Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

EasyRider skrev:Har skumlest tråden.

Hester og kubikk må stå i samsvar med antall kg som skal flyttes på.

For mitt vedkommende betyr det at jeg må få ny sykkel med mer kubikk og hester..for denne julestira tok hardt på skrotten.. i negativ rettning.. :O
Har aldri hatt den utfordringen, egentlig...
Men når det gjelder motorsykkel så gikk jeg opp i vekt, ja. Og ikke bare det; ned i effekt også - ganske mye, faktisk. Mens dreiemomentet økte rimelig dramatisk.
Så får man gjøre seg opp en mening om hva man foretrekker...
Hadde ikke gjort noe om vekta på Stelvio'en var lavere... Men mer HK? Njaaei... Det virker som det holder fint med de 105 -106 HK'ene som er.

Dreiemomentet, derimot! Det gir en god følelse - sammen med deilige fysiologiadaptive vibrasjoner, som gjør kjøring til en nesten utenom-kroppen opplevelse :P :p
:jada:

Og for de som mener å aldri ha sett ordet fysiologiadaptiv før så kan det fint stemme. Dette er nemlig et av nyordene i det norske språket, som ble tatt i bruk for aller første gang i nettopp denne posten - her på MCsiden.no :knegg

Så det så! :D

Ja, ja... litt moro må man jo ha det... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

EasyRider skrev:Har skumlest tråden.

Hester og kubikk må stå i samsvar med antall kg som skal flyttes på.

For mitt vedkommende betyr det at jeg må få ny sykkel med mer kubikk og hester..for denne julestira tok hardt på skrotten.. i negativ rettning.. :O
Du glemmer luftmotstanden! Dette går opp i opp, slapp av. Ved at du nå holder skinnet stramt, har du mindre greier som flagrer i vinden. :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av L-NA »

Hvor mye kubikk??

Min datter kjørte motocross for noen år siden. Yamaha YZ 85ccm. Jeg vil tørre å påstå at det er ingen medlemmer på denne siden som hadde klart å fulgt denne med sine egne sykkler når Cross clubbens råeste fører satte fra seg 250'n og kjørte fletta av de fleste med den lille Yamaha'n :-) :-) :-)

Han var selv liten og lett, hadde en lett sykkel, på en særdeles svingete bane. Han hadde både kubikk og effekt nok til å gjøre den jobben han skulle. Og slik er det med oss også.

Selv drømmer jeg om en Stelvio med nye 1400ccm til Moto Guzzi. Bruker jeg sunn fornuft, håper jeg den aldri blir en realitet. Lar jeg "guttungen i Mannen" bestemme, ja så setter jeg meg på vente liste i morgen. :-)

Klatre i motbakker, og kjenne dunkingen i sykkelen av twin motoren og dreiemoment dra sykkelen ut av svingene og oppover bratte bakker...det er min greie..."bare må ha det" :-) Men hadde nok kommet opp samme bakken med 85ccm også...

Og det er nettopp det som er "Greia" -er ikke mulig å si hva som er for mye eller for lite. Blir nesten som å spørre. Hvor stor er en kubikk ?? :scratch :scratch

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TheHaughom »

L-NA skrev:Hvor mye kubikk??

Min datter kjørte motocross for noen år siden. Yamaha YZ 85ccm. Jeg vil tørre å påstå at det er ingen medlemmer på denne siden som hadde klart å fulgt denne med sine egne sykkler når Cross clubbens råeste fører satte fra seg 250'n og kjørte fletta av de fleste med den lille Yamaha'n :-) :-) :-)

Han var selv liten og lett, hadde en lett sykkel, på en særdeles svingete bane. Han hadde både kubikk og effekt nok til å gjøre den jobben han skulle. Og slik er det med oss også.

Selv drømmer jeg om en Stelvio med nye 1400ccm til Moto Guzzi. Bruker jeg sunn fornuft, håper jeg den aldri blir en realitet. Lar jeg "guttungen i Mannen" bestemme, ja så setter jeg meg på vente liste i morgen. :-)

Klatre i motbakker, og kjenne dunkingen i sykkelen av twin motoren og dreiemoment dra sykkelen ut av svingene og oppover bratte bakker...det er min greie..."bare må ha det" :-) Men hadde nok kommet opp samme bakken med 85ccm også...

Og det er nettopp det som er "Greia" -er ikke mulig å si hva som er for mye eller for lite. Blir nesten som å spørre. Hvor stor er en kubikk ?? :scratch :scratch
En kubikk er jo en måleenhet, så det har jo en faktisk størrelse :scratch

For å svare på tråden: 70hk og nm fordelt på 140kg vil jeg si drar greit nok... :knegg
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av MaxTron »

L-NA skrev:Hvor stor er en kubikk ?? :scratch :scratch
JA, DET er i allefall lett å svare på, og heller ikke noe å diskutere: 1 kubikk når en snakker om motor er en kubikksentimeter, 1 X 1 X 1 cm = 1ccm
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Andreas »

"There is no replacement for displacement" som amerikanerene sier :prop:

Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

Andreas skrev:"There is no replacement for displacement" som amerikanerene sier :prop:

Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...
Er rett som det er innom Moto Guzzi forum i utlandet og på et av disse foregår det nå en diskusjon om hvor lurt det er av Moto Guzzi å peile seg inn på nettopp Harley segmentet.
Diskusjonen går nettopp på "displacement"... Selv om nye California 1400 har et 'rått' dreiemoment lavt på registeret mener mange at hard-core cruiserne i Unaiten, som anses for å være svært merke (Harley...) lojale, vil miste interessen når det går opp for dem at Guzzien kun er utstyrt med "beskjedne" 1400 kubikk...
Selv om den antakelig kjører fletta av alt som heter Harley Davidson :knegg
I hvert fall de luftkjølte H-D'ene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

AJ skrev:
Andreas skrev:"There is no replacement for displacement" som amerikanerene sier :prop:

Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...
Er rett som det er innom Moto Guzzi forum i utlandet og på et av disse foregår det nå en diskusjon om hvor lurt det er av Moto Guzzi å peile seg inn på nettopp Harley segmentet.
Diskusjonen går nettopp på "displacement"... Selv om nye California 1400 har et 'rått' dreiemoment lavt på registeret mener mange at hard-core cruiserne i Unaiten, som anses for å være svært merke (Harley...) lojale, vil miste interessen når det går opp for dem at Guzzien kun er utstyrt med "beskjedne" 1400 kubikk...
Selv om den antakelig kjører fletta av alt som heter Harley Davidson :knegg
I hvert fall de luftkjølte H-D'ene...
Njaa. I Uniten så er der faktisk et forholdsivs stor interesse for Dragstar1100 eller V-Star som den heiter over ther.
Men ja mangen er HD frelst og patriotiske,men det selges mykje japse Crusera, så MG vil nok selge endel også.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

ZZR-Tom skrev:
AJ skrev: Er rett som det er innom Moto Guzzi forum i utlandet og på et av disse foregår det nå en diskusjon om hvor lurt det er av Moto Guzzi å peile seg inn på nettopp Harley segmentet.
Diskusjonen går nettopp på "displacement"... Selv om nye California 1400 har et 'rått' dreiemoment lavt på registeret mener mange at hard-core cruiserne i Unaiten, som anses for å være svært merke (Harley...) lojale, vil miste interessen når det går opp for dem at Guzzien kun er utstyrt med "beskjedne" 1400 kubikk...
Selv om den antakelig kjører fletta av alt som heter Harley Davidson :knegg
I hvert fall de luftkjølte H-D'ene...
Njaa. I Uniten så er der faktisk et forholdsivs stor interesse for Dragstar1100 eller V-Star som den heiter over ther.
Men ja mangen er HD frelst og patriotiske,men det selges mykje japse Crusera, så MG vil nok selge endel også.
Ok.
Jeg trodde disse Star (Yamaha...) cruiserne var 1600 - 1900 kubikkere, jeg...
Suzuki og Kawaski har vel også fortsatt et par med svære V-motorer på hhv. 1800 og 2000 kubikk?

Ellers må man jo kunne si at amerikanerene er rimelig godt bestykket med grovt "displacement" i form av Victory, Indian og for ikke å glemme Big Dog Motorcycles!
Så jeg tror nok Moto Guzzi må gjøre noen lure grep for å ta tak i noen av disse kundene, ja...
Skal bli interessant å se hvordan modellen slår an.
Her i landet også, forsåvidt.
Harley-folket er jo rimelig merkelojale her hjemme også...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

AJ skrev:
ZZR-Tom skrev:
AJ skrev: Er rett som det er innom Moto Guzzi forum i utlandet og på et av disse foregår det nå en diskusjon om hvor lurt det er av Moto Guzzi å peile seg inn på nettopp Harley segmentet.
Diskusjonen går nettopp på "displacement"... Selv om nye California 1400 har et 'rått' dreiemoment lavt på registeret mener mange at hard-core cruiserne i Unaiten, som anses for å være svært merke (Harley...) lojale, vil miste interessen når det går opp for dem at Guzzien kun er utstyrt med "beskjedne" 1400 kubikk...
Selv om den antakelig kjører fletta av alt som heter Harley Davidson :knegg
I hvert fall de luftkjølte H-D'ene...
Njaa. I Uniten så er der faktisk et forholdsivs stor interesse for Dragstar1100 eller V-Star som den heiter over ther.
Men ja mangen er HD frelst og patriotiske,men det selges mykje japse Crusera, så MG vil nok selge endel også.
Ok.
Jeg trodde disse Star (Yamaha...) cruiserne var 1600 - 1900 kubikkere, jeg...
Suzuki og Kawaski har vel også fortsatt et par med svære V-motorer på hhv. 1800 og 2000 kubikk?

Ellers må man jo kunne si at amerikanerene er rimelig godt bestykket med grovt "displacement" i form av Victory, Indian og for ikke å glemme Big Dog Motorcycles!
Så jeg tror nok Moto Guzzi må gjøre noen lure grep for å ta tak i noen av disse kundene, ja...
Skal bli interessant å se hvordan modellen slår an.
Her i landet også, forsåvidt.
Harley-folket er jo rimelig merkelojale her hjemme også...
Star har 250,650,1100 som no er byttet ut mot 950,1300cc,1600 og 1900.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tomsnes »

Andreas skrev:"There is no replacement for displacement" som amerikanerene sier :prop:

Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...
Å jo da.... :lol

http://www.youtube.com/watch?v=jXsoAdh5P5g
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av L-NA »

MaxTron skrev:
L-NA skrev:Hvor stor er en kubikk ?? :scratch :scratch
JA, DET er i allefall lett å svare på, og heller ikke noe å diskutere: 1 kubikk når en snakker om motor er en kubikksentimeter, 1 X 1 X 1 cm = 1ccm
Hmm...ja du er flink, du mista poenget men klarte spørsmålet.
Denne da. Hvor lang er ei lengd, eller hva er diameteren på en sirkel, eller.....å ja vi snakker om MC...da kan vi jo ta effekt.....Hvor mange Kg løfter sykkelen Pr tidsenhet, eller kansje vi skal holde oss til SI enheten at ingen missforstår KW/h, måles da i Joule...den er lett :-) du ganger med 1,36 :D Kunnskap har man i store mengder så lenge Wikipedia og google er tilgjengelig.... :-k

..."tog du an" ? :-) :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

Andreas skrev: Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...
Nå må du ikke forveksle effekt (HK) med dreiemoment (Nm).
Det er dreiemomentet som drar i pølsen - effekten bare får den til å gå fort.

Unnskyld ordbruken, men det var Andreas som fant frem pølsen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av jhn »

Men da er det altså viktig med både dreiemoment og effekt ... uten tvil

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å

Svar