kicken "låser" seg

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av Jompa »

FunksTiGi skrev:
ArcticTiger skrev:Det er ikke sikkert det er stempelet som har skjært seg. Hvis det er vann/kjølevæske i olja kan det gå hardt utover rådelageret. Det er oftest et glidelager og må ha skikkelig oljefilm. Tapp av olja og se om den er blitt hvitaktig på nytt, og om det er noe spon eller "metallic" skjær i den.
Om det ikke er spon noe slikt i oljen, skal jeg da sette i ny topppakning og fylle på ny olje for så å prøve sykkelen igjen, eller vil det være lurt å sjekke alt ?
Du tar ikke av toppakninga for å sjekke oljen.
Trur det er best å la et verksted finne ut av det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

Jompa skrev:
FunksTiGi skrev:
ArcticTiger skrev:Det er ikke sikkert det er stempelet som har skjært seg. Hvis det er vann/kjølevæske i olja kan det gå hardt utover rådelageret. Det er oftest et glidelager og må ha skikkelig oljefilm. Tapp av olja og se om den er blitt hvitaktig på nytt, og om det er noe spon eller "metallic" skjær i den.
Om det ikke er spon noe slikt i oljen, skal jeg da sette i ny topppakning og fylle på ny olje for så å prøve sykkelen igjen, eller vil det være lurt å sjekke alt ?
Du tar ikke av toppakninga for å sjekke oljen.
Trur det er best å la et verksted finne ut av det.
jeg vet jo at man ikke tar av toppakningen for å sjekke oljen. den tapper jeg ut under motoren etter hva jeg har forstått(?), toppakningen tenkte jeg å skifte, ettersom det mest sannsynlig er lekkasje.

Jeg skal forhøre meg med verkstedet før jeg gjør noe som helst.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg mente: Tapp av olja og sjekk den før du begynner å demontere toppen.
Det kan være flere mulig feilkilder til problemet med sykkern din.
Før man begynner å demontere noe, så er det lurt å prøve å lokalisere, og evt utelukke, hva feilen kan være.
Er du i tvil om dine ferdigheter/muligheter, få et verksted/person som kjenner sykkeltypen til å stille diagnosen!

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

ArcticTiger skrev:Jeg mente: Tapp av olja og sjekk den før du begynner å demontere toppen.
Det kan være flere mulig feilkilder til problemet med sykkern din.
Før man begynner å demontere noe, så er det lurt å prøve å lokalisere, og evt utelukke, hva feilen kan være.
Er du i tvil om dine ferdigheter/muligheter, få et verksted/person som kjenner sykkeltypen til å stille diagnosen!
Nå ble det mye forvirring her. Jeg skal tappe oljen, se etter spon/metallbiter i den. Om det ikke er det, vil det da være en idè å skru av toppen ?

Men ja, som du sier skal jeg forhøre meg med verkstedet om hva de mener jeg bør gjøre.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av mekkern »

sjekke tetninger til vannpumpa også...olje/vann på hver sin side.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av Jompa »

FunksTiGi skrev:
Jompa skrev:
FunksTiGi skrev:
ArcticTiger skrev:Det er ikke sikkert det er stempelet som har skjært seg. Hvis det er vann/kjølevæske i olja kan det gå hardt utover rådelageret. Det er oftest et glidelager og må ha skikkelig oljefilm. Tapp av olja og se om den er blitt hvitaktig på nytt, og om det er noe spon eller "metallic" skjær i den.
Om det ikke er spon noe slikt i oljen, skal jeg da sette i ny topppakning og fylle på ny olje for så å prøve sykkelen igjen, eller vil det være lurt å sjekke alt ?
Du tar ikke av toppakninga for å sjekke oljen.
Trur det er best å la et verksted finne ut av det.
jeg vet jo at man ikke tar av toppakningen for å sjekke oljen. den tapper jeg ut under motoren etter hva jeg har forstått(?), toppakningen tenkte jeg å skifte, ettersom det mest sannsynlig er lekkasje.

Jeg skal forhøre meg med verkstedet før jeg gjør noe som helst.
Sorry, min feil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

Nå er sykkelen undersøkt av verksted og det var ikke vann i oljen, ingen avleiringer i den. kjølesystemet var sjekket og alt var ok sa de.

Kan det være ujusterte ventiler som forårsaker dette ?







http://www.southbayriders.com/forums/sh ... WR%20valve" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av Busa Trond »

Det var nok mest Yamaha WR250 som var plaget av at kamkjeden gikk, tror også 450 var utsatt for dette opp til 2007. Ikke tvangs kjør den for mye, plutselig går hele toppen. Er du heldig får du noen til å åpne og bytte ut alle slitedeler for rundt 6000,-. Da har du nesten ny motor, og det merker du også på draget i den :prf

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

Busa Trond skrev:Det var nok mest Yamaha WR250 som var plaget av at kamkjeden gikk, tror også 450 var utsatt for dette opp til 2007. Ikke tvangs kjør den for mye, plutselig går hele toppen. Er du heldig får du noen til å åpne og bytte ut alle slitedeler for rundt 6000,-. Da har du nesten ny motor, og det merker du også på draget i den :prf
Fikk sykkelen igjen fra verkstedet og de hadde funnet feilen som mest sannsynlig skapte kluss i kompresjonen.
Idioten(e) som fyllte på olje på sykkelen forrige gang, hadde selvfølgelig klart å fylle 0,6l for mye..... :fool:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av Jompa »

FunksTiGi skrev:
Busa Trond skrev:Det var nok mest Yamaha WR250 som var plaget av at kamkjeden gikk, tror også 450 var utsatt for dette opp til 2007. Ikke tvangs kjør den for mye, plutselig går hele toppen. Er du heldig får du noen til å åpne og bytte ut alle slitedeler for rundt 6000,-. Da har du nesten ny motor, og det merker du også på draget i den :prf
Fikk sykkelen igjen fra verkstedet og de hadde funnet feilen som mest sannsynlig skapte kluss i kompresjonen.
Idioten(e) som fyllte på olje på sykkelen forrige gang, hadde selvfølgelig klart å fylle 0,6l for mye..... :fool:
Lite trolig at 6 dl olje for mye får motoren til å sette seg fast.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av Jompa »

FunksTiGi skrev:
Busa Trond skrev:Det var nok mest Yamaha WR250 som var plaget av at kamkjeden gikk, tror også 450 var utsatt for dette opp til 2007. Ikke tvangs kjør den for mye, plutselig går hele toppen. Er du heldig får du noen til å åpne og bytte ut alle slitedeler for rundt 6000,-. Da har du nesten ny motor, og det merker du også på draget i den :prf
Fikk sykkelen igjen fra verkstedet og de hadde funnet feilen som mest sannsynlig skapte kluss i kompresjonen.
Idioten(e) som fyllte på olje på sykkelen forrige gang, hadde selvfølgelig klart å fylle 0,6l for mye..... :fool:
Lite trolig at 6 dl olje for mye får motoren til å sette seg fast.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av MaxTron »

Tjaaa, vist det bare skal være 2 - 2,5l i utgangspunktet så kan det gjør en del gale vil æ tru...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar