Ny sykkel i 2013

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Bringisen »

kz1300 skrev:
Bringisen skrev:
TomB skrev:
kz1300 skrev:
jeg tror at kjøregleden er større på en stor sykkel med godt dreimoment.
Det behøver det ikke å være :[-X

Kommer helt an på hvordan du liker å kjøre.

Stor motor, ja passer på touringsykler, men ikke nødvendigvis for "morro" :prop:

Mc, er fornuftig, ferdigsnakka :[-(
Dette er selvfølgelig jeg enig i TomB.

Dessuten har da skjelden motorsykkel i det hele tatt blitt betegnet som fornuftig :-k

Jeg har selv gått både opp og ned i størrelse hvis man snakker om kubikk. Gikk fra ZX10 til CBR600 og merket ikke så mye annet enn at CBRen måtte ha mer turtall for at det skulle gå unna og for å få dreiemoment.
Jeg gikk fra R1200GS til F800GS uten å merke like mye.
Det er ikke bare kubikk som teller når man skal ha det kjekt , det er også viktig å tenke på hvordan er dreiemomentskurven , hvilken vekt og på kjørestil.

En Z1300 var gromme greier når den kom i 1978 med 120hk og 118Nm , men den veide 297kg tørr
I dag har en 1300ccm sykkel minst 175hk og 140Nm ,veier mye mindre og greier seg med 2 sylindre mindre, kanskje til og med 4 mindre.
Tiden og utviklingen går fremover.
Et annet element og ta med seg i tankegangen er at en 800ccm motor med kun 2 sylindre har gjerne kun 20-30hk mindre og kun 20-30Nm mindre enn f.eks Z1300 , og ikke nok med det så skal Z1300 drasse på en "feit passasjer" i forhold til en lett 800cc. En lett 800ccm veier gjerne undrer 200kg mens Z1300 veier ca 300kg.
Nærmere 100hk og 90Nm i en sykkel som veier 200kg er tro det eller ei helt greit både til morro og til langtur. Dessuten koster en sykkel med slike spesifikasjoner kanskje 100.000,- mindre enn en sykkel med 120hk og 120Nm.
Med all respekt TomB og Bringisen, jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skal ha meg til å vurdere sykler jeg ikke er inntressert i. Jeg er helt sikker på at 800 klassen er kjempefine sykler og sikkert godt nok også for meg, men valget om klasse og kubikk har jeg tatt for lenge siden det har jeg skrevet i denne tråden fra mitt første innlegg. Det jeg har forsøkt å få hjelp til er vurderingen av de 4 - 5 aktuelle kandidatene og jeg syns joo skrev på side 11 i denne tråden var et godt innlegg. Han skrev sitat "Du sitter nok ikke med skjegget i postkassa uansett hva du velger av de 4-5 "toppkandidatene". Og det har jeg tenkt til å slå meg til ro med, uansett hvilken av disse toppkandidatene jeg velger så vil jeg få en helt topp sykkel å videreføre MC innteressen på.

Og jeg har ikke brukt ordet fornuftig i forhold til bruk av MC, det jeg sa er at ikke alle valg om kjøp av MC er basert på fornuft. Det vil si at jeg er forbi fornuften i min tankerekke og valget med 1200 kubikk og ADV klasse er tatt for min del.
Hehe , det var da på ingen måte meningen å prøve å få deg til å vurdere sykler du ikke er interessert i , fysjom :vs Det vil jeg også ha meg frabedt , det finnes nok av dem med slik skjult agenda ;-)

Min intensjon var kun uttalelsen din om at det sikkert er mer kjøreglede i en stor sykkel med høyt dreiemoment.
Da ville jeg bare komme med en argumentasjon i håp om at ikke noen skulle misforstå og tro at man kun får kjøreglede i store tunge sykler med dreiemoment med høyt siffer.
Jeg vil ikke prøve og omvende noen , heller ikke dem som er overbevist om at størst og tyngst er best. You see :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Bringisen »

kz1300 skrev:
Bringisen skrev:
TomB skrev:
kz1300 skrev:
jeg tror at kjøregleden er større på en stor sykkel med godt dreimoment.
Det behøver det ikke å være :[-X

Kommer helt an på hvordan du liker å kjøre.

