Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Tom »

TomB skrev:Jeg liker også å kunne utnytte sykkelens potensiale, det kan ikke jeg med 180hk++ :redface
Eg klarer no fint å utnytte min sykkel uten å frykte at lappen ryk, den trivest godt på svingete smale vestlandsveier,er komfortabel men alikavel morrosom og den takler lett langtouring.
At der er 180hk+ på enden av turtallsregisteret betyr ikkje at en må ligge der oppe, for der er plenty med krefter rundt 3000-6000odm.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR-Tom skrev:
TomB skrev:Jeg liker også å kunne utnytte sykkelens potensiale, det kan ikke jeg med 180hk++ :redface
Eg klarer no fint å utnytte min sykkel uten å frykte at lappen ryk, den trivest godt på svingete smale vestlandsveier,er komfortabel men alikavel morrosom og den takler lett langtouring.
At der er 180hk+ på enden av turtallsregisteret betyr ikkje at en må ligge der oppe, for der er plenty med krefter rundt 3000-6000odm.
m-m, vi har skjønt det :prf

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:
ZZR-Tom skrev:
TomB skrev:Jeg liker også å kunne utnytte sykkelens potensiale, det kan ikke jeg med 180hk++ :redface
Eg klarer no fint å utnytte min sykkel uten å frykte at lappen ryk, den trivest godt på svingete smale vestlandsveier,er komfortabel men alikavel morrosom og den takler lett langtouring.
At der er 180hk+ på enden av turtallsregisteret betyr ikkje at en må ligge der oppe, for der er plenty med krefter rundt 3000-6000odm.
m-m, vi har skjønt det :prf
Aye
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
ZZR-Tom skrev:
TomB skrev:Jeg liker også å kunne utnytte sykkelens potensiale, det kan ikke jeg med 180hk++ :redface
Eg klarer no fint å utnytte min sykkel uten å frykte at lappen ryk, den trivest godt på svingete smale vestlandsveier,er komfortabel men alikavel morrosom og den takler lett langtouring.
At der er 180hk+ på enden av turtallsregisteret betyr ikkje at en må ligge der oppe, for der er plenty med krefter rundt 3000-6000odm.
m-m, vi har skjønt det :prf
TomB har jo et poeng ... det er jo mange som mener det er artigere å kjøre kjapt på en slapp moped, enn slapt på en kjapp moped

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

mekkern skrev:faen gutta er detta for tull???
alle kjøper vell det dem har lyst på???
noen "trenger" 125ccm andre "trenger" 2300ccm+++ for å oppnå mc nirvana..
noen kjøper dyre sykler noen kjøper billige
noen kjører langt-andre til pølsebua eller bare pusser og fikler...

Men vi må da innse at andre har andre valg enn oss selv-og det er deilig for da kan vi fortelle hva VI synes er fortrefflig med VÅR sykkel,og VÅR tur..
Selv om jeg er kjempefornøyd med vraka mine er ikke det noen kritikk mot andres valg og det tror ikke jeg er tilfellet her heller.
Det er nettopp det jeg prøver å komme frem til....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Tom »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
ZZR-Tom skrev:
TomB skrev:Jeg liker også å kunne utnytte sykkelens potensiale, det kan ikke jeg med 180hk++ :redface
Eg klarer no fint å utnytte min sykkel uten å frykte at lappen ryk, den trivest godt på svingete smale vestlandsveier,er komfortabel men alikavel morrosom og den takler lett langtouring.
At der er 180hk+ på enden av turtallsregisteret betyr ikkje at en må ligge der oppe, for der er plenty med krefter rundt 3000-6000odm.
m-m, vi har skjønt det :prf
TomB har jo et poeng ... det er jo mange som mener det er artigere å kjøre kjapt på en slapp moped, enn slapt på en kjapp moped
Må en kjøre kjapt sjølv om en har motor?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:Trenger ikkje 1400, men er no greit at det er litt moro å kjøre og
Det er vel derfor de fleste av oss kjører MC , fordi det er morro å kjøre. Men hva er det som gjør det mer morro fordi det er 1400ccm ?
Jeg svarer for meg sjøl: jeg liker at draget er der, sterkt og jevnt, selv med mye last. Jeg liker å måtte gire lite, og slippe å lete etter rett gir til enhver tid, også kan man jo snu på flisa, hva er det som gjør lite kubikk bedre? :-)
Vi er jo enig jo :D .
Jeg også liker at draget er der , sterkt og jevn (helst på lavere turtall) , selv med mye last. Jeg og liker også å gire så så lite som mulig, og slippe å lete etter rett gir til enhver tid ( helst bruke 3 giret til nesten alt)
Og hva gjør lite kubikk bedre? Ikke vet jeg , har ikke hatt lite kubikk siden lettsykkel tiden.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av TomB »

ZZR-Tom skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
ZZR-Tom skrev:
TomB skrev:Jeg liker også å kunne utnytte sykkelens potensiale, det kan ikke jeg med 180hk++ :redface
Eg klarer no fint å utnytte min sykkel uten å frykte at lappen ryk, den trivest godt på svingete smale vestlandsveier,er komfortabel men alikavel morrosom og den takler lett langtouring.
At der er 180hk+ på enden av turtallsregisteret betyr ikkje at en må ligge der oppe, for der er plenty med krefter rundt 3000-6000odm.
m-m, vi har skjønt det :prf
TomB har jo et poeng ... det er jo mange som mener det er artigere å kjøre kjapt på en slapp moped, enn slapt på en kjapp moped
Må en kjøre kjapt sjølv om en har motor?
Liker å piske`n litt se, høyt turtall, høy lyd = morro :lol

Så kan ha det morro på moppe å jeg :prop:
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Hovedgrunnen til at jeg en gang i tiden gikk fra 750 til 1100 var at jeg stort sett kjørte med 2 på og syntes 750 ble litt tamt og mye giring. Selv om kona nå kjører egen sykkel og eneste pasasjeren jeg stort sett har bakpå er datteren min på 13 som ikke veier stort så kan jeg ikke tenke meg å gå ned i kubikk. Og bruker disse hestene støtt og stadig ved akselrasjoner. Har kjørt meg selv ut av farlige sitvasjoner flere en en gang.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
TomB skrev:Jeg liker også å kunne utnytte sykkelens potensiale, det kan ikke jeg med 180hk++ :redface
Eg klarer no fint å utnytte min sykkel uten å frykte at lappen ryk, den trivest godt på svingete smale vestlandsveier,er komfortabel men alikavel morrosom og den takler lett langtouring.
At der er 180hk+ på enden av turtallsregisteret betyr ikkje at en må ligge der oppe, for der er plenty med krefter rundt 3000-6000odm.
Ahhh, endelig...det der var noen av de tingene jeg ville høre som jeg også selv har funnet ut.
"Jeg liker å kunne utnytte sykkelens potensiale" , det er vel det essensielle i dette med å ha et råskinn og det er jo helt fabelaktig. Men for meg klare jeg ikke å utnytte dette uten fare for f.eks lappen her i Norge.
Men det er jo bare helt topp at du greier dette fint :thumleft
Svingete vestlandsveier med sykler som er komfortable på langtur er jo noe vi alle er opptatt av og elsker :-)
Og det er jo politisk helt korrekt at man ikke trenger å utnytte de 180 hestene selv om de er der, det klinger jo flott. Det viktigste som du skriver er jo dreiemoment der man trenger det inturtallsregisteret , dette er jo det viktigste på svingete vestlandsveier og til touring.
Om de 180 hestene ligger der oppe på 10000rpm betyr jo ikke så mye når man ikke trenger å ligger der oppe.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Hovedgrunnen til at jeg en gang i tiden gikk fra 750 til 1100 var at jeg stort sett kjørte med 2 på og syntes 750 ble litt tamt og mye giring. Selv om kona nå kjører egen sykkel og eneste pasasjeren jeg stort sett har bakpå er datteren min på 13 som ikke veier stort så kan jeg ikke tenke meg å gå ned i kubikk. Og bruker disse hestene støtt og stadig ved akselrasjoner. Har kjørt meg selv ut av farlige sitvasjoner flere en en gang.
Men nå har de fleste Adventuresyklene en motorkontruksjon som er veldig momentsterk på lave turtall og lav gearet i forhold til mange asfaltsykler så det å kjøre med to på og bagasje krever ikke my giring og jaging av turtall.
Ikke uten grunn det er mange boxer/V-motorer i disse syklene.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Hovedgrunnen til at jeg en gang i tiden gikk fra 750 til 1100 var at jeg stort sett kjørte med 2 på og syntes 750 ble litt tamt og mye giring. Selv om kona nå kjører egen sykkel og eneste pasasjeren jeg stort sett har bakpå er datteren min på 13 som ikke veier stort så kan jeg ikke tenke meg å gå ned i kubikk. Og bruker disse hestene støtt og stadig ved akselrasjoner. Har kjørt meg selv ut av farlige sitvasjoner flere en en gang.
Vet ikke hvilken sykkel du snakker om her men når man har last og passasjerer så er det vel ikke hestekreftene som er det mest essensielle , det er vel dreiemomentet.
Jeg synes f,eks en GPX 750R som jeg hadde en gang med 106hk var slappere enn F800GS med 86hk. Det er fordi dreiemomentet er høyere lavere i registeret på F800GS.
Faktisk føles F800GS mer fleksibel med henblikk på dette en ZX10 fra 1989 med 136hk.
Men selvfølgelig kan ikke dette sammenlignes likevel fordi de firesylindrede turtallsmotorene kunne dras mye lenger ut på turtallsregisteret , noe som gjorde at det skjedde mye etter 8000rpm.
Men det er ikke alltid det er i det området man trives best i.
Men hvis du har problem med moment og akselerasjon med last på 13kg så er det klart at noe er galt. Slik er det vel ingen som ønsker å ha det :-)å
Og da kan jeg forstå at du ikke kan komme deg ut av farlige situasjoner. Men med sykler som akselererer f.eks 0-100 på 4sek bør holde greit , vel. Hvor mange biler gjør den øvelsen på samme tid?

Men dere.....begynner ikke denne tråden som omhandler eventyr og reiseenduroer å bli en smule utvannet?
Kanskje de som er interessert lage en annen tråd der man kan diskutere hvor mye kubikk som er nok? :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev: Kanskje de som er interessert lage en annen tråd der man kan diskutere hvor mye kubikk som er nok? :thumleft
Nok er forlite

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ejs »

:prop:

Må nok ha 200 hk pr.liter for å bli fornøyd.? :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Man må ha så mye at man kan "tenne raketten" av og til :knegg

Svar