Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

Hjernen skrev:
ZZR-Erling skrev:Har alltid lagret mine 14 motorsykler i kald garasje, og aldri på alle de årene/km
hatt noen problemer eller korrosjon, nøkkelen ligger i rett klargjøring!
:prf

Rektig det, vask, voks og polish før parkering så preller event kondens av....
Finnes ikke kondens blandt mitt billige "Crome Vanadium" verktøy i løpet av vintern, og det ligger
for det meste på benken... :redface (kanskje litt rust fordi jeg glemmer å ta det inn noen ganger.... )
Heller ikke noe problem med de tre tråsykklene som står der..

jaja - jeg også :mk
Akkurat sånn hadde jeg det helt til jeg kom ut en kveld med de riktige forholdene og skulle hente noe i garasjen, alt - absolutt alt var dekket av vann. Og da er det ikke bare de synlige flatene men alt - oppå, under, inni, - alt som ikke var hermetisk tettet var dekket av ett lag med vann, og da snakker jeg ikke bare MC, men bil, verktøy, plenklipper, "reservedeler" alt. Først måtte dette oppdages (noe man nok ikke alltid gjør) deretter en uke med varme ryddet jo selvfølgelig opp, men de siste punktene som tørker er de som er vanskeligst å komme til sånn som ledninger og koblinger etc.
Da fikk jeg i grunnen bekreftet at joda teorien stemmer og dette skulle du egentlig vite...... 15 minus i 14 dager slik at alt er skikkelig kaldt og så 2 - 3 dager med regn og fuktig vær!!! Det var ikke noe annet....

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:
Hjernen skrev:
ZZR-Erling skrev:Har alltid lagret mine 14 motorsykler i kald garasje, og aldri på alle de årene/km
hatt noen problemer eller korrosjon, nøkkelen ligger i rett klargjøring!
:prf

Rektig det, vask, voks og polish før parkering så preller event kondens av....
Finnes ikke kondens blandt mitt billige "Crome Vanadium" verktøy i løpet av vintern, og det ligger
for det meste på benken... :redface (kanskje litt rust fordi jeg glemmer å ta det inn noen ganger.... )
Heller ikke noe problem med de tre tråsykklene som står der..

jaja - jeg også :mk
Akkurat sånn hadde jeg det helt til jeg kom ut en kveld med de riktige forholdene og skulle hente noe i garasjen, alt - absolutt alt var dekket av vann. Og da er det ikke bare de synlige flatene men alt - oppå, under, inni, - alt som ikke var hermetisk tettet var dekket av ett lag med vann, og da snakker jeg ikke bare MC, men bil, verktøy, plenklipper, "reservedeler" alt. Først måtte dette oppdages (noe man nok ikke alltid gjør) deretter en uke med varme ryddet jo selvfølgelig opp, men de siste punktene som tørker er de som er vanskeligst å komme til sånn som ledninger og koblinger etc.
Da fikk jeg i grunnen bekreftet at joda teorien stemmer og dette skulle du egentlig vite...... 15 minus i 14 dager slik at alt er skikkelig kaldt og så 2 - 3 dager med regn og fuktig vær!!! Det var ikke noe annet....
Jøss!!

Har opplevd at ubehandlet verktøy og skruer og sånt som ligger framme/gjenglemt i en krok LENGE kan få en liten brunfarge, som jo tyder på at det har vært kondens, men det der må vel være helt spesielt..??!

Trudde Nordmøre var fuktig...

Hvor bor du??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

lengst sør- det er 15 minus fra øst og deretter snur vinden fra vest med regn og fuktig vær. Da har du garatert kondens på alt metall. Det er jo ikke hvor lenge det ligger - det erom det ligger der den måneden det er fuktig som teller... Så lenge det er tørt går det greit... det er problemet men siden så mange har gode erfaringer med dette så er det sikkert ikke noe problem :knegg

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:lengst sør- det er 15 minus fra øst og deretter snur vinden fra vest med regn og fuktig vær. Da har du garatert kondens på alt metall. Det er jo ikke hvor lenge det ligger - det erom det ligger der den måneden det er fuktig som teller... Så lenge det er tørt går det greit... det er problemet men siden så mange har gode erfaringer med dette så er det sikkert ikke noe problem :knegg
Klart det er ett problem, også her, og klart det blir litt kondens i løpet av vinteren i en uisolert garasje, men heldigvis aldrig opplevd det så ille som du beskriver.

Og så finnes det jo plasser hvor vinterværet er ganske stabilt, og får intrykk av at det er ganske mange som bor i områder der de ikke har veldig ofte tempraturskifter...

