Passere buss på holdeplass

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av erik m »

"Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av... sporvogn eller buss som har stanset eller holder på å stanse ved holdeplass." Så loven gir nesten uansett bussen rett, sjøl om den glemmer å bruke retningsviser. Det viktigste er vel allikevel å være sikker på å kunne stanse dersom noen løper over gata foran bussen - og da skal du holde rimelig lav fart.
Om du stanser for leddbuss, vil ikke bakre del kunne treffe deg mer enn framre om bussen bare kjører ut fra holdeplassen. Men har bussen starta, så vil heller ikke noen løpe over gata foran den. Eller mer presis; dersom de gjør det, vil det ikke bli noe problem for deg... :eh

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av Carpa »

Men hva om det er en buss som vil kjøre forbi bussen da er:?:

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av Vagabond60 »

Intruder skrev:Ser stadig oftere bussjåfører som er dårlige til å bruke blinklys men jævla gode til å preike i
mobiltelefon..... :redface

Men å kjøre forsiktig forbi og være OBS er jo nyttig,som i alle trafikksituasjoner... :thumleft
Og bilistene er enda værre, både til å preike i mobil og ikke bruke blinklys !


Ta oppstilling i et kryss og begynn å tell, kan garantere at det er flere bilister som både snakker i mobilen og ikke bruker blinklys. Tell 10 biler og 10 busser og se selv !

Vi på mc er jo perfekte og viser alltid hensyn (til busser og tyngre kjøretøy, bilister derimot)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av DrGreve »

Jeg har som prinsipp når jeg kjører sykkel og det er at jeg går hele tiden ut fra at absolutt INGEN har sett meg og kjører deretter.. :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av kjellv »

Vagabond60 skrev:
Intruder skrev:Ser stadig oftere bussjåfører som er dårlige til å bruke blinklys men jævla gode til å preike i
mobiltelefon..... :redface

Men å kjøre forsiktig forbi og være OBS er jo nyttig,som i alle trafikksituasjoner... :thumleft
Og bilistene er enda værre, både til å preike i mobil og ikke bruke blinklys !


Ta oppstilling i et kryss og begynn å tell, kan garantere at det er flere bilister som både snakker i mobilen og ikke bruker blinklys. Tell 10 biler og 10 busser og se selv !

Vi på mc er jo perfekte og viser alltid hensyn (til busser og tyngre kjøretøy, bilister derimot)
Vi som kjører MC snakker i veldig liten grad i håndholdt mobiltelefon :P :p Det kan vi i det minste skryte på oss!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av RuneMC »

Carpa skrev:Men hva om det er en buss som vil kjøre forbi bussen da er :?
Buss-sjåfører fra samme selskap er alltid galante overfor hverandre. Men sånn teknisk sett er de da likeverdige mhp å være busser, så da kjører de som om de skulle være biler - dvs den på holdeplassen venter gjerne - om da ikkke bussen som kommer er galant og slipper den på holdeplassen ut foran seg. Det er sånn 50/50 ser jeg. Men generelt så er det jo ellers et lite problem for passasjerene at buss-sjåførene kjører som om de kjører en liten ræser-bil, og ikke tenker på G-kreftene de utsetter passasjerene for i rundkjøringer og ved start/stopp med stappfulle busser :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av Intruder »

Vagabond60 skrev:
Intruder skrev:Ser stadig oftere bussjåfører som er dårlige til å bruke blinklys men jævla gode til å preike i
mobiltelefon..... :redface

Men å kjøre forsiktig forbi og være OBS er jo nyttig,som i alle trafikksituasjoner... :thumleft
Og bilistene er enda værre, både til å preike i mobil og ikke bruke blinklys !


Ta oppstilling i et kryss og begynn å tell, kan garantere at det er flere bilister som både snakker i mobilen og ikke bruker blinklys. Tell 10 biler og 10 busser og se selv !

Vi på mc er jo perfekte og viser alltid hensyn (til busser og tyngre kjøretøy, bilister derimot)
Rundt fem bruker mobilen og åtte bruker ikke blinklys.. :twisted

Hvor mange som bruker bilbelte har jeg ikke telt,det er sin egen sikkerhet de setter i fare...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av SuperMorten »

DrGreve skrev:Jeg har som prinsipp når jeg kjører sykkel og det er at jeg går hele tiden ut fra at absolutt INGEN har sett meg og kjører deretter.. :)
Støttes :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
DrGreve skrev:Jeg har som prinsipp når jeg kjører sykkel og det er at jeg går hele tiden ut fra at absolutt INGEN har sett meg og kjører deretter.. :)
Støttes :thumleft
Kjører som noen svin, ingen som ser det? :prf

ZZR-Erling

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av ZZR-Erling »

..jeg tar det på feelingen :prf

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
DrGreve skrev:Jeg har som prinsipp når jeg kjører sykkel og det er at jeg går hele tiden ut fra at absolutt INGEN har sett meg og kjører deretter.. :)
Støttes :thumleft
Kjører som noen svin, ingen som ser det? :prf
Akkurat det er litt morsomt.
Bilistene "ser deg ikke" i rundtkjøringer og i kryss de har vikeplikt men dra litt på og "alle" ser at du kjører gris...
Litt merkelig akkurat det derre der.

Svar