Skifte av kjede og drev

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av kjellv »

Jeg er helt enig med superduper! Dette er ikke noe å starte en ny sesong på. Bytt, og bytt til originaldeler.

Det er selvfølgelig mest fristende å ta snarveier, bruke uorginale deler. Men holder du sykkelen i orginal stand, har dette en del å si den dagen du skal selge. Mange sjekker dette med kjedet når de vurderer en bruktsykkel. Blir du avslørt her, er du også mistenkt i å ta snarveier på alt annet som gjelder vedlikehold.

Men det er ennå ei go ri til sesongstart, og dette har du god tid til. Lærer masse gjør du også underveis, og som andre sier så får du også smurt opp og justert svingarmslageret også i samme rennet. Godt å vite at dette er i orden før sesongstart :prf

Solo-rider
Innlegg: 785
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !

Titter litt på nett i disse tider...
Kom over det settet http://www.shopscootworks.com/productde ... logId=-799" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanskje ikke helt etter hva trådstarters tema er men...Noen som har erfaring eller råd om det har noe for seg skifte fra kjededrift til beltedrift på en Suzuki Marauder VZ 800 (eller andre sykler)
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av Voodoodoo »

kjellv skrev:Jeg er helt enig med superduper! Dette er ikke noe å starte en ny sesong på. Bytt, og bytt til originaldeler.

Det er selvfølgelig mest fristende å ta snarveier, bruke uorginale deler. Men holder du sykkelen i orginal stand, har dette en del å si den dagen du skal selge. Mange sjekker dette med kjedet når de vurderer en bruktsykkel. Blir du avslørt her, er du også mistenkt i å ta snarveier på alt annet som gjelder vedlikehold.

Men det er ennå ei go ri til sesongstart, og dette har du god tid til. Lærer masse gjør du også underveis, og som andre sier så får du også smurt opp og justert svingarmslageret også i samme rennet. Godt å vite at dette er i orden før sesongstart :prf
Det er vel ikke noe å henge seg opp i om sykkelen har uorg. Kjede og drev??
Har solgt endel sykler oppigjennom og at kjede og drev er originalt har ingen hengt seg opp i. Om det er DID, Tsubaki eller Regina spiller ingen trille, alle de produsentene lager kjeder av god kvalitet.

At kjede og drev ikke er utslitt er en annen greie..

Apropos kjedelås så gå for klinkelås, har brukt klipslås en gang og klipset delte seg i 2 da jeg pirket på det etter noen høyfartsdrag på Autobahn. Grunnen til at jeg brukte klipslås var at jeg fant ut at jeg måtte bytte kjede dagen før avreise til EU og ikke hadde klinkeverktøy tilgjengelig, DET skjer ikke igjen.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar