De som mener rør er bedre enn transistorer, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.
De som mener forgassere er bedre enn innsprøytning, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.
Det er ikke mer feil enn før, det er mye, mye mindre.
Noen som husker at NAF måtte ha en armada av gule Volve 145 Herregårdsvogn i drift for å holde den norske bilparken i gang?
Nå? Om man ser en bil med panseret oppe er det ingen som engang forstår hva det betyr.
CAN-Bus; det elektriske systemet som BMW bruker i alle sine nye sykler, det har vært diskutert i årevis borte på ADVrider.
Argumentet er at det er umulig å "debugge" om du har feil på sykkelen.
Det er riktig.
Men det har heller ingen reléer som feiler så feil er svært skjeldne.
Naturligvis vil ingeniørene pakke syklene fulle av utstyr, because they can.
Sensorer for dekktrykk, for eksempel.
Les "Zen - and the art of motorcycle maintenance" og legg merke til hvor mye snakk det er om mekanikk, om å skru, om deler,
justeringer, olje, et cetera. Slik var MC-livet for et par tiår siden.
Og, mens vi har dén boken i pannebrasken, her er et berømt sitat:
Zen skrev:Most touring cyclists know how to keep their machines tuned. Car owners usually won’t touch the engine,
but every town of any size at all has a garage with expensive lifts, special tools and diagnostic equipment that the average
owner can’t afford. And a car engine is more complex and inaccessible than a cycle engine so there’s more sense to this.
But for John’s cycle, a BMW R60, I’ll bet there’s not a mechanic between here and Salt Lake City. If his points or plugs burn
out, he’s done for. I know he doesn’t have a set of spare points with him. He doesn’t know what points are. If it quits on him
in western South Dakota or Montana I don’t know what he’s going to do. Sell it to the Indians maybe.
Right now I know what he’s doing. He’s carefully avoiding giving any thought whatsoever to the subject. The BMW is famous for
not giving mechanical problems on the road and that’s what he’s counting on.
[TaSK]