Linux installert, wow! .... men hva nå?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Linux installert, wow! .... men hva nå?

Legg inn av fireman »

Jeg har endelig fått ut fingeren og installert Linux (Ubuntu 12.10). :=D>

Etter å ha irritert meg i årevis over stabilitet, sikkerhet, og hastighet i Windows har jeg tatt steget og installert Ubuntu på min bærbare pc. Så langt er jeg imponert over både hastighet og stabilitet.
Det skal sies at jeg også har Windows, slik at jeg kan velge begge OS ved boot.

Opplevelse av Ubuntu 12.10 så langt:

Installasjon: :thumleft
Veldig enkelt å installere, valgte å installere på disk D:/, slik at jeg har C:/ intakt dersom jeg finner ut at Ubuntu ikke blir min favoritt, og har også en "escape" mulighet dersom jeg roter det til for mye :-)

Brukergrensesnitt: :scratch
Uvant, dette er noe helt annet enn Windows for å si det sånn, men ved litt POF (prøv og feil) og masse lesing begynner jeg å få taket på det. Blant annet er det litt uvant å måtte bruke "Terminal" for å kjøre noen nødvendige kommandoer etc. Her har jeg enda mye å lære! Minner meg om tiden da man måtte beherske DOS. Det er også en fryd å se hvor raskt oppstart går med Ubuntu,... i motsetning til Windows som nå er som sirup på min PC.

Programvare: :thumleft
Det ser ut som det finnes mer enn nok programmer for å dekke mine behov.
Jeg bruker hovedsaklig PC'n til musikk, epost, surfing, litt avanserte regneark og tekstbehandling.

Et annet viktig punkt for meg er å få til en mer stabil og raskere PC. Spesielt fordi jeg har satt den opp som en privat musikkserver som jeg kan logge inn på fra hvorsomhelst, både på PC og på mobil. Til dette bruker jeg Subsonic musikkserver. Blir spennende å se hvordan det blir fremover.

Dersom noen har erfaringer eller nyttige tips tar jeg imot med takk, ellers kommer det nok noen tilbakemeldinger etter hvert hvordan det går.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
Galilee
Innlegg: 24
Registrert: 02 jun 2009, 13:04
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
Sted: Horten
Kontakt:

Re: Linux installert, wow! .... men hva nå?

Legg inn av Galilee »

Installerte akkurat linux på en gammal Acer One.
Plutselig var den brukandes igjen.

Ikke noe forbedring i batterilevetid, men det tror jeg skyldes alderen.

Snill installer som fant alt av drivere og som sørger for automagisk oppdatering av alt sammen.

Programtips:
GIZMO

her finner du anerkjente gratisprogrammer som er vel så bra som mange dyre windowsalternativer.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Linux installert, wow! .... men hva nå?

Legg inn av RuneMC »

Testet Ubuntu og endel ander Linux varianter på en selvbygd mini-PC (mini-ITX hovedkort med AMD E-450).

Dessverre ble det aldri god flyt i videoer (les: de hakket) grunnet at video-driverne som AMD lager for Linux ligger endel etter det som finnes i Windows. Nå er AMD E-450 en skikkelig "low end" cpu/gpu som ble valgt for å gjøre det billigst mulig. Med noe nyere/bedre cpu går det muligens uten hakking også i Linux.

Ble iallefall til at jeg installerte Windows 8 beta som "out of the box" fungerte fint (kjører fortsatt på den). Best lyd i Win8 får man derimot ikke gjennom Windows Media Player men gjennom VLC (som også finnes for Linux).

Strømforbruket er hyggelig da, kun 20 watt ved spilling av musikkvideoer - slår nok tilogmed bærbare på det punktet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Linux installert, wow! .... men hva nå?

Legg inn av fireman »

Hei Galilee.
Opplevde det samme her, en gammel bærbar Acer med XP pro som jeg stadig oftere måtte formatere for at den skulle klare å holde akseptabel hastighet har nå plutselig fått "ny motor" :-)

Var også "dritlei" all adware og spamware som følger med de fleste gratisprogrammer til windows. Ser ut så langt som det ikke er noe problem med de programmene jeg har installert til nå.

Takk for link, ser ut som det er mye nyttig der!
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Linux installert, wow! .... men hva nå?

Legg inn av fireman »

RuneMC skrev:Testet Ubuntu og endel ander Linux varianter på en selvbygd mini-PC (mini-ITX hovedkort med AMD E-450).

Dessverre ble det aldri god flyt i videoer (les: de hakket) grunnet at video-driverne som AMD lager for Linux ligger endel etter det som finnes i Windows. Nå er AMD E-450 en skikkelig "low end" cpu/gpu som ble valgt for å gjøre det billigst mulig. Med noe nyere/bedre cpu går det muligens uten hakking også i Linux.

Ble iallefall til at jeg installerte Windows 8 beta som "out of the box" fungerte fint (kjører fortsatt på den). Best lyd i Win8 får man derimot ikke gjennom Windows Media Player men gjennom VLC (som også finnes for Linux).

Strømforbruket er hyggelig da, kun 20 watt ved spilling av musikkvideoer - slår nok tilogmed bærbare på det punktet.
Har ikke opplevd dårlig flyt i hverken videoer eller lydfiler på min pc, så jeg er meget fornøyd så langt.

Det eneste jeg har opplevd er litt "lag" (forsinkelse) når jeg laster musikk fra min server via Subsonic til min android telefon. Jeg har samlet all musikk på eksterne harddisker, og det ser ut som det tar et par sekunder før filene lastes og spilles av uten "hakking" i spilleren på mobilen. Har ikke fått testet det enda fra en ekstern PC, får se i morgen da jeg skal på vakt og får testet det fra en annen pc.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Svar