til slikt. Skal jeg ta et ordentlig bilde av noe natur eller en hendelse , tar jeg meg tid til å stoppe , går av sykkelen og åpner toppkofferten hvor 5Den ligger lett tilgjengelig. Funker for meg.
Begynne å fikle med flere kilo fotoutstyr mens jeg sitter på sykkelen med hjelm og hansker synes jeg ikke funker, selv om utstyret er godt forsikret. =;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av hakhap »

Godtvoksen skrev:
ZZR-Erling skrev:
En fototur hadde vært artig ja. Burde vel da hatt et fast tema, feks "MC i sving". Da får man prøvd seg litt med lukkertider, blenderåpning osv.

:prf
:thumleft helt klart en go ide
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

TheBandit skrev:
ZZR-Erling skrev:Tjaa..mens vi er i gang liksom, legger jeg ut noen om fly, fra Skien 2011:
...
500D med EFS 18-55IS og EF 75-300

Utrolig kult! :thumleft Er dette ett årlig arrangemang eller?

Jeg kan i samme slengen informere at Nato Tiger Air Show på Ørlandet skjer i år på lørdag den 22.juni. De har som regel egen gratis MC-parkering som blir en utstilling i seg selv. Det kan kombineres med en kjempefin tur, for Fosenhalvøya har masse fine mc-veier. Anbefaler å ta turen dit :thumleft
Takker :-)
Ja, jeg tror der er årlig, i august. Skulle gjerne vært på Ørlandet en tur ja!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Foto ?

Legg inn av JohnnyTh »

L-NA skrev:Lest igjennom denne tråden med stor interesse, og slått fast følgende fakta: - det blir med foto som MC, har mye å lære.... veeeeldig mye. Men det er jo greit.

Kjører vanligvis rundt med et NIKON D90. Men når en kombinerer disse to Hobbyene er det ett problem jeg har fundert en del over, og vil gjerne høre om noen har en god løsning.

Hvordan oppbevare dette kamera på sykkelen slik at det er lett tilgjengelig for å stoppe å ta øyeblikks bilder?
Nå vil vel mange foreslå lomme kamera, men det er ikke verken problemstillingen eller et alternativ.
Har ikke vert hjemme på noen måneder, men planleger en tur i garasjen når jeg får tid, for å se om jeg få "mekke" til noe feste anordning slik at jeg kan ha kamera klart til action bak kåpeglasset e.l. Noen som har en god løsning allerede??
Jeg har speilrefleksen i sin egen lille kamravrske i tankveska. Tar litt plass men da slipper jeg å gå av sykkelen for å finne det frem. Har tidligere og hatt kompaktkameraet der slik at jeg kunne ta biler i fart, men det er jo en dårlig løsning.
I vinter har jeg kjøpt et kamra ram mount som står på styret. Da kan man ta bilder derfra mens man kjører, men det er vanskelig å forandre vinkelen på kamra og man er nesten låst til en rettning. Det som er greit er at når man stopper så blir sykkelen et kamrastativ for å ta bilder. Vurderer og å montere et ram-feste på toppveska.

Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:
L-NA skrev:Lest igjennom denne tråden med stor interesse, og slått fast følgende fakta: - det blir med foto som MC, har mye å lære.... veeeeldig mye. Men det er jo greit.

Kjører vanligvis rundt med et NIKON D90. Men når en kombinerer disse to Hobbyene er det ett problem jeg har fundert en del over, og vil gjerne høre om noen har en god løsning.

Hvordan oppbevare dette kamera på sykkelen slik at det er lett tilgjengelig for å stoppe å ta øyeblikks bilder?
Nå vil vel mange foreslå lomme kamera, men det er ikke verken problemstillingen eller et alternativ.
Har ikke vert hjemme på noen måneder, men planleger en tur i garasjen når jeg får tid, for å se om jeg få "mekke" til noe feste anordning slik at jeg kan ha kamera klart til action bak kåpeglasset e.l. Noen som har en god løsning allerede??
Jeg har speilrefleksen i sin egen lille kamravrske i tankveska. Tar litt plass men da slipper jeg å gå av sykkelen for å finne det frem. Har tidligere og hatt kompaktkameraet der slik at jeg kunne ta biler i fart, men det er jo en dårlig løsning.
I vinter har jeg kjøpt et kamra ram mount som står på styret. Da kan man ta bilder derfra mens man kjører, men det er vanskelig å forandre vinkelen på kamra og man er nesten låst til en rettning. Det som er greit er at når man stopper så blir sykkelen et kamrastativ for å ta bilder. Vurderer og å montere et ram-feste på toppveska.

