Lysbruk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lysbruk

Legg inn av JohnnyTh »

MaxTron skrev:
JohnnyTh skrev:Påkjøring bakfra er noe jeg og bekymrer meg for. Somregel prøver jeg å ligge bittelitt over farsgrensene slik at jeg skjeldent blir tatt igjen bakfra. Men spesielt inn mot kø kan det være litt skummelt. Fort gjort for bilen bak å fokusere på bilen forran og ikke legge merke til at det er en sykkel i mellom. Jeg prøver alltid å komme meg forbi minst en bil år jeg tar igjen en kø. Tror en gul jakke/vest hjelper mye bakfra. Jeg pleier å blinke litt med bremselyset hvis jeg blir stående bakerst.

I nest siste episode av Long way round blir Ewan McGregor påkjørt bakfra på en Amerikansk highway av personbil. Helt rett strekk og oversiktlig.
Gul jakke/vest hjelper kanskje, men bare vist du IKKE har toppboks eller tilsvarende høy bagasje.
Da er det nok bare baklys og reflekser som syns...
Så høy toppboks har ikke jeg. Enda det er en 55 liters boks så er jeg mye høyere så vesten hadde vært synlig den.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Tor Arne
Innlegg: 28
Registrert: 29 apr 2011, 23:24
Motorsykkelen din: Vmax 2001
Sted: Skotterud

Re: Lysbruk

Legg inn av Tor Arne »

Da jeg tok førerkort på tung MC i 1980, ble vi bevisst drillet på at vi skulle bruke fjernlyset (fullys) hele tiden. Som flere tidligere har nevnt, så blir man ikke blendet dersom man ikke stirrer direkte på lysene på møtende trafikk. Motorsykler som har vanlige H4 lyspærer eller tilsvarende, kan trygt kjøre med fjernlys, mener jeg. Jeg har søkt i lovverk og diverse andre steder for å finne svar på lysbrukspørsmålet som her er tatt opp. Det eneste jeg kan finne er den runde formuleringen at man skal bruke lyset slik at en ikke blender andre.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Lysbruk

Legg inn av RuneMC »

Tok lappen i 2009 og da var det ingen beskjed om å alltid bruke fjernlys.

Det er sunn fornuft som gjelder - og å kjøre konstant med fjernlys ser jeg på som irriterende vs andre trafikanter.
OK - har man en veteran MC med dårlig lys hvor man knapt ser forskjell kontra en moderne med godt nærlys - selvfølgelig...

På min er det doble lyskastere som lyser omtrent like godt som en bil. Bruker det på samme måte som bil, men bruker av og til fjernlyset for å påkalle ekstra oppmerksomhet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lysbruk

Legg inn av mekkern »

mulig lysa var blitt bedre i 81-lett og 83-tung..for ingen av skolene nevnte dette da ;-)

bruker noen ganger fjærnlys men da under spess forhold..
selv om det ikke blender så mye at en ikke ser veien kan det ta fokus fra andre forhold etter veien.
ikke alle reagerer likt-da hadde det vært enkelt. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Lysbruk

Legg inn av ZZR-Erling »

Fjernlys på ZZR'en er litt drøyt å sende mitt i fleisen på folk.. :knegg

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Lysbruk

Legg inn av ojda »

En kar fra Østfold, Raymond var det vist.
Sa "D Æ lov å bruke hue"
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Lysbruk

Legg inn av Duville »

Tor Arne skrev:Da jeg tok førerkort på tung MC i 1980, ble vi bevisst drillet på at vi skulle bruke fjernlyset (fullys) hele tiden. Som flere tidligere har nevnt, så blir man ikke blendet dersom man ikke stirrer direkte på lysene på møtende trafikk. Motorsykler som har vanlige H4 lyspærer eller tilsvarende, kan trygt kjøre med fjernlys, mener jeg. Jeg har søkt i lovverk og diverse andre steder for å finne svar på lysbrukspørsmålet som her er tatt opp. Det eneste jeg kan finne er den runde formuleringen at man skal bruke lyset slik at en ikke blender andre.
I 1980 var det stort sett 2 fartsgrenser - 80 og 50 - man kunne se på veien og omgivelsene om det var 50 eller 80 som gjaldt... 60 soner begynte å komme i overgangene, dog
I 1980 og fremover var det vel Abba som gjaldt.
I 1980 var commodore 64 høyaktuellt.
I 1982 begynte jeg i ett firma som hadde en midimaskin for beregninger som brukte 2, 5 timer på det samme som den første PCen brukte 15 minutter på. Midimaskinen kostet 250 000, Pcen koster 25 når den kom, nå er dette er normalt regneark på alle PCer..
I 1980 var min over 30 år gammle sønn ganske nyfødt.
I 1980 var det kanskje 10 000 rabiate motorsyklister med svært høy dødsrate i forhold til i dag...

Du mener ikke at det du lærte i 1980 skal være det som gjelder fortsatt uten forbehold

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Lysbruk

Legg inn av ZZR-Tom »

Duville skrev:
Tor Arne skrev:Da jeg tok førerkort på tung MC i 1980, ble vi bevisst drillet på at vi skulle bruke fjernlyset (fullys) hele tiden. Som flere tidligere har nevnt, så blir man ikke blendet dersom man ikke stirrer direkte på lysene på møtende trafikk. Motorsykler som har vanlige H4 lyspærer eller tilsvarende, kan trygt kjøre med fjernlys, mener jeg. Jeg har søkt i lovverk og diverse andre steder for å finne svar på lysbrukspørsmålet som her er tatt opp. Det eneste jeg kan finne er den runde formuleringen at man skal bruke lyset slik at en ikke blender andre.
I 1980 var det stort sett 2 fartsgrenser - 80 og 50 - man kunne se på veien og omgivelsene om det var 50 eller 80 som gjaldt... 60 soner begynte å komme i overgangene, dog
I 1980 og fremover var det vel Abba som gjaldt.
I 1980 var commodore 64 høyaktuellt.
I 1982 begynte jeg i ett firma som hadde en midimaskin for beregninger som brukte 2, 5 timer på det samme som den første PCen brukte 15 minutter på. Midimaskinen kostet 250 000, Pcen koster 25 når den kom, nå er dette er normalt regneark på alle PCer..
I 1980 var min over 30 år gammle sønn ganske nyfødt.
I 1980 var det kanskje 10 000 rabiate motorsyklister med svært høy dødsrate i forhold til i dag...

Du mener ikke at det du lærte i 1980 skal være det som gjelder fortsatt uten forbehold
I 1980 så lærte eg at jorda var rund.
I 1980 så lærte eg om gravitasjon
I 1980 så lærte eg at 1+1=2

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Lysbruk

Legg inn av Kawasaki »

Duville skrev:
Tor Arne skrev:Da jeg tok førerkort på tung MC i 1980, ble vi bevisst drillet på at vi skulle bruke fjernlyset (fullys) hele tiden. Som flere tidligere har nevnt, så blir man ikke blendet dersom man ikke stirrer direkte på lysene på møtende trafikk. Motorsykler som har vanlige H4 lyspærer eller tilsvarende, kan trygt kjøre med fjernlys, mener jeg. Jeg har søkt i lovverk og diverse andre steder for å finne svar på lysbrukspørsmålet som her er tatt opp. Det eneste jeg kan finne er den runde formuleringen at man skal bruke lyset slik at en ikke blender andre.
I 1980 var det stort sett 2 fartsgrenser - 80 og 50 - man kunne se på veien og omgivelsene om det var 50 eller 80 som gjaldt... 60 soner begynte å komme i overgangene, dog
I 1980 og fremover var det vel Abba som gjaldt.
I 1980 var commodore 64 høyaktuellt.
I 1982 begynte jeg i ett firma som hadde en midimaskin for beregninger som brukte 2, 5 timer på det samme som den første PCen brukte 15 minutter på. Midimaskinen kostet 250 000, Pcen koster 25 når den kom, nå er dette er normalt regneark på alle PCer..
I 1980 var min over 30 år gammle sønn ganske nyfødt.
I 1980 var det kanskje 10 000 rabiate motorsyklister med svært høy dødsrate i forhold til i dag...

