Skifte generator-kjede CBX750

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av Kawasaki »

Var det ikke et par Honda-eksperter innpå her?

Skal hjelpe en kar med å skifte generatorkjede på en CBX750, hvor mye må demonteres for å klare å smyge kjeden over veivaksling?

Klarer vi det med å løsne kamkjede-drevene og legge kamkjeden over kamakslinger,får vi nok slakke da til å få veiva såpass langt ned at vi får gen-kjeden over hvis vi løsner de to ytterste stempelstengene?

Noe spesiellt vi må tenke på?
ikkebike.norwegianforum.net

ZZR-Erling

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av ZZR-Erling »

jøsss, er det noe som må skiftes på en Honda :knegg

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av mekkern »

kjøp kjede med lås eller del og nagle på nytt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev:kjøp kjede med lås eller del og nagle på nytt..
Alle kjedelåser er noe herk.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av Kjellrf »

Var en svakhet på CBX750, både det kjede og strammeren må ofte byttes etter mange tusen km (+ for lang peilepinne på 84-mod, de med enkel frontlykt). Er modifiserte deler å få. Røyk ofte hvis man prøvde å trille i gang sykkelen, av en eller annen grunn.
Husker ikke om det holdt med å løsne kamdreva, dessverre. Men antar det.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av mekkern »

ZZR-Erling skrev:
mekkern skrev:kjøp kjede med lås eller del og nagle på nytt..
Alle kjedelåser er noe herk.
aldri hatt problemer med kjedelåser.. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av Kjellrf »

Den kjeden må evt. klinkes. F.eks. Tsubaki leverer klinkbar kjede. Men brukte heller Honda original på CBX'en.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av Kawasaki »

Kjellrf skrev:+ for lang peilepinne på 84-mod, de med enkel frontlykt). Er modifiserte deler å få.
Interessant. Hvordan vet man om peileinnen allerede er modifisert,eller ikke?
Røyk ofte hvis man prøvde å trille i gang sykkelen, av en eller annen grunn.
Hmm. Får finstudere på hvordan det er laget når vi åpner,og se om det er en logisk forklaring.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av Kjellrf »

På 85 modellen kan du fylle 0.8 l mer olje enn på 84 modellen (kort kontra lang peilepinne). Man måtte også modifisere veivhusventilasjonen (ellers blåste olja ut her), er vel en åndeboks og noen slanger ved toppdekselet.
84 mod. har ca 2.8l ved skift, 85 og modifiserte ca 3.6-3.8 l, husker jeg rett. Lett å få rådebank på 3'ern (sjekk gjerne tilstand på 3'ern når du allikevel har den oppe) når det var for lite olje. Dessuten vær nøye med hvordan du peiler, er litt spesielt siden den har tørrsumpsmøring. Peilepinnen skal ikke skrues ned (men det vet du nok), blir lett endel rådebank hvis man gjør det.

Sjekk motornr. ditt, begynner tallrekka med 20, 21 eller 22? 20 er 84, 21 er 85 hvis jeg ikke tar feil (sluttet med Honda for 11 år siden)... Samme med rammenr.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av Kawasaki »

Kawasaki skrev:Hmm. Får finstudere på hvordan det er laget når vi åpner,og se om det er en logisk forklaring.

Når jeg nå har sett på løsningen Honda har valgt angående strammer på generatorkjeden,så lurer jeg på om de har hatt en dårlig dag i den tiden det ble konstruert.
Selve strammeren er forsåvidt grei,men de har jo plassert den på "feil" side av kjeden,sånn som jeg ser det.Den står plassert på den siden av bukten som strammes,når starterdrevet drar veivakslingen rundt.Hele belastningen vil jo komme på strammeren,hvis dere forstår hva jeg mener.
Men så blir det jo riktig når motor starter,og veivaksling drar kjedet ifht generator. Ikke lett,valgets kval :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av Kawasaki »

Kjellrf skrev:På 85 modellen kan du fylle 0.8 l mer olje enn på 84 modellen (kort kontra lang peilepinne). Man måtte også modifisere veivhusventilasjonen (ellers blåste olja ut her), er vel en åndeboks og noen slanger ved toppdekselet.
84 mod. har ca 2.8l ved skift, 85 og modifiserte ca 3.6-3.8 l, husker jeg rett. Lett å få rådebank på 3'ern (sjekk gjerne tilstand på 3'ern når du allikevel har den oppe) når det var for lite olje. Dessuten vær nøye med hvordan du peiler, er litt spesielt siden den har tørrsumpsmøring. Peilepinnen skal ikke skrues ned (men det vet du nok), blir lett endel rådebank hvis man gjør det.

Sjekk motornr. ditt, begynner tallrekka med 20, 21 eller 22? 20 er 84, 21 er 85 hvis jeg ikke tar feil (sluttet med Honda for 11 år siden)... Samme med rammenr.
Ingenting i veien med husken din :thumleft

Har 2 motorer,den ene som stod originalt i sykkelen som er førstegangsregistrert Mars 1985,dvs det er nok en -84. Enkel lykt fremme. Den andre har motornummer som begynner på 21,og på den er det faktisk kortere peilepinne. Om det er noe mere mikkmakk,har vi ikke oversikt over ennå. Men nå er ihvertfall motor mer eller mindre klar til å jekkes inn i ramma igjen. Dette er en sykkel som ble kjøpt som rep.objekt,hvor tidligere eier(e) har påbegynt skruinga.

Bilde
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av Kjellrf »

Problemet på CBX750-84 er at det er litt lite olje på motoren, og hvis man da kjører hardt (= høye turtall), rekker ikke olja å renne tilbake, og "sumpen" går oljetom. Spesielt hvis oljenivået er ned mot minimum. Dessuten brukte de ofte litt olje, visstnok litt romslige ventilstyringer på noen av motorene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Skifte generator-kjede CBX750

Legg inn av Kawasaki »

Kjellrf skrev:På 85 modellen kan du fylle 0.8 l mer olje enn på 84 modellen (kort kontra lang peilepinne). Man måtte også modifisere veivhusventilasjonen (ellers blåste olja ut her), er vel en åndeboks og noen slanger ved toppdekselet.
Her ser du ventilkåpa til -84 modellen kontra -85 motoren som stå i ramma nå. Som du ser så er det avlufting i ventilkåpa til den som står i. Det er også avlufting fra veivhus på denne,som på -84 modellen,den slangen går inn i luftfilterboksen.

Skal kanskje de to slangene sammenføres på en måte,kan du huske det? Vi mangler nok en slange eller to + eventuell åndeboks,hvis det ikke skal inn i luftfilterboksen,da?

Bilde
ikkebike.norwegianforum.net

Svar