Trykkluft og overhaling av bremser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Sigg79 »

Prøver meg på et nytt emne her siden jeg fikk så mange gode svar sist. :thumleft

Jeg skal overhale bremsecaliperene foran, og i følge Haynesmanualen trenger jeg muligens trykkluft for å få ut bremsestemplene. Kan også være greit å ha til renblåsing av delene/caliperene. Det står at du må forsikre deg om at trykkluften er "filtered and unlubricated", da luft som inneholder selv små mengder olje/petroleumsprodukter ikke må komme inn i bremsesystemet (pga. bremsevæsken antar jeg).

Vurderer å kjøpe en kompressor, kan være greit å ha uansett, og vurderer denne:

Cotech 24 kompressor

Kan denne kompressoren gi oljefri luft (eventuelt etter påmontering av et filter)? Eller må man da kjøpe en kompressor som ikke er oljesmurt. Spurte Clas Ohlson, men de kunne ikke gi et bra svar.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av knutk »

Kjøp en vannutskiller så er du på den grønne gren.

Eksempel:
-- http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/ ... ter-17182/

Finnes mange å velge mellom.

Personlig foretrekker jeg en utskiller med trykkregulator innkludert.

Selv om der er montert trykkregulator på kompressor blir der alltid trykkfall i slangen.
Ved å benytte makstrykk fra kompressor og frem til vannutskiller/trykkregulator og regulere ned trykket på utskilleren får du en kortere slange med redusert trykk.
Betyr ikke allverden i de fleste tilfeller, men i det øyblikket trykkfallet har betydning (feks lakkering) så oppnår du jevnere trykk ut av slangen.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Hjernen »

Kommer nok ikke olje ut der nei, da må du montere en tåkesmører som ser slik ut:

Bilde

og den gir smøring til luftverktøy som skal ha det.

Så den kompressoren kan du trygt bruke til bremsejobben!!

Og trykkfall tror jeg ikke du som privatperson trenger å bekymre deg om...
Jeg har hvertfall ikke sånne problemer med dekkskifte på 2-3 biler 2 ganger i
året med en 20 liters presse fra Einhell (tror jeg det var??) ...


:lol

EDIT: Hender jeg bruker den til litt annet arbeide også men det er ikke stort...
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av knutk »

Hjernen skrev:Kommer nok ikke olje ut der nei, da må du montere en tåkesmører som ser slik ut:
Stempeldrevne kompressorer er smurt med olje, og der er bestandig litt forurensing i luften de avgir.
Riktig nok er det uvesentlig i de fleste tilfeller. Men man ville aldri feks puste inn urenset luft fra en stempelkompressor. Ei heller lakkere.
Hvor kritisk renblåsing av kalippere er kan man jo diskutere, men siden der presiseres at luften skal renses er jo ikke en utskiller allverden til invistering.
Og når man først er i farta kan man jo like godt kjøpe en med regulator, først som sist, siden man ikke vet hva fremtidig bruk byr på.
Kanskje finner man ut at man vil kjøpe en puktplåser for å ta steinsprut på bilen feks. Der finnes mange situasjoner hvor man ikke ønsker selv et snev av fukt/olje i luften som kommer ut.
Vi snakker tross alt ikke om kostnader hvor man må ta pant i huset :D

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av bergenser83 »

du trenger ikke trykkluft for å få ut stempel. stempelet er hult og du får fint inn en tang som du presser utover samtidig som du drar ut stempel. jeg tok med caliper på biltema for å finne riktig tang. en tang ment for snurring av vire til gjerde passet fint....

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av knutk »

Har forresten prøvd den avbildete tåkesmørreren fra Biltema. Anbefaler den ikke. Man fyller på olje gjennom skruen i siden på glasset. Skruen er tettet med en o-ring. Men der er ingen sidestøtte for o-ringen, slik at når man skrur til skruen etter å ha fyllt olje i smørreren klemmes o-ringen ut og mister formen, og det hele begynner å lekke.
På godt norsk er vel "sabla dritt" en dekkende benevnelse.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av pelsen »

en sånn bitteliten kompressor som må gå hele tiden vil dra med seg olje i lufta, en litt større kompressor med litt større tank lar oljen settle seg i tanken.