Stor motor, ja passer på touringsykler, men ikke nødvendigvis for "morro" :prop:

Mc, er fornuftig, ferdigsnakka :[-(
Dette er selvfølgelig jeg enig i TomB.

Dessuten har da skjelden motorsykkel i det hele tatt blitt betegnet som fornuftig :-k

Jeg har selv gått både opp og ned i størrelse hvis man snakker om kubikk. Gikk fra ZX10 til CBR600 og merket ikke så mye annet enn at CBRen måtte ha mer turtall for at det skulle gå unna og for å få dreiemoment.
Jeg gikk fra R1200GS til F800GS uten å merke like mye.
Det er ikke bare kubikk som teller når man skal ha det kjekt , det er også viktig å tenke på hvordan er dreiemomentskurven , hvilken vekt og på kjørestil.

En Z1300 var gromme greier når den kom i 1978 med 120hk og 118Nm , men den veide 297kg tørr
I dag har en 1300ccm sykkel minst 175hk og 140Nm ,veier mye mindre og greier seg med 2 sylindre mindre, kanskje til og med 4 mindre.
Tiden og utviklingen går fremover.
Et annet element og ta med seg i tankegangen er at en 800ccm motor med kun 2 sylindre har gjerne kun 20-30hk mindre og kun 20-30Nm mindre enn f.eks Z1300 , og ikke nok med det så skal Z1300 drasse på en "feit passasjer" i forhold til en lett 800cc. En lett 800ccm veier gjerne undrer 200kg mens Z1300 veier ca 300kg.
Nærmere 100hk og 90Nm i en sykkel som veier 200kg er tro det eller ei helt greit både til morro og til langtur. Dessuten koster en sykkel med slike spesifikasjoner kanskje 100.000,- mindre enn en sykkel med 120hk og 120Nm.
Med all respekt TomB og Bringisen, jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skal ha meg til å vurdere sykler jeg ikke er inntressert i. Jeg er helt sikker på at 800 klassen er kjempefine sykler og sikkert godt nok også for meg, men valget om klasse og kubikk har jeg tatt for lenge siden det har jeg skrevet i denne tråden fra mitt første innlegg. Det jeg har forsøkt å få hjelp til er vurderingen av de 4 - 5 aktuelle kandidatene og jeg syns joo skrev på side 11 i denne tråden var et godt innlegg. Han skrev sitat "Du sitter nok ikke med skjegget i postkassa uansett hva du velger av de 4-5 "toppkandidatene". Og det har jeg tenkt til å slå meg til ro med, uansett hvilken av disse toppkandidatene jeg velger så vil jeg få en helt topp sykkel å videreføre MC innteressen på.

Og jeg har ikke brukt ordet fornuftig i forhold til bruk av MC, det jeg sa er at ikke alle valg om kjøp av MC er basert på fornuft. Det vil si at jeg er forbi fornuften i min tankerekke og valget med 1200 kubikk og ADV klasse er tatt for min del.
Hehe , det var da på ingen måte meningen å prøve å få deg til å vurdere sykler du ikke er interessert i , fysjom :vs Det vil jeg også ha meg frabedt , det finnes nok av dem med slik skjult agenda ;-)

Min intensjon var kun uttalelsen din om at det sikkert er mer kjøreglede i en stor sykkel med høyt dreiemoment.
Da ville jeg bare komme med en argumentasjon i håp om at ikke noen skulle misforstå og tro at man kun får kjøreglede i store tunge sykler med dreiemoment med høyt siffer.
Jeg vil ikke prøve og omvende noen , heller ikke dem som er overbevist om at størst og tyngst er best. You see :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av TomB »

kz1300 skrev:
Bringisen skrev:
TomB skrev:
kz1300 skrev:
jeg tror at kjøregleden er større på en stor sykkel med godt dreimoment.
Det behøver det ikke å være :[-X

Kommer helt an på hvordan du liker å kjøre.

Stor motor, ja passer på touringsykler, men ikke nødvendigvis for "morro" :prop:

Mc, er fornuftig, ferdigsnakka :[-(
Dette er selvfølgelig jeg enig i TomB.

Dessuten har da skjelden motorsykkel i det hele tatt blitt betegnet som fornuftig :-k

Jeg har selv gått både opp og ned i størrelse hvis man snakker om kubikk. Gikk fra ZX10 til CBR600 og merket ikke så mye annet enn at CBRen måtte ha mer turtall for at det skulle gå unna og for å få dreiemoment.
Jeg gikk fra R1200GS til F800GS uten å merke like mye.
Det er ikke bare kubikk som teller når man skal ha det kjekt , det er også viktig å tenke på hvordan er dreiemomentskurven , hvilken vekt og på kjørestil.

En Z1300 var gromme greier når den kom i 1978 med 120hk og 118Nm , men den veide 297kg tørr
I dag har en 1300ccm sykkel minst 175hk og 140Nm ,veier mye mindre og greier seg med 2 sylindre mindre, kanskje til og med 4 mindre.
Tiden og utviklingen går fremover.
Et annet element og ta med seg i tankegangen er at en 800ccm motor med kun 2 sylindre har gjerne kun 20-30hk mindre og kun 20-30Nm mindre enn f.eks Z1300 , og ikke nok med det så skal Z1300 drasse på en "feit passasjer" i forhold til en lett 800cc. En lett 800ccm veier gjerne undrer 200kg mens Z1300 veier ca 300kg.
Nærmere 100hk og 90Nm i en sykkel som veier 200kg er tro det eller ei helt greit både til morro og til langtur. Dessuten koster en sykkel med slike spesifikasjoner kanskje 100.000,- mindre enn en sykkel med 120hk og 120Nm.
Med all respekt TomB og Bringisen, jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skal ha meg til å vurdere sykler jeg ikke er inntressert i. Jeg er helt sikker på at 800 klassen er kjempefine sykler og sikkert godt nok også for meg, men valget om klasse og kubikk har jeg tatt for lenge siden det har jeg skrevet i denne tråden fra mitt første innlegg. Det jeg har forsøkt å få hjelp til er vurderingen av de 4 - 5 aktuelle kandidatene og jeg syns joo skrev på side 11 i denne tråden var et godt innlegg. Han skrev sitat "Du sitter nok ikke med skjegget i postkassa uansett hva du velger av de 4-5 "toppkandidatene". Og det har jeg tenkt til å slå meg til ro med, uansett hvilken av disse toppkandidatene jeg velger så vil jeg få en helt topp sykkel å videreføre MC innteressen på.

Og jeg har ikke brukt ordet fornuftig i forhold til bruk av MC, det jeg sa er at ikke alle valg om kjøp av MC er basert på fornuft. Det vil si at jeg er forbi fornuften i min tankerekke og valget med 1200 kubikk og ADV klasse er tatt for min del.
Den setningen din, om at du tror at kjøregleden er større med stor motor, jeg reagerer mest på.
Det mener jeg er feil.

Om du vil ha Rocket, GW eller GS osv er jo helt og holden din sak :-k

Edit: Da jeg skulle bytte sykkel i 2010, skulle ha touringsykkel, titta og prøvekjørte:

GTR 1400
FJR 1300
RT 1200
GT 1200
GSF 1250

Havna på GS 1200......

Altså, jeg mener at man kanskje burde prøve litt, man kan bli overrasket :roll
Sist redigert av TomB den 28 des 2012, 01:08, redigert 1 gang totalt.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av AJ »

Av de syklene jeg har prøvd/testet de siste par årene er nok KTM Duke 690 med Akrapovic slip-on den som bød på mest all-round kjøreglede. Husaberg 570 uovertruffen på grus og Kawa ER 6 var ikke helt ueffen den heller... ;-)

Men da kona skulle sitte på en tur med KTM'en gikk det ikke mange metrene før hun helst villke slippe å sitte på mer...
Ingen sykkel egenet for to, med andre ord.