Du mener ikke at det du lærte i 1980 skal være det som gjelder fortsatt uten forbehold

Hehe :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lysbruk

Legg inn av Snikkeren »

I 1980 var ikke jeg født, og det var ikke mange som hadde hørt om/brukte kontrastyring bevisst. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Lysbruk

Legg inn av jhn »

Duville skrev: .... bla bla .... bla bla .....
... Du mener ikke at det du lærte i 1980 skal være det som gjelder fortsatt uten forbehold
Tjaa tjoo, hvorfor ikke? I 1980 var jeg 16 år, og det var vel på den tiden jeg fikk f.. :-# .. for første gang.
Det jeg lærte da har vært meget nyttig og underholdende, og etter hva man hører og ser er det omtrent det samme som dagens 16 åringer lærer :vs

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Lysbruk

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:
Duville skrev: .... bla bla .... bla bla .....
... Du mener ikke at det du lærte i 1980 skal være det som gjelder fortsatt uten forbehold
Tjaa tjoo, hvorfor ikke? I 1980 var jeg 16 år, og det var vel på den tiden jeg fikk f.. :-# .. for første gang.
Det jeg lærte da har vært meget nyttig og underholdende, og etter hva man hører og ser er det omtrent det samme som dagens 16 åringer lærer :vs

Ja,menn nu e vell ittje vi seissen længer.Å vi ska nu bærre vær heilt ærli mæ åss sjøll,att førrste gången vi fikk åss nåkka på kollemaur'n kainn vell ittje heilt sammenlengnes mæ korrsen dæ e idag.

Både på gått åg onnt :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Lysbruk

Legg inn av fikse »

jhn skrev: Tjaa tjoo, hvorfor ikke? I 1980 var jeg 16 år, og det var vel på den tiden jeg fikk f.. :-# .. for første gang.
Det jeg lærte da har vært meget nyttig og underholdende, og etter hva man hører og ser er det omtrent det samme som dagens 16 åringer lærer :vs
f.f.ff.f.....føre motorsykkel? :-J Joda, fin tid det der. Når man lærte seg forskjellige ting og tang. Men intet lever evig, ei heller regler. Jeg lærte og noe med at fjernlys det var hovedlys eller fullt lys, og det var det man skulle bruke som hovedregel, og dimme ned om man mente at det var fare for blending. Jeg husker godt da jeg tok prøveoppkjøring (oppkjøring med kjøreskolens sjef for å se om jeg var god nok til å ta oppkjøring på BT) så spurte han meg med streng stemme om jeg mente at jeg skulle kjøre med fjernlys. Jeg svarte jo som sant var at dette sto det i læreboken, og den hadde jo han som var sjefen vært med å skrive, så.... :knegg Så "regelen" har vært der den, men jeg finner den ikke igjen i nyere lærebøker.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Lysbruk

Legg inn av Carpa »

Jammen er dere gode på avsporing... Håper dere har utviklet dere og lært noen gode "metoder" siden dere var 16 år....

Står forøvrig ingenting om at man skal bruke fjernlys som kjørelys i dagens lærebok men kanskje dere som kjører veteran med telys bør gjøre det allikevel :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Lysbruk

Legg inn av GSF »

Tor Arne skrev:Det eneste jeg kan finne er den runde formuleringen at man skal bruke lyset slik at en ikke blender andre.
Husk at det ikke er opp til den som bruker fjernlyset å definere om det blender eller ikke. Det er den som føler seg blendet som har definisjonsmakten der :mk

Svar