Mc helgetur til sommeren.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av TFJ »

:mk Jeg sitter her og ser på vei ruter på Google Map som går hjemmefra (Steigen), nordover Vesterålen, Senja inn til Tromsø og så sørover via Andørja/Rolla og Harstad og hjem, denne turen er på ca 1000 km +/+/- alt etter hvilke avstikkere man har lyst til, eller får lyst til å ta. Jeg tenker på dette som en helgetur, det vil si starte en gang på fredag ettermiddag og så hjemme igjen søndag kveld. Jeg har aldri prøvd dette før, så det hadde kanskje vært fornuftig og fått noen råd fra erfarne helge mc turister. Jeg planlegger å kjøre sammen med andre som heller ikke har gjort dette før slik at det også er sosiale hensyn og ta.

Noen av det jeg lurer på er: Hvor lang bør en dags etappe maksimalt være, hvor lang tid kan man kjøre med påsitter på, hvor ofte bør man stoppe for å hvile seg, når man er flere mcister må man jo også legge tid til det sosiale, når bør en avslutte for dagen og begynne neste dag igjen. Jeg tror nok at vi blir å benytte rorbu eller hytter på en slik tur, men det kan vel kanskje være lurt å ta med telt også? Er det noen som har noen gode råd om hva som er lurt, og kanskje hva som ikke er så lurt på en slik tur, er det noen vil dele sine erfaringer. :scratch
Håper sommeren blir lang.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av ojda »

Om du tar utgangspunkt i ca 30 mil om dagen, og 90 minutters kjøreintervaller
har du noe som er greit å gå ut ifra :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av joo »

Hvis dere satser på rorbuer hadde jeg bestilt på forhånd og hatt det bekreftet. Så hadde heller teltet fått ligge hjemme. Mindre å pakke. Men har vel nesten alltid funnet ledige campinghytter når vi har ringt på ettermiddagen så lenge det ikke er midt i fellesferien.

Regner med dere satser på ferga fra Bognes? Sikte på overnatting på Sortland camping f.eks?
Ferga Andenes-Gryllefjord lørdagen? Da kan dere jo sette opp litt alternativer for Senja og så kjenner dere på formen og ser på klokka når dere tar kaffepause i Straumsbotn. Trur dere kjenner bra på om dere er veldig sugne på lengre etapper eller om dere skal kjøre mer rett mot Finnsnes på lørdagen da.
Er dere kjøresugne så kjør ut til Husøy og/eller ned til Valvåg. Bare som et eksempel, slik jeg gjerne "planlegger". Greit å bestemme seg når man er oppi det. Ta hensyn til dem som er mest slitne, så blir det til at dere kjører tur sammen i framtida også :thumleft

Notere litt på en lapp om avstander fra Finnsnes og ned til Harstad/Drag. Så bælmes det kaffe på Finnsnes f.eks mens dere blir enige om dere vil ta snirklinga inni fjordan Sørreisa - Brøstadbotn - Sjøvegan osv eller om dere skal korte inn noen steder. Nå kan dere bestille hytta for lørdagskvelden.

Alternativer for søndagen; sikt på ferga Kjøpsvik - Drag via Narvik?

Huff, nå ble jeg engasjert og detaljert... fikk lyst å kjøre de vegene. Er jo dere som skal kjøre :redface

Enig med ojda, ikke sats på at dere skal klare 70-80 mil på en dag.

Jeg liker å være på vegen før klokka 8 om morran, men dette er ikke noe alle andre liker :-# Merkelig nok...

En av dere tar med pluggesaker for dekk, så slipper dere punkteringer.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av TFJ »

Takk for gode råd ojda og joo, slik planlegging varmer litt i mørkeste desember :roll . Veldig interessant å vite hva andre legger vekt på under planlegging av tur.

Ja det blir Bognes-Lødingen ferga, så lurte vi på å komme oss opp til Andøya samme kveld og overnatting der, da får man første ferga fra Andenes til Gryllefjord og hele neste dag på Senja og Kvaløya, det passer jo bra med det du foreslår, kaffe i Straumsbotn :mk og Husøya, jeg ser at det er en del attraksjoner på Senja som man kan prøve å få med seg. Så tenkte vi på ferga fra Botnhamn til Brensholmen til Kvaløya så innom Sommarøya der, så er jeg ikke sikker på hva annet man kan se på før Tromsø, sikker mye. Lurte litt på å overnatte i Tromsø.? Fra Tromsø og sørover er jeg ikke sikker på hvordan jeg bør legge opp ruta, jeg så på Tv2’s ”Det Norske måltid” at de hadde en suveren veikro i Nordkjosbotn, hadde jo vært morsomt og fylt magen der :yeyeye . Det går også en vei sørover Kvaløya og under Rystraumen, så gjennom Malangen og Målselv til E6, har ikke bestemt meg her hvilke vei av disse jeg skal ta. På Andselv blir jeg å ta av til Sørreisa og sørover der over Andørja og Rolløya så ferga fra Sørrollnes til Harstad. Det var kanskje veldig lurt å kjøre rundt Narvik og Kjøpsvik til Drag, tenkte direkte til Lødingen fra Harstad først, men det hadde jo vært fint med tur innover Ofoten også, kanskje man også treffer på AT der, men denne veien blir litt lengre. Jeg har sett litt på distansene, det burde ikke bli noe problem de to første dagene. Hjemmefra til Andenes ca 280km. og 200km fra Gryllefjord til Tromsø. Fra Tromsø og hjem 500km (netto) og enda lengre hvis man kjører via Narvik og Kjøpsvik. Kanskje man burde ha en overnatting til på siste stykket,,,,? eller kanskje man bare burde droppe Tromsø å så svinge sørover på Kvaløya via Malangen, og overnatte på Finnsnes for å korte inn litt? Men Tromsø hadde jo også vært veldig morsomt??? :scratch