Bilde


Har hatt med speilrefleksen på en mc-tur, opp Kystriksveien og ned E6. Jeg synes det funka ganske bra å ha det i toppboksen i ei veske som kun rommer kameraet påmotert ei linse, og gjerne med flere kleplagg under og litt rundt. Støt, støv og sand er jo kameraets fiender.
Jeg valgte å ta med kun ei linse, det ble da EFS 15-85IS USM, og den var fin til slikt. Jeg liker ikke store tankvesker. Den skal ikke kunne romme en speilrefleks en gang, spør du meg.

Bilde

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Foto ?

Legg inn av Coach »

Sitter og leser denne tråden med stor interesse. Her er det mange gode fotografer og utstyr.

Jeg har jobbet proffesjonlt med foto i snart 25 år og fått en viss innblikk i hvordan denne verden fungerer. Det skal sies at noe fasitsvar finnes ikke i denne bransjen. Jeg tilater meg og skrive noen ord som kansje kan hjelpe noen som har noen ubesvarte spørsmål.

Etter min mening er det forskjell på å fotografere og ta bilder. Når man skal fotografere tar man gjerne med sitt beste utstyr uansett vekt å størrelse. skal man ta bilder tar man oftest det kamera som er med eller blir med på tur, dette mener jeg gjerne kan være en mobil. etter min mening synes jeg det er viktigere å dokumentere hendelsen med enket utstyr, enn å la vær grunnet at utstyret ikke ble med for at det er så stort å ta med.

Utstyr

Her er det viktig å la pengene få styre, legg gjerne mer penger i objektiv enn i kamerahus. Et kamera med 25 megarixel med objetiv til 1000.- tar gjerne dårligere bilder enn et kamera med 12 megapixel med objektiv til 6000.-. De stor merkene som Canon og Nikon er gjerne gode valg når det gjelder kamera og objektiver. Her finner du objetiver fra 1000 til 300000. Kamerahus finnes fra 2500 til 60000. legg ikke alt for mye vekt når man velger kamerahus på all mulige dippedutter. Personlig har jeg valgt et kamerahus som er veldig enkelt med manuelle funksjoner da JEG bruker dette mest. Har heller lagt noen kroner i gode objektiver. Velg gjerne et type utstyr som tåler litt fuktighet, da blir det mer brukt.

Forsjellen mellom dyre og billige objektiver er gjerne to hoved ting. SKARPHET og OG HVORDAN DET BEHANDLER DÅRLIG LYS. Et bilde tatt på en solfylt dag, er det ofte vanskelig å skille mellom gode og dårlige objektiver. Men tar man bilder når det er grålysning er det dermed stor forsjell. Les gjerne tester av objetiver før man kjøper. Når det gjelder kamerahus er de største forkjellene på hvordan de behandler bilde, værbestandighet,lysmålings måter, bruker opplevelse. HUSK: et kamera oppfører veldig forsjellig når tempraturen synker. har sett enorme forskjeller
her. Nøyaktigheten daler gjerne på en del dårlige kamera. Som igjen påvirker bildet ditt.


Fotografering

Her er det du som er sjefen og kunstneren! når du behersker kameraet godt, vil du bli en god fotograf. Da begynner du å utforske mulighetene foto gir deg. Et tips til litt bedre bilder kan du finne her http://www.fototips.no/index.php?side=komp_klassisk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine største tips må bli lær kameraet godt og lær de manuelle funksjonene.


Til slutt noen tips fra meg:

Bruk blitz i sollys når du tar bilder av folk
Ta gjerne mange bilder av samme ting.
Kjøp gjerne flere små lagringskort enn ett stort.
Lek deg med kameraet, ta mange bilder av masse rart.
Finn deg et program som DU har kontroll over. Photoshop er IKKE for alle.


Hvis noen lurer på noe så bare spør her eller på PM.

Lykke til.

(er ikke norsklærer som dere ser.)
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Godtvoksen

Re: Foto ?

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:
Godtvoksen skrev: Jeg hadde ikke hørt begrepet "Det Digitale Dilemma" brukt i en slik sammenheng før. Har hørt det i forbindelse med aviser/tidsskrift på nett versus papirutgaver. Heller fant jeg ikke det når jeg Googlet begrepet. Da fant jeg denne boka:
Søkeordet "digitalt dilemma" ga dette resultatet med søkefunksjonen i Firefox 18.0.1 med Google...:

https://www.google.no/search?q=digitalt ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, og poenget var :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av AJ »

Mulig jeg misforsto? Leste ut av det du skrev at Google ikke fant noen sider med begrepet "Det digitale dilemma".
Derfor søkte jeg på "digitalt dilemma" i stedet og da kom det opp en del sider.
Og det var i grunnen hele poenget - å finne sider hvor begrepet er beskrevet og omtalt. Ble nemlig litt nysgjerrig selv også på hva dette dilemmaet dreide seg om...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar