Avtalebrudd?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Avtalebrudd?

Legg inn av Kawasaki »

Vet det er et par skikkelige advokater inne på dette forumet + en haug med forståsegpåere.

Jeg har ved flere anledninger opplevd at selger(e) av annonserte ting på Finn.no har trukket seg fra en avtale om salg,med forskjellige "unnskyldninger". Det mest vanlige er at noen har vært raskere på å møte opp med cash i hånden,og jeg har en viss forståelse for at selger vil sikre seg å bli kvitt det dem selger.

Men hvis man på bakgrunn av en annonse sender en SMS hvor man skriver;" jeg kjøper objektet du har annonsert" mvh...

Har man da inngått en slags juridisk avtale om at man må kjøpe til prisen i annonsen?

Og hvis selger umiddelbart svarer " OK" på nevnte SMS, har han/hun da forpliktet seg til å selge til meg?

Moralsk sett så er jeg ikke i tvil om hva som er riktig,men hvordan er det juridisk? Kan selger/kjøper saksøke skjorta av hverandre? :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av AJ »

Har ingen juridisk bakgrunn av betydning, men mener at Avtaleloven må kunne komme til anvendelse tilfellene du nevner.

Kanskje et og annet fornuftig å lese her også: http://no.wikipedia.org/wiki/Avtale" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Intruder »

Hvis selger / kjøper sier det ikke foreligger en muntlig avtale tror jeg dette er vanskelig å motbevise...
Og å bringe advokater inn i noe slikt er iallfall ikke noe jeg ville vurdert.. :vs

Men har du en SMS som bekrefter avtalen blir det jo en helt annen sak...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Kawasaki »

Intruder skrev:Hvis selger / kjøper sier det ikke foreligger en muntlig avtale tror jeg dette er vanskelig å motbevise...
Og å bringe advokater inn i noe slikt er iallfall ikke noe jeg ville vurdert.. :vs
Advokater + forståsegpåere :knegg
Intruder skrev:Men har du en SMS som bekrefter avtalen blir det jo en helt annen sak...
Har sms der selger svarer ok på min sms om at jeg kjøper objektet som annonsert. Har også skjerm-print av annonsen.

Skal jeg saksøke trønder'n :twisted
ikkebike.norwegianforum.net

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av ArcticTiger »

Hva var det du gikk glipp av nå da :-k

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av TomB »

Kawasaki skrev:
Intruder skrev:Hvis selger / kjøper sier det ikke foreligger en muntlig avtale tror jeg dette er vanskelig å motbevise...
Og å bringe advokater inn i noe slikt er iallfall ikke noe jeg ville vurdert.. :vs
Advokater + forståsegpåere :knegg
Intruder skrev:Men har du en SMS som bekrefter avtalen blir det jo en helt annen sak...
Har sms der selger svarer ok på min sms om at jeg kjøper objektet som annonsert. Har også skjerm-print av annonsen.

Skal jeg saksøke trønder'n :twisted
Ja, alle trøndere bør saksøkes :knegg
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av tagesk »

Kawasaki skrev: Skal jeg saksøke trønder'n :twisted
Nei.

Hovedsakelig fordi det du da gjør, er å pøse ressurser (dine og andres) ned i en negativ tanke.
Bruk ressursene på ferie, bensin, mat og vakker musikk i steden.

Å saksøke noen for å få lov til å kjøpe noe, det høres helt absurd ut i mine ører.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Kawasaki »

tagesk skrev:
Kawasaki skrev: Skal jeg saksøke trønder'n :twisted
Å saksøke noen for å få lov til å kjøpe noe, det høres helt absurd ut i mine ører.

[TaSK]
Hadde du visst hva det var snakk om,så hadde det blitt enda mere absurd :knegg

Selvfølgelig kommer jeg ikke til å legge mere energi i dette enn å rable litt om det,og kanskje dra han trønder'n i barten hvis jeg noen gang treffer han.

Men det er så forbaska irriterende med folk som ikke holder ord,har opplevd det et par ganger for mye. Hvorfor er det så vanskelig å bare si som det er; "Jeg selger til førstemann med tilstrekkelig penger i hånden",det ville vært en ærlig sak.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av RuneMC »

Kommer jo an på prisklasse dette.

Noen ting blir man gjensidig bundet av ved et bud, som boligkjøp og auksjoner.

Har selv solgt leilighet der jeg valgte å ikke forfølge en som trakk et bud, pga at personen var en eldre dame som var litt vel impulsiv - selv om megler mente vi hadde en grei sak. Fikk solgt den allikevel noe senere og til litt bedre pris.

Ad finn.no ting&tang ville jeg personlig sett mer positivt på en kjøper som ringte opp og f.eks. avtalte henting og betaling framfor en enkel SMS der man ikke får noe inntrykk av personen som sender SMS'en - det er nok dessverre vanligere at det er kjøpere som er useriøse og trekker seg. Men har man som selger, først gitt tilslaget til en kjøper, så bør en stå ved det, mener nå jeg.

Men det er mange forskjellige personligheter der ute, så ville vel gått videre uten å tenke så mye på det...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Smurfen
Innlegg: 162
Registrert: 07 apr 2012, 20:57
Motorsykkelen din: Suzuki svf 650 Gladius
Sted: Røros

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Smurfen »

TomB skrev:
Kawasaki skrev:
Intruder skrev:Hvis selger / kjøper sier det ikke foreligger en muntlig avtale tror jeg dette er vanskelig å motbevise...
Og å bringe advokater inn i noe slikt er iallfall ikke noe jeg ville vurdert.. :vs
Advokater + forståsegpåere :knegg
Intruder skrev:Men har du en SMS som bekrefter avtalen blir det jo en helt annen sak...
Har sms der selger svarer ok på min sms om at jeg kjøper objektet som annonsert. Har også skjerm-print av annonsen.

Skal jeg saksøke trønder'n :twisted
Ja, alle trøndere bør saksøkes :knegg
Nei FUUUUUUUUUU je e trønder da og snil og grei :lol
Bergstaden og Omegn MC (BOMC)
20.04.2012 Yamaha virago xv1100 1991
30.04.2016 Suzuki svf 650 2013 overligger

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Baron von Waffel »

tagesk skrev:
Kawasaki skrev: Skal jeg saksøke trønder'n :twisted
Nei.

Hovedsakelig fordi det du da gjør, er å pøse ressurser (dine og andres) ned i en negativ tanke.
Bruk ressursene på ferie, bensin, mat og vakker musikk i steden.

Å saksøke noen for å få lov til å kjøpe noe, det høres helt absurd ut i mine ører.

[TaSK]
Enig med TaSK. Eneste som vil tjene så saksøking i sånne saker er advokatene. Selv om man har rett.

I Kong Christian Vs Norske Lov av 15. april 1687 art. 5-1-1 er prinsippet om at avtaler skal holde gjort til norsk lov med følgende ordlyd: ”En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver”.

Så i prinsippet kan man kreve avtalen fullbyrdet. Men for min del tar jeg ingen alvorlig som ønkser å kjøpe et brukt motorkjøretøy usett.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Vagabond60 »

Kawasaki skrev:Vet det er et par skikkelige advokater inne på dette forumet + en haug med forståsegpåere.

Jeg har ved flere anledninger opplevd at selger(e) av annonserte ting på Finn.no har trukket seg fra en avtale om salg,med forskjellige "unnskyldninger". Det mest vanlige er at noen har vært raskere på å møte opp med cash i hånden,og jeg har en viss forståelse for at selger vil sikre seg å bli kvitt det dem selger.

Men hvis man på bakgrunn av en annonse sender en SMS hvor man skriver;" jeg kjøper objektet du har annonsert" mvh...

Har man da inngått en slags juridisk avtale om at man må kjøpe til prisen i annonsen?


Og hvis selger umiddelbart svarer " OK" på nevnte SMS, har han/hun da forpliktet seg til å selge til meg?
Ja, dere har inngått en avtale og er bindende for begge parter, du har jo også fått akspet fra selger.

Moralsk sett så er jeg ikke i tvil om hva som er riktig,men hvordan er det juridisk? Kan selger/kjøper saksøke skjorta av hverandre? :-k
Her kommer det ann på hvor dyr skjorta er (eller om du som kjøper kunne gjort et godt kjøp?)

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Vagabond60 »

Trykke litt fort på Ok her.

Er det noe av verdi ?
Er det et sjeldent objekt, så spiller jo dette inn.

Noe kan det være å hente, men mye ergrelser. Spørsmålet er om du har lidt noe tap ?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av TBI81 »

Ikke opplevd alt for mange slike 'kjøp'. Men de få gangene det har skjedd, inkludert bilkjøp, så har jeg etter litt selvpining innsett at det kan være det samme. Slike folk vil jeg ikke handle med uansett. Tenk hvis noe hadde vist seg å bli problematisk etter kjøpet. Betviler at en slik selger da er lett å ha med å gjøre ..

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Avtalebrudd?

Legg inn av Snikkeren »

Hva hvis vi snur situasjonen litt da?
La oss si at man har inngått avtale om å selge en sykkel, og avviser andre eventuelle kjøpere. Og så dukker ikke kjøper opp?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar