Avtalebrudd?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Baron von Waffel »

Snikkeren skrev:Hva hvis vi snur situasjonen litt da?
La oss si at man har inngått avtale om å selge en sykkel, og avviser andre eventuelle kjøpere. Og så dukker ikke kjøper opp?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Eller kjøper dukker opp, men man bli ikke enige om prisen likevel. For det viser seg at objektet ikke var som "beskrevet". :eh
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Kawasaki »

Baron von Waffel skrev:
tagesk skrev:
Kawasaki skrev: Skal jeg saksøke trønder'n :twisted
Nei.

Hovedsakelig fordi det du da gjør, er å pøse ressurser (dine og andres) ned i en negativ tanke.
Bruk ressursene på ferie, bensin, mat og vakker musikk i steden.

Å saksøke noen for å få lov til å kjøpe noe, det høres helt absurd ut i mine ører.

[TaSK]
Enig med TaSK. Eneste som vil tjene så saksøking i sånne saker er advokatene. Selv om man har rett.
Også enig med tagesk. Og jeg har ikke tenkt å gjøre noe ut av det,mere ute etter å belyse "problemet" og hva en kan risikere hvis noen virkelig har lyst å bruke en formue bare for å sette skapet på plass.
Baron von Waffel skrev: I Kong Christian Vs Norske Lov av 15. april 1687 art. 5-1-1 er prinsippet om at avtaler skal holde gjort til norsk lov med følgende ordlyd: ”En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver”.

Så i prinsippet kan man kreve avtalen fullbyrdet.
Det tror jeg også. Du er advokat av et eller annet slag,er du ikke? Av en eller annen grunn var det deg jeg tenkte på da jeg nevnte advokater i innledningen.
Baron von Waffel skrev: Men for min del tar jeg ingen alvorlig som ønkser å kjøpe et brukt motorkjøretøy usett.
Jeg så hva jeg trengte å se av objektet til å vite at det var verdt pengene som ble forlangt,ingen tvil om det. At trønder'n solgte til noen andre for en forholdsvis høyere pris enn først avtalt med meg,bekrefter det.

Og ingen har vel sagt at det var et brukt motorkjøretøy vi snakker om =;
ikkebike.norwegianforum.net

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av pelsen »

:knegg , snytt for et røverkjøp, sjansen for at noen andre byr over pleier jo å være der :knegg
Det hadde nok vært verre om du hadde kjørt til trøndelag og fått beskjed om at den var solgt for tyve minutter siden :lol

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av beemer »

Å fremsette et tilbud kan være like bindende som å inngå en avtale om kjøp, med mindre selger har fremsatt spesielle forbehold om å kunne selge til enhver kjøper uansett pris e.l.
Når i du får bekreftet at selgere aksepterer deg som kjøper og det hersker enighet om alle forhold rundt avtalen så har du normalt sett en vanntett sak i en eventuell rettsak.

Hvorvidt en ønsker å gå til det skrittet er en ganske annen sak, men utfallet av en eventuell rettsak kan bli at selger vil stå ansvarlig for mellomlegg mellom salgsobjektets pris og hva du eventuellt måtte betalt for en tilsvarende vare.

Hilsen forståsegpåer :-)
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av ZZR-Tom »

Vist du vart overbydd etter avtalen så er det litt bob bob, selfølgelig altspørs summen då.
Har en "kamerat" som hadde avtalt å selge en bil for ca 28 000kr. Etter avtalen så kom det en kar og baud 30 000kr. Grådig som han er heiv han seg rundt og sa i fra til den han hadde en avtale med om at verdien var stegen, og då blei han som baud 28 forbanna og takka nei. Fornøgd var no selgeren heilt til dagen etter på då han som byde 30 ringte og sa at han agra seg og hevde kjøpet. Selgeren heiv seg for rundt og ringte til kjøper nr1 og sa han kunne få den for 28. Han fekk et høfelig svar tilbake at den bilen kunne han kjøre så langt oppi ra.... Som det var mulig. Enda på visa var at han fekk solgt bilen 2 månder etterpå for 26000?
karma is a biatch

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av DrGreve »

Å bruke sms-meldinger som referanse for ett avtalebrudd kommer du desverre ikke langt med. Hvis selgeren sletter sine meldinger klarer du ikke å bevise at ett OK fra han handler om salgsobjektet. Han kan finne mange forklaringer på hva OK var ment for.
Det beste er vel å bruke opptakerfunksjonen på telefonen når man inngår avtaler?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Intruder »

Skulle til å skrive at ærlighet varer lengst.........men så har jeg et bilsalg selv på samvittigheten,om ikke kalifisert for livstidsstraff så lell da gutt... :sorry :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar