E85 blanding på motorsykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

E85 blanding på motorsykkel?

Legg inn av AndreasB »

Den gang jeg kjørte bil (Før den ble solgt) fylte jeg alltid 20-40% E85... Går dette på motorsykkel også? (Nei, bilen var ikke gjort om til E85)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: E85 blanding på motorsykkel?

Legg inn av Tysnes »

AndreasB skrev:Den gang jeg kjørte bil (Før den ble solgt) fylte jeg alltid 20-40% E85... Går dette på motorsykkel også? (Nei, bilen var ikke gjort om til E85)
Skeptisk, ville ikkje gjort det på en 91 Kawa. :mk

mekkern
Innlegg: 7607
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: E85 blanding på motorsykkel?

Legg inn av mekkern »

AndreasB skrev:Den gang jeg kjørte bil (Før den ble solgt) fylte jeg alltid 20-40% E85... Går dette på motorsykkel også? (Nei, bilen var ikke gjort om til E85)
Hvorfor? spør jeg bare...
ja litt billigere men bruker mer så....?
tåler mer kompressjon/turbotrykk-.....?
går magrere/varmere hvis ikke kompensert....?
ikke alle gummi/plastdeler tåler alkohol...?

vurderte å konvertere en av mc`ne mine til E-85 pga tenningsbank/høy komp. men alt for få stasjoner tilbyr e-85 pr nå. Og den funker da bare med dette etterpå (økning på forbruket/dyser på ca 30%)..

hvis du tenker miljø så er det 5% sprit innblandet i drivstoffet fra de fleste på95 oktan pr i dag.. :sick:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: E85 blanding på motorsykkel?

Legg inn av gsx750_80 »

AndreasB skrev:Den gang jeg kjørte bil (Før den ble solgt) fylte jeg alltid 20-40% E85... Går dette på motorsykkel også? (Nei, bilen var ikke gjort om til E85)
Det kan sikkert gå på et vis, en stund, men er neppe bra for motoren.
I manualer for en del kjøretøy, inkludert motorsykler, står det at motoren ikke må kjøres på drivstoff med høyere
etanolinnhold enn feks 5 %.
E85 har jo 85 % etanol. I dag har mye standard 95 oktan bensin allerede 5 % etanol. Blander du inn E85 med 20-40 % får du fort en
andel etanol på opptil flere ti-talls prosent. Dette vil gi dårlig drivstofføkonomi og dessuten skade motoren.
Det har vært diskutert på mcsiden også tidligere.
Statoil opplyser ( http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sd ... aq&faqid=5" onclick="window.open(this.href);return false; ) at kun Flexi-Fuel-biler ("FFV") kan benytte
E85. Det sies også at: "På grunn av lavere energiinnhold i etanolen, øker forbruket ca 30 prosent."
Vanlige biler kan ikke kjøre på Etanol fordi:
"Etanol angriper metaller, malingsoverflater samt slanger og pakninger. Derfor må dette drivstoffet lagres og håndteres i et system som er tilpasset drivstoffets egenskaper. Sprit tørker som kjent ut vanlige pakninger."

Noe annet stoff om dette:

http://news.consumerreports.org/cars/20 ... hanol.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.popularmechanics.com/cars/al ... age-engine" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.msnbc.msn.com/id/25936782/ns ... l-engines/" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=XQ1Wa_iQN_c" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=ZtqWT8ZfG5Y" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=YIKvIXQO5-0" onclick="window.open(this.href);return false;


Jeg fyller 98 oktan på MC, båtmotor og innimellom bilen, fordi dette drivstoffet tenderer mot å ha lavere etanolinnhold, og reduserer skader og slitasje.
Vi hører lite om skadene. En "fordel" med skader som følge av etanol i drivstoff er jo at det er oss milliarder av forbrukere som får regninga. Verksteder
og fabrikker får mer å gjøre, og dette stimulerer økonomien..
Sist redigert av gsx750_80 den 31 jul 2012, 18:05, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7607
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: E85 blanding på motorsykkel?

Legg inn av mekkern »

Shell 98 "superbløff" fungerer veldig godt på tenningsbankproblemer,bedre enn statoil 98... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: E85 blanding på motorsykkel?

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:Shell 98 "superbløff" fungerer veldig godt på tenningsbankproblemer,bedre enn statoil 98... :thumleft
Jeg har sendt epost til Shell og Statoil i går, for å spørre om det fortsatt er slik at 98 oktan uten etanol er i salg.

Shell svarer følgende, 1. august 2012:

"Den eneste type drivstoff Shell forhandler i Norge, pt, uten etanol er den nye
V-Power-Nitro 98. Vi gjør vennligst oppmerksom på at dette kan endre seg i
framtiden. og det kan også være geografisk betinget."

I dag kom svar fra Statoil, som sier:

"...Den europeiske standarden for bensin, EN228, tillater innblanding av inntil 5%
bioetanol i all bensin. Per i dag blander Statoil inn bioetanol i all Bensin95 som
selges i Østlandsområdet.
Vi blander ikke inn bioetanol i Bensin98, og har heller ingen planer om å gjøre dette.
..."

Får håpe vi kan fortsette å kjøpte etanolfri bensin.
mvh

-gsx750_80

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: E85 blanding på motorsykkel?

Legg inn av AndreasB »

gsx750_80 skrev:
AndreasB skrev:Vanlige biler kan ikke kjøre på Etanol fordi:
"Etanol angriper metaller, malingsoverflater samt slanger og pakninger. Derfor må dette drivstoffet lagres og håndteres i et system som er tilpasset drivstoffets egenskaper. Sprit tørker som kjent ut vanlige pakninger."
Etanol i en orörd bensinbil?
Om du (ännu) inte har konverterat din bil och inte skaffat en "riktig" etanolbil men ändå vill minska din bils fossila koldioxidutsläpp går det utmärkt att blanda E85 med bensin i vanliga bilar. Gamla bilar med förgasare klarar kanske 20% E85 som mest medan bilar med katalysator oftast klarar 50%. Har du tur kan den klara ännu mer, men börja med t ex 20% E85 och ser hur det går och öka sedan nästa gång du tankar.
Skulle lamdalampan tändas eller bilen kännas "slö" vid acceleration så har du nått gränsen för vad motorn klarar av och då ska du öka bensinandelen för att vara på den säkra sidan eller konvertera bilen. Det blir då inga problem med de övriga avgasutsläppen eller kontrollbesiktningen. Trots att tillverkarna avråder har Vägverket testat några nyare bensinbilar med 50% E85 och konstaterat bra avgasvärden och inga skador på katalysator m.m
Risker för motorn/bränslesystemet

I de bilar vi hittills fått kännedom om har inte funnits något fel som uppstått pga. ombyggnationen. När man öppnat och tittat på topplock, ventiler och bränslefilter har man inte funnit några spår efter etanolen mer än att det varit mindre sot. Detta trots att många medlemmar i forumet har kört tusentals mil under många år.

Några tillfälliga problem kan dock uppstå:

Bränslepumpar (främst i japanska insprutarbilar) tål inte alltid det högre trycket (sätt dit extra pump från annan bil, finns billiga på skroten).

Hartser (avlagringar från tidigare tankad bensin) i bränslesystemet kan lösas upp av etanolen och kan sätta igen bränslefiltret. Detta löser man genom att byta filtret efter någon tank på E85 (symptom: bilen blir orkeslös på fullgas). Efter detta håller etanolen systemet rent så inga spridarrengöringar behövs.

Om man måste använda startgas får man inte överdosera. Det räcker med en sekunds sprutning för att motorn ska starta, sen går den på etanolen. Vid överdosering kan man få en baktändning vilket kan göra att insugningsrör av plast exploderar (spricker).
http://www.etanol.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7607
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: E85 blanding på motorsykkel?

Legg inn av mekkern »

Driter enkelt og greit i hele surret og fyller 95oktan på alt utenom 600ccm sykkelen som krever 98oktan..

bruker bare mere drivstoff og jeg får problemene..jeg går ikke på bløffen om at jeg skal finansiere ennå mer for staten.miljøbløff. :[-X

dessuten er det ikke nok pumper rundt til at det er mulig å kjøre på det-vurderte å konvertere 600ccm\n pga høyere bankefasthet på E-85 men gidder ikke å kjøre flere mil for å fylle kanner.

Hadde jeg derimot hatt et turboprosjekt med seriøst ladetrykk så...... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: E85 blanding på motorsykkel?

Legg inn av Rune R »

Vurderte en gang i tiden å bygge om min gamle "for gøy" bil, 1965 volvo feltvogn, til E85.
Tenkte det hadde vært litt kult med en 40-50 år gammel bil som var forholdsvis miljøvennlig.
En gammel forgasser bil er jo ekstremt enkel og bygge om også.
Men så var det tilgang til drivstoff da.
Innen for 1-2 mils omkrets hjemmefra så finnes det 8-9 bensinstasjoner,
nærmeste plass jeg kan få E85 er 8 mil vekk, nest nærmeste er 12mil vekk.
Så gjør som mekkern, fyller bensin.

Svar