Ikke mer enn 30mil per dag.

Ja, jeg legger teltet hjemme.

Pluggsaker for dekk.

Starte før kl. 0800, nei. :sleepy
Håper sommeren blir lang.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av Jarle »

Har ikke masse erfaring men forsøker meg like vell på noen generelle råd som ikke omfatter selve kjøreruta som forøvrig er en flott rute som jeg selv også kjørte deler av i 2008.

Selv bruker jeg underveis å klargjøre reisebaggen om kvelden før jeg legger meg. På den måten er det bare å stikke på badet, spise frokost og sette seg på sykkelen. I stede for at alle venter på deg kan da heller du vente litt på de andre.

I tillegg er det ett poeng at om en person kjører forbi en bil må ikke nødvendigvis alle andre gjøre det. Mange lar seg stresse opp, og det skaper ofte farlige situasjoner. De som ikke har så mye kjøre erfaring bør kjøre først og de mest erfarne bak (og evt. helt først). Man har ikke ett ansvar for å ta igjen sykkelen foran, men sykkelen foran har ansvar for å se sykkelen bak i speilet.
Alternativt å kjøre fritt og bare avtale møtesteder.

Det sosiale er jo viktig så 12-15 mil for så en pause er ofte passe. Husk at han som kommer sist også fortjener en pause. Mange ganger kjører førstemann etter noen minutters pause når sistemann ankommer. På den måten får sistemann aldri pause.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av ArcticTiger »

Høres ut som en flott tur dere planlegger TFJ :thumleft Og dere er velkommen hit såklart :vs Hvor mange blir dere? Når planlegger dere å ta denne turen?
Når det gjelder distanse pr dag, vil jeg si at 30 mil er ikke så veldig mye, dere vil nok erfare at dere greier mer uten større problem. Kanskje 40-50 mil :-k 70-80 mil er derimot i lengste laget, som Joo sier. Poenget er å få mårran med seg.
Fergen Kjøpsvik - Drag er veldig grei når dere skal sørover herfra.
Ta yttersia av Andøya når dere skal opp til Andenes, det er en flott strekning!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av ojda »

@ArcticTiger: Nei 30 mil om dagen er ikke mye, men TFJ røper at dette er den første
langturen han skal ut på, og da regner jeg med at passasjeren hans heller ikke
har så mange timer i salen. Det er ofte passasjeren som er begrensningen
på lengere turer. De sitter stille, fryser lettere osv. Er man i tillegg uvandt
kan det være greit å ikke ha satt seg for fjerne mål den første turen :[-X
Spessiellt om overnatting er forhåndsbestilt.
Det har selvfølgelig også mye å si hvor tidlig man kommer seg avgårde.
Et greit tips kan være å droppe frokosten før start (stapp bare ned en kaffe og en banan før avgang), ta en litt lang førsteetappe å unne seg en god frokostpause da :scratch
Når jeg er ute ser jeg på 40 mil som greit, kan strekkes til 50-55 men det føler jeg som veldig langt. :-)å Men det er meg :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av ojda »

Jeg kjørte endel av den ruta du snakker om her i høst,
startet fra frokostbordet til ArcticTiger, inn til Narvik, ut mot Andøya, yttersiden av øya ut til Andenes, over til Senja hvor jeg tok (den store runden), inn til finnsnes, videre
til Setermoen hvor Tiger fikk hvile og teltet ble satt opp.
Er noen bilder fra denne turen i bloggen min :roll
Ganske langt ned på siden.
Iallefall en flott tur :thumleft

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=105" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger blir alltid litt trist når jeg snakker om denne turen,
han måtte jo jobbe og fikk ikke være med :sorry
Dere får ta han på slep til Finnsnes, så også han får se litt av Værden :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av TFJ »

Hei Jarle, AT og ojda. Ja dette tror jeg kan bli en fin tur, gir ikke noe mindre lyst etter bildeseriene til både ojda og AT, jeg skjønner godt at AT ville være med. Jeg håper bare at det ikke blir for mye planlegging og for lite tur på oss. AT Takk for det, det hadde jo vært hyggelig og hatt et treff østpå hos deg ja. I utgangspunktet er vi tre mc’ere med påsittere, to av oss er ferske. Det hadde jo selvfølgelig vært morsomt og vært flere AT. Vi prøver vel å sikte på en tur engang fra midten av juni til begynnelsen av juli tenker jeg, må passes inn med både turnuser og helger.

Jarle, du nevner 12-15mil i gangen og så pauser, det tror jeg også kan være bra for opplevelsen på turen, jeg har fått inntrykk at det er en del å se på både på Andøya, Senja og Kvaløya. Når det gjelder distanse per dag så tror jeg også ojda har et poeng, vi bør prøve og ikke gjøre turen til et slit for dem som skal sitte på, hadde det vært opp til oss som kjørte så hadde nok distansene kunne blitt mye lengre per dag. Jeg ser ikke de to første dagene som noe problem, de er begge under 300km. og i tillegg brutt av fergeturer, men den tredje dagen kan nok bli lang tenker jeg, ideelt sett så hadde det kanskje vært best og hatt den lange dagen først og de to korte tilslutt? Jeg har kjørt Narvik Kjøpsvik med bil og det er nok helt klart at vi må ta den veien ja, og så forstår jeg at yttersida av Andøya er fint så den skal vi få med oss. Dessuten var det interessante tips om kjøreteknikk, har ikke tenk så mye på det før, jeg har sikkert kjørt litt for lite sammen med andre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Håper sommeren blir lang.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av Jompa »

Hvis dere tar turen andre helga i juni, så er det mulig å få med Harstad-treffet også,
særlig hvis dere "tøyer" helga litt.

Ellers er innlandet i midttroms et "must". Som å komme til indre deler av østlandet,
Stor furuskog, gamle tømmerhus som det enda bor folk i.... til og med dialekten er østlandsk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av jhn »

Ca 30 mil for dagen, 12-15 mil mellom hver stopp, i Vesterålen, Andøya og Senja på seightseeing.
Det blir en merkelig tur. Dere vil jo da kjøre forbi mye av det som er værdt å se.
Da bli det jo ingen stopp, herken på Andøya eller Senja. Begge de øyene er værdt mange stopp
Jeg vil tippe dere stopper mye oftere, minst en gang pr. time.

12-15 mil blir jo gjerne et par timers kjøring, det er mye, spesielt for passasjer. Halvparten ... + litt ... er mere passe, men det er jo en smaksak

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av Jarle »

jhn skrev:Ca 30 mil for dagen, 12-15 mil mellom hver stopp, i Vesterålen, Andøya og Senja på seightseeing.
Det blir en merkelig tur. Dere vil jo da kjøre forbi mye av det som er værdt å se.
Da bli det jo ingen stopp, herken på Andøya eller Senja. Begge de øyene er værdt mange stopp
Jeg vil tippe dere stopper mye oftere, minst en gang pr. time.

12-15 mil blir jo gjerne et par timers kjøring, det er mye, spesielt for passasjer. Halvparten ... + litt ... er mere passe, men det er jo en smaksak

ja jeg er enig med at 12-15 mil blir alt for mye på de veiene der. Det var nok mer ment på generelt basis og passer bedre på kjedelige østlandsveier :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av TFJ »

Hei Jompa og jhn.

Jompa: Harstad-treffet hadde vært full klaff, jeg tror det er 7. og 8.juni? :-k jeg er borte da så det glipper nok. Jeg er klar over at indre Troms har mye å by på også, så det kan bli hektisk, kanskje jeg burde diskutere dette med gjengen, å lagt inn en overnatting til.

Jhn: Helt enig, ja vi bør jo ikke kjøre forbi det som er verdt å se på, det var vel mest ment som en maks distanse mellom pausene trodde jeg, nei vi skal stoppe mye på turen, hvis vi kjører en distanse der det ikke er noe særlig interesse for å stoppe så blir det max 12-15mil, jeg tror nok de som sitter bakpå =; vil styre mye av dette.
Håper sommeren blir lang.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av ZZR-Tom »

Kan ta utgangs punkt på 65-70kmt gjenomsnits fart + pauser utenfor E6 o.l
Men vist det er så stor usikkerhet på korlangt passasjeren og førerane tåler, kvifor ikkje ber ta det litt på sparken, litt halv ferdig planlagt?

ZZR-Erling

Re: Mc helgetur til sommeren.

Legg inn av ZZR-Erling »

30 mil er fint, og husk, hver dag skal være en fin dag...ikke legg inn laaange kjedelig transportdager.

Svar