Husker fortsatt hva hun sa da hun fikk sitte på med Stelvio'en første gang: "Her kan jeg sitte hele veien til Lofoten" - sa hun.
Hadde jeg kun skulle transportert meg sjøl kan det fort hende at jeg hadde valgt KTM 690. Nok krefter, fin kjørekomfort og massevis av kjøreglede! Men som tursykkel for to er den mer eller mindre ubrukbar.
Så for meg så har størrelsen (fortrinnsvis en solid posjon moment...) ganske mye å si nettopp av den grunn - at sykkelen brukes mye til two-up kjøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ojda »

Jeg er ikke like så sikker på at du hadde sagt det samme etter
4-6dager a 45-50 mil på McSidentur :-k
Men at "liten lett" er gøy protesterer jeg ikke på :thumleft

@ Kz1300: Når det gjelder de syklene du har igjen i vektskålen
er det vel to viktige kriterier du bør tenke nøye på :[-X
Det ene er kardang eller ikke, og det andre er turbulens :-k
Det er der Multistradaen ikke når opp i mine øyne.
Jeg vil ikke dytte deg i noen retning jeg, men en turbulensfri tilværelse
uten å måtte titte gjennom plexiglass har mye med komfort å gjøre :[-X
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Streetfighter_Trygve
Innlegg: 4
Registrert: 28 des 2012, 10:28
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter S 2012

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Streetfighter_Trygve »

Mye ADV prat her, så mye at jeg registrerte meg for å gi et ikke adv bidrag :roll
Det selv om jeg ikke skal kjøpe ny sykkel heller, fikk nemmelig denne på døren i April i år, direkte fra Ducati, for 150 000 nok :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Crinos »

Streetfighter_Trygve skrev:Mye ADV prat her, så mye at jeg registrerte meg for å gi et ikke adv bidrag :roll
Det selv om jeg ikke skal kjøpe ny sykkel heller, fikk nemmelig denne på døren i April i år, direkte fra Ducati, for 150 000 nok :prf
Hei og velkommen hit :vs
Og OI for en nydelig sykkel... Jeg inbilte meg at Streetfigther'n var mye dyrere enn dette... Var dette norske priser med norske skilter? :scratch
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Streetfighter_Trygve
Innlegg: 4
Registrert: 28 des 2012, 10:28
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter S 2012

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Streetfighter_Trygve »

Crinos skrev:
Streetfighter_Trygve skrev:Mye ADV prat her, så mye at jeg registrerte meg for å gi et ikke adv bidrag :roll
Det selv om jeg ikke skal kjøpe ny sykkel heller, fikk nemmelig denne på døren i April i år, direkte fra Ducati, for 150 000 nok :prf
Hei og velkommen hit :vs
Og OI for en nydelig sykkel... Jeg inbilte meg at Streetfigther'n var mye dyrere enn dette... Var dette norske priser med norske skilter? :scratch
Hmm, nei desverre. Har vært en drøm siden den ble lansert, men den har vært for dyr. Ser at det har vært diverse poster om Norske avgifter så jeg skal ikke ripe opp mer i det.
Jeg reiste for 1 år siden til Korea for en jobb der og dumpet tilfeldigvis innom Ducati Busan, litt hjelp av Google translator så var det gjort.....Når det er sagt så har jeg ikke angret mye i ettertid. Fantastisk å kjøre sykkel her borte, fine veier å godt vær. MC sessong fra Mars til Desember. Jeg skal se om ikke jeg kan legge med litt flere godbiter etterhvert. :roll
Sist redigert av Streetfighter_Trygve den 28 des 2012, 11:43, redigert 1 gang totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ArcticTiger »

Hæææælig StreetFeigterTrygggve :thumleft
:vs Velllkommen hit, og det var en flott sykkel gitt :-)å

Brukeravatar
Streetfighter_Trygve
Innlegg: 4
Registrert: 28 des 2012, 10:28
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter S 2012

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Streetfighter_Trygve »

ArcticTiger skrev:Hæææælig StreetFeigterTrygggve :thumleft
:vs Velllkommen hit, og det var en flott sykkel gitt :-)å

Takker for det Artic :prop:

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ArcticTiger »

Korrrea sa du, da er vell sykkern bare en kopi og da :-k

Brukeravatar
Streetfighter_Trygve
Innlegg: 4
Registrert: 28 des 2012, 10:28
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter S 2012

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Streetfighter_Trygve »

ArcticTiger skrev:Korrrea sa du, da er vell sykkern bare en kopi og da :-k
Hmm, det kan jo hende, de er flinke med sånt. Det er nok ikke vanskelig å kopiere et COC heller....hmmm kanskje ikke det var så billig allikevell. :-)å

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av TomB »

Streetfighter_Trygve skrev:
ArcticTiger skrev:Korrrea sa du, da er vell sykkern bare en kopi og da :-k
Hmm, det kan jo hende, de er flinke med sånt. Det er nok ikke vanskelig å kopiere et COC heller....hmmm kanskje ikke det var så billig allikevell. :-)å

:lol
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Busa Trond »

kz1300 skrev:Hei, er det mange som meg som tråler finn.no om dagen og drømmer om ny sykkel til sesongen 2013. Jeg føler at skal jeg ta min MC interesse steget videre så må jeg ha meg en nyere sykkel en veteranen jeg nå har kjørt noen år. Drømmen er en sykkel fra 2010 - 2012 og jeg ser at når jeg stopper ved en sykkel jeg liker på finn så er det ofte en sykkel i Adventure segmentet. Har hatt et par må trykke på kjøp knappen, men har fremdeles klart å holde fingeren av fatet.

Det ble ca. 4 000 km sesongen 2012, som for mange av dere er en langhelg med litt aktiv kjøring, men for meg så var det hele sesongen. KZ1300 er nå hos Monsterbike i Drammen til puss og stell gjennom vinteren.

Sett på Tiger Explorer, Multistrada, BMW GS, Yamaha XT Tenere, Honda Crosstourer og ikke minst den nye KTM'en 1200 kubikk 150 hester høres veldig gromt ut.

Kikket mye på denne idag http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38464018 den ser veldig lekker ut.
Som jeg nevnt før her følg hjertet ditt. Dette er nok bra sykkeler alle sammen. Nå kjører jeg jo Exploreren, og det var den jeg hadde lyst på :D . Multistraden fikk jeg prøve en gang uten egentlig og ha noen formeninger om den, annet at jeg hadde lest den skulle være veldig sprek. Slik jeg opplevde den var jo noe trangt sete fikk ikke beveget meg så mye som jeg ønsket, også det som ojda nevner med turbulens som jeg opplevde som ubehagelig da, men dette kan sikker ordnes på. Så blir det kjede kontra kardang, ser jo på den kardangen som sitter på Exploreren som behagelig også så deilig og slippe vedlikeholdet som en kjede krever, ikke så mye men alt man slipper av slikt blir jo bare et pluss. Mulitstraden oppleves jo noe mer sportslig en Exlporeren på helheten på sykkelen. Alle motorer har jo sin sjarm, 1,2,3,4 eller 6 sylindere, tror nok av dem du valgt ut som kandidater blir Hondaen som er den mest komfortable ( mest smør hvis du skjønner ), jeg har kjørt den til Kawasaki som du ikke har med lista di, der merket jeg neste ikke viberasjoner og lyd fra motoren. Så MSen oppleves som noe råere i gangen en min Explorer, men dette handler kun om smak :prf
Noe som jeg setter pris på hos Exploreren er at det er 16 000 intervaler på service, og jeg tror dekkene holder den perioden også med en normal kjørestil, slipper å ta fri fra jobben i sessongen for oljskift osv. Også en ting til som jeg setter høyt når jeg har blitt noe år eldre er kundevenligheten fra selger, serviceavdelingen.
Jeg har hatt et par små problemer med Tigeren min, ene er at under vask så har gassrulla gått tungt en stund etterpå, også tidevis strømbrudd under oppstart som mulig har vært dårlig kontakt med føler på clutchhendelen. Men som sagt forhandler ordner opp dem på en meget tiltalende måte.

Men hvis du ikke har handlet før snøen har gått, så må du komme over skogen en tur til meg. Så skal vi kjøre noen flotte veier ( du på Exploren ) på variert underlag som disse adventurene trives på.
Masse lykke til med valget kz1300 :vs

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:Jeg er ikke like så sikker på at du hadde sagt det samme etter
4-6dager a 45-50 mil på McSidentur :-k
Men at "liten lett" er gøy protesterer jeg ikke på :thumleft

@ Kz1300: Når det gjelder de syklene du har igjen i vektskålen
er det vel to viktige kriterier du bør tenke nøye på :[-X
Det ene er kardang eller ikke, og det andre er turbulens :-k
Det er der Multistradaen ikke når opp i mine øyne.
Jeg vil ikke dytte deg i noen retning jeg, men en turbulensfri tilværelse
uten å måtte titte gjennom plexiglass har mye med komfort å gjøre :[-X
Er enig i det meste av det du sier her men selv om jeg er med på å vanne ut denne tråden så vil jeg gjerne få lov til komplettere mer av det du skriver.
(Tråden omhandler vel egentlig trådstarter og andre som vurder ny sykkel i 2013 eller ikke, så jeg beklager om dette ikke passer det du spør etter)
Jeg hadde i 2008 en helt ny HD med ja , 1200ccm , mange vil på grunn av kubikk kalle sykkelen stor. Men den var uten noen form for kåpe eller beskyttelse , og etter min mening nesten ubrukelig på lange strekninger på grunn av vind eller regn mot kroppen.
(Jeg har nå en sykkel med kun 800ccm og vil betegnes som liten (om man ser bort fra høyden :P :p ) , denne sykkelen har jeg ingen problemer med å kjøre 80-90 mil selv om det regner eller om man ligger bak trailere. Dette på grunn av god sittestilling , vindbeskyttelse og et godt sete.
På bakgrunn av dette vil jeg påstå at størrelsen på sykkelen ikke er synonymt med gode eller dårlige turegenskaper. (Akkurat dette vet nok trådstarter selv hva som er best for ham siden han har en kubikkstor sykkel uten kåpe :-) )
Så dette med kardang eller kjede. Jeg har som mange andre hatt sykler med begge deler og merker forskjellene.
Det jeg ser på som den største fordelen med en moderne kardang er at den er vedlikeholdsfri så lenge den virker , bare dette gjør at jeg savner kardangen fra R1200GS.
Fordelen med kjede er at det skal lite til for at det fungerer og at man kan fikse kjedet eller skifte det uansett hvor man befinner seg. Man kan ha en ny kjede i sidekofferten og skifte den i villmarken om man må , man fikser ikke en kardang like enkelt. En smurt og riktig strammet kjede går stille og stjeler lite effekt. Vekten er også mye mindre enn en kardang.
På tross av fordelene til kjedet så ville jeg nok kanskje likevel valgt kardang om jeg skulle kunne velge.
Dette med vindskjerm er mere nyansert enn turbulens og titte gjennom et plexiglass. Det er ikke uten grunn en touringsykkel blir levert med stor vindskjerm. Man skal vel sitte komfortabelt på en touringsykkel ?
Som jeg nevnte med Harleyen uten vindskjerm så var det et mareritt synes jeg og kan derfor ikke ha en sykkel uten vindskjerm igjen.
En god vindskjerm er etter min mening ganske så avgjørende for en komfortabel langtur. Jeg mener at å kunne justere en vindskjerm etter behov er alfa og omega. Da merker jeg at å stille skjermen i nederste posisjon gir turbulensfri fremdrift selv om mye av fartsvinden tas bort fra kroppen. Men når regnet står på som verst og man gjerne må ligge bak en trailer som koster opp vann og dritt så er ingenting så fint som å dukke ned bak en skjerm man kan se igjennom og som beskytter mot vind,vann og dritt. I de tilfellene lever jeg gjerne med litt turbulens, så får jeg heller kjøre skjermen ned igjen på solskinnsturene.

Men igjen vil jeg påpeke at dette kun er mine betraktninger og ingen fasit ;-)
Alle vi som har mange år på baken har allerede gjort oss opp vår egen mening om det meste , men for nye fjes kan erfaringer være greit.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar