Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Svein2 skrev:Når man ser hvordan enkelte sparker rundt seg mot andre sykkeltyper og slag,
er det litt moro å se hva de hadde som valg på øverste hylle før de gjorde det valget de gjorde:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 349#p60349" onclick="window.open(this.href);return false;

Godt nyttår til dere alle. :thx
Siden linken din tilfeldigvis åpnet seg med et innlegg fra meg , så er jeg kanskje en av dem som du mener sparker rundt seg :P :p
Og nå blir jeg desverre nødt til å forsvare valget mitt igjen :[-o<

Innlegget ble altså skrevet i desember 2010 før jeg hadde fått sykkelen jeg nå har på veien. Min F800GS er en 2011 modell bestilt rett før nyttår 2011 og på veien første gang våren 2011.

Før dette trodde jeg at mitt første valg en ny R1200GS siden jeg hadde hatt en slik fra før , og skulle jeg gått bort fra ADV segmentet ville jeg sikkert ha valgt en K1300S eller ZZR1400.
Men jeg er en av dem som nok kun hadde brukt en K1300S eller ZZR1400 ca 20-30% av effektpotensialet. Jeg hadde sikkert savnet mulighetene for disse turene på fjellet eller i skogen på sykkelen alt for mye. Sikkert også sittestillingen og oversikten. En slik sykkel er sikkert bare morsom de få gangene man drar på over de berømmelige 20-30%

Jeg satset imidlertid den gangen på noe lettere alternativ i ADV klassen etter å ha lest tester og brukererfaringer på diverse ADV forum.
Den R1200GSen jeg hadde huskes som tung og litt uhamslig på skog- og fjellveiene selv om jeg vet om flere med R1200GS som hadde kjørt flettene av meg.
Jeg har i to sesonger blitt enormt overrasket og fornøyd med F800GS, derfor spiller det så liten rolle hva noen andre mener.
Den er bunnsterk med nesten flat momentkurve og maks dreiemoment nesten med en gang , den er gedigen (hvis man tenker på høyde) men relativt lett, den er komfortabel for dagsetapper på 80 mil og har lasteevne som nesten ingen kan vise maken til. Dessuten kan den ta meg med nesten alle steder jeg kan tenke meg å kjøre. Dette gjør den på en trygg og komfortabel måte uten fare for meg selv eller sykkeldeler. En tusenkunstner med andre ord.
Med alle disse egenskapene så spiller det faktisk liten rolle om den mangler det ene som f.eks en K1300S eller ZZR1400 har , og det er toppfart som kan brukes på autobahn under snart ulovlige forhold.
Eneste jeg føler at jeg mangler i luxuslivene vi lever er ESA , TC og LED/Xenon hovedlys.
Så foreløpig har jeg egentlig funnet sykkelen som dekker det jeg ønsker aller mest , men ante ikke dette før jeg fikk sykkelen på veien og brukt den en stund (det er vel helt normalt)

Hadde jeg skulle valgt igjen så hadde sikkert valget falt på den nye F800GS med ESA og TC eller en ny R1200GS med allt av tekniske dippedutter.
Men håper helst på en enda mer oppdatert F800GS siden jeg ikke trenger motoren i R1200GS men alle dippeduttene den har :P :p
Sist redigert av Bringisen den 31 des 2012, 15:30, redigert 5 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av hakhap »

Hvis jeg skal ta denne tråd her så bruker jeg kun 20% av min 1100CC ca 60HK og er av helt feil type av MC da det er en cruiser :redface

synes det er veldig mye prat om hvor best ADV eller Sportstourer er, mest ADV sykkel gjengen da de er i flertall :-k

Så jeg ser for meg at jeg trenger å bygge en ADV Sport Touring Cruiser eller ADVSTC MC :-)å

Ser for meg en 80-120 Hk, 700CC og 250NM fra 1 - 12000 rpm :lol

finner det flott att så mange er så engasjert i hva som er det beste.

godt med lite PMS hysterie så her på sluten av året :prf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

hakhap skrev:
synes det er veldig mye prat om hvor best ADV eller Sportstourer er, mest ADV sykkel gjengen da de er i flertall :-k
Ja slik blir det vet du , når man fucker hverandre opp. :P :p
Og de som kjører ADV sykler er kanskje i flertall både her inne og på veien , i allefall med første øyekast og ved et blikk på salgstatistikker.
Men til mitt eget forsvar så føler jeg at vi som kjører ADV sykler hele tiden blir konfrontert med valget vi har tatt , kanskje er det mange "skap" Adventurister der ute. Som kanskje er litt usikker og nyskjerrig på hva som gjør disse rare skapningene av noen maskiner så bra. ;-)
Når vi som kjører disse rare skapningene prøver å forklare hvorfor, så blir vi ofte avspist med at vi rakker ned på dem som har valgt andre sykkeltyper. Ofte med utsagn som ;"hva er så galt med å ville ha en stor motor som går bra" , "tror dere at vi kjører på grensen og som et svin hele tiden fordi vi har disse syklene" , "tror dere ikke at syklene våre også kan kjøres på grus", "asfalt egenskapene er det viktigste" , "ADV syklene blir ofte aldri brukt utenfor veien" osv.
Men hvis jeg får være ærlig og blir trodd på dette, så har jeg selvfølgelig ingeting i mot hverken den ene aller andre sykkeltypen eller personene som velger. Jeg ønsker bare å formidle at det finnes mange fantastiske motorsykler der ute slik at alle kan få det de vil ha , vi er heldige :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:
simpson skrev:Helt enig. Liker fronten og lyktene, men det var også ett sleivspark for å se om ZZR gutta var våkne enda... :vs
De pleier å være kjappe på avtrekkeren når det gjelder sine sykler.
Kawafolk liker å sove lenge om morran, det vet æ alt om.
Ingenting e bedre enn å kawe under dyna......
Hoho! :knegg
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

Svein2 skrev:Når man ser hvordan enkelte sparker rundt seg mot andre sykkeltyper og slag,
er det litt moro å se hva de hadde som valg på øverste hylle før de gjorde det valget de gjorde:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 349#p60349" onclick="window.open(this.href);return false;

Godt nyttår til dere alle. :thx
Det som gjaldt igår, behøver ikke å gjelde idag :[-X

Ting forandrer seg.....behov osv

Kjøpte R1200GS 05 mod. på slutten av 2010, pga samboer`n skulle være med mer, bytta ut SV 1000S. ( mange venner som lurte da :lol )
Senvinteren 2012, så er ikke skrotten hennes helt i vater. Hun sier at dette året kan hun dessverre ikke bli med.
Drømmesykkelen for oss 2, var da 2010 R1200GS pga nyere motor, ESA osv.

Ser da at det blir solo-kjøring og velger da bort touringsykler, og havner på F800R (liker nakne mc) :yeyeye
Hva som skjer i 2014 vet jeg ikke, i 2013 skal hun prøve å være med litt igjen. :D
Kanskje GTR, R1200R, RT osv. Må da ha en "lekesykkel" ved siden av.

Drømmesykkel? Er vel en Duc 848 :yeyeye men det blir med drømmen.....pga skrotten :evil


Godt nyttår
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Svein2 skrev:Når man ser hvordan enkelte sparker rundt seg mot andre sykkeltyper og slag,
er det litt moro å se hva de hadde som valg på øverste hylle før de gjorde det valget de gjorde:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 349#p60349" onclick="window.open(this.href);return false;

Godt nyttår til dere alle. :thx
:knegg

..og Godt Nytt År ja!
Sist redigert av ZZR-Erling den 31 des 2012, 16:06, redigert 1 gang totalt.

KawaKjetil

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av KawaKjetil »

Jompa skrev:Kawafolk liker å sove lenge om morran, det vet æ alt om.
Ingenting e bedre enn å kawe under dyna......
Hehe, knallgod kommentar. En god grunn til å beholde gamle Kawaen :D

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Bergen skrev:
Jompa skrev:Kawafolk liker å sove lenge om morran, det vet æ alt om.
Ingenting e bedre enn å kawe under dyna......
Hehe, knallgod kommentar. En god grunn til å beholde gamle Kawaen :D
Men de går tidlig å legger seg også , mulig det er så slitsomt å ha en Kawa at det krever mye søvn :lol

Nei huff , dette kan slå tilbake på meg selv , jeg har jo hatt 3 Kawasakier...

Takk for det gamle Kjetil og til alle dere andre. Feire med måte i kveld :bb_p:
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

Bringisen skrev:
Bergen skrev:
Jompa skrev:Kawafolk liker å sove lenge om morran, det vet æ alt om.
Ingenting e bedre enn å kawe under dyna......
Hehe, knallgod kommentar. En god grunn til å beholde gamle Kawaen :D
Men de går tidlig å legger seg også , mulig det er så slitsomt å ha en Kawa at det krever mye søvn :lol
Siden jeg er utpreget A menneske blir det gudskjelov aldri noen kawa på meg.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

Deilig og tenke på at jeg bare bruker 20% av motoren. det betyr jo at jeg har 80% i reserve å leke meg med. Deilig tanke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Deilig og tenke på at jeg bare bruker 20% av motoren. det betyr jo at jeg har 80% i reserve å leke meg med. Deilig tanke.
Det er tanken som teller :P :p
Og siden du bare bruker 20% og har resten i reserve så leker du deg jo ikke med dem , du leker med tanken ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Deilig og tenke på at jeg bare bruker 20% av motoren. det betyr jo at jeg har 80% i reserve å leke meg med. Deilig tanke.
Det er tanken som teller :P :p
Og siden du bare bruker 20% og har resten i reserve så leker du deg jo ikke med dem , du leker med tanken ;-)
Av nysgjerrighet .... hvor mye av motoren bruker du? Hvor går grensa for det akseptable av for hvor mange % av motoren man bruker, og hvordan regner man seg fram til hvor mye man bruker?
Hvis man skal gå ut fra for hva som er nødvendig ... da hadde vi alle kjørt rundt på 125 ccm

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

@Jhn; Når du har en grei, allminnelig masjfart på Sykkern, hva er turtalle på mottorn da :-k Hvor mye effffekkt yter mottorn ved det tuurtalle? Så kan du regne ut hvor mye prossent det er av maxefffekta :prf
Og Godt nytt Mottor-sykkel-år :cheers

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

jhn skrev: Av nysgjerrighet .... hvor mye av motoren bruker du? Hvor går grensa for det akseptable av for hvor mange % av motoren man bruker, og hvordan regner man seg fram til hvor mye man bruker?
Hvis man skal gå ut fra for hva som er nødvendig ... da hadde vi alle kjørt rundt på 125 ccm
Njaei, 125 hadde vært unødvendig. Man skal jo helst reise kollektivt.

Sjøl så bruker jeg 100% av motorene. Kan jo skru ut den ene pluggen på boxern og bare bruke 50%? Men går bensinforbruket ned med 50% da, hvis jeg kobler vekk dysene på den sida som jeg har fjerna de 50%-ene på da :scratch Da klarer jeg plutselig over 80 mil på en tank!
Verre med thumperen, der er bare en sylinder så det må bli alt eller intet :scratch Og med intet så blir det stillstand. Fint på teltur det, i alle fall den tida men ligger i teltet. Men med 0% blir det jo en nullutslippssykkel, da blir Zero glade? Men det blir lite eventyr ut av det.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Jompa »

ArcticTiger skrev:@Jhn; Når du har en grei, allminnelig masjfart på Sykkern, hva er turtalle på mottorn da :-k Hvor mye effffekkt yter mottorn ved det tuurtalle? Så kan du regne ut hvor mye prossent det er av maxefffekta :prf
Og Godt nytt Mottor-sykkel-år :cheers
Det blir ikke riktig å regne sånn.
Motoren yter akkurat så mye som det skal til for å holde farta, kraft er lik motkraft.
Hvis du kjører i konstant fart på flatmark, må motoren yte mindre enn om du kjører med samme fart,samme gear og samme turtall i motbakkke.
Om du ruser en motor på fullt turtall og sykkeln står i fri, vil kraft og effekt tilsvare friksjonen i motoren
og ingenting mer, uansett makseffekt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar