Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Legg inn av Jompa »

Chevy1974 skrev:
Jompa skrev:Javel, det finnes vel en medisinering som funker på oss som har "syndromet" da ?
Ja, men som med nesten all medisin smakar den vondt. Å motstå fristelsar er ikkje akkurat lykken for dei fleste, men det går :P :p
Med fare for å bli blasfemisk:

Led meg ikke inn i fristelse, men frels meg med det onde...........

Nå kunne jeg sagt at du må ikke komme her og komme her, eller noe i den duren.
Skal nøye meg med å si at det er vanskelig å bli misjonær i eget land.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Legg inn av Chevy1974 »

Jompa skrev:Nå kunne jeg sagt at du må ikke komme her og komme her, eller noe i den duren.
Skal nøye meg med å si at det er vanskelig å bli misjonær i eget land.
Ja, eg forstår godt kva du meiner, og eg har ingen intensjon om å ødelegge moroa for nokon. Eg har jo nettopp begynt med denne galskapen sjølv :prop:

Men samtidig synest det er greitt å få fram litt av alvoret i det når heilt ferske og unge førarar spør litt om akkurat dette med å falle for fristelsen å dra på så fartsrusen boblar.

Som sagt får alle køyre og kose seg akkurat som dei vil, men dersom eg kan redde eit liv med å komme med ein bitteliten advarsel, så er det verdt det sjølv om eg kan bli sett på som moralist (noko eg absolutt ikkje er og vil heller ikkje vere)

Eg håpar eg har fått fram den nyansen utan at nokon blir sure på meg :-)

Ut frå enkelte andre innlegg i denne tråden så ser eg at eg ikkje er åleine om å tenke slik. Vi har jo nokre medlemmer her på forumet som har opplevd baksiden av medaljen for å seie det slik. Å ha dette litt i bakhodet samtidig som ein kosar seg og har det GØY på sykkelen trur eg gir eit bra utgangspunkt :thumleft
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Legg inn av Jompa »

Vi e nok enige, sånn egentlig. Det e bare æ som e kommen i en alder der ingen skal fortelle meg hverken ditt eller datt.
SÆRLIG IKKE JYPLINGER SOM AKKURAT HAR TATT LAPPEN :ills

Det e fint at du tar opp farene med å kjøre sykkel fra en annen vinkel enn " deterbilistenesomutgjørdenstørstefaren"-siden.
En sykkel med 100 hk + er faktisk rene dødsmaskina med uvettig bruk.

Du har helt rett i at det kan være klokt å ha baksida av medaljen i bakhodet, man trenger jo ikke nødvendigvis å gjøre alle
feilene sjøl for å lære. Og enkelte feil får man ingen sjanse til å rette opp, da e det bedre å la være å gjøre dem.

Gratulerer med lappen, forresten. ( skulle vel egentlig ha begynt innlegget med gratulasjonen)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Legg inn av Bikeridr »

Hmm, gassyndromet er nok der, hos en "ekte baiker", hele livet.

Jeg solgte ThunderAce'n etter å ha hatt nærmere 200% over fartsgrensen og opplevt hvor sinnssvakt fort bilene "rygger" når du tar dem igjen. At jeg i tillegg var "på en skogstur" med den gjorde at jeg fant ut at jeg ikke kunne eller burde ha "R"-sykkel mhp mitt og andres liv i trafikken. Så jeg kjøpte meg en Yamaha TDM 900 som var vanvittig morsom i svinger og til og med innenfor norske hastighetsregler.

Da jeg flytta hit til Latvia, tenkte jeg at jeg-har-sikkert-roet-meg, og kjøpte min nåværende Yamaha FJR 1300A. Riktignok "touring" men likevel mer enn plenty av fartsressurser.
Men ja, 10 år eldre og mer erfaren som motorsyklist, jeg må bare (dessverre) konstantere at dette syndromet *ikke* gir seg. :redface
"Heldigvis" har jeg utfarten på motorveien bare noen hunder meter fra hjemmet, så jeg "får lov" å dra hjulløft ganske umiddelbart etter å ha ræst ut av garasjen. I tillegg er "onkel blå" her litt mer moderat med botblokka og fartsgrensetolkning sålenge man ikke er "helt idiot".

Men jeg kjente jeg måtte ta meg sammen ustanselig da jeg var på Norgesferie i sommer. :-)

Konklusjon: Nei, jeg tror ikke det går over. :prop:
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Legg inn av jhn »

Etter en liten biltur i går ettermiddag (120 mil) kan æ konstatere at suget etter fart ikke nødvendigvis forsvinner, heller ikke i bil.

Etter å ha kjørt 2-3 mil tok æ igjen noen biler. Det var ei kø på 10-15 personbiler, med og uten henger, varebiler, bobiler, busser og trailere.
Æ begynte jo å tråkle mæ forbi en etter en. 80 sone og ganske smal svingete vei.
Etter å ha kjørt forbi bussen ringte tlf. det var en kompis som sa:
"skal du forbi den neste også? he he he" Han e busssjåfør.
Den neste bilen i køa var en politibil av varebiltypen, så da var jo mine avansement-planer i køa lagt på is.
Det lå to personbiler foran politibilen, og en trailer aller først.
Farta lå på omkring 80 km/t, av og til opp i 90-95 uten at politiet foretok sæ noe.
Men det var jo kø og de fleste ville nok helst kjøre litt fortere, men ingen turte å gjøre noe de 5 neste mila.
Politimannen så nok at hans synlige nærvær i køa var ødeleggende for trafikkflyten, så han stoppet på en liten utkjøring.
Så gikk det 1 minutt og køa var borte ... .. langt der bak :knegg
Så til de som vi ha mere synlig politi. Tja ..mulig det, men i går var det kjedelig

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Etter en liten biltur i går ettermiddag (120 mil) kan æ konstatere at suget etter fart ikke nødvendigvis forsvinner, heller ikke i bil.

Etter å ha kjørt 2-3 mil tok æ igjen noen biler. Det var ei kø på 10-15 personbiler, med og uten henger, varebiler, bobiler, busser og trailere.
Æ begynte jo å tråkle mæ forbi en etter en. 80 sone og ganske smal svingete vei.
Etter å ha kjørt forbi bussen ringte tlf. det var en kompis som sa:
"skal du forbi den neste også? he he he" Han e busssjåfør.
Den neste bilen i køa var en politibil av varebiltypen, så da var jo mine avansement-planer i køa lagt på is.
Det lå to personbiler foran politibilen, og en trailer aller først.
Farta lå på omkring 80 km/t, av og til opp i 90-95 uten at politiet foretok sæ noe.
Men det var jo kø og de fleste ville nok helst kjøre litt fortere, men ingen turte å gjøre noe de 5 neste mila.
Politimannen så nok at hans synlige nærvær i køa var ødeleggende for trafikkflyten, så han stoppet på en liten utkjøring.
Så gikk det 1 minutt og køa var borte ... .. langt der bak :knegg
Så til de som vi ha mere synlig politi. Tja ..mulig det, men i går var det kjedelig
Sånn kø klarer jeg å lage på E18 på vei til eller fra jobb.. Ingen tør å kjøre forbi meg når jeg har på meg den knall gule regndressen min. Trodde ikke jeg lignet på noe som helst, men det er helt tydelig at jeg lager kaos.. Da er det to ting å gjøre. Enten gi gass og kjøre fra hele køen, eller slakke ned litt. Siden jeg stort sett kjører lovlydig (og mener selv jeg er født med uflaks) velger jeg å slippe gassen et lite øyeblikk, og køen er borte.. Helt til neste gang.. :-)å
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Legg inn av fikse »

SuperMorten skrev:

Sånn kø klarer jeg å lage på E18 på vei til eller fra jobb.. Ingen tør å kjøre forbi meg når jeg har på meg den knall gule regndressen min. Trodde ikke jeg lignet på noe som helst, men det er helt tydelig at jeg lager kaos.. Da er det to ting å gjøre. Enten gi gass og kjøre fra hele køen, eller slakke ned litt. Siden jeg stort sett kjører lovlydig (og mener selv jeg er født med uflaks) velger jeg å slippe gassen et lite øyeblikk, og køen er borte.. Helt til neste gang.. :-)å
Merke! Merke på regndressen! Alt som ligner på snuten é gode greier når en kjører blant morgentrøtte tryner :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Legg inn av SuperMorten »

fikse skrev:
SuperMorten skrev:

Sånn kø klarer jeg å lage på E18 på vei til eller fra jobb.. Ingen tør å kjøre forbi meg når jeg har på meg den knall gule regndressen min. Trodde ikke jeg lignet på noe som helst, men det er helt tydelig at jeg lager kaos.. Da er det to ting å gjøre. Enten gi gass og kjøre fra hele køen, eller slakke ned litt. Siden jeg stort sett kjører lovlydig (og mener selv jeg er født med uflaks) velger jeg å slippe gassen et lite øyeblikk, og køen er borte.. Helt til neste gang.. :-)å
Merke! Merke på regndressen! Alt som ligner på snuten é gode greier når en kjører blant morgentrøtte tryner :knegg
Kjører V-strom, men det står BMW :redface på ryggen.. Og så er det handsfree'n. Scala rider blinker blått nederst på venstre siden av hjelmen.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

Legg inn av fikse »

Superbrightleds.com har også små ting som lyser skarpt blått.... Men...nei... :[-X Vurderer å klistre på noen oransje lapper på speilene i det minste :yeyeye
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar