Kiiipe saker, BMW-feiler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Æljen »

LER SÅ JEG GRINER :lol :lol :lol

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av TomB »

knutk skrev:Fant en video som viser hvordan systemet egentlig virker.
http://www.youtube.com/watch?v=SIy0e1p1fuI

:lol
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

knutk skrev:Hmm.. hva er egentlig problemet her? Der er tydligvis et eller annet som ikke virker siden gubben har tatt seg bryet med å filme det, men hva er galt?
Ser at motor går og lysene virker, og at en del av self-test lampene lyser.
Normalt skal kanskje noen av disse lampene slukne, mens en del varsler for understell/bremser skal lyse til sykkel har rullet et par meter.
Kan noen fortelle meg hva og hvilken?

Forøvrig hører jeg nok til gruppen som synes at elektronisk styring er et stort fremskritt.
Det gjør kobling og feilsøking mye enklere, samt at det åpner for kombinasjoner som tidligere var vanskelig å oppnå.
Men ny teknikk krever nye måte og tenke på og nye metoder for feilsøking.

Selv har jeg levd så lenge at jeg kan huske den gang man begynte med vekselstrøms-generator i biler. Husker hvor skeptiske mange var på dette nymotens sytem med dioder og likeretter, og ingen mulighet for å trykke på vippa under feilsøking.

Da innsprøytingsystem begynte å avløse forgassere var det samme regla omigjen, og nå...Samme regla igjen.

Uansett valg av løsning vil den medføre både fordeler og ulemper. Men jeg får neppe Nobel-pris for å spå at vi i fremtiden kommer til å se mere elektronikk, ikke mindre, og fordelene vil oppveie ulempene med stor margin.

Til nå har Tyskerne og Italienerene dratt lasset. men før eller senere må nok Japanerne også ta skrittet fullt ut. De vil nok dra fordel av at andre har brøytet vei, men like fullt vil de også måtte igjennomgå en utviklingsperiode.
Gode poenger som i allefall jeg er helt enig i :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:Gode poeng du har der Bringisen, det må testes ute i den store verden .... men jeg vil ikke gjøre det, jeg vil ha en problemfri sykkel som bare virker.
Det du beskriver er en tråd som beskriver hele menneskeheten , alle vil ha en perfekt verden men ingen vil være med å bidra ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

knutk skrev:Fant en video som viser hvordan systemet egentlig virker.
http://www.youtube.com/watch?v=SIy0e1p1fuI
Videoen foreløpig utilgjengelig :sk?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av joo »

Kjipe saker, Multistrada feiler...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=zLVGw70iKZA[/video]

Men ikke så ille som at gaflene lekker og at bremsene bak disintegrerer kanskje...?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av joo »

Kjipe saker, ZZR1400 tåler ikke vask...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=SY1UeSMTH2A[/video]
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av joo »

Kjipe saker, man får ikke brukt koffertene på Super Tenere...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=syxpv-xMWy4[/video]

Like ille som problemene med at noen av dem ikke starter når det begynner å bli kjølig ute?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Vidoen til Knut viser at det er som ikke uventet, ASC og ABS som skal lyse inntil biken har rulla litt. Hvis man leser litt rundt omkring, vil man lett finne at noen merker har flere feil enn andre. Kul rakett da :thumleft

Feks http://www.k1600forum.com/forum/bmw-k16 ... ance-chat/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av tagesk »

De som mener rør er bedre enn transistorer, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.
De som mener forgassere er bedre enn innsprøytning, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.

Det er ikke mer feil enn før, det er mye, mye mindre.
Noen som husker at NAF måtte ha en armada av gule Volve 145 Herregårdsvogn i drift for å holde den norske bilparken i gang?
Nå? Om man ser en bil med panseret oppe er det ingen som engang forstår hva det betyr.

CAN-Bus; det elektriske systemet som BMW bruker i alle sine nye sykler, det har vært diskutert i årevis borte på ADVrider.
Argumentet er at det er umulig å "debugge" om du har feil på sykkelen.
Det er riktig.
Men det har heller ingen reléer som feiler så feil er svært skjeldne.

Naturligvis vil ingeniørene pakke syklene fulle av utstyr, because they can.
Sensorer for dekktrykk, for eksempel.

Les "Zen - and the art of motorcycle maintenance" og legg merke til hvor mye snakk det er om mekanikk, om å skru, om deler,
justeringer, olje, et cetera. Slik var MC-livet for et par tiår siden.

Og, mens vi har dén boken i pannebrasken, her er et berømt sitat:
Zen skrev:Most touring cyclists know how to keep their machines tuned. Car owners usually won’t touch the engine,
but every town of any size at all has a garage with expensive lifts, special tools and diagnostic equipment that the average
owner can’t afford. And a car engine is more complex and inaccessible than a cycle engine so there’s more sense to this.
But for John’s cycle, a BMW R60, I’ll bet there’s not a mechanic between here and Salt Lake City. If his points or plugs burn
out, he’s done for. I know he doesn’t have a set of spare points with him. He doesn’t know what points are. If it quits on him
in western South Dakota or Montana I don’t know what he’s going to do. Sell it to the Indians maybe.
Right now I know what he’s doing. He’s carefully avoiding giving any thought whatsoever to the subject. The BMW is famous for
not giving mechanical problems on the road and that’s what he’s counting on.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:Kjipe saker, Multistrada feiler...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=zLVGw70iKZA[/video]

Men ikke så ille som at gaflene lekker og at bremsene bak disintegrerer kanskje...?
MST'en ser ut til å ha for lav spenning, defekt batteri.
ZZR'n..ikke godt å si, men har noe med vasken å gjøre..muligens bruk av høytrykksvasker rundtom.

..og, om du leser litt i linken min, vil du se a mange K1600'er har skuffede eiere. Man forventer ikke et skyhøyt oljeforbruk, masse klink/klonk, kjølevannslekasjer, softwarefeil osv osv osv når man har kjøpt "Das Uberbike" og betalt deretter..må være blårussen som har tatt over der i gården: mange nye modeller men for dårlig kvalitet..eller..i hvertfal er det skremmende lesning...og biken er jo et jukk og et klonk av en annen verden...høh!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
jhn skrev:Gode poeng du har der Bringisen, det må testes ute i den store verden .... men jeg vil ikke gjøre det, jeg vil ha en problemfri sykkel som bare virker.
Det du beskriver er en tråd som beskriver hele menneskeheten , alle vil ha en perfekt verden men ingen vil være med å bidra ;-)
Jeg bidrar på andre måter, alle kan jo ikke være testførere for BMW ... blir ingen perfekt verden av det :mk

Men jeg har ingenting i mot denne elektronikken, det har bare ikke vært viktig for meg å ha den ... så langt
Hva min neste sykkel har er det ingen som vet

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av knutk »

Tror egentlig enkelte her inne er litt bekymra for ekstrautstyret.
Riktig at BMW har hatt problem med støy fra rakettrampa. Og for enkelte har vel klink og klonk vært den siste lyden de hørte før.... :lol

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

knutk skrev:Tror egentlig enkelte her inne er litt bekymra for ekstrautstyret.
Riktig at BMW har hatt problem med støy fra rakettrampa. Og for enkelte har vel klink og klonk vært den siste lyden de hørte før.... :lol
:D




..før kompiens kardang havarerte :knegg

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av knutk »

Hm..
Enkelte her som tydligvis ønsker seg BMW, men ikke har turt å komme ut av skapet :D

De har vel ikke helt kommet over sjokket etter at K1600 ble testet opp mot Kawasaki GTR1400.
Kawasakien ble gruset på punkt etter punkt, komfort, kjøreegenskaper, rekkevidde, lasteevne, ja hele lista.
Til slutt stod der igjen en test, 4-gir akselerasjon...
Der var de jevnbyrdige.

Da testerne etterpå oppsummerte testen over en kaffekopp (i følge dem selv) ble det litt diskusjon rundt akselrasjonstesten, siden det var eneste punkte hvor Kawan hadde noe å vise til.
Kommentaren til føreren på BMWn var da: Oops, skulle vi gjøre den på 4 giret?, jeg kjørte i 6 gir..

Så kjære venner, til alle som ønsker seg en BMW men ikke tør å si det. Ta steget, det gjør ikke vondt :lol

Svar