PMS? Hva er det egentlig?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av lasse_hansen »

God ettermiddag, eller kan vel snart si kveld!

Lærte ganske fort at når vinteren kommer snikenes var det flere her inne som klaget over PMS, altså Parkert Motorsykkel Syndrom.. Jeg har nå sjekket litt opp i dette, og ble ganske overrasket... Spesielt siden det er flere gutter/menn her inne som klager over PMS..

PMS er nemlig :P :p :

Premenstruelt syndrom (PMS) (også kalt PMT eller premenstruelle spenninger ) er en samling av fysiske, psykologiske og emosjonelle symptomer knyttet til kvinnens menstruasjonssyklus. De fleste kvinner i fertil alder (opp til 85 %) oppgir å ha opplevd fysiske symptomer i forbindelse med menstruasjonssyklusen, som for eksempel oppblåsthet og ømme bryster.

Så hvordan er det for dere menn her inne med oppblåsthet, det er ganske normalt blant gutta? Men Ømme bryster, og menstruasjon? Det har jeg enda ikke opplevd.. Så hvordan er det egentlig å ha PMS? :lol

Årsak: :prop:
Man forstår ikke fullt ut hva som forårsaker PMS. (Det har jo vi funnet ut, eller?) De eksakte årsakene til PMS er ikke helt og holdent kjent. Selv om PMS er knyttet til lutealfasen, viser målinger at nivået av kjønnshormoner er innenfor normalområdet. Innenfor tvillingforskning har man funnet at konkordansen av PMS er dobbelt så høy hos eneggete tvillinger som hos toeggete tvillinger, hvilket antyder muligheten for en genetisk komponent. (Vil det si at de som er eneggete tvillinger har dobbelt opp av Parkert Motorsykkel syndromet?)

Behandling:
Her trur jeg de fleste her har misforstått, det er vist ikke bare å ta sykkelen frem til våren igjen, så er det over.. Ifølge wikipedia så må muligens følgende til:
Mange typer behandlinger for PMS har blitt foreslått, inkludert endringer i kosthold eller livsstil. Ved medisinsk behandling er man primært opptatt av hormonelle inngrep og bruk av selektive serotoninreopptakshemmere

Til slutt en liten ting til, wikipedia sier:
"PMS er generelt sett en stabil diagnose."
Så da trur jeg de av dere her inne som sier at PMS er værst nå og da, osv. Dere har misforstått litt. Leger sier det er stabilt?



PS!!
All informasjon om PMS ble funnet på wikipedia, dette er ikke kunnskap jeg har inni hode... Og forresten, er det samme PMS det snakkes om her på MC siden tru? :redface :P :p

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av Svein2 »

Ikke tenk altfor mye på dette Lasse. :scratch :knegg

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av lasse_hansen »

Svein2 skrev:Ikke tenk altfor mye på dette Lasse. :scratch :knegg
hehe...
Ps. Kjeder meg ikke nå som sykkelen er levert på vinterlagring.. Jeg lover! :knegg

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av ZZR-Tom »

Vist en blir rammet av PMS så forgudskyld legg in blokkering av netsider som ebay,finn.no o.l.
Med påvirkning av PMS i kombinasjon av overnevte nettsteder er det ikkje uvanlig å sjå offeret med vrengtlommebok,rød glødandes kreditkort og i ekstreme tilfeller kjøps og lånskontrakt :redface

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av Carpa »

Vel, som ei jente med noen års erfaring med pms, spesielt i de yngre årene, så kan jeg i hvertfall si sikkert at det er absolutt ingenting ved pms som er stabilt! Den uttalelsen der må komme fra en mann

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av ZZR-Tom »

Carpa skrev:Vel, som ei jente med noen års erfaring med pms, spesielt i de yngre årene, så kan jeg i hvertfall si sikkert at det er absolutt ingenting ved pms som er stabilt! Den uttalelsen der må komme fra en mann

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Er vel stabilt ustabilt?

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av MaxTron »

Nånting som sei mæ at tråstarter har PMS................... :scratch :twisted
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av Baltazar »

Her kan du kjøpe PMS t-skjorte....om du er over gjennomsnittet interessert da å merke. :P :p

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av GSF »

lasse_hansen skrev: Mange typer behandlinger for PMS har blitt foreslått, inkludert endringer i kosthold eller livsstil. Ved medisinsk behandling er man primært opptatt av hormonelle inngrep og bruk av selektive serotoninreopptakshemmere
Har hørt at PMS også setter seg i klesskapet og skaper kranglete og trange motorsykkelklær om våren. Så dette med kosthold og livstil har sikkert sneket seg inn som en kur mot dette. :-)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av lasse_hansen »

MaxTron: Hmm, jeg, PMS? Nei langt ifra. Haha. Virker det sånn? Har bare vært uten sykkel i 2dager.haha. Uff, lurer på åssen denne vinteren kan bli B-)

PMS og kosthold, du sier noe kanskje der ja. Hmm. Jeg får fundere mere på dette ikveld, eller kanskje ikke? Hehe

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sist redigert av lasse_hansen den 11 okt 2012, 21:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: PMS? Hva er det egentlig?

Legg inn av lasse_hansen »

Baltazar skrev:Her kan du kjøpe PMS t-skjorte....om du er over gjennomsnittet interessert da å merke. :P :p
Hvor? Hvor? Hvor? Haha

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Svar