Generelt så syns jeg uansett at det er ganske mye hysteri med dette med vinterlagring.
Ta foreksempel de som har sykkelen stående ute i sol, regn og vind i 8-9 månedre i året, men som MÅ gjennomføre ett hellig rituale som ofte tar ei uke eller mere for at den skal kunne stå tørt under tak i de siste 3-4 månedene... :scratch *mas

PS:
Bilde

Dette er fakrisk maskiner som er lagd med tanke på å kunne brukes utendørs!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kommer til en vakker dag å oppdage at det er minusgrader i luften, og sykkelen blir stående i garasjen. I løpet av vinteren blir det nok bare flere og lengre slike perioder at den blir stående i garasjen. Jeg kommer til å se etter den, kanskje starte opp innimellom, vaske og kose litt.. Ut over det, blir nok ikke noe spesielt gjort. Hadde jeg hatt noe krom, skulle jeg pusset litt, men jeg har ikke krom..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av ZZR-Erling »

Duville skrev:
Hjernen skrev:
ZZR-Erling skrev:Har alltid lagret mine 14 motorsykler i kald garasje, og aldri på alle de årene/km
hatt noen problemer eller korrosjon, nøkkelen ligger i rett klargjøring!
:prf

Rektig det, vask, voks og polish før parkering så preller event kondens av....
Finnes ikke kondens blandt mitt billige "Crome Vanadium" verktøy i løpet av vintern, og det ligger
for det meste på benken... :redface (kanskje litt rust fordi jeg glemmer å ta det inn noen ganger.... )
Heller ikke noe problem med de tre tråsykklene som står der..

jaja - jeg også :mk
Akkurat sånn hadde jeg det helt til jeg kom ut en kveld med de riktige forholdene og skulle hente noe i garasjen, alt - absolutt alt var dekket av vann. Og da er det ikke bare de synlige flatene men alt - oppå, under, inni, - alt som ikke var hermetisk tettet var dekket av ett lag med vann, og da snakker jeg ikke bare MC, men bil, verktøy, plenklipper, "reservedeler" alt. Først måtte dette oppdages (noe man nok ikke alltid gjør) deretter en uke med varme ryddet jo selvfølgelig opp, men de siste punktene som tørker er de som er vanskeligst å komme til sånn som ledninger og koblinger etc.
Da fikk jeg i grunnen bekreftet at joda teorien stemmer og dette skulle du egentlig vite...... 15 minus i 14 dager slik at alt er skikkelig kaldt og så 2 - 3 dager med regn og fuktig vær!!! Det var ikke noe annet....
Selvf, men det har ikke blitt ett problem alikevel, for meg i hvertfall. Min tåler regn ;-)

Anyway..i vinter skal bikene få stå inne i kjellerstua som vi alikevel ikke bruker, og der skal vi vel ha 15-20 C. Så kan vi gå ned å bare mimre :prf

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Svein2 »

Jeg hadde planer om vask, polering og vinterlagring i helga,
men tydligvis altfor tidlig: :prf
Værmelding.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

Virker som om det for enkelte er spørsmål om riktig eller galt.

At Mcer er designet for å brukes når det er vått er det ingen tvil om. Bruker min gjennom hele sesongen og sitter ikke hjemme selv om det kommer litt regn. Selvfølgelig ikke. Det vannet som kommer ovenfra og som sprut fra dekkene kan vi likevel forhindre fra å komme inn i enkelte områder hvor vi ikke ønsker fuktighet, slik som koblinger ol. Hvis det kondenserer så kondenserer det først og mest på de punktene som leder best varme slik som stål, kobber og aluminium. Deretter plast og annet. Kondensen kommer inn overalt der det finnes luft.

Dersom man er obs de virkelig få dagene på vinteren med væromslag kan mye av dette forhindres. Enkelte har da skjønt hva som skal til for å forhindre at kondensen blir liggende og som vil gjøre noe med det vet nåt når de skal gjøre det og hvorfor. De andre kan jo skite i akkurat det.

Har vel kanskje lært at det kan være vel så viktig å spørre om vinterlagring kjøp av brukt MC som mange andre viktige saker saker. Ikke alle tar det like nøye.

Lykke til med lagring på den ene og den andre måten og fortsatt god sesong for de som ikke har lagret.....

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Voodoodoo »

Merkelig at en sykkel tåler masse vann når den kjøres meeeen om den skal stå stille tåler den ikke engang dugg......

Parkerer lett sykkelen i garasjen for vinteren, kommer også til å varme opp garasjen noen ganger i vinter så det er vel bare flaks om sykkelen, gressklipperen, motorsaga osv. er brukbare til våren.
For ikke å snakke om den stakkars Passelaten min som har stått ute i regn snø og is i 10 år og 315' km. At den i det hele tatt er der er jo et under... :scratch

Men for all del gutter(og jenter) kost gjerne på full spabehandling for mopedene med olje og varme. :-)å
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Galilee
Innlegg: 24
Registrert: 02 jun 2009, 13:04
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
Sted: Horten
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Galilee »

Ved lagring vil jeg sitere Travelling Wilburys; Store it in a cool dry place.
Oppvarming er ikke lurt. alle kjemiske reaksjoner går raskere ved høyere temperaturer, som f.eks. korrosjon, selvutlading av batteri, og hvordan nå plast og gummi brytes ned 'av seg selv'.

Å sette sykkelen bort et par måneder er ikke lagring, det kalles PARKERING. Og hvorfor noen trenger råd og hjelp til parkering er meg en gåte.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

Voodoodoo skrev:Merkelig at en sykkel tåler masse vann når den kjøres meeeen om den skal stå stille tåler den ikke engang dugg......

. :-)å
Dugg definers som fukt som faller ned fra himmelen fordi luften blir kaldere. Setter du deg under ett tak, i ett telt eller en presenning så kommer du unna. Kondensering på vinteren kommer prinsippiellt av samme årsak, men da er det metallet som er så kaldt at "duggen" trekker mot de kalde flatene og metallet kan være overalt på sykkelen. ikke bare ovenfra. Du gjør selvfølgelig akkurat som du vil men jeg hadde nok ikke kjøpt din brukte MC hvis du ikke bor på en tørr plass i innlandet..

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av fikse »

Og nå skal jeg reklamere (nok en gang) for antirusteoljen ACF-50. Sjenialt stoff esse. Forrige sykkelen min, en Duke 125, var notorisk grinete når det var mye fukt og lav temperatur ute (klassisk Bergensk vinter). En runde med ACF-sprayen i alle elektriske kontakter og brytere (igrunnen hele sykkelen utenom bremsene) fikk den iallfall til å virke... Og da jeg tok vårvasken så sykkelen helt ut som ny. Ganske utrolig med tanke på alt saltet den fikk på seg. Nåværende sykkel stortrives selv i det sprutregnet som det er i disse dager.

Kan ikke forstå annet enn at en sykkel som kjøres hele året får mer juling enn en sykkel som er parkert om vinteren kondens eller ei. Og så lenge ACF-en holder korrosjonen på god avstand på mine helårssykler, burde det fungere gull på en som står under en presenning, under tak eller i garasje.

Så en flaske med ACF vil jeg tro er en særs billig investering for den som vil ta vare på gullet :thumleft

Forøvrig vil jeg anbefale å fylle bensintanken helt opp, iallfall om du har tank av stål. Og tappe eventuelle forgassere for siste rest av bensin.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

fikse skrev: Kan ikke forstå annet enn at en sykkel som kjøres hele året får mer juling enn en sykkel som er parkert om vinteren kondens eller ei. Og så lenge ACF-en holder korrosjonen på god avstand på mine helårssykler, burde det fungere gull på en som står under en presenning, under tak eller i garasje.

Så en flaske med ACF vil jeg tro er en særs billig investering for den som vil ta vare på gullet :thumleft

Forøvrig vil jeg anbefale å fylle bensintanken helt opp, iallfall om du har tank av stål. Og tappe eventuelle forgassere for siste rest av bensin.

En sykkel som brukes jevnlig, får varmen fra motoren opp i de områdene som ellers ikke tørker opp etter kondensering. Fukten blir ikke liggende da, slik den gjør i en garasje som har vært kald og med temperaturer på vei oppover....
Din MC må sikkert tåle mye moro kjøring på vinterveier med salt og mye annet, men det er en kostnad for sikkert mye moro.

En parkert MC som var fri for rustflekker ved parkering og tas frem med rustflekker er lite stas å kjøre på våren.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Intruder »

Lagrer Intruderen i oppvarmet garasje,så har vel strengt tatt ingen erfaring med lagring i Gerhardsen....men det er det sikkert mange av dere andre som har.. :thumleft
Så ordet er fritt...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Toven

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Toven »

Et spørsmål uten å ha lest gjennom alt som er skrevet her:

Skal sette sykkelen i et skur her hjemme, som står for seg selv med ingen isolering, skal sette opp en ventilasjonsluke for å få ventilasjon og. Men har det noe for seg å legg en varmelampe inni bua? Dekker sykkelen med wd40 og legger på pustbart inne trekk (Oxford dormex).
Pluss, jeg har 2 støtter. En depotstøtte og en styrekronestøtte. Jeg kan jo da få hjula av gulvet men kan det oppstå "tretthetsbrudd" (sikkert ikke riktig ord men.. :P) ?
Eller er det likegreit å fylle opp dekka med maks luft og flytte sykkern et par centimeter en gang i uka, for å unngå flatpunkter på dekk

Svar