Hjelp til valg av første motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Chevy1974 »

Borgers skrev:Hei!

Fikk nettopp lappen, 22 år. Vurderer å kjøpe motorsykkel allerede i år (ja, jeg har dårlig tålmodighet). Uansett, jeg står mellom Honda vfr, eller en Ducati som en kamerat av meg selger.
(...)
Gleder meg til å kjøre mc :)
Hei, og velkommen til MCsiden :D

Eg er sjølv heilt fersk. Tok lappen 27. august. Kjøpte min første sykkel mandag i denne uka etter å ha kikka og vurdert ei stund.

Eg for min del likar best cruiser-typen (Shadow, Intruder, Virago) så eg skal ikkje uttale meg om dei syklane du nemner.
Men som andre har sagt, ikkje lås deg på eit snevert utvalg. Prøv alle mulige syklar, inkludert dei du ikkje vil ha. Då får du testa egenskapar og får kanskje ein bedre bekreftelse på at den sykkelen du vil ha er den riktige.

Eg håpar du vil trives her på forumet. Det er ingen spørsmål som er for dumme, det er ein veldig fin gjeng her inne, og du blir tatt godt imot frå første stund :-)

Når det gjeld forsikring, så kan det kanskje vere mulig å redusere den til kun ansvar når du parkerer sykkelen for vinteren? Då har du jo sammenhengande forsikring heile tida, og så kan du legge på igjen delkasko eller kasko til våren om du vil det.

Du nemnte også at du ville prøve å få tak i sykkel før vinteren, at du kanskje er utålmodig.
Er ikkje rart du er utålmodig når du nettopp har tatt lappen :D
Eg fekk eit råd ein plass om å vente til oktober/november med å kjøpe, for då var prisane på det lavaste, men eg er veldig glad for at eg kjøpte sykkelen så pass tidleg at eg får køyrt litt før vinteren. Det er no når eg køyrer åleine at eg lærer mest.

Så mitt råd er:
Bruk litt tid på å prøve flest mulig syklar (privat og forretning), og så prøvar du å kjøpe ein sykkel du virkelig likar. Deretter, køyr så mykje som mulig før vinteren er her :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Snikkeren »

Andreas skrev:
Synes de HIFI-klubben reklamene er morsomme: "Du kjøper ikke stereoanlegg der de selger brødristere og kjøleskap"

Slik kunne en Ducati-reklame vært og: "Man kjøper ikke motorsykkel der de selger gressklippere"
Eller så kjøper man Yamaha, som både kan lyd og motorsykler. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av rerell »

Borgers skrev:"Dyre service, bruker reim, kan ikke kjøpe ducati eldre enn 2008" o.l. Er dette tullsnakk?
Det är delvis tullsnakk. Det om 2008 är förstås bara dumheter, men det är helt riktigt att (de flesta) Ducatier bruker reim. :) Servicekostnader varierar med motortyp och behov för ventiljustering. 1999 750SS har en luftkyld motor med insprutning (som kom på SS 1998, BTW), och det är (bland Ducatier) en av de billigaste motorerna att serva samtidigt som det är en av de mest robusta. En god kombination. 750SS är dock ganska effektsvag, du bör ju fundera på i vilken grad det är viktigt för dig.
Borgers skrev:Reimdrifte skjer hvert andre år (?) og koster 3-4 tusen(?). Ellers koster en service omtrent 3-4 tusen på Ducati?

Remmar byts efter 24 mnd eller 20.000 km (det som inträffar först) på den du ser på ja. Från 2007 ökade Ducati serviceintervallerna till 12.000 km på nya modeller, och därmed skulle remmar bytas var 24.000 km, men fortfarande efter 24 mnd om det inträffade innan. Det är bara Multistrada och Diavel som har 24.000 km eller 60 mnd (enligt manualen), vilket jag tycker är ganska märkligt egentligen. Hursomhelst, priset på service kommer variera som sagt. Varannan service är större. Kan bli 3-4 tusen ja, men det kan bli det dubbla också.

Jag hade förresten *inte* rekommenderat att försöka byta remmar själv om du inte är helt säker på vad du gör. Gör du fel kan resultatet bli motorhaveri och då blir det snack om betydliga summor. Ser på fakturan från min senaste service att remmarna kostade ca 1400 kr (2 st inkl mva), iofs till en annan motor. Arbetskostnaden för att byta remmar på verkstad är inte så illa om det görs i samband med service.

Lycka till!

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av StigRune »

Vil ikke ha ducati pga at de skrangler som et uvær selv når alt er som det skal (tørrclutch ftw... eller var det WTF?!).
Startet med en er-6f selv. Utrolig god sykkel som bare går og går, og tilbyr mye moro og er fin å lære på.

Min "gamle" 2010 er til salgs i skrivende stund for ~70.000,- hos monsterbike as i drammen. Er litt ekstrautstyr på den:
velteklosser, leovince potte (godkjent og registrert i vognkort), kåpeglass, pazzo hendler, bobbins, fjernet passasjerhåndtak, öhlins bakdemper.
Har gått ca 40.000km med meg som eneste eier. Hver eneste service er gjort hos monsterbike til riktig tid, og de har også hatt vinterlagring.
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Andreas »

StigRune skrev:Vil ikke ha ducati pga at de skrangler som et uvær selv når alt er som det skal (tørrclutch ftw... eller var det WTF?!).
Startet med en er-6f selv. Utrolig god sykkel som bare går og går, og tilbyr mye moro og er fin å lære på.

Min "gamle" 2010 er til salgs i skrivende stund for ~70.000,- hos monsterbike as i drammen. Er litt ekstrautstyr på den:
velteklosser, leovince potte (godkjent og registrert i vognkort), kåpeglass, pazzo hendler, bobbins, fjernet passasjerhåndtak, öhlins bakdemper.
Har gått ca 40.000km med meg som eneste eier. Hver eneste service er gjort hos monsterbike til riktig tid, og de har også hatt vinterlagring.
Denne 750 SS`n det var snakk om her, har vanlig våtclutch :thumleft

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av guzziman »

Hei og velkommen til forumet.

Syntes du skal se litt på triumph daytona eller speedtriple.. Prøv en av disse, og du blir helt matt. Masse hester og en nyydelig lyd.
Triumph Daytona 955i 2003

Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Borgers »

Tenkte jeg skulle oppdatere posten litt. Fant en sykkel, kjøpte den forrige mandag. Det ble Honda VFR 800 2000 33.000 km for en pris på 69.000 med en ubrukt god hjelm Kjøpte hos forhandler i Horten. Etter å ha hørt med fler så var så og si alle skeptisk til en gammel ducati. Jeg er veldig fornøyd med kjøpet, og VFR virker utrolig bra. VELDIG fornøyd :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft Grratttlere med flott sykkel Borgers :D Tøøøft, så fikk du litt ut av slutten på denna sessongen, og er kjempeklar for ny når det begynner å dryppe av takene :yeyeye :prop:

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Andreas »

Jaja, gratulerer med en Honda :thumleft Like greit det ikke ble en Ducati, for da hadde den jo hatt skivelåsskader nå :P :p hehe

En ting til, når jeg ser hva bildefila av VFR`n din heter, så håper jeg ikke du legger ut flere bilder fra den mappa :lol

Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Borgers »

Takktakk! Ja, jeg klarte ikke å vente hehe, men gruer meg til å sette den inn for vinteren:(

Haha, prøvde å endre navnet, men var for seint og orket ikke å legge inn på nytt!
Grunnen til jeg gikk for VFR istedet for Ducatien er fordi så og si alle jeg spurte frarådet meg å kjøpe en gammel Ducati. Dessuten syntes jeg det var bedre kjørekomfort på VFRn

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av ZZR-Tom »

VFR er jo en solid og bra sykkel med plenty av krefter.
Duger fint til lange tourings oppdrag då en kamerat har hatt sin på våras turer i 4år, han er stålandes fornøgd.
Grattis

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av L-NA »

Hei,

Jeg har selv testet, og kjørt begge disse syklene. Ducati ville vert mitt klare valg om det var hjerte som fikk bestemme, Men bruker en hode, så blir det VFR`n. Det er ikke uten grunn at denne sykkelen "uformelt" av en stor del av verdens MC entusiaster, har vert utnevnt til "Verden beste sykkel".

Lykke til!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av ZZR-Tom »

L-NA skrev:Hei,

Jeg har selv testet, og kjørt begge disse syklene. Ducati ville vert mitt klare valg om det var hjerte som fikk bestemme, Men bruker en hode, så blir det VFR`n. Det er ikke uten grunn at denne sykkelen "uformelt" av en stor del av verdens MC entusiaster, har vert utnevnt til "Verden beste sykkel".

Lykke til!
Eg liker VFR godt, men eg må seie at VFR`entusiastane har fått litt for mykje oppmerksomhet. VFR750 var unik når den kom. Men det er komt mangen like gode og bedre alternativer etter det. Triumph sprint ST1050 var av mangen utelanske presse kåret som VFR killer, og Motorrad kjører 50 000km tester på mangen sykkler, dei demonterer motor og girkasse etterpå for å måle slitasje, ST1050 kom ut med top score og slo til og med VFR.
Har kjørt litt VFR98 og 99mod og seier lett at det er knall gode sykkler i sin klasse og skal ha ros, men å påstå at det er verdens beste sykkel sjølv om det er i hermeteng er en meget drøy påstand.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av FJZZR »

Snikkeren skrev:
Andreas skrev:
Synes de HIFI-klubben reklamene er morsomme: "Du kjøper ikke stereoanlegg der de selger brødristere og kjøleskap"

Slik kunne en Ducati-reklame vært og: "Man kjøper ikke motorsykkel der de selger gressklippere"
Eller så kjøper man Yamaha, som både kan lyd og motorsykler. :knegg
Nå blir tydligvis ikke sykkelen på noen som helst måte dårligere selv om fabrikken også lager andre ting :vs

Ducati: Opprinnelig en produsent av elektronikk komponenter slik som radiorør etc. De lagde også noen radioer, signal generatorer etc, akkurat som Yamaha!!!

Benelli: Mye mer kjent som våpenprodusent enn mc. Automat hagla er noe helt for seg selv.!

Marzocchi: Fine forgafler, men minst like fine hagler!

Yamaha: Begynte med musikk instrumenter, og er i dag en stor produsent av alskens fritids produkter, i tilliegg til mc.

Suzuki: Navnet betyr bjelletre, og er tresorten de lagde fløyter og andre akustiske instrumenter av i begynnelsen.

BSA: Opprinnelig våpen smie det også. var på 60 tallet verdens srørste produsent av mc. La ned mc prod tidlig på 70 tallet, men våpen prod fortsetter. Luftvåpen er den store greia, men lager fine rifler også.

Honda lager nesten alt en kan tenke seg mes motor uten at mc'ene lider noe av det. Honda's gressklipper er kjempebra!! :thumleft

Og sånn kan vi fortsette i evigheter...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av L-NA »

ZZR-Tom skrev:
L-NA skrev:Hei,

Jeg har selv testet, og kjørt begge disse syklene. Ducati ville vert mitt klare valg om det var hjerte som fikk bestemme, Men bruker en hode, så blir det VFR`n. Det er ikke uten grunn at denne sykkelen "uformelt" av en stor del av verdens MC entusiaster, har vert utnevnt til "Verden beste sykkel".

Lykke til!
Eg liker VFR godt, men eg må seie at VFR`entusiastane har fått litt for mykje oppmerksomhet. VFR750 var unik når den kom. Men det er komt mangen like gode og bedre alternativer etter det. Triumph sprint ST1050 var av mangen utelanske presse kåret som VFR killer, og Motorrad kjører 50 000km tester på mangen sykkler, dei demonterer motor og girkasse etterpå for å måle slitasje, ST1050 kom ut med top score og slo til og med VFR.
Har kjørt litt VFR98 og 99mod og seier lett at det er knall gode sykkler i sin klasse og skal ha ros, men å påstå at det er verdens beste sykkel sjølv om det er i hermeteng er en meget drøy påstand.

Tja, Kanskje denne diskusjon begynner å vandre litt langt vekk fra den opprinnelige, men ganske artig ;-) samt det å diskutere "verdens beste sykkel" blir som å diskutere verdens beste kjøtt kaker. Litt forskjellig smak. Men som i dette tilfellet gjelder valget mellom Ducati`n og VFR`n vill jeg fortsatt anbefale VFR`n.
Selv har jeg nett vert igjennom en lang prosess, hvor valget lenge stod mellom Ducati 1200 Multistrada, og Honda 1200 Crossturer Dukati`n vant nok i min verden den gangen, :sk? ...Men det ble MotoGuzzi 1200 Stelvio :-k :-)

Svar