Jeg har prøvd en gang å trykke ut stemplene av en caliper som stemplene satt fast med trykkluft uten hell, heldigvis.
Løsningen ble å koble opp en master (bremsehåndtak) og så pumpe stemplene forsiktig ut med håndkraft og bremsevæske i systemet.
Dette er en mye mer kontrollert måte å gjøre det på enn med trykkluft, hvor man risikerer at ting løsner med et stort bang.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Lauri »

Sigg79 skrev: .....
Jeg skal overhale bremsecaliperene foran, .............
1. Snakker vi om årntl'i overhaling; dvs. pelle ut støvbelger, dele bremseklaven, trykke ut bremsestempler, pelle av tettering, rengjøre øverste del av sylinder for gummitjafs etc ....?

2. Jeg bruker ofte ikke trykkluft, men trykker forsiktig ut ett og ett stempel ved å bruke bremsehendel (...framgangsmåten kan jeg beskrive dersom ønskelig) men da snakker vi totaloverhaling av bremseklaven.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Sigg79 »

Lauri skrev:
Sigg79 skrev: .....
Jeg skal overhale bremsecaliperene foran, .............
1. Snakker vi om årntl'i overhaling; dvs. pelle ut støvbelger, dele bremseklaven, trykke ut bremsestempler, pelle av tettering, rengjøre øverste del av sylinder for gummitjafs etc ....?

2. Jeg bruker ofte ikke trykkluft, men trykker forsiktig ut ett og ett stempel ved å bruke bremsehendel (...framgangsmåten kan jeg beskrive dersom ønskelig) men da snakker vi totaloverhaling av bremseklaven.
Det er full overhaling med skifte av o-ringer ja. Caliperene kan ikke deles, samt det er to stempler på hver side (totalt 4 per caliper). Stemplene på den ene siden må derfor presses litt inn for at den andre siden skal kunne tas ut. Når de to stemplene på den ene siden er ute, er det jo ikke trykk i det hydrauliske systemet lenger. Alternativet er eventuelt å ta ut et stemplen om gangen som du skriver.

Beskriv gjerne fremgangsmåten du bruker. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av kjellv »

:-k om du prøver å bruke trykkluft til rengjøring, så sørg for all deg for å ha god ventilasjon og bruke skikkelig vernemaske.
Sånn "sniffeklut" du kjøper på Biltema er for dårlig. Støvpartiklene du frigjør er skumle greier, og de vil du ikke ha i lungene dine :-)å

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Lauri »

Sigg79 skrev:
Beskriv gjerne fremgangsmåten du bruker. :thumleft
Beklager sent svar (arbeidsreiser ...).

Jeg har laget meg et lite U-jern (eller U-vinkel om du vil) som omslutter det ene stempelet slik at stempelet glir ut og "inn" i u'en. På motsatt side, der det andre stempelparet ligger, så har jeg smidd til en liten plankebit. Den omtalte U'en ligger mot plankebiten og låser av plankebiten, som igjen låser av begge stemplene og hindrer deres bevegelse. Nabo-stempelet låses også av med en trebit, der denne trebiten også ligger an mot plankebiten.

Vips - så kan du saaakte og sikkert pumpe stemplene ut (on by one). Og for de matematikk-interesserte: hvor mange ganger må denne operasjonen gjentas :-k .... yeaaaahhhhh: fire fø...'s ganger. Men det er en ren, prydelig og kontrollerbar arbeidsoperasjon - og ikke minst i disse kredittider - den er billig!!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Lauri »

- vi har vel ikke spurt hvorfor du skal "overhale" bremsene; kanskje henger bremseklossene i klavene, kanskje returnerer ikke stemplene, kanskje er det sprekk/hull i støvbelger + litt ymse.

Bruk "bremsepasta" (Biltemas lille hvite plasttube med svart skrukork) og smør både "tetteringen" i selve sylinderen og innsiden av støvbelgen når det er dags for montasje. Noen puritanere avskyr bremsepasta'n; du veit - ska'kke væra anna enn bremsevätska förståss. Men stol på gutta som har mekka ihop pasta'n; den har en mission :thumleft og du sjæl er bombesikker på at bremsestempelet glir trygt tilbake og over tetteringen ved monteringen. Motsatsen er: ved montering av stempelet så kuker du det til og stempelet vrenger litt på tetteringen og vips har du lekkasje. Uansett hvor store ballene og snurren på snørrbarten er, så kommer tårene og fortvilelsen :[-( Da hjælper'e med pasta! Skitt fiske.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Sigg79 »

Takk for svar, Lauri!

Grunnen til overhalingen er stemplene er litt treige i returen. Egentlig ikke noe stort problem, men kjente at bremseskivene ble varme selv om forbremsen ikke ble brukt. O-ringene skulle egentlig ha vært skiftet for tre år siden (forrige eier), så det er vel på tide nå.

Det fulgte med noe rødt fett til o-ringene når jeg bestilte delene jeg trenger. Snakket med en kamerat som mente at det var helt krise dersom noe annet enn bremsevæske ble brukt, så kjenner til den puritanske holdningen noen har. :-)
Jeg kommer nok til å bruke litt fett ja. :thumleft

Så du løsner ikke banjobolten fra caliperen, men lar det være trykk i systemet under hele prosessen? Blir det mye søl av bremsevæske når du gjør det på denne måten? Vil tro det renner litt når du har tatt ut et stempel?

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Lauri »

Nei - "banjo-bolten" skrur jeg ikke på - og ja, det må være trykk i systemet.

All bremsevæske forsvinner; når stempelet er ute av bremseklaven så er jo hele systemet åpent og alt renner ut (og ja - det blir drypp, men ingen sprut).

Din informasjon om at stemplene returnerer tregt er viktig info. Årsaken til dette er i de fleste tilfeller at gjennom årenes løp så har det opparbeidet seg en "gugge-masse" helt i utkanten av sylinderen. Massen(strengen er treg og hindrer stempelet å returnere raskt. Denne guggen-treige-massen-av-0.1 mm tykkelse- må fjernes. Og den fjerner du med .......... (det skal jeg fortelle i et nytt svar - og svaret er egnet til å skremme livskjiten av de som ikke har gjort dette eller ikke har peil :-)å )

Og ja - det medfølgende fettet skal brukes. Fettet er tregt, det blander seg ikke med bremsevæsken og det påvirker ikke bremsevæsken.

Hvilken bremsevæsketype bruker du (silikonbasert eller standard bensin-stasjon-væske slik som DOT 3, 4 eller 5.1)?

Avslutningsvis: Vi garasjemekkere pleier, dersom ikke tid og kjærring tillater det - å kjøre reserveløsning nr 14 på trege kalipperstempler. Den går ut på å løfte opp støvbelgen på hvert stempel og sprute (med kanyle og sprøyte) bremsevæske inn. Deretter beveger vi stempelet ut og inn mange, mange ganger (husk: Ikke foooooor laaaangt ut). Bevegelsen OG "innsprutet" bremsevæske løser opp gugga - og du er lykkelig og får lenge leve på vegen!

Hmm - Edit - ser nå av profilen din at du har en 2007 sykkel; det var noget tidlig for å få trege bremsestempler. Vel, vel - klin til. Det blir uansett bedre!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Trykkluft og overhaling av bremser

Legg inn av Sigg79 »

Bruker DOT 4 bremsevæske.

Vil det være nok trykk igjen i systemet til å presse ut alle 8 stempler når du tar ett stempel om gangen? Må vel kanskje fylle på med bremsevæske underveis?